Gå til innhold

Delamming og tilvenning av mme.

Anbefalte innlegg

Hei på dere.

Har en baby på 3.5 mnd som jeg har fullammet til nå. Har fått et jobbtilbud og jeg starter om halvannen mnd når baby er 5 mnd. Jeg måtte dessverre si ifra meg ammefri for å få jobben (dritfrekt men det er en annen diskisjon)

Jeg får ikke pumpet nok. Kanskje 30 ml og baby drikker sikkert 6 ganger så mye. Så vi må tilvenne litt mme i tillegg til mm. Baby tar heller ikke flaske. Men ikke går fant vi ut at kald mme gitt med skje falt i smak. Så baby fikk rundt 70 ml. Ble ammet etterpå.

Nå har min tidligere sovet hele natten. Men ikke i natt. Våknet 4 ganger og det hørtes ut som et helikopter ikke sengen pga fisingen. Aldri opplevd maken.

Blir jo selvfølgelig usikker. Og har et par spm.

Er det slik at det blir bedre etter noen uker?

Bør den kanskje ikke serveres kald?

Bør jeg velge et nytt merke? Prøvde hipp 1 ferdiglaget.

Bør vi kanskje heller introdusere grøt forsiktig de neste ukene og jobbe ossopp mot en full porsjon av det og heller gi det og vann mens jeg er på jobb og ellers amme?

Vil selvfølgelig amme mens jeg er hjemme. Men vil gjøre det lettere for min mann med rolig overgang så han ikke sitter med totalnekt mens jeg jobber.

Anonymous poster hash: 06d25...f7b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144116583-delamming-og-tilvenning-av-mme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Gratulerer med jobb :-)

Det er helt fint å gi MME med skje i stedet for flaske. Når barnet blir litt eldre så kan dere også forsøke med tutekopp. Fra 4 mnd (ikke før!) anbefales det å gi fast føde dersom barnet har behov for mer enn melk. Problemet er at det ikke alltid går fort å komme opp i "full porsjon" slik at dette kan erstatte alt behov for melk på dagtid. Min erfaring er at mye av frustrasjonen og bekymringene rundt det at barnet vil ha lite fast føde skyldes at barnet ikke var klar for det da det startet med fast føde. Noen barn er superklare ved 4 mnd og vil helst ha en hel porsjon med en gang, andre smatter litt på en skje i to måneder før de er oppe i en porsjon, og andre er ikke helt klare før en god stund etter at de er 6 mnd. Alt er normalt, og selv om det går an å tilvenne til fast føde også om barnet ikke er klart for det så tror jeg det er bedre for både barnet og foreldrene å vente til det er klarest mulig - da vil tilvenningen ofte gå raskt og uten så mye styr.

For min egen del så fikk førstebarnet fast føde da hun var 4 mnd, det tok 1.5 mnd før hun ville ha mer enn 1-2 skjeer. Andremann ble fullammet til han var 5.5 mnd, deretter begynte vi med babystyrt tilvenning kombinert med grøt og mos, og da han var 6 mnd var han oppe i 4(!) store porsjoner om dagen - 2-3 måltider der han puttet all maten i munnen selv, og 1-2 med grøt eller mos.

(Det er ikke riktig at fast føde skal være hovedernæringen fra 6 mnd. Melk skal være hovedernæringen frem til 12 mnd, enten det er morsmelk eller MME. "Hovedernæring" betyr her den delen av kostholdet som gir mest energi. Fast føde skal gi tilstrekkelig med jern og sink og ellers være tilvenning til familiens vanlige kosthold.)

Jeg ville forsøkt et annet MME-merke i første omgang. En del opplever at det kommer kraftigere reaksjoner dersom det gis i samme måltid som morsmelk, men jeg har aldri sett noen vitenskaplig begrunnelse for det. Det kan godt hende dette skyldes at MME stort sett gis etter amming, og at babyer lett overspiser når de får flaske - sånn at det er en reaksjon på det å være stappmett. Vanskelig å si altså. Det rasjonelle, i forhold til erfaringer og forskning på kombinasjonen av morsmelk og fast føde, er at morsmelk letter fordøyelsen av maten siden melka inneholder fordøyelseshormoner. Sånn sett burde det være lettere for barnets mage å få MME til samme måltid som morsmelk, men det går an å prøve seg litt fram dersom annet merke ikke hjelper.

Temperaturen på melka bør ikke ha noe å si, men igjen, det går an å prøve seg litt frem dersom ingenting annet hjelper.

Vær gjerne forberedt på at du vil måtte amme hyppigere og ha en mer "klengete" unge når du begynner å jobbe. Mange barn reagerer med å ville være nær mor mye mer enn før når mor går ut i jobb, også om det er far som er hjemme med det. Det er lurt å "leve med det", dvs gi barnet den nærheten det trenger, det går jo over. Bruk bæresjal så slipper du bruke armene så mye. Samsoving kan gjøre nattammingen enklere.

Ang. ammefri så er du vel klar over at det er en rettighet du har. Dersom du ønsker det kan du kontakte Arbeidstilsynet og be om hjelp der. Det er ikke tillatt å nekte noen ammefri, og ammefri skal være lønnet 1 time pr dag så lenge arbeidsdagen er minst 7 timer lang. En avtale om at det ikke skal gis ammefri vil ikke være gyldig, det er svært regulert når man kan avtale seg bort fra Arbeidsmiljøloven til ugunst for arbeidstaker. Jeg forstår godt at du synes det er vanskelig, men det er altså noen muligheter du har. Arbeidstilsynet kan uansett fortelle hvilke rettigheter du har, og vil ikke si noe til arbeidsgiver med mindre du ber dem om det.

Endret av lillenims

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...