Gå til innhold

Er det ikke veldig DYREMISHANDLING når man koker hummer levende??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom vi vil spise kjøtt eller fisk fordrer dette at dyret er dødt. Det er vel bare østers som vi spiser levende.

Du kan alternativt kjøre en kniv inn i hodet på den, men jeg vil tro at koking er mest humant. :) Det går så bra - trøst deg med at hummer er såååå godt at den ikke døde forgjeves.

Oi dette har jeg aldri tenkt over - nå har jeg aldri spist østers selv da - men spiser man de virkelig levende? Gud så rart... Det er sånn man bare svelger uten å tygge noe heller, er det ikke? Hva skjer med de da? Når dør de? Herlighet.. Jeg har lenge hatt lyst til å smake østers, men nå tror jeg ikke jeg tør.. Hehe.. Dette var rett og slett en litt sjokkerende opplysning for meg.. Haha.. Å herlighet jeg er glad jeg leste det her, hvem vet hva som kunne skjedd hvis noen fortalte det rett etter jeg hadde svelgt en... :P

Anonymous poster hash: 6321c...1dc

Skrevet

Er det virkelig bedre for dem å fryse til de sovner enn å dø momentant i møte med kokende vann?

Anonymous poster hash: f1b0c...8d0

Skrevet

Dersom vi vil spise kjøtt eller fisk fordrer dette at dyret er dødt. Det er vel bare østers som vi spiser levende.

Du kan alternativt kjøre en kniv inn i hodet på den, men jeg vil tro at koking er mest humant. :) Det går så bra - trøst deg med at hummer er såååå godt at den ikke døde forgjeves.

Oi dette har jeg aldri tenkt over - nå har jeg aldri spist østers selv da - men spiser man de virkelig levende? Gud så rart... Det er sånn man bare svelger uten å tygge noe heller, er det ikke? Hva skjer med de da? Når dør de? Herlighet.. Jeg har lenge hatt lyst til å smake østers, men nå tror jeg ikke jeg tør.. Hehe.. Dette var rett og slett en litt sjokkerende opplysning for meg.. Haha.. Å herlighet jeg er glad jeg leste det her, hvem vet hva som kunne skjedd hvis noen fortalte det rett etter jeg hadde svelgt en... :P

Æsj, lurer på hvor lenge den lever i magen!? Det er hvertfall dyremishandling!

Anonymous poster hash: 84657...f4b

Skrevet

Altså putter de levende opp i kokende vann???

Vet jeg er gravid og hormonell, men likevel...

Anonymous poster hash: 40286...644

Jeg også reagerte faktisk på det da jeg så det på Hellstrøm her om dagen. Kunne ikke skjønne at det var lov. Men så har jeg ikke satt meg skikkelig inni det heller, spiser ikke hummer.

Skrevet

Han sier at han har kokt opp kokende vann (måtte sjekke programmet nå :P), så da er dem dau på sekundet :)

Anonymous poster hash: 8a692...21f
Skrevet

Å herre! Folkens, vi må spise mat, og siden vi er kjøttetere må nødvendigvis maten drepes først, med mindre dere mener at vi skal prøve oss på pølseoppdrett? Klone koteletter kanskje? Eller genspleise løvetann og kjøttkaker?

Raskeste måte er beste måte når det kommer til å drepe maten vår. Fisk skal slås i hodet, elg skal skytes i panna og hummer skal legges i kokende vann. Skal vi spise må vi drepe, easy as that. Har til gode å de en hummer vri seg i smerte når den slippes i kokende vann... Rart noen unger tror at melka kommer fra en fabrikk som heter Tine og kjøttkaka fra et magisk sted kalt Gilde... Vi dreper for å spise, sånn har det vært i alle år, og sånn vil det være i all fremtid også.

Anonymous poster hash: 16103...07f

Mennesker er ikke kjøttetere.

Vi er som apene, og trenger litt av alt. Hadde vi vært kjøttetere hadde man ikke sett så økt forekomst av tarmkreft hos dem som spiser rødt kjøtt hver dag.

Og ja, forskere har allerede laget syntetisk kjøtt. Sunt, tilogmed.

Anonymous poster hash: 08958...f86

Skrevet

Å herre! Folkens, vi må spise mat, og siden vi er kjøttetere må nødvendigvis maten drepes først, med mindre dere mener at vi skal prøve oss på pølseoppdrett? Klone koteletter kanskje? Eller genspleise løvetann og kjøttkaker?Raskeste måte er beste måte når det kommer til å drepe maten vår. Fisk skal slås i hodet, elg skal skytes i panna og hummer skal legges i kokende vann. Skal vi spise må vi drepe, easy as that. Har til gode å de en hummer vri seg i smerte når den slippes i kokende vann... Rart noen unger tror at melka kommer fra en fabrikk som heter Tine og kjøttkaka fra et magisk sted kalt Gilde... Vi dreper for å spise, sånn har det vært i alle år, og sånn vil det være i all fremtid også.Anonymous poster hash: 16103...07f

Mennesker er ikke kjøttetere.Vi er som apene, og trenger litt av alt. Hadde vi vært kjøttetere hadde man ikke sett så økt forekomst av tarmkreft hos dem som spiser rødt kjøtt hver dag. Og ja, forskere har allerede laget syntetisk kjøtt. Sunt, tilogmed. Anonymous poster hash: 08958...f86

Vi er omnivores, akkurat som bjørnen og grisen :)

Skrevet

Jo, det er dyremishandling. Synd enkelte er så blåste i hodet at de mener de ikke dør forgjeves "fordi det er godt". Bevares! Ikke rart dyr blir plaget og utryddet med en slik tankegang!

Anonymous poster hash:

08958...f86

Du vet at dyr er til og for oss? Livets gang? I alle hersens år...

Skrevet

Østers er nydelig! Dersom man spiser død østers blir man syk. I magen vår har vi bl.a.saltsyre - det tar knekken på det meste. Ergo er sjansen for at vi får en østerskoloni i magen liten ;)

Jeg tør ikke uttale meg så mye om østersens følelsesliv, men jeg tror ikke at de har veldig stor hjerneaktivitet.

Jeg vil tro at å drikke mye champagne ved siden av vil bedøve østersen og gjøre avlivingen mer human ;)

Skrevet

hadde jeg skulle kokt hummer, så hadde jeg lagt de i frysa først, så de "sovner" og så å putte de i kokende vann....men jeg har aldri kokt sånt, så det er ikke noe jeg går å lurer på....

Anonymous poster hash: 1a75e...5ac

Skjønner ikke helt logikken din.. Hvorfor er det bedre at de fryser i hjel enn at de kokes i hjel??

Anonymous poster hash: 448ef...2a6

Skrevet

Jo, det er dyremishandling. Synd enkelte er så blåste i hodet at de mener de ikke dør forgjeves "fordi det er godt". Bevares! Ikke rart dyr blir plaget og utryddet med en slik tankegang!

Anonymous poster hash:

08958...f86

Nei, dyr er ikke til FOR oss. Dyr har egenverdi uavhengig av nytten for oss mennesker.

Det er ikke mye "livets gang" slik vi holder på i dag.

Skrevet

Jobber i dyrebutikk, og er lei for å si det- men vi avliver ganske mange fisker i uka.. Det er forsåvidt bare syke dyr ( de som kommer til å dø uansett) for å la dem slippe.

Da er det kokende vann som gjelder. Dør med engang. Hummer er jo en del større, så jeg kunne ikke tenkt meg å gjøre det. Sliter med å drepe de små fiskene :P

Anonymous poster hash: 5ecfe...149

Gjør dere virkelig det? Hva med Mattilsynet osv?

Jeg spør fordi jeg jobber med oppdrett av fisk og vi har utrolig stenge regler når det kommer til håndtering og avliving av fisk. Vi bruker bedøvelse (benzoak) på all fisk som skal håndteres eller avlives. Dette gjelder fisk som ikke skal slaktes på to år enda. Når den slaktes brukes elektrisitet som umiddelbart svimeslår dyret.

Jeg er fiskebiolog, men sliter med hummer og krabbe. Orker ikke være i samme rom. Desverre vet jeg lite om hvor raskt døden inntreffer og om de kjenner smerte.

Anonymous poster hash: 1ddd7...92c

Tror du helt seriøst at dyrebutikker bruker bedøvelse på fisk? For det første har vi ikke bedøvelse eller strøm. For det andre kostet fisken kanskje 5-6 ,- inn (hvertfall tetra og levendefødende) og da skulle jeg likt å sett ledelsen bli glade om vi brukte mer enn det på å ta livet av dem når de er nær døden uansett.

Alternativet er egentlig å la være å avlive dem. La de svømme langs bunnen og bli spist på av de andre fiskene, mens små barn ser på i skrekk- til de dør av seg selv. Helt ærlig synes jeg det er veldig mye verre. Eller at de har så mange parasitter på seg at de bare ligger på bunnen å lider mens de blir spist levende, OG smitter all den andre fisken så de må gjennom det samme.. Hva foretrekker du? Ganske sikker på at de gjør det i alle dyrebutikker altså. Det man får anbefalt hvis man skal avlive småfisk hjemme også.

Til og med i kr.sand dyrepark avliver de kaniner med hammer i hodet. Det høres jævlig ut, men de dør veldig fort.

Alle dyrebutikker har en vask for håndtering av utstyr til dyrene og en vask til personalet.

Anonymous poster hash: 5ecfe...149

Det var ikke kritikk av dere, og det var heller ikke en kommentar til hvorvidt fisk føler smerte eller ikke (det er en lang pågående debatt som absolutt ikke er avsluttet. Les gjerne forsøk gjort med strøm). Det jeg stilte spørsmål til var om dere får lov til dette? Vi har ekstremt strenge krav mht avliving (selv om det "bare" er fisk). Og når det gjelder bedøvelse så kan man avlive en god del fisk med noen få dråper, så kostnaden er vel heller beskjeden.....

Trenger forresten ikke en leksjon ang bekjempelse av sykdomsspredning, jobber med fisk hver dag (og i svimlende større skala enn deg....)

Skrevet

Jobber i dyrebutikk, og er lei for å si det- men vi avliver ganske mange fisker i uka.. Det er forsåvidt bare syke dyr ( de som kommer til å dø uansett) for å la dem slippe.

Da er det kokende vann som gjelder. Dør med engang. Hummer er jo en del større, så jeg kunne ikke tenkt meg å gjøre det. Sliter med å drepe de små fiskene :PAnonymous poster hash: 5ecfe...149

Jeg spør fordi jeg jobber med oppdrett av fisk og vi har utrolig stenge regler når det kommer til håndtering og avliving av fisk. Vi bruker bedøvelse (benzoak) på all fisk som skal håndteres eller avlives. Dette gjelder fisk som ikke skal slaktes på to år enda. Når den slaktes brukes elektrisitet som umiddelbart svimeslår dyret.

Jeg er fiskebiolog, men sliter med hummer og krabbe. Orker ikke være i samme rom. Desverre vet jeg lite om hvor raskt døden inntreffer og om de kjenner smerte. Anonymous poster hash: 1ddd7...92c

Er det fiskeHELSEbiolog du mener? En fiskehelsebiolog burde vite at fisker og hummere ikke har samme oppfatning av smerte som mennesker og andre varmblodige dyr.

Du er åpenbart hverken fiskebiolog eller fiskeHELSEbiolog (ja, begge deler finnes faktisk), siden du så bastant hevder at fisk ikke kjenner smerte. Du får levere den revolusjonerende kunnskapen til verdens fremste forskere innen feltet som enda ikke helt har konkludert eller blitt enige på dette området. Foreslår at du uttaler deg om ting du kan og holder deg for god til å servere "sannheter" om ting du åpenbart ikke kan mye om. Kanskje du har lyst til å lese noen forsøk om fisk og smerte også, siden du absolutt insisterer på å kunne alt om dette.

Og legg merke til at jeg i teksten IKKE hevder noe som helst i den ene eller andre retningen angående smerte og fisk, det var en kommentar til praksisen i dyrebutikker som åpenbart ikke er underlagt like strenge lover og regler som den bransjen jeg er i!

Hilsen fiskebiolog (som jobber med dette hver dag)

Skrevet

Anonymous poster hash:

08958...f86

Nei, dyr er ikke til FOR oss. Dyr har egenverdi uavhengig av nytten for oss mennesker.

Hvordan tror du dine forfedre overlevde? På gress og vann?

Skrevet

Jo, det er dyremishandling. Synd enkelte er så blåste i hodet at de mener de ikke dør forgjeves "fordi det er godt". Bevares! Ikke rart dyr blir plaget og utryddet med en slik tankegang!Anonymous poster hash:

08958...f86

Det er ikke mye "livets gang" slik vi holder på i dag.Anonymous poster hash: 08958...f86

Kva med dyra sjølve som eter hummer. Skal vi anmelde dei for Dyremishandling ?

Skrevet

Ja, det er det, men siden "alle gjør det" så er det ingen som tenker over det.

Anonymous poster hash: c34d5...e3e
Skrevet

Er det bare meg som er så uempatisk at jeg ikke bryr meg?

Anonymous poster hash: e2286...8c5

Skrevet

Da er det kokende vann som gjelder. Dør med engang. Hummer er jo en del større, så jeg kunne ikke tenkt meg å gjøre det. Sliter med å drepe de små fiskene :PAnonymous poster hash: 5ecfe...149

Jeg er fiskebiolog, men sliter med hummer og krabbe. Orker ikke være i samme rom. Desverre vet jeg lite om hvor raskt døden inntreffer og om de kjenner smerte. Anonymous poster hash: 1ddd7...92c

Er det fiskeHELSEbiolog du mener? En fiskehelsebiolog burde vite at fisker og hummere ikke har samme oppfatning av smerte som mennesker og andre varmblodige dyr.Anonymous poster hash: 84657...f4b

Du er åpenbart hverken fiskebiolog eller fiskeHELSEbiolog (ja, begge deler finnes faktisk), siden du så bastant hevder at fisk ikke kjenner smerte. Du får levere den revolusjonerende kunnskapen til verdens fremste forskere innen feltet som enda ikke helt har konkludert eller blitt enige på dette området. Foreslår at du uttaler deg om ting du kan og holder deg for god til å servere "sannheter" om ting du åpenbart ikke kan mye om. Kanskje du har lyst til å lese noen forsøk om fisk og smerte også, siden du absolutt insisterer på å kunne alt om dette.

Og legg merke til at jeg i teksten IKKE hevder noe som helst i den ene eller andre retningen angående smerte og fisk, det var en kommentar til praksisen i dyrebutikker som åpenbart ikke er underlagt like strenge lover og regler som den bransjen jeg er i!

Hilsen fiskebiolog (som jobber med dette hver dag) Anonymous poster hash: 1ddd7...92c

For det første er det bare fiskehelsebiologer som har reseptrett, så jeg tviler sterkt på du får rutte med smertestillende slik du påstår. For det andre, mener du virkelig at fisk og hummer har samme smertefølelse som mennesker og varmblodige dyr? (Jeg har aldri påstått at de ikke føler smerte, jeg sier bare at nervesystemet deres ikke fungere likt som våres)

Skrevet

Østers er nydelig! Dersom man spiser død østers blir man syk. I magen vår har vi bl.a.saltsyre - det tar knekken på det meste. Ergo er sjansen for at vi får en østerskoloni i magen liten ;)

Jeg tør ikke uttale meg så mye om østersens følelsesliv, men jeg tror ikke at de har veldig stor hjerneaktivitet.

Jeg vil tro at å drikke mye champagne ved siden av vil bedøve østersen og gjøre avlivingen mer human ;)

Ja det burde være obligatorisk å drikke champis til ja ;) Nei tror ikke østersen reflekterer så mye over det hele.

Ja de dør vel av magesyren.. Etter en stund i hvert fall. Men jeg tror bare ikke jeg kommer til å tørre å smake på det nå altså. Selv om faren for østerkoloni i magen er liten. :P Dette har jeg aldri visst.. Levende ting inni magen. Akkurat nå synes jeg det er mer enn nok å ta til seg at jeg har en levende person på ca 3 cm som svømmer rundt inni der..

Skrevet

Anonymous poster hash:

08958...f86

Nei, de overlevde på dyr de enten fanget vilt i skogen, eller som ble avlet opp på en gård under (som regel) gode forhold.

Ikke dyreplageri på samlebånd.

Og igjen; Dyr har egenverdi. De er ikke født for oss, verken som mat eller underholdning.

Skrevet

Jo, det er dyremishandling. Synd enkelte er så blåste i hodet at de mener de ikke dør forgjeves "fordi det er godt". Bevares! Ikke rart dyr blir plaget og utryddet med en slik tankegang!Anonymous poster hash:

08958...f86

Det er ikke mye "livets gang" slik vi holder på i dag.Anonymous poster hash: 08958...f86

Kva med dyra sjølve som eter hummer. Skal vi anmelde dei for Dyremishandling ?

Du skjønner vel selv hvor dumt det du sier nå er?

Skrevet

Ja det burde være obligatorisk å drikke champis til ja ;) Nei tror ikke østersen reflekterer så mye over det hele.

Ja de dør vel av magesyren.. Etter en stund i hvert fall. Men jeg tror bare ikke jeg kommer til å tørre å smake på det nå altså. Selv om faren for østerkoloni i magen er liten. :P Dette har jeg aldri visst.. Levende ting inni magen. Akkurat nå synes jeg det er mer enn nok å ta til seg at jeg har en levende person på ca 3 cm som svømmer rundt inni der..

Gratulerer så mye med graviditeten :)

Så vidt jeg vet skal man ikke spise østers når man er gravid.

Jeg vil imidlertid oppfordre deg til å spise det hvis du får mulighet når du ikke er gravid. Det er en fantastisk smaksopplevelse :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...