Gå til innhold

Er det ikke veldig DYREMISHANDLING når man koker hummer levende??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså putter de levende opp i kokende vann???

Vet jeg er gravid og hormonell, men likevel...

Anonymous poster hash: 40286...644

Skrevet

Hvordan vil du ellers drepe hummeren?

Anonymous poster hash: 7aede...0a0

Skrevet

Det sies at de svimer av med det samme hvis man legger dem riktig i gryta med det samme, men jeg vet ikke.

Jeg er oppvokst i fiskefamilie, så det er liksom naturlig. Men likevel holder jeg meg unna når de puttes i gryta.

Inkosekvent, I know... for jeg elsker å spise det.

Samme med vilt - jeg kunne aldri jaktet, men elsker viltkjøtt...

Anonymous poster hash: 17d76...673
Skrevet

Ikke dyremishandling å putte de oppi kokende vann. Men dyremishandling å putte de i varmt vann FØR det har kokt opp. Som Hellstrøm tilfeldigvis gjorde i programmet sitt i går...

Anonymous poster hash: 110b3...328
Skrevet

Dersom vi vil spise kjøtt eller fisk fordrer dette at dyret er dødt. Det er vel bare østers som vi spiser levende.

Du kan alternativt kjøre en kniv inn i hodet på den, men jeg vil tro at koking er mest humant. :) Det går så bra - trøst deg med at hummer er såååå godt at den ikke døde forgjeves.

Skrevet

Hummeren klarer seg ikke i varmere vann enn 20 grader, så når den kommer oppi ei gryte med vann på 100 grader rekker den ikke å merke noe som helst.

Anonymous poster hash: 01389...110
Skrevet

Jobber i dyrebutikk, og er lei for å si det- men vi avliver ganske mange fisker i uka.. Det er forsåvidt bare syke dyr ( de som kommer til å dø uansett) for å la dem slippe. 

Da er det kokende vann som gjelder. Dør med engang. Hummer er jo en del større, så jeg kunne ikke tenkt meg å gjøre det. Sliter med å drepe de små fiskene  :P 

Anonymous poster hash: 5ecfe...149
Skrevet

Ikke dyremishandling å putte de oppi kokende vann. Men dyremishandling å putte de i varmt vann FØR det har kokt opp. Som Hellstrøm tilfeldigvis gjorde i programmet sitt i går...

Anonymous poster hash: 110b3...328

Enig - det fikk jeg ikke frem på det jeg skrev. Vannet MÅ koke. Jeg har lært at hodet skal først oppi, da svimer den av før den kan føle smerte fra andre deler av kroppen. Men må være kokende vann. Husker faktisk at bestemor var veldig nøye på akkurat det. Skulle hun koke mange krabber så måtte plata stå på maks hele tiden inntil alle var i gryta, slik at det ikke ble for lav temperatur til de siste skulle oppi.

Anonymous poster hash: 17d76...673

Skrevet

Ok, da er jeg beroliget.

Er høygravid og så Hellstrøm på opptak...ble helt satt ut av de stakkars hummerne.

Huff, nå må jeg føde snart...

HI

Anonymous poster hash: 40286...644

Skrevet

Jo, det er dyremishandling. Synd enkelte er så blåste i hodet at de mener de ikke dør forgjeves "fordi det er godt". Bevares! Ikke rart dyr blir plaget og utryddet med en slik tankegang!

Anonymous poster hash: 08958...f86
Skrevet

På en måte er det dyremishandling ja.

Hvis man legger hummerne i fryseren ca 10 min først, så sovner de, (og deretter i kokende vann), det skal visst være den mest humane måten å ta livet av hummerne på.

(Så det på Masterchef Australia i går :)

Anonymous poster hash: 5f1eb...c31

Skrevet

Det ER dyremishandling ja. Hvordan hadde du likt å bli puttet i kokende vann??

Anonymous poster hash: 852de...9a9

Skrevet

Jobber i dyrebutikk, og er lei for å si det- men vi avliver ganske mange fisker i uka.. Det er forsåvidt bare syke dyr ( de som kommer til å dø uansett) for å la dem slippe.

Da er det kokende vann som gjelder. Dør med engang. Hummer er jo en del større, så jeg kunne ikke tenkt meg å gjøre det. Sliter med å drepe de små fiskene :P

Gjør dere virkelig det? Hva med Mattilsynet osv?

Jeg spør fordi jeg jobber med oppdrett av fisk og vi har utrolig stenge regler når det kommer til håndtering og avliving av fisk. Vi bruker bedøvelse (benzoak) på all fisk som skal håndteres eller avlives. Dette gjelder fisk som ikke skal slaktes på to år enda. Når den slaktes brukes elektrisitet som umiddelbart svimeslår dyret.

Jeg er fiskebiolog, men sliter med hummer og krabbe. Orker ikke være i samme rom. Desverre vet jeg lite om hvor raskt døden inntreffer og om de kjenner smerte.

Anonymous poster hash: 1ddd7...92c

Skrevet

Jeg er like sjokkert over fiskere både på stranda og fiskebåter som bare drar inn fiskene , gir faen i å drepe dem men bare lar dem ligge der å sprelle i lufta til dem dør !!! Da vil jeg grine, uten å være gravid! De har såklart følelser selvom de er fisker ???

Anonymous poster hash: ea4c2...8c7

Skrevet

Da er det kokende vann som gjelder. Dør med engang. Hummer er jo en del større, så jeg kunne ikke tenkt meg å gjøre det. Sliter med å drepe de små fiskene :P

Jeg spør fordi jeg jobber med oppdrett av fisk og vi har utrolig stenge regler når det kommer til håndtering og avliving av fisk. Vi bruker bedøvelse (benzoak) på all fisk som skal håndteres eller avlives. Dette gjelder fisk som ikke skal slaktes på to år enda. Når den slaktes brukes elektrisitet som umiddelbart svimeslår dyret.

Jeg er fiskebiolog, men sliter med hummer og krabbe. Orker ikke være i samme rom. Desverre vet jeg lite om hvor raskt døden inntreffer og om de kjenner smerte.

Anonymous poster hash: 1ddd7...92c

Tror du helt seriøst at dyrebutikker bruker bedøvelse på fisk? For det første har vi ikke bedøvelse eller strøm. For det andre kostet fisken kanskje 5-6 ,- inn (hvertfall tetra og levendefødende) og da skulle jeg likt å sett ledelsen bli glade om vi brukte mer enn det på å ta livet av dem når de er nær døden uansett. 

Alternativet er egentlig å la være å avlive dem. La de svømme langs bunnen og bli spist på av de andre fiskene, mens små barn ser på i skrekk- til de dør av seg selv. Helt ærlig synes jeg det er veldig mye verre. Eller at de har så mange parasitter på seg at de bare ligger på bunnen å lider mens de blir spist levende, OG smitter all den andre fisken så de må gjennom det samme.. Hva foretrekker du? Ganske sikker på at de gjør det i alle dyrebutikker altså. Det man får anbefalt hvis man skal avlive småfisk hjemme også. 

Til og med i kr.sand dyrepark avliver de kaniner med hammer i hodet. Det høres jævlig ut, men de dør veldig fort. 

Alle dyrebutikker har en vask for håndtering av utstyr til dyrene og en vask til personalet. 

Skrevet

Det ER dyremishandling ja. Hvordan hadde du likt å bli puttet i kokende vann??

Anonymous poster hash: 852de...9a9

Grunnen til at de blir lagt i kokende vann er fordi dør fort, å drepe de på andre måter er mye verre for dem. Ergo: ikke dyremishandling :)

Skrevet

Da er det kokende vann som gjelder. Dør med engang. Hummer er jo en del større, så jeg kunne ikke tenkt meg å gjøre det. Sliter med å drepe de små fiskene :PAnonymous poster hash: 5ecfe...149

Jeg er fiskebiolog, men sliter med hummer og krabbe. Orker ikke være i samme rom. Desverre vet jeg lite om hvor raskt døden inntreffer og om de kjenner smerte. Anonymous poster hash: 1ddd7...92c

Er det fiskeHELSEbiolog du mener? En fiskehelsebiolog burde vite at fisker og hummere ikke har samme oppfatning av smerte som mennesker og andre varmblodige dyr.

Anonymous poster hash: 84657...f4b

Skrevet

Hummer kan både føle og huske smerte.

De har ikke et sentralnervesystem slik som mennesker men forskning viser at de føler det.

Så selvsagt vil hummer føle smerte når den kastes i gryta. Dog er det raskt over.

Så ja det er dyremishandling.

Sjokkerende for mange mennesker som tror at dette er humant. Og i tillegg uttale seg så bastant om at det er ok også.

Snakk om et forkvakla syn på liv.

Anonymous poster hash: 95585...a90

Skrevet

Jeg husker jeg så på ett slikt mat-program, men da skulle alle deltagerne drepe den med kniv. Dele den i to så den døde. Hummerne skled avgårde mens kniven var halvveis inn, noen gjorde det litt etter litt osv. Det var ikke noe hyggelig å se hvordan de kåla med å ta livet av de stakkarene. Tror det var kjendis versjonen av masterchef norge. Jeg syns det er helt greit å hive dem i kokt vann, men da ble jeg helt dårlig.

Hater også når deltakere i sånne programmer ikke gjør det ordentlig, og hummern ligger halvveis i vannet så må de surre med å finne redskap til å dytte den helt ned fordi de har for små kjeler eller bommer.

Nei, la isåfall proffene gjøre det!

Gjest Julia1984
Skrevet

Huff, hvordan skal jeg nyte en hummermiddag etter å ha mest denne tråden?

Skrevet

Å herre! 😣 Folkens, vi må spise mat, og siden vi er kjøttetere må nødvendigvis maten drepes først, med mindre dere mener at vi skal prøve oss på pølseoppdrett? Klone koteletter kanskje? Eller genspleise løvetann og kjøttkaker?

Raskeste måte er beste måte når det kommer til å drepe maten vår. Fisk skal slås i hodet, elg skal skytes i panna og hummer skal legges i kokende vann. Skal vi spise må vi drepe, easy as that. Har til gode å de en hummer vri seg i smerte når den slippes i kokende vann... Rart noen unger tror at melka kommer fra en fabrikk som heter Tine og kjøttkaka fra et magisk sted kalt Gilde... Vi dreper for å spise, sånn har det vært i alle år, og sånn vil det være i all fremtid også.

Anonymous poster hash: 16103...07f

Skrevet

Langt på vei enig, men håper ikke du er elgjeger..

Anonymous poster hash: f1b0c...8d0

Skrevet

Hummer skal legges i kokende vann ja. Det samme med krabbe, men man må passe på at vannet koker opp mellom hver.

Anonymous poster hash: 99d6e...8aa
Skrevet

Vel, måten slaktedyra våre blir behandla på vei til og under slakt er virkelig ikke noe bedre. Skal du begynne et sted, får du begynne med det, ikke noen skarve hummere som dør ila sekunder.

Anonymous poster hash: 97291...794
Skrevet

hadde jeg skulle kokt hummer, så hadde jeg lagt de i frysa først, så de "sovner" og så å putte de i kokende vann....men jeg har aldri kokt sånt, så det er ikke noe jeg går å lurer på....

Anonymous poster hash: 1a75e...5ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...