Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #1 Skrevet 31. januar 2014 Jeg har en baby som snart blir 10 uker. Hun har sovet godt i flere uker, alt fra 6-8 timer sammenhengende. I natt sov hun 10 timer sammenhengende! Og jeg blir i tvil om jeg bør vekke henne da for mat, eller kan jeg bare la henne sove? Hun ammer godt og virker å være fornøyd og blid. Men hun har lagt på seg litt dårlig de 3 siste ukene. Ikke noe faretruende ifølge helsesøster, men det hadde ikke gjort noe om hun la på seg mer sa hun. Så jeg ammer som bare det på dagen da. Hva hadde dere gjort? Anonymous poster hash: 319ee...34c
Sandy84 Skrevet 31. januar 2014 #2 Skrevet 31. januar 2014 Jeg hadde latt henne sove det jeg har hørt er at på dagen skal de ha mat hvertfall når det har gått 4 timer,( kan gjerne gå 4,5timer her faktisk innimellom) på dagen. Natta skal man bare la de sove.. Å så lenge hu ikke ligger i faresonen ved vekt ville jeg bare latt henne sove. Hu tar vel det hu trenger igjen på dagtid får vi håpe da
**My little Miss drama and I** Skrevet 31. januar 2014 #3 Skrevet 31. januar 2014 Sove de regulerer jo selv:) men kommer hun i faresonen, så ville jeg diskutert med HS:).. Enn så lenge nyt det ...
hønemor0408 Skrevet 1. februar 2014 #4 Skrevet 1. februar 2014 (endret) Takk for svar damer! Da nyter jeg det jeg det så lenge jeg kan Hun sov i 7 timer i natt droppa forresten å være anonym...jeg ble jo ikke halshøgd fordi jeg lot jentungen sove haha Endret 1. februar 2014 av hønemor0408
**My little Miss drama and I** Skrevet 1. februar 2014 #5 Skrevet 1. februar 2014 Hehe. Den dag jeg får sammenhengende nattesøvn så ;P nr 1 og nr 2 er vidt forskjellig ...
hønemor0408 Skrevet 2. februar 2014 #6 Skrevet 2. februar 2014 hehe :-) plutselig så snur det! var det det gjorde her. gikk fra 3-4 timer, til minst 6 timer på bare ett par dager :-)
lillenims Skrevet 2. februar 2014 #7 Skrevet 2. februar 2014 (endret) Mammasvaret mitt er SOV!! Ammehjelpersvaret (jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no) er at nattamming er veldig effektivt for å øke melkeproduksjonen, fordi det øker produksjonen av prolaktin, som igjen styrer melkeproduksjonen. Derfor vil nattamming øke melkemengden raskere enn andre måter å øke den på. Hva betyr det at hun har lagt litt dårlig på seg de siste tre ukene? Hvordan har vektoppgangen hennes vært siden fødselen (lettest om du gidder liste opp alle veiingene)? Hvor hyppig ammer du på dagtid, og hvor lenge varer måltidene? Ammer du på ett eller begge bryst pr måltid? Endret 2. februar 2014 av lillenims
Vær86 Skrevet 3. februar 2014 #8 Skrevet 3. februar 2014 Mi sov 12 timer i strekk. Så på 3 mnd kontrollen hadde hu ikke lagt på seg noe særlig på 3 uker. Så ble enig med hs om å vekke henne når pappan står opp (tidlig). Og amme med maks 2-3 timer mellom på dagtid. Fungerte veldig fint for oss også skulle vi ikke stresse med vekkerklokke i helgen. Men la hu sove så lenge hun ville.
lillenims Skrevet 3. februar 2014 #9 Skrevet 3. februar 2014 Noen ganger kan det hjelpe på matinntaket å få økt melkemengden først, så det går an å forsøke å pumpe en gang i løpet av babyens søvnperiode også - mange synes det er lettere fordi de slipper å vekke sovende barn, og kanskje våkner man selv mindre av å pumpe et kvarter enn av å amme (eller kanskje man ikke har sovnet selv enda). Det går an å prøve dette i ei ukes tid og se om det gjør at babyen får mer melk å spise på dagtid. Det er da lurt å IKKE gi pumpemelka på flaske i denne perioden, pumpinga bør komme i tillegg til det babyen spiser. Putt melka i fryseren til siden, enten til å gi om du skal ut, eller til å blande i mat.
hønemor0408 Skrevet 3. februar 2014 #10 Skrevet 3. februar 2014 (endret) Hei! :-) Hun hadde gått opp ca 300gr på 3 uker, altså rundt 100gr i uka. HS sa at det ikke var noe å bli urolig for, men at det ikke gjorde noe at hu gikk opp litt mer. Så jeg skulle tilbake om et par uker for ny veiing. Jeg skulle bare være flink til å tilby pupp ganske ofte på dagtid. Hu sovnet etter mat veldig tidlig i går kveld med noen oppvåkninger på grunn av magevondt. Da tar hun ikke pupp alikevel og sovnet da tilslutt for natten. Hun våknet etter 4 timer, og ville ha mat igjen, så hun våkner i allefall når hun er klar for påfylling, når det er en stund siden pupp. Det virker som jeg har nok melk altså... men jeg kan jo kanskje pumpe litt for sikkerhetskyld slik at jeg er helt sikker på at jeg ikke får mindre produksjon :-) Det kan gå alt fra 1 time til 3 timer mellom pupping, og hun ligger alt fra 15 min til 40 min. på en pupp. Bruker som regel å amme kun på en pupp. Endret 3. februar 2014 av hønemor0408
lillenims Skrevet 3. februar 2014 #11 Skrevet 3. februar 2014 Du kan forsøke å tilby begge brystene på dagtid, så ser du om hun vil ha mer, spesielt ved de korte måltidene. Det gjør ingenting om hun bare vil ha noen få super av pupp nr 2. Et annet triks kan være å flytte henne frem og tilbake mellom brystene noen ganger i måltidet slik at hun får flere utdrivinger med melk. Jeg er enig med HS i at 300 g på tre uker ikke er alarmerende lite, men det er ikke veldig mye. Dersom hun sover under 6 timer i strekk de fleste nettene tror jeg det går greit å ikke styre med pumping, men samtidig så vil det jo kunne øke produksjonen litt og dermed gjøre at hun får i seg litt mer melk til måltidene så det skader ikke å prøve dersom du synes det er greit. Får hun i seg en spiseskje ekstra ti ganger i døgnet så utgjør det nok minst 10% mer melk i døgnet - så selv om det ikke høres så mye ut så monner det jo bra (Samme mengde økning vil hun kunne få ved å ta noen super av det andre brystet også.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå