Gå til innhold

Trenger litt hjelp angående søvn :)

Nodisc

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 1,5 år sover fra 19.00 til 05.00/05.30 hver dag, og sover på dagen fra 11.00/12.00 og i gjennomsnitt et par timer. Problemet er at han er oppe så tidlig på morningen.. For min del går det helt fint, men har fått tilbakemelding fra barnehagen at han blir veldig trøtt på formiddagen og blir derfor veldig sutrete og dårlig humør og sovner på sekundet han blir lagt ned for å sove. Er jo ikke noe gøy for han å ha det sånn i barnehagen, så det jeg lurer på er om noen har noen tips til hvordan jeg kan få han til å sove litt lenger på morningen? Erfaringer? Har tenkt litt på begrense sovingen på dagen, men samtidig så sovne han med en gang vi legger han i sengen 19.00.. 

Setter pris på alle råd!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har et slikt barn selv så kan vel ikke si jeg har masse råd:) 

Men kan bare si at vi har bare innsett at vårt barn sover fra 19-05/05.30 og sånn er han. Har prøvd å legge han litt senere uten hell at han forskyver tiden. Og å droppe noe dagsøvn har vi ikke sett på som en løsning da han egentlig er ganske skutt rundt 17-18tiden så han trenger den søvnen på dagen. Det er først når han begynner å tulle og dra ut tiden på kvelden at vi ser for oss å kutte ned dagsovningen. 

Husker det var en litt tøff periode rundt 1 1/2 år ja, men de i barnehagen var gode å sette han ved matbordet først og legge han først så han sov senest kl.11.30.  Så etterhvert hjalp det med en liten eplebit eller lignende rett før vi dro til barnehagen da vi naturlig spiste veldig tidlig frokost når vi var oppe 5tiden:) Så si vi spiser frokost kl.6 ca så fikk han igjen en yoghurt eller frukt enten rett før levering i barnehagen eller fikk da tilbud om dette i barnehagen rundt 8-9tiden. Da holdt han blodsukkeret fint til måltidet før legging. 

Nå er han snart 2år og det er ikke noe problemer med å holde ut på formiddagen. 

Jeg sammenligner det her litt med den fasen å gå fra 2 til 1 dagdupp også. Det er litt tøfft i en overgangsperiode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på hvor jeg leste det, men leste om noe som het alarm-metoden. Sett på vekkerklokke på morgenen til den tiden barnet vanligvis våkner, så når barnet har vent seg til at "det er ikke morgen før klokken har ringt", da kan man starte å justere tiden. Still klokken litt og litt frem, kanskje 5min om gangen, la det gå noen dager mellom hver stilling, og til slutt kanskje barnet kan sove til 06.00. Fikk ikke med meg om det var mange som hadde hatt effekt av denne metoden, men det skader vel ikke å prøve. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan bare si at vi har bare innsett at vårt barn sover fra 19-05/05.30 og sånn er han. Har prøvd å legge han litt senere uten hell at han forskyver tiden. Og å droppe noe dagsøvn har vi ikke sett på som en løsning da han egentlig er ganske skutt rundt 17-18tiden så han trenger den søvnen på dagen. Det er først når han begynner å tulle og dra ut tiden på kvelden at vi ser for oss å kutte ned dagsovningen. 

Husker det var en litt tøff periode rundt 1 1/2 år ja, men de i barnehagen var gode å sette han ved matbordet først og legge han først så han sov senest kl.11.30.  Så etterhvert hjalp det med en liten eplebit eller lignende rett før vi dro til barnehagen da vi naturlig spiste veldig tidlig frokost når vi var oppe 5tiden:) Så si vi spiser frokost kl.6 ca så fikk han igjen en yoghurt eller frukt enten rett før levering i barnehagen eller fikk da tilbud om dette i barnehagen rundt 8-9tiden. Da holdt han blodsukkeret fint til måltidet før legging. 

Jeg sammenligner det her litt med den fasen å gå fra 2 til 1 dagdupp også. Det er litt tøfft i en overgangsperiode. 

Ja, det er sånn vi gjør det også! Han får frukost nr 2 når vi leverer. Sovingen hans har vert litt varierende hele tiden, av og til sover han til halv 8 i en periode, også er det tilbake til 5tiden. Men det har ikke vert noe problem i barnehagen før :/ Kjenner jeg blir litt trist når jeg tenker på at han ikke har det så gøy som han burde.. Kanskje jeg også skal prøve med yoghurt istedefor brød når han kommer i bhg? Om det hjelper bedre på blodsukkeret? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på hvor jeg leste det, men leste om noe som het alarm-metoden. Sett på vekkerklokke på morgenen til den tiden barnet vanligvis våkner, så når barnet har vent seg til at "det er ikke morgen før klokken har ringt", da kan man starte å justere tiden. Still klokken litt og litt frem, kanskje 5min om gangen, la det gå noen dager mellom hver stilling, og til slutt kanskje barnet kan sove til 06.00. Fikk ikke med meg om det var mange som hadde hatt effekt av denne metoden, men det skader vel ikke å prøve. :P

Hehe, høres jo ut som en smart metode det sånn sett, men jeg tror ikke jeg kommer til å prøve den helt enda! Får først se om det kommer seg og viss han virkelig er helt skutt i bhg pga lite søvn i litt lengere tid, så skal jeg heller prøve!:P Tusen takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sånn vi gjør det også! Han får frukost nr 2 når vi leverer. Sovingen hans har vert litt varierende hele tiden, av og til sover han til halv 8 i en periode, også er det tilbake til 5tiden. Men det har ikke vert noe problem i barnehagen før :/ Kjenner jeg blir litt trist når jeg tenker på at han ikke har det så gøy som han burde.. Kanskje jeg også skal prøve med yoghurt istedefor brød når han kommer i bhg? Om det hjelper bedre på blodsukkeret? 

Nå vet jeg ikke om din sønn spiser alt brødet eller hva. Men for vår sønn viste det seg at han bare tok ofte en bit også ville han leke fordi DA var han jo ikke sliten og lavt blodsukker. Da hadde han jo nettopp kommet i barnehagen og var i full fart. Så vi måtte gå for noe godt som han ikke ville gå ifra:) Så blir ofte yoghurt med litt havregryn i og en bananbit eller litt druer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet jeg ikke om din sønn spiser alt brødet eller hva. Men for vår sønn viste det seg at han bare tok ofte en bit også ville han leke fordi DA var han jo ikke sliten og lavt blodsukker. Da hadde han jo nettopp kommet i barnehagen og var i full fart. Så vi måtte gå for noe godt som han ikke ville gå ifra:) Så blir ofte yoghurt med litt havregryn i og en bananbit eller litt druer.

Åhh:) Nei min spiser 1-2 skiver når han kommer i barnehagen, det er en helt kurant mengde for han, han er veeeldig glad i mat :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bakvendt ut, men har dere prøvd å legge ham før på kvelden? Det hjalp her. Han var trøtt 17-18 så vi la ham 18 og da begynte han sove lengre på morgenen og. De våkner ofte tidlig om de legges overtrøtte.

Anonymous poster hash: 481e6...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykket send for fort... kan hjelpe å kutte ned på soving dag også. Men da må dere legge ham før også for å kompensere. Når han begynner sove lenger om morgenen kan dere evt justere leggetid tilbake. Kort inn dupp 15 min om gangen og legg litt før en periode. Kutt dupp til 1 time maks. Grunnen til at han er så trøtt på dag om må sove lenge da er jo de tidlige morgene. Når dere får justert der trenger han ikke så mye søvn dag. Flytte søvnen fra dag til natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at overtrøtte barn våkner tidlig. Og for sen/lang dupp gir tidlig morgen.

Ville lagt han tidligere for dupp en periode og kortet den ned. Når han sover lengre på morgenen, kan duppen komme til vanlig tid igjen. Fra 12-13 for eksempel.

Enig med hun over: flytt søvnen fra dag til natt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at søvn avler søvn, så god dagsøvn gir bedre nattesøvn. Helt enig i at barnet fint kan legges tidligere på kvelden om det er veldig trøtt, evt sove en liten hvil ekstra på kvelden hvis det er trøtt leeenge før leggetid. f.eks. hvis barnet vanligvis legger seg kl 19.00 men viser tydelige tegn til å være trøtt 16.30, ville jeg lagt det til å sove i ca 20 min og så legge til vanlig tid. Hvis det derimot er veldig trøtt kl 18.00 ville jeg ikke aktivisert og sånn for å holde våken til 19.00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at søvn avler søvn, så god dagsøvn gir bedre nattesøvn. Helt enig i at barnet fint kan legges tidligere på kvelden om det er veldig trøtt, evt sove en liten hvil ekstra på kvelden hvis det er trøtt leeenge før leggetid. f.eks. hvis barnet vanligvis legger seg kl 19.00 men viser tydelige tegn til å være trøtt 16.30, ville jeg lagt det til å sove i ca 20 min og så legge til vanlig tid. Hvis det derimot er veldig trøtt kl 18.00 ville jeg ikke aktivisert og sånn for å holde våken til 19.00.

Søvn avler ikke søvn for alle og uansett ikke for større unger. Det gjelder enkelte babyer. Ekstradupp på ettermiddag kan få katastrofale effekter. Anbefales ikke! Enten sovner ikke ungen før 21-22 eller så våkner ungen på natta og har fest. Eller tar en enda tidligere morgen. Flytte søvn fra dag til natt gjelder større unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår sønn på 1,5 år våkner også (av og til) kl 05, men han vil da ha en flaske melk (yes, HIPP 1, babymelk, varm) og så sovner han igjen, og sover til 08... sovner ca kl 20 om kvelden, og sover ett par timer i bhg, på dagen.

Vi har også ett "nattlys", som viser en kanin som sover. Den slår seg over på dag-lys kl 08, og viser da en kanin som er ute og leker, og regelen er at om "Ninepusen sover, så sover vi også"... Har hørt han snakke for seg selv, av og til, våkner, ser på lampen, og sier "nei", og legger seg igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for råd alle! Såg her en kveld når han nektet å legge seg ned å sove at han holder på å få ei tann! Så det er nok litt av grunnen til urolighetene:) Men no har han sove til halv7-7 dei siste dagane, så satse på at han opprettholder den trenden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...