Gå til innhold

De som er uføretrygdet, hvorfor legger mange av dem ut så mange aktivitetsbilder på facebook?

Anbefalte innlegg

Skrevet

:P 

Hvis uførediagnosen kommer av en fysisk sykdom som revmatisme, artrose, fibromyalgi osv så er jo nettopp trening og bevegelse den absolutt beste medisinen. Jeg søker behandlingstur hvert år hvor trening og behandling står i fokus i 1 mnd. Da kommer jeg hjem som et nytt menneske. Å sette seg til er døden for en revmatisk kropp. Så trening og bevegelsesbilder er helt i tråd med lege og revmatologenes henvisninger.

Jeg sier meg ikke uening i diagnose og forebygging Cat.68, men jeg stiller spørsmålstegn om det er så lurt å dokumentere ALLE treningsturene med bilder og statuser daglig på facebook. Det kan fort sende ut litt motstridende signaler.
Men det er jo akkurat det det IKKE gjør. Det sender derimot ut et signal om at de tar ansvar for egen sykdom. De motstridende følelsene er det bare de som ikke har kunnskap om hva en syk kropp trenger som får. De som trur at trener du kan du jobbe. Poenget er at de bruker restevnen til å pleie kroppen slik at de kan fungere i hverdagen. Jobber dem brukes restevnen på jobb isteden og kroppen blir sykere, sykere og sykere for da finnes ikke lenger restevnen til trening.
Jeg har folk i nærmeste familie som har fibromyalgi og revmatisme så jeg er ikke helt bortreist når det kommer til denne diagnosen. Disse har ikke helse nok til å bruke hver dag til timelange treninger da.

Men når det kommer til den hyppige oppdateringen på facebook, så har vi tydeligvis et forskjellig syn på det.

Er du helt tett eller? Mange her har prøvd å foeklare deg hvorfor, men du er fullstendig blind for det vi skriver. Du virker som du ønsker å tro at vi er fæle svindlere som lever på din skatt mens vi løper haraball rundt å ler av deg fordi vi "slipper" å jobbe. VI er ikke klein, DU er klein.

Ja, jeg er mektig provosert, for du nekter å ta til deg svarene du får.

Anonymous poster hash: b989d...8fa

Oida :huh:

Det var da veldig. Tror jeg skal la denne debatten dø ut jeg. Altfor mange som føler seg truffet her skjønner jeg......

Dette med ufør er et betent tema, og folk har ofte sterke meninger om det. Stiller man seg undrende til uføre er man visst automatisk en dårlig person.

Det hender jeg stusser selv! Ikke bare til uføre, men også de som er langtidssykmeldte. Ei venninne av meg har vært sykmeldt i snart et år, pga nakken. Hun klager veldig over nakken, men har visst ikke tid til å trene eller dra til manuellterapeut. Hun fester 3-4 ganger i uka, og drikker litt utenom dette også. Hvordan hun tror dette skal hjelpe mot nakken, skjønner ikke jeg. Hun er ikke deprimert eller har angst, bortsett fra fylleangst ;)

En annen venninne er fullt sykmeldt, har vært det i 8 måneder, pga sosial angst. Hun er på venninnemiddager, fester, shopping osv sikkert 3 ganger så mye som meg (hun har alltid vært med på mye sammen med venner, men nå er hun enda mer sosial). Jeg skjønner ikke hvordan hun fortsatt kan være 100 % sykmeldt pga sosial angst!

Er det virkelig slik at det ikke finnes late folk? Er det sånn at de som virker late, egentlig har en diagnose? Det blir for naivt, spør du meg.

Jeg skjønner godt at du stusser over disse FB-statusene. Antakelig kunne de ha jobbet litt. Hvorfor de ikke gjør det, er det kun de selv som vet.

Anonymous poster hash: bbed1...5d3

Det med å jobbe etter evne har blitt forklart av mange her om du bare leser svarene.

Det med festingen er jeg enig i. Jeg er ufør og hadde aldri orket masse festing.

Men når dere lurer, hvorfor ikke lese svarene, så lærer dere om det dere lurte på???

Joda, har lest hele tråden. Og jeg vet hvor vanskelig det er å "jobbe litt". Arbeidsplasser vil ha stabile arbeidstakere, noe som kan passe dårlig for de med varierende form. Systemet er firkantet og langt fra inkluderende. Likevel er det verdt å nevne at det finnes frivillig arbeid

Det er også økonomiske fordeler (enn så lenge) ved å være 100% ufør, og jeg kan skjønne at det virker meningsløst å jobbe noe når man har mer utbetalt som fullt ufør.

Ingen økonomiske fordeler synes jeg. Finner det heller ikke meningsløst å jobbe. Har å innmari lyst til å klare noe og bidra til samfunnet. Hadde jeg kunnet jobbe på de gode dagene mine hadde jeg blitt kjempeglad, men ingen arbeidsgiver vil ha meg når jeg ikke kan garantere faste dager.

Jeg hater å sitte hjemme, da er det leit å føle på at jeg blir dømt om jeg drar å trener på en god dag. En slik følelse klarer dere vel å sette dere inn i ? Litt ?

Nei, det er ingen som dømmer deg fordi om du trener på en god dag. Men det er noen som har såpass gode dager HVER dag, som har helse til å dra på milelange trimturer HVER dag. Dersom de ble så forbanna sengeliggende av det, så ville det vært rimelig dumt å bruke seg så ut hele tiden, eller hva synes du?

Jeg har en ufør venninne som er mye aktiv på tur og fiske. Resten av dagen ligger hun rett ut fordi hun har slitt seg ut. Hvorfor gjør hun det da ? Fordi det er godt å bruke kroppen på det lille hun kan klare på en dag, selv om baksiden da er manglende evne til noe resten av dagen.

Vi vet jo ikke hvorfor de på HI sin facebook er ufør, så jeg kan ikke dømme eller mene noe om dem når jeg ikke vet hvordan de har det bak fasaden.

Klart noen svindler, det er ikke til å komme bort ifra. Men da går det an å melde til nav om man mistenker noe.

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg skjønner at jeg har provosert mange med dette innlegget, og at det er mange som kjenner seg tråkket på.

Det er ikke min mening. Nok engang må jeg presisere at min reaksjon ikke går på at fok er uføretrygdede eller hvorfor de er det. Det er bare de ufattelig mange oppdateringene på facebook jeg reagerer på.

Og da var spørmålet mitt om jeg faktisk er alene om å stusse litt over disse?

Nå er ikke jeg den som legger ut noe særlig på facebook i det hele tatt, og jeg har selvsagt forståelse for at folk vil dele det de er opptatt av. Men denne spammingen om treninger, dugnader osv tar faktisk helt avgårde. Jeg trenger ikke vite hvor lang tur de har vært på hver dag. Fint at de har helse til det, for all del, men når det virker som nesten hele dagen går med til trening så tenker jeg at det muligens kunne vært lurt å prøve seg ut i arbeidslivet også.

Beklager, men så slem er visst jeg :fnise:

Det høres ut som om du er litt vel mye på FB hvis du til stadighet leser ting du ikke synes du trenger å vite. Hva med å logge seg av og passe dine egne saker?

Kan du gi meg et tips om hvordan jeg kan blokkere spamminger?

Skrevet

:P

Hvis uførediagnosen kommer av en fysisk sykdom som revmatisme, artrose, fibromyalgi osv så er jo nettopp trening og bevegelse den absolutt beste medisinen. Jeg søker behandlingstur hvert år hvor trening og behandling står i fokus i 1 mnd. Da kommer jeg hjem som et nytt menneske. Å sette seg til er døden for en revmatisk kropp. Så trening og bevegelsesbilder er helt i tråd med lege og revmatologenes henvisninger.

Jeg sier meg ikke uening i diagnose og forebygging Cat.68, men jeg stiller spørsmålstegn om det er så lurt å dokumentere ALLE treningsturene med bilder og statuser daglig på facebook. Det kan fort sende ut litt motstridende signaler.
Men det er jo akkurat det det IKKE gjør. Det sender derimot ut et signal om at de tar ansvar for egen sykdom. De motstridende følelsene er det bare de som ikke har kunnskap om hva en syk kropp trenger som får. De som trur at trener du kan du jobbe. Poenget er at de bruker restevnen til å pleie kroppen slik at de kan fungere i hverdagen. Jobber dem brukes restevnen på jobb isteden og kroppen blir sykere, sykere og sykere for da finnes ikke lenger restevnen til trening.
Jeg har folk i nærmeste familie som har fibromyalgi og revmatisme så jeg er ikke helt bortreist når det kommer til denne diagnosen. Disse har ikke helse nok til å bruke hver dag til timelange treninger da.

Men når det kommer til den hyppige oppdateringen på facebook, så har vi tydeligvis et forskjellig syn på det.

Er du helt tett eller? Mange her har prøvd å foeklare deg hvorfor, men du er fullstendig blind for det vi skriver. Du virker som du ønsker å tro at vi er fæle svindlere som lever på din skatt mens vi løper haraball rundt å ler av deg fordi vi "slipper" å jobbe. VI er ikke klein, DU er klein.

Ja, jeg er mektig provosert, for du nekter å ta til deg svarene du får.

Oida :huh:

Det var da veldig. Tror jeg skal la denne debatten dø ut jeg. Altfor mange som føler seg truffet her skjønner jeg......

Dette med ufør er et betent tema, og folk har ofte sterke meninger om det. Stiller man seg undrende til uføre er man visst automatisk en dårlig person.

Det hender jeg stusser selv! Ikke bare til uføre, men også de som er langtidssykmeldte. Ei venninne av meg har vært sykmeldt i snart et år, pga nakken. Hun klager veldig over nakken, men har visst ikke tid til å trene eller dra til manuellterapeut. Hun fester 3-4 ganger i uka, og drikker litt utenom dette også. Hvordan hun tror dette skal hjelpe mot nakken, skjønner ikke jeg. Hun er ikke deprimert eller har angst, bortsett fra fylleangst ;)

En annen venninne er fullt sykmeldt, har vært det i 8 måneder, pga sosial angst. Hun er på venninnemiddager, fester, shopping osv sikkert 3 ganger så mye som meg (hun har alltid vært med på mye sammen med venner, men nå er hun enda mer sosial). Jeg skjønner ikke hvordan hun fortsatt kan være 100 % sykmeldt pga sosial angst!

Er det virkelig slik at det ikke finnes late folk? Er det sånn at de som virker late, egentlig har en diagnose? Det blir for naivt, spør du meg.

Jeg skjønner godt at du stusser over disse FB-statusene. Antakelig kunne de ha jobbet litt. Hvorfor de ikke gjør det, er det kun de selv som vet.

Det med å jobbe etter evne har blitt forklart av mange her om du bare leser svarene.

Det med festingen er jeg enig i. Jeg er ufør og hadde aldri orket masse festing.

Men når dere lurer, hvorfor ikke lese svarene, så lærer dere om det dere lurte på???

Joda, har lest hele tråden. Og jeg vet hvor vanskelig det er å "jobbe litt". Arbeidsplasser vil ha stabile arbeidstakere, noe som kan passe dårlig for de med varierende form. Systemet er firkantet og langt fra inkluderende. Likevel er det verdt å nevne at det finnes frivillig arbeid

Det er også økonomiske fordeler (enn så lenge) ved å være 100% ufør, og jeg kan skjønne at det virker meningsløst å jobbe noe når man har mer utbetalt som fullt ufør.

Ingen økonomiske fordeler synes jeg. Finner det heller ikke meningsløst å jobbe. Har å innmari lyst til å klare noe og bidra til samfunnet. Hadde jeg kunnet jobbe på de gode dagene mine hadde jeg blitt kjempeglad, men ingen arbeidsgiver vil ha meg når jeg ikke kan garantere faste dager.

Jeg hater å sitte hjemme, da er det leit å føle på at jeg blir dømt om jeg drar å trener på en god dag. En slik følelse klarer dere vel å sette dere inn i ? Litt ?

Nei, det er ingen som dømmer deg fordi om du trener på en god dag. Men det er noen som har såpass gode dager HVER dag, som har helse til å dra på milelange trimturer HVER dag. Dersom de ble så forbanna sengeliggende av det, så ville det vært rimelig dumt å bruke seg så ut hele tiden, eller hva synes du?

Akkurat!

Om en med sosial angst, er sosial: Kjempebra! Er samme person supersosial over en lang periode, er det naturlig å tenke at den personen ikke sliter så veldig med sosial angst!

Revmatikere vinner MYE på trening, de får tommel opp fra meg om de trener hver dag! Men om de også kan delta ukentlig på dugnader, sosialt +++, så lurer jeg hvor plagsom denne revmatiske lidelsen er, og hva som gjør at de ikke kan droppe "det ekstra" for å bidra til Norges felleskasse.

Det er forresten ingen her (?) som stiller seg kritiske til alle uføre, og selvfølgelig skal de også ha et liv! Noen få derimot..er det lov å lure litt på.

Skrevet

Enn har absolutt lov å stusse. Jeg undrer meg enormt mye over hvilke behov som ligger til grunn for en slik ekstrem selveksponering. Sett i lys av uføretrygd, kan jeg ikke for å tenke at det kanskje ligger et ønske om å vise verden at man har et liv til tross for at man ikke kan jobbe. Korrelasjonen mellom uføretrygd og milelange turer på ski hverdag er ulogisk i manges øyne, også mine. 

Skrevet

Jeg skjønner at jeg har provosert mange med dette innlegget, og at det er mange som kjenner seg tråkket på.

Det er ikke min mening. Nok engang må jeg presisere at min reaksjon ikke går på at fok er uføretrygdede eller hvorfor de er det. Det er bare de ufattelig mange oppdateringene på facebook jeg reagerer på.

Nå er ikke jeg den som legger ut noe særlig på facebook i det hele tatt, og jeg har selvsagt forståelse for at folk vil dele det de er opptatt av. Men denne spammingen om treninger, dugnader osv tar faktisk helt avgårde. Jeg trenger ikke vite hvor lang tur de har vært på hver dag. Fint at de har helse til det, for all del, men når det virker som nesten hele dagen går med til trening så tenker jeg at det muligens kunne vært lurt å prøve seg ut i arbeidslivet også.

Det høres ut som om du er litt vel mye på FB hvis du til stadighet leser ting du ikke synes du trenger å vite. Hva med å logge seg av og passe dine egne saker?

Jeg synes for min del at hele FB er spamming. Jeg trenger verken å vite om folk har trent, vært på do eller vunnet en pris. Jeg vil bruke tiden min på mere meningsfulle ting. Så rådet er, meld deg ut av facebook!

Skrevet

Korrelasjonen mellom uføretrygd og milelange turer på ski hverdag er ulogisk i manges øyne, også mine.

Men ikke i legenes eller revmatologenes øyne i mange fall. Det er vel det flere prøver å forklare. Bevegelse og aktivitet er det som skal til før å få en kropp til å fungere noenlunde normalt i mange av de sykdommer som ofte fører til en ufør tilværelse. Treningen som ligger i disse skiturene forbedrer kroppen og reduserer ofte langvarig sengeleie hvis den skjer kontinuerlig. En jobb vil ikke gi gi samme helsemessige gevinst, men vil fortsatt gjøre en kropp sliten uten helsefordelen. Derfor er det ofte ønskelig fra legens side at restevnen skal brukes til trening og familje isteden for jobb for å oppbevare en form for livskvalitet.

Annonse

Skrevet

Hvis jeg noen gang (gud forby) blir ufør skal jeg iallfall ikke fortelle vennene mine. Kan jo hende noen er så brysom som DEG hi.

Anonymous poster hash: d1414...df6

Skrevet

Jeg er ikke ufør selv og kjenner ikke så mange som er det, men min første tanke iforb med innleggene dine er at de faktisk tror at deres venner og bekjente er glade på deres vegne når de klarer å leve et noenlunde godt liv til tross for sine helseplager.

Jeg tror det er veldig, veldig få som lever som uføre som ikke har prøvd det meste av tilrettelegging osv før de får søknaden sin innvilget.

Hva med å prøve å glede deg med de heller, istede for å mistenkeliggjøre dem?

Skrevet

Jeg synes for min del at hele FB er spamming. Jeg trenger verken å vite om folk har trent, vært på do eller vunnet en pris. Jeg vil bruke tiden min på mere meningsfulle ting. Så rådet er, meld deg ut av facebook!

Så du vet ikke hvordan man blokkerer spamminger altså?

Skrevet

Så enig med deg Kari Mari. Visse trygdede burde tenke seg om før de utbroderer et så aktiv sosialt liv. For det er faktisk litt spesielt å kunne orke lange dugnader , lange morsjonsturer hver dag og ikke skulle klare å jobbe f eks 4 timer i uka. Jeg er klar over det er forskjellige grunner til at de får trygd og er det psykisk kan det også stoppe jobb , men.... Er du super morsjonist, super på dugnader og instruktør på treningssenter så kan man ikke skylde på sosial angst ivertfall. Hun ene du beskrev burde det blitt tatt en ny sjekk på på hvor " syk" hun er.,Anonymous poster hash: 07243...d53

Da vil jeg gjerne at du kommer med eksempler på arbeidsplasser hvor man kan jobbe 4 timer pr uke? Og i tillegg de dagene man er i stand til det?

Og igjen, jeg er 100 % arbeidsfør, men har likevel evnen til å!skjønne at verden ikke er så enkel som noen vil ha det til.

Anonymous poster hash: ce4ad...44f

Skrevet

Korrelasjonen mellom uføretrygd og milelange turer på ski hverdag er ulogisk i manges øyne, også mine.

Men ikke i legenes eller revmatologenes øyne i mange fall. Det er vel det flere prøver å forklare. Bevegelse og aktivitet er det som skal til før å få en kropp til å fungere noenlunde normalt i mange av de sykdommer som ofte fører til en ufør tilværelse. Treningen som ligger i disse skiturene forbedrer kroppen og reduserer ofte langvarig sengeleie hvis den skjer kontinuerlig. En jobb vil ikke gi gi samme helsemessige gevinst, men vil fortsatt gjøre en kropp sliten uten helsefordelen. Derfor er det ofte ønskelig fra legens side at restevnen skal brukes til trening og familje isteden for jobb for å oppbevare en form for livskvalitet.

Du misforstår meg. Jeg bestrider overhodet ikke at fysisk aktivitet har en viktig funksjon i nevnte sykdommer/lidelser/tilstander. 

Det jeg prøver å si er at samspillet mellom det å være uføretrygdet og det å være i stand til å gå milelange turer på ski hver dag ikke er logisk fordi de aller fleste mennesker (foruten idrettsutøvere) har ikke overskudd til den slags aktivitet uavhengig.

Hvis du forstår uføretrygd som en tilstand der du har begrenset evne til å delta i samfunnet og dens struktur, samsvarer ikke uføret med at du er i stand til å prestere som et supermenneske forbi allmenn kapasitet ellers.

Skrevet

Du kan velge å,skjule oppdateringer fra visse personer på veggen din. Husker ikke helt hvordan, men let litt endt så finner du nok ut av det.

Skrevet

Forresten Cat, så synes jeg du gjør bagateller ut av betydningen en jobb har for mange med kroniske lidelser. Spesielt psykiatri. Å ha en jobb fører til mange helse gevinster for "Kronikere". Spesielt opplevelse av mestring, verdi og integritet. Mange velger faktisk å stå i en jobb, selv om det betyr at andre aspekter ved livet må nedprioriteres. Nå sier jeg ikke alle er like, men en jobb har mer betydning i form av helse en hva du antyder.  

Annonse

Skrevet

Du blokkerer ved å slutte og lese, det var mitt forslag! 

Skrevet

Jeg er en av dem som legger ut bilder fra turer og aktiviteter ute i marka med ungene. For min del er det snakk om overkompensering; du ser meg kun på en god dag. Du ser ikke at resten av dagen, flere dager etterpå, ligger jeg utslått. Kan hende jeg legger ut bilder fra en tur disse dårlige dagene, men du ser nok ikke at det var 50 meter fra døra og kun i et kvarter...

Det gir meg god selvfølelse å se at jeg fremstår som aktiv friluftsliv-elskende supermamma. Verden er imidlertid ikke så rosenrød i mine sko. Men jeg legger ikke ut bilder av medaljens bakside og jeg åpner ikke døren når folk ringer på siden husarbeidet måtte vike en uke.

Jeg har en kronisk tarmsykdom som sparket meg ut av arbeidslivet da jeg var i begynnelsen av 20-årene. Nå når jeg nærmer meg 40 har Nav anbefalt meg å søke uføretrygd. Arbeidsgiveren jeg har hatt de siste fem årene som tilkallingsvikar har gitt beskjed at de ønsker at jeg sier opp siden jeg ikke kan være så fleksibel som de krever.

Alle har godt av å være ute i frisk luft, røre seg og føle mestring.

Anonymous poster hash: a2cf1...7dc

Skrevet

Jeg er enig med deg der Cat68 men det er faktisk begrensninger på treningen med en som har revmatiske sykdom. Vi har begge bechterew vet jeg og jeg trener MYE for å holde sykdommen i sjakk.. Jeg ser på meg selv om en sterk og trent kvinne men jeg hadde IKKE greid å være så arkiv hver eneste dag.. Gå i ulendt terreng etc er drepen for mine ledd iallefall.

Jeg jobber fullt og har god kontroll på sykdommen min føler jeg men det er en balanse på hvor mye og hva man kan gjøre.

Så svaret er ikke KUN trening.. Så at en som er ufør greier å trene eller være i veldig fysisk aktivitet hver dag med en revmatiske sykdom er for meg helt utenkelig. Men sikkert mulig men jeg som jobber og er aktiv og sterk greier IKKE hver dag.. Men det betyr selvsagt ikke at alternativet er å ligge på sofaen..

Skrevet

Forresten Cat, så synes jeg du gjør bagateller ut av betydningen en jobb har for mange med kroniske lidelser. Spesielt psykiatri. Å ha en jobb fører til mange helse gevinster for "Kronikere". Spesielt opplevelse av mestring, verdi og integritet. Mange velger faktisk å stå i en jobb, selv om det betyr at andre aspekter ved livet må nedprioriteres. Nå sier jeg ikke alle er like, men en jobb har mer betydning i form av helse en hva du antyder.

Vel nå er jeg jo kroniker med en revmatisk sykdom. Og jeg jobber 71,3% stilling men det var på hengende håret at det ikke endte med en ufør på meg for 1.5 år siden. Takket vare en arbeidsgiver som turte ta sjansen på meg og at jeg kunne søke fortrinn på ei ledig stilling jeg kanskje klarte å fungere i er jeg fortsatt i jobb. Så jeg bagatelliserer virkelig ikke betydningen av å jobbe. Men jeg overvurderer den ikke heller. Noen har nokk med å bare fungere i hjem og familje. Hvor " jobben " er å holde seg så frisk som mulig utfra de forutsetningene man har.. Hva disse forutsetningene er er like individuelle som det er mennesker vil jeg tru. Og den er opp til lege og pasient å sette opp treningsregime. Og du, å gå et par mil på ski er ikke akkurat som å gå et par mil til fots. Man regner vel sånn ca 1, 5 time på 1 mil normal gange. Det er ikke akkurat elite nivå? Nå vi jo ikke heller om det rr dnakk om "flere mil" alle dager heller,eller om det er en lett overdrift for å få frem et poeng noe jeg sterkt mistenker.
Skrevet

Jeg er akkurat begynt på aap, og får se hvordan det går. Er frisk og fin, bortsett fra at hånden min er ubrukelig! Vær snill å fortell meg hvilket arbeid jeg kan gjøre? Og noen som vil ansette meg..

Jeg kan fint gå turer i skog og mark, drar gjerne å står på ski osv. Og deler gjerne det på med mine venner på Facebook.

Anonymous poster hash: c7888...4be

Skrevet

Jeg er enig med deg der Cat68 men det er faktisk begrensninger på treningen med en som har revmatiske sykdom. Vi har begge bechterew vet jeg og jeg trener MYE for å holde sykdommen i sjakk.. Jeg ser på meg selv om en sterk og trent kvinne men jeg hadde IKKE greid å være så arkiv hver eneste dag.. Gå i ulendt terreng etc er drepen for mine ledd iallefall.

Jeg jobber fullt og har god kontroll på sykdommen min føler jeg men det er en balanse på hvor mye og hva man kan gjøre.

Så svaret er ikke KUN trening.. Så at en som er ufør greier å trene eller være i veldig fysisk aktivitet hver dag med en revmatiske sykdom er for meg helt utenkelig. Men sikkert mulig men jeg som jobber og er aktiv og sterk greier IKKE hver dag.. Men det betyr selvsagt ikke at alternativet er å ligge på sofaen..

Jeg et 100% enig med deg. Og jeg skriver jo ogdå at treningsnivået vil være individuelt og gå opp og ned i dårlige gode perioder. Jeg mener ikke trening er løsningen på alt. Men at når det dukker opp slike statuser det klages på så er det jo ikke noe negativt å skrive at man er aktiv. At det ikke er målestokken på hvor syk man er.

Skrevet

Jeg er akkurat begynt på aap, og får se hvordan det går. Er frisk og fin, bortsett fra at hånden min er ubrukelig! Vær snill å fortell meg hvilket arbeid jeg kan gjøre? Og noen som vil ansette meg..

Jeg kan fint gå turer i skog og mark, drar gjerne å står på ski osv. Og deler gjerne det på med mine venner på Facebook.

Huff, stakkars deg. Hva har skjedd med hånden din da?

Du har vel vurdert omskolering? En venn av meg mistet hele armen fra like over albuen og omskolerte seg innen økonomi og har faktisk flere jobbtilbud innen både undervisning, bankjobb, leder i en privat bedrift osv.

Håper at du kan finne noe som fungerer for deg.

Skrevet

Du blokkerer ved å slutte og lese, det var mitt forslag! 

Jeg skjønte det, men jeg tenker ikke å følge det rådet. Har mange andre venner jeg synes det er hyggelig å høre fra vettu. Det var det der med å skjære alle over en kam........ 

Skrevet

Vel nå er jeg jo kroniker med en revmatisk sykdom. Og jeg jobber 71,3% stilling men det var på hengende håret at det ikke endte med en ufør på meg for 1.5 år siden. Takket vare en arbeidsgiver som turte ta sjansen på meg og at jeg kunne søke fortrinn på ei ledig stilling jeg kanskje klarte å fungere i er jeg fortsatt i jobb. Så jeg bagatelliserer virkelig ikke betydningen av å jobbe. Men jeg overvurderer den ikke heller. Noen har nokk med å bare fungere i hjem og familje. Hvor " jobben " er å holde seg så frisk som mulig utfra de forutsetningene man har.. Hva disse forutsetningene er er like individuelle som det er mennesker vil jeg tru. Og den er opp til lege og pasient å sette opp treningsregime. Og du, å gå et par mil på ski er ikke akkurat som å gå et par mil til fots. Man regner vel sånn ca 1, 5 time på 1 mil normal gange. Det er ikke akkurat elite nivå? Nå vi jo ikke heller om det rr dnakk om "flere mil" alle dager heller,eller om det er en lett overdrift for å få frem et poeng noe jeg sterkt mistenker.

Flere mil på ski hver dag, om så "bare" 1-2 mil om dagen på ski vil jeg absolutt anse som et nivå forbi det å være en normal mosjonist. 

Som du selv sier, "Mange har nok med å fungere i hjem og familie". Absolutt, og det tror jeg er et poeng som er viktig å belyse i diskusjonen. Alle har "nok" med å fungere i hjem og familie, det krever overskudd å fungere ellers i samfunnet, like så krever det overskudd til å være aktiv. Spesielt i den grad av at man har "råd" til å bruke resterende overskudd på trening. Da når en er som et individ er erklært å ha nedsatte evner til deltagelse. Er det lov å undre seg, hva som ligger til grunn med å være for syk til å jobbe, og det å være være "frisk" nok til å være en supermosjonist. (her vil jeg poengtere at det å fremstå, ikke nødvendigvis er det samme som å være. Fremstillingen tar utgangspunkt i at han ER det.)

Skrevet

Herregud menneske, du må jo bare legge deg ned og dø når ikke hånden din funker!

Djeeeeses, bruk fantasien, ta tida til hjelp, så finnes det noe for deg også skal du se. Du kan starte med å skifte innstillingen din til noe mer positivt i det minste  :sukk:

Anonymous poster hash: 87f31...bd9

Skrevet

Jeg skjønner at HI og andre folk reagerer. Om man orker så himla mye - hvorfor orker man ikke jobbe!

MEN, så på den andre siden - så forstår jeg de stakkarsene som er uføre. Hvordan de måtte føle at du "burde" vært i jobb, at de føler skam med å ikke klare det alle andre mestrer.... (dette gjelder jo selvsagt ikke alle). Kanskje det er en måte å kompensere på - vise omverdenen at man ikke er helt udugelig, at man mestrer noe? 

Men ja... reagerer på det samme med ei jeg har på facebook. Hun er uføre. Men herregud, hun fester HVER helg, drar på utenlandsturer i hvertfall 5 ganger i året, + hun er supersosial. Blir faktisk litt misunnelig, her sitter jeg helt slakta.... helt utslitt... og desverre sykemeldt. Kunne bare i mine villeste drømmer ønsket at jeg kunne orke slikt! 

Skrevet

Her må jeg bare få tillegge noe, siden du tror jeg lyver Cat. Dette er ikke en overdrivelse!! Det er rene, skjære fakta at dette mennesket legger ut slike statuser HVER DAG. Det er jo nettopp derfor jeg reagerer! :klaske:

Nå synes jeg det er du som som er forutintatt!

Anonymous poster hash: 87f31...bd9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...