Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #1 Skrevet 30. januar 2014 Her hvor jeg bor, i en bakke, er jeg så utrolig nervøs før jeg skal sette utfor. Har hatt flere nestenulykker, men har heldigvis futten en grei teknikk for å komme ned uten å skli i full fart uten kontroll. Flere som er like nervøse som meg? Har dere hatt noen uhell oppigjennom årene? Anonymous poster hash: 9a840...d18
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #2 Skrevet 30. januar 2014 Har vokst opp på landet med en lang og glatt veg opp til gården, så er vant til glatte bakker. Klarer meg ganske bra og er ikke nervøs for glatt føre. Anonymous poster hash: f63d7...d7f
oppilia Skrevet 30. januar 2014 #3 Skrevet 30. januar 2014 (endret) Hadde uhell på glatta da jeg var 18 og uerfaren :-) Har heldigvis lært meg noen triks med åra. Sikkert samme metoden du bruker for å komme velberget ned bakken :-) Ikke moro, men det går bra :-) Endret 30. januar 2014 av oppilia
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #4 Skrevet 30. januar 2014 Jeg måtte parkere lastebilen ved hovedveien og brøyte oppkjørselen en gang ekstra for å få den med meg hjem i dag, men ellers har det gått greit. Anonymous poster hash: b90e2...4c4
moota m storebror&lillebror Skrevet 30. januar 2014 #5 Skrevet 30. januar 2014 Jeg klarer meg greit. Har ikke rykte på meg for å lage kø akkurat, men på glatta tar jeg det rolig. Vi bodde noen år på fjellet og lærte litt da. Gode dekk er alfa omega!! Har hatt noen nesten uhell og noen små greier. Og en gang fikk jeg skikkelig sleng på bilen og vrengte den sånn halvveis rundt en gjerdepåle utfor veien.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #6 Skrevet 31. januar 2014 Her hvor jeg bor, i en bakke, er jeg så utrolig nervøs før jeg skal sette utfor. Har hatt flere nestenulykker, men har heldigvis futten en grei teknikk for å komme ned uten å skli i full fart uten kontroll. Flere som er like nervøse som meg? Har dere hatt noen uhell oppigjennom årene? Anonymous poster hash: 9a840...d18 Kjører du nedoverbakken på lavt nok gir? Hvis ikke så får du mer fart og da må du bremse mer og da er sjansen for å skli større. Hvis du girer ned på lavt nok gir så vil bilen ikke kjøre over en viss hastighet, så da bremser den på giret, da kan du bruke mindre bremse på hjulene, ergo så mister du ikke så lett veigrepet Og som en annen sa: gode dekk er alfa og omega Anonymous poster hash: 26d63...134
Isola&Lille+julegave Skrevet 31. januar 2014 #7 Skrevet 31. januar 2014 Det går veldig greit! Kjøpte nye continental piggdekk før jul, og de er kjempegode! Gudskjelov at jeg valgte pigg til tross for at selger ikke mente jeg trengte det. Har vært veldig glad for det mange ganger denne vinteren! Sitter som spyttet på veien
soleia Skrevet 31. januar 2014 #8 Skrevet 31. januar 2014 Hadde eit lite uhell då eg var fersk bileigar, men ellers klarar eg meg ganske bra synes eg. Vi betalar sure pengar for å få lov å køyre med piggdekk, pga bratt bakke og ein ekkel episode på glatta med piggfrie (mannen køyrde). Heilt vekkasta pengar denne vinteren.
Appelsinpiken Skrevet 31. januar 2014 #9 Skrevet 31. januar 2014 Kræsjet ganske styGt da jeg var ung, så siden har jeg kjørt etter forholdene. Har også utvidet sertifikat, så per idag er jeg en ganske trygg sjåfør som kjenner hvor grensene mine går. Så glatta nå til dags sliter jeg ikke spesielt med så lenge jeg tar hensyn til føret
*Miss Marple* Skrevet 31. januar 2014 #10 Skrevet 31. januar 2014 Har aldri hatt alvorlige uhell på glatta og med snø halve året lærer man å beherske bilen på de fleste fører etterhvert. Det jeg huske best iforb med å ta sertifikatet var at man i den tid måtte på glattkjøringskurs etter å ha hatt lappen i to år. Så etter to år på isete og glatte veier måtte jeg kjøre 40 mil for å kjøre på glattkjøringsbane for å 'øve'
Himmel og hav Skrevet 31. januar 2014 #11 Skrevet 31. januar 2014 Jeg klarer meg fint på glatta, men har absolutt respekt for den, og kjører etter forholdene. Vi har en ekkel sving i nærheten av oss, og der havner det alltid noen på utsida om vinteren. Stort sett er det ferske sjåfører som mangler erfaring på vinterføre, og kompenserer for det med pedalbruk. Jeg har ikke *bank i bordet* hatt noen ulykker på glatta, men seinest i går, så fikk jeg sleng i en sving, for nå er det såpeglatt her vi bor!
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #12 Skrevet 31. januar 2014 Jeg har hatt lappen I 20 år snart, og aldri hatt et uhell. jeg har satt meg fast noen ganger, eller ikke kommet opp. men jeg greyer meg veldig fint på glatta. men er det for glatt til å komme seg frem, så lar jeg bilen stå. Vi har et lite stykke med kommunal vei før vi kommer ut på fylkesveien, og der er ikke brøytinga særlig god, strøing og salting skjer ikke. så det hender at jeg må spasere opp I hovudveien å ta bussen til jobben. de få dagene I året der det ikke er behandlet på veiene jeg må kjøre og det er så glatt at det er stor fare for å sette seg fast eller kresje, så lar jeg bilen stå, til etter strøbilen har vært. Anonymous poster hash: a91c4...a8a
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #13 Skrevet 31. januar 2014 Neida...har full kontroll. Anonymous poster hash: 3b3c8...7ed
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #14 Skrevet 31. januar 2014 trykk minst mulig på bremsene og ha bilen i første giret. Trykker du mye på bremsene vil det bli friksjon som gjør at bilen vil gå en annen vei. I oppoverbakke må man bare gi gass nederst før bakken og ikke kjør på så lavt gir at du spinner. med firhjulstrekk er det bare å kjøre med lavt gir og gi forsiktig gass. Anonymous poster hash: d65c6...ef3
Elsker livet Skrevet 31. januar 2014 #15 Skrevet 31. januar 2014 Har god bil, gode dekk, en del erfaring etterhvert og kjører mye. Men allikevel vil jeg si at å kjøre på dårlig føre er en av de hverdagslige tingene som plager meg mest. Jeg må ut med bilen hver dag for å hente og levere barn, det er altfor langt å ta beina fatt og det er ikke et kollektivt alternativ. Det verste er når vogntog har rotet seg på denne veien ved hjelp av gps`n sin. Deler av strekningen er veldig smal spesielt med brøytekanter. Da har jeg ikke noe annet valg enn å rygge et godt stykke eller presse bilen ned i en helling for at de skal kunne passere.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #16 Skrevet 31. januar 2014 trykk minst mulig på bremsene og ha bilen i første giret. Trykker du mye på bremsene vil det bli friksjon som gjør at bilen vil gå en annen vei. I oppoverbakke må man bare gi gass nederst før bakken og ikke kjør på så lavt gir at du spinner. med firhjulstrekk er det bare å kjøre med lavt gir og gi forsiktig gass. Anonymous poster hash: d65c6...ef3 Jeg har hatt lappen i snart 12'år og kjørt myyye, og overalt i Norges land. Bor på en plass med mye rart føre og mange bratte bakker. Aldri kræsjet eller kjørt utfor eller noe som helst. Har selvsagt mistet veigrepet noen ganger,,men det har gått bra. Bare hold hodet kaldt og ikke gi opp og sving med rattet. Sier ikke at jeg noen gang blir å kjøre utfor eller kræsje,,noen gang kan det være så ille glatt at det ikke nytter. Anonymous poster hash: d65c6...ef3
Kanutten83 Skrevet 31. januar 2014 #17 Skrevet 31. januar 2014 Det går greit, men ikke akkurat mitt favorittføre om dagen... Har bare hatt lappen i 4 mnd, så tar det rolig når jeg må ut for tiden. Har heldigvis gode dekk, og i de få bakkene her kjører jeg på lavt gir. Det er egentlig verre å kjøre opp de enn ned... Gleder meg veldig til våren
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #18 Skrevet 31. januar 2014 Sklir elegant av veien 1 gang i året! Det skjer alltid på våren i den bakken som ligger i sola så snøen smelter til klinkis, som regel har det kommet et lite lag med nysnø over. Jeg har gode dekk på 4x4 min og kan kjøre på lavgir i 10 km, men det hjelper lite når du møter naboer i 40-50kmt opp bakken.. Sånn sett bort i fra det klarer jeg meg ganske bra, dog med 4- hjuls drift og nye piggedekk noe som er et must når det er 6 km med bakker for å komme hjem. Anonymous poster hash: 44a41...30d
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #19 Skrevet 31. januar 2014 Her hvor jeg bor, i en bakke, er jeg så utrolig nervøs før jeg skal sette utfor. Har hatt flere nestenulykker, men har heldigvis futten en grei teknikk for å komme ned uten å skli i full fart uten kontroll.Flere som er like nervøse som meg? Har dere hatt noen uhell oppigjennom årene?Anonymous poster hash: 9a840...d18 Kjører du nedoverbakken på lavt nok gir? Hvis ikke så får du mer fart og da må du bremse mer og da er sjansen for å skli større. Hvis du girer ned på lavt nok gir så vil bilen ikke kjøre over en viss hastighet, så da bremser den på giret, da kan du bruke mindre bremse på hjulene, ergo så mister du ikke så lett veigrepet Og som en annen sa: gode dekk er alfa og omega Anonymous poster hash: 26d63...134 Ja, det er akkurat det jeg har fått lært meg nå Jeg har til og med satt den i fri tidligere.., Ikke rart det kommer ut av kontroll. Anonymous poster hash: 9a840...d18
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #20 Skrevet 31. januar 2014 Hvilket glatt føre? Helt normalt vinterføre her jeg bor. Snødekke og en del kuldegrader, kjempefint å kjøre på. Kjører stor, tung bil med piggfrie, svært gode dekk. Har også kjørt bil i mange, mange år, og har god trening fra ulike fører. Irriterer meg derimot grønn over bilister som tydeligvis tror at snø = glatt = kjøre i 40-50 km/t på fin vei. Kjedelig! Anonymous poster hash: b3fb7...225
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #21 Skrevet 31. januar 2014 nei, går greit....kjører Chevrolet. Anonymous poster hash: 70adf...734
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #22 Skrevet 31. januar 2014 Klarer meg veldig fint! Verre med nysnø og vei som burde vært brøyta.. Setter meg ofte fast pga latskap. Haha, men det er jo bare moro. Jeg kjører mye! Både på glatte, hålkeis, nysnø, snø osvosv.. Klarer fint å håndtere bilen på allslags føre. Har gode vinterdekk og en helt grei bil. Er som oftest ikke redd, bare irritert på dårlig føre.. Skrekken er å ikke komme opp bakker, i går var jeg den eneste bilen (og jenta ) som kom opp, i bunnen sto det 2 mannfolk i hver sin bil... Haha. De gav for lite fart og girte på feil sted. Har ikke firehjulstrekk heller, men kjenner bilen og vet hva og hvor mye den tåler og hva jeg skal gjøre. Noe av grunnen til at jeg føler jeg mestrer dette er at jeg kjører mye, i tillegg har jeg lekt mye når jeg var yngre. Har kjørt mye på glattkjøringsbane og lekt på parkeringsplasser og i tunet. Jeg vet hva som skjer, hva jeg skal gjøre når det skjer, og selvsagt hvordan unngå det. Anonymous poster hash: cfc69...582
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå