ms.Pond Skrevet 30. januar 2014 #1 Skrevet 30. januar 2014 Hvorfor har jeg ikke tenkt på det før? (Og jeg vet at man sikkert ikke skal kalle det negerboller lenger, men siden jeg er av den gamle skolen så har jeg ikke noe annet navn på de. Opplys meg gjerne om godkjente tituleringer av nevnte snack.)
Gjest fjernet-medlem-1402 Skrevet 30. januar 2014 #2 Skrevet 30. januar 2014 Her kalles det sjokoladeboller og kokosboller Selv sier jeg negerboller for det var det som var navnet når jeg var liten, ikke alltid lett å endre gamle vaner
ms.Pond Skrevet 30. januar 2014 Forfatter #4 Skrevet 30. januar 2014 Yum! Oppskrift ? Veldig enkelt! Vanlig negerbolle (eller sjokoladebolle eller kokosbolle)-oppskrift, men hiv oppi en neve eller to med cashewnøtter. Og ja, hakk de først. Så fint som du ønsker (mine var finhakkede, men for litt mer tyggemotstand kan du jo ha de litt grovere). Tilsatte også en spiseskje chiafrø og en spiseskje hampfrø, men det er kun for å dempe den dårlige samvittigheten, så jeg kan si at de tross alt er sunne, og dermed trøkke i meg et par til.
ms.Pond Skrevet 30. januar 2014 Forfatter #5 Skrevet 30. januar 2014 Sikkert veldig godt å riste nøttene først i en tørr stekepanne. Det skal jeg prøve neste gang.
bIomstre Skrevet 30. januar 2014 #6 Skrevet 30. januar 2014 For meg et negerboller skumboller. Når noen sier sjokoladeboller blir jeg i stuss... For det kan vel og være sånne havregryns greier? Men hei, ja takk begge deler!
ms.Pond Skrevet 30. januar 2014 Forfatter #7 Skrevet 30. januar 2014 For meg et negerboller skumboller. Når noen sier sjokoladeboller blir jeg i stuss... For det kan vel og være sånne havregryns greier? Men hei, ja takk begge deler! Er ikke negerboller sånne havregrynsgreier da? Er det jeg er oppvokst med. Skumboller, mener du kokosboller da? Bare uten kokos på? Det var det jeg kalte sjokoladeboller da jeg var liten, før den tiden da hveteboller også kom med sjokoladebiter. Dette ble for mye for et overtrøtt hode gitt.
bIomstre Skrevet 30. januar 2014 #8 Skrevet 30. januar 2014 Derfor jeg skrev for meg... For de fleste andre er det muligens havregrynsgreiene. Kanskje jeg er litt dansk. http://en.wikipedia.org/wiki/Chocolate-coated_marshmallow_treats
Light of my life Skrevet 31. januar 2014 #9 Skrevet 31. januar 2014 Trodde negerboller var puffet ris og sjokolade? Mmmm uansett, nå fikk jeg sinnssykt lyst på kokosboller
ms.Pond Skrevet 31. januar 2014 Forfatter #10 Skrevet 31. januar 2014 Aha. Begynte å lure på om det var jeg som var snål, for det er langt fra utenkelig. Dansk er langt mer sjarmerende! Fløteboller kjenner jeg forøvrig igjen, mmm... Er ikke det sånne som har en kjeks i bunn, så skum, og så sjokoladetrekk på toppen? Må prøve å lage det en dag! Er det vanskelig?
ms.Pond Skrevet 31. januar 2014 Forfatter #11 Skrevet 31. januar 2014 Tydelig at kjært barn har mange navn! Eller kanskje snarere kjært navn har mange barn?
bIomstre Skrevet 31. januar 2014 #12 Skrevet 31. januar 2014 Aha. Begynte å lure på om det var jeg som var snål, for det er langt fra utenkelig. Dansk er langt mer sjarmerende! Fløteboller kjenner jeg forøvrig igjen, mmm... Er ikke det sånne som har en kjeks i bunn, så skum, og så sjokoladetrekk på toppen? Må prøve å lage det en dag! Er det vanskelig? Vanskelig og vanskelig, det spørs hvilken oppskrift du velger Jeg lagde det en del da jeg gikk på ungdomsskolen (deretter har det visst fått litt i glemmeboka), og jeg jukset ikke med gelantin! ViIl du har den korrekte avanserte fremgangsmåten så søk etter Mette Blomsterberg flødeboller. Da trenger man sukkertermometer f.eks. Det gidder ikke jeg, har vært for mye på lab... Så jeg bruker heller odense marsipan sin fremgangsmåte. I bunnen kan man bruke kjeks, kransekakedeig eller marsipan (jeg pleide ikke å ha bunn...). Ha gjerne vanilje i skummet. Og jeg må helt klart teste frysetørka bringebær! Hm, har jeg noen planer for helgen tro?...
Gjest fjernet-medlem-1402 Skrevet 31. januar 2014 #13 Skrevet 31. januar 2014 Ha ha, jeg tenker på negerboller som er sånn fluffy hvit inni med sjokoladetrekk på, derav navnet sjokoladebolle eller kokosbolle hvis man har kokosstrø på utsiden av sjokoladen 😊
sug lut Skrevet 31. januar 2014 #14 Skrevet 31. januar 2014 Ha ha, jeg tenker på negerboller som er sånn fluffy hvit inni med sjokoladetrekk på, derav navnet sjokoladebolle eller kokosbolle hvis man har kokosstrø på utsiden av sjokoladen Enig, jeg også, men jeg ante at det måtte være noe annet siden det fluffy inni ikke ville passe m cashew i.
ms.Pond Skrevet 31. januar 2014 Forfatter #15 Skrevet 31. januar 2014 Jøye, vi må finne nye navn til masse her ser jeg, så vi slipper å gå i surr Til klarifisering så bruker jeg bortimot denne oppskriften: http://www.matoppskrift.no/m/Negerboller Og så har jeg i en god neve hakkede cashewnøtter. Tror cashew ville blitt en smule ødeleggende i skumboller ja Med mindre det var finhakket og strødd på utsiden kanskje? Kunne til og med brukt salte cashewnøtter da, eller sånne salte, karamelliserte nøtter, mmmmm...
sug lut Skrevet 31. januar 2014 #16 Skrevet 31. januar 2014 Jøye, vi må finne nye navn til masse her ser jeg, så vi slipper å gå i surr Til klarifisering så bruker jeg bortimot denne oppskriften: http://www.matoppskrift.no/m/Negerboller Og så har jeg i en god neve hakkede cashewnøtter. Tror cashew ville blitt en smule ødeleggende i skumboller ja Med mindre det var finhakket og strødd på utsiden kanskje? Kunne til og med brukt salte cashewnøtter da, eller sånne salte, karamelliserte nøtter, mmmmm... Now you're talking! Kan du ikke teste ut den der?
Ziva Skrevet 31. januar 2014 #17 Skrevet 31. januar 2014 Negerboller er høye kokosboller uten kokos. Negerboller med kokos er det samme som over bare med kokos Kokosboller er de flate små som ser ut som pupper med kokos på. De som er negerboller i oppskriften er sjokoboller. Sånn er de klassifisert her i familien
ms.Pond Skrevet 31. januar 2014 Forfatter #18 Skrevet 31. januar 2014 Jøye, vi må finne nye navn til masse her ser jeg, så vi slipper å gå i surr Til klarifisering så bruker jeg bortimot denne oppskriften: http://www.matoppskrift.no/m/Negerboller Og så har jeg i en god neve hakkede cashewnøtter. Tror cashew ville blitt en smule ødeleggende i skumboller ja Med mindre det var finhakket og strødd på utsiden kanskje? Kunne til og med brukt salte cashewnøtter da, eller sånne salte, karamelliserte nøtter, mmmmm... Now you're talking! Kan du ikke teste ut den der? Tror jammen jeg må gjøre det! Lovte junior å lage noe godt i helga, kanskje dette blir noe å putte på lørdagsaktivteten Jammen godt man skal ha søndagsvask da..
amandine Skrevet 31. januar 2014 #19 Skrevet 31. januar 2014 Jeg er en jævel på fløteboller(kokosboller uten kokos og med kjeksbunn). Det er dødsgodt og dødsenkelt. Ser jeg skylder Ziva en bolleoppskrift, også, må bare få lagt de ville så skal jeg finne frem pc og dele. Ajajaj!
amandine Skrevet 1. februar 2014 #20 Skrevet 1. februar 2014 Altså: 30 g vann 75 g sukker 40 g glukose(kjøpes i assorterte matbutikker eller på panduro) vanilje(enten litt vaniljesukker eller litt ordentlig) Kokes til 117 grader. Bruk steketermometer eller sukkertermometer Stivpisk 50 g eggehvite med 1 ss sukker Hell den glovarme sukker massen i mens du pisker på fullt. Sprøyt ut topper med sprøytepose på ritzkjeks, og la dem avkjøles så de stivner litt. Varm opp 200 g mørk sjokolade med 25 g delfiafett og dypp toppene i. La det stivne litt igjen og spis. VIPS! Det blir ca 20 stk av denne såvidt jeg husker
ms.Pond Skrevet 1. februar 2014 Forfatter #21 Skrevet 1. februar 2014 Mmmmm amandine! Skal prøve i morgen! Dagens ble utsatt pga en liten gutt som klaget over magevondt. Men jeg mistenker at han etterhvert bare faket det for å få ligge lenger på sofaen med dyne og bli foret med kjeks og farris Kvelden endte i alle fall med både middag og lørdagsgodis og en turbogutt i full fres på gulvet som ristet på rompa til Rodde og Kikkan Men amandine, er det ikke noe gelatin i oppskriften din? Jeg har guuglet litt og i samtlige oppskrifter jeg har lest er det gelatin. Kun derfor jeg spør.
amandine Skrevet 1. februar 2014 #22 Skrevet 1. februar 2014 Ikke gelatin, nei! Det er det som gjør dem så gode! Jeg liker ikke smaken av gelatin... Den varme sukkermassen gjør susen!
bIomstre Skrevet 9. februar 2014 #23 Skrevet 9. februar 2014 Skrytebilde: http://instagram.com/p/kMjBVkB743/ Før sjokoladetrekk, for den prosessen ser jeg for meg mange farer ved... (Bakerste brett blir helt klart negerpupper!)
ms.Pond Skrevet 9. februar 2014 Forfatter #24 Skrevet 9. februar 2014 Mmm, ser knall ut! Flink du er! Mine står fortsatt og venter, dvs, jeg har kun laget bunnene. Så tok kreftene mine slutt, og jeg merket hvorfor jeg fortsatt er sykmeldt. Og siden har de stått i kjelleren og ventet, bunnene. Nå er junior syk, så jeg må være sykepleier mens mannen er på jobb, så vi får se om det blir til uka. Negerpupper blir bra! Du får gjøre som hun i Chocolat, og dyppe tuppen i hvit sjokolade. Nipples of Venus kalte hun dem vel.
amandine Skrevet 9. februar 2014 #25 Skrevet 9. februar 2014 Skrytebilde: http://instagram.com/p/kMjBVkB743/ Før sjokoladetrekk, for den prosessen ser jeg for meg mange farer ved... (Bakerste brett blir helt klart negerpupper!) Har du brukt "min" oppskrift? Eller har du en på lur?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå