Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #1 Del Skrevet 30. januar 2014 Jeg har luftveisinfeksjon på andre uken nå og hoster ekstremt mye. Har ikke sovet på en uke nå pga hosten. Ikke mer en ti min kanskej før hostekule tar meg. Jeg er 27 uker og bekymrer meg for både baby i all denne hostinga, og for at jeg ikke får sove. Jeg får pencillin behandling men merker ingen effekt. Hva skal jeg gjøre? Er superfortvila av all denne hostinga, hoster så jeg spyr! Er det vits å ringe legevakt? Ikke noe drikker eller hostesafter hjelper. Jeg er så frustrert Anonymous poster hash: 061fe...c7a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144116059-hjelp-gravid-og-hoste/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #2 Del Skrevet 30. januar 2014 I morgen synes jeg du skal ringe sykehuset du tilhører. Snakk med føden og spør om de ikke kan få en fysioterapeut til å instruere deg i bruk av mini-pep som du får på sykehuset (mini-pep som i en liten "fløyte", ikke en slik pustemaske som ofte har samme navn). Om du bor langt fra sykehus så kan du ta kontakt med kommunefysioterapeutene, eller kommunelegekontoret, de har også ofte slike mini-pep-fløyter, så kan en kommunefysio hjelpe deg. Det tar dem fem minutter å intstruere. Når du hoster så beveger du hovedsaklig bare slimet som ligger i halsen - mens det ofte er det slimet som ligger lenger ned som irriterer mer og gjøre deg tungpusten. Og den overfladiske hosten hjelper lite på det som ligger lenger ned - du bruker enormt med krefter på å hoste dette opp, og ofte til liten nytte. Når du bruker en slik "fløyte" så er det bare et lite "ut"-hull på den, noe som gjør at du får motstand i luftveiene når du blåser i den. Da legger luften i lungene seg bak slimet i lungene og presser dette oppover til bronchiene uten at du gjør mer enn å blåse rolig i fløyten. Du blåser 5-10 ganger. Deretter bruker du en spesiell støteteknikk med pusten (tenk deg at du står foran en kald vindusrute og skal puste på den med åpen munn slik at du får en "tåkeflekk" på vinduet) som kun skal gjøres en eller to ganger, da får du slimet videre fra bronchiene til halsen - og da hoster du som regel spontant opp slimet uten å bruke kraft på den siste hostingen Dette er et lite, men genialt hjelpemiddel som dessverre går litt i glemmeboken fordi det er blitt nedprioritert på sykehusene. Dette til tross for at det er lite, billig og lettvindt - og har vist at fare for lungebetennelser synker drastisk, og dermed også liggedøgn på sykehusene. Så kontakt føden i morgen og be om hjelp - de vet kanskje ikke hva det er, i så fall ber du om å få snakke med noen på fysioterapiavdelingen. Eller som sagt kommunelege/-fysioterapeutkontor. Ikke alle kaller det for mini-pep... men forklarer du hva det er så bør de forstå det raskt (en rød fløyte med hvitt munnstykke og lys blå ventiler). I mellomtiden kan du få litt hjelp i å bruke "leppepust", puste rolig inn, forme leppene dine slik at du kun har et bitte lite hull i leppene og så puster du ut gjennom dem. Gjør du det bare med leppene må du blåse litt kraftigere. Evt kan du blåse gjennom et tynt sugerør på samme måten. Men kontakt sykehus eller kommunen (kan hende de kan få tak i det på legevakten også, selv om det ikke er noe som som regel brukes akutt) slik at du kan få en forklaring på hvordan du gjør det. Fysioterapeut som driver med lungepasienter skal i hvert fall ha slike mini-pep'er. Du vet det sikkert, men alle melkeprodukter, banan og sukker (og korn) er slimdannende. Så prøv å unngå dette - i hvert fall melkeprodukter og sukker! Drikk te og vann med ferskpresset sitron, sitronen virker slimløsende! God bedring Hilsen fysioterapeut Anonymous poster hash: 157cf...32a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144116059-hjelp-gravid-og-hoste/#findComment-146073811 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #3 Del Skrevet 30. januar 2014 Sikkert greit å ringe føden, så du blir trygg og får svar fra folk som vet hva de snakker om. Men, på generell basis er det ikke farlig å være forkjølet, ha lungebetennelse etc. Hostingen påvirker ikke babyen. Jeg hostet så jeg brakk 2 ribbein, men det var ingen fare for babyen altså. Prøv å fokuser på deg selv, og bli frisk. Det er egentlig litt rart, men man er veldig utsatt for akkurat den type sykdom som gravid. Det er også utrolig vanskelig å bli kvitt... Riktig god bedring! Anonymous poster hash: 111da...50d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144116059-hjelp-gravid-og-hoste/#findComment-146073895 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #4 Del Skrevet 30. januar 2014 Tusen takk for svar! Det var en grusom natt igjen! eneste som hjelp litt var pusting ut av sugerør. Det værste for babyen er vel at jeg ikke sover, kan ikke være bra å gå så lenge uten å sove? Anonymous poster hash: 061fe...c7a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144116059-hjelp-gravid-og-hoste/#findComment-146074016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #5 Del Skrevet 30. januar 2014 I morgen synes jeg du skal ringe sykehuset du tilhører. Snakk med føden og spør om de ikke kan få en fysioterapeut til å instruere deg i bruk av mini-pep som du får på sykehuset (mini-pep som i en liten "fløyte", ikke en slik pustemaske som ofte har samme navn). Om du bor langt fra sykehus så kan du ta kontakt med kommunefysioterapeutene, eller kommunelegekontoret, de har også ofte slike mini-pep-fløyter, så kan en kommunefysio hjelpe deg. Det tar dem fem minutter å intstruere. Når du hoster så beveger du hovedsaklig bare slimet som ligger i halsen - mens det ofte er det slimet som ligger lenger ned som irriterer mer og gjøre deg tungpusten. Og den overfladiske hosten hjelper lite på det som ligger lenger ned - du bruker enormt med krefter på å hoste dette opp, og ofte til liten nytte. Når du bruker en slik "fløyte" så er det bare et lite "ut"-hull på den, noe som gjør at du får motstand i luftveiene når du blåser i den. Da legger luften i lungene seg bak slimet i lungene og presser dette oppover til bronchiene uten at du gjør mer enn å blåse rolig i fløyten. Du blåser 5-10 ganger. Deretter bruker du en spesiell støteteknikk med pusten (tenk deg at du står foran en kald vindusrute og skal puste på den med åpen munn slik at du får en "tåkeflekk" på vinduet) som kun skal gjøres en eller to ganger, da får du slimet videre fra bronchiene til halsen - og da hoster du som regel spontant opp slimet uten å bruke kraft på den siste hostingen Dette er et lite, men genialt hjelpemiddel som dessverre går litt i glemmeboken fordi det er blitt nedprioritert på sykehusene. Dette til tross for at det er lite, billig og lettvindt - og har vist at fare for lungebetennelser synker drastisk, og dermed også liggedøgn på sykehusene. Så kontakt føden i morgen og be om hjelp - de vet kanskje ikke hva det er, i så fall ber du om å få snakke med noen på fysioterapiavdelingen. Eller som sagt kommunelege/-fysioterapeutkontor. Ikke alle kaller det for mini-pep... men forklarer du hva det er så bør de forstå det raskt (en rød fløyte med hvitt munnstykke og lys blå ventiler). I mellomtiden kan du få litt hjelp i å bruke "leppepust", puste rolig inn, forme leppene dine slik at du kun har et bitte lite hull i leppene og så puster du ut gjennom dem. Gjør du det bare med leppene må du blåse litt kraftigere. Evt kan du blåse gjennom et tynt sugerør på samme måten. Men kontakt sykehus eller kommunen (kan hende de kan få tak i det på legevakten også, selv om det ikke er noe som som regel brukes akutt) slik at du kan få en forklaring på hvordan du gjør det. Fysioterapeut som driver med lungepasienter skal i hvert fall ha slike mini-pep'er. Du vet det sikkert, men alle melkeprodukter, banan og sukker (og korn) er slimdannende. Så prøv å unngå dette - i hvert fall melkeprodukter og sukker! Drikk te og vann med ferskpresset sitron, sitronen virker slimløsende! God bedring Hilsen fysioterapeut Anonymous poster hash: 157cf...32a Takk for utfyllende svar. Jeg skal snart til legen og jeg skal foreslå denne typen mini-pep fløyte. Håper at dette kan hjelpe, for jeg blir gal snart!!! Anonymous poster hash: 061fe...c7a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144116059-hjelp-gravid-og-hoste/#findComment-146074040 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #6 Del Skrevet 30. januar 2014 Så du har prøvd cozylan? eneste som funket på meg. Skal være greit for gravide i små mengder. Anonymous poster hash: dac5a...7b7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144116059-hjelp-gravid-og-hoste/#findComment-146074199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå