Gå til innhold

Hvem sin feil er det om det gjøres feil i reseptekspedisjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jada...jeg skriver oppgave.

Er det alltid farmasøyten sin feil?

Anonymous poster hash: 59195...116

Fortsetter under...

Skrevet

Det er vel ikke alltid en farmasøyt som ekspederer? Så det er vel den som ekspederer sin feil om det blir feil ifht resepten. Hvis det er feil resepten, er det legen sin feil..

Anonymous poster hash: 56296...57a

Skrevet

Hvis resepten er feil, ligger feilen hos legen. Hvis det er ekspedert feil legemiddel, styrke, mengde, til feil pasient etc, men resepten er riktig, ligger feilen alltid hos kontrollerende farmasøyt.

Det er alltid farmasøytens ansvar at rett legemiddel, styrke og mengde utleveres til riktig pasient.

Les rekvireringsforskriften og utleveringsforskriften.

Hilsen farmasøyt.

Tusen takk kengurumamma! Du er alltid så flink å svare på apotekspørsmål (sikkert andre også da:-)

I boka står det at når man bruker farmsøytkontroll i farmapro så vil ikke farmasøyten se legemiddelpakningen, men kun godkjenner det som er registrert i forhold til resepten. Da blir det vel apotekteknikerens feil om det skjer en feil? 

(jeg har ikke praksisplass ennå så klarer ikke å se det tydelig for meg:-)

Anonymous poster hash: 59195...116

Skrevet

Farmasøyten skal alltid sjekke både etikett,pakning og resept. Derfor er det alltid farmasøytens feil om det er feil ved utlevering og det er riktig fra legens side.

Skrevet

Hvis resepten er feil, ligger feilen hos legen. Hvis det er ekspedert feil legemiddel, styrke, mengde, til feil pasient etc, men resepten er riktig, ligger ansvaret alltid hos kontrollerende farmasøyt.

Det er alltid farmasøytens ansvar at rett legemiddel, styrke og mengde utleveres til riktig pasient.

Hilsen farmasøyt.

Det er sikkert slik regelverket må være, men det kan vel også argumenteres for at farmasøyten som kontrolerte ikke burde hatt dette ansvaret, for eksempel på grunn av å bli presset til å jobbe ved sykdom, dårlig utdanning eller ekstremt tidspress? Jeg tror ikke en arbeidsgiver i alle tilfeller kan gå fri for erstattningsansvar om en ansatt gjør en feil, selv om det er gjort en avtale om at denne har ansvaret.

Anonymous poster hash: 01ee2...25f

Skrevet

Interessant.

Jeg fikk resept på noe en gang. Når jeg skulle hente pillene spør de på apoteket hva jeg veier etc. Jeg blir litt paff. (Hva har DU med det)

Så forsvinner hun bare og etter litt tid kommer hun tilbake og sier jeg ikke kan få de fordi det er alt for stor dose for meg.

Så må de ringe legen, masse venting, jeg må komme tilbake om en time osv.

Til slutt fikk jeg medisiner da.

Et apotek som fungerer dette da. :-)

Litt av et ansvar de har altså.

Anonymous poster hash: f42d7...e51

Annonse

Skrevet

Hvis resepten er feil, ligger feilen hos legen. Hvis det er ekspedert feil legemiddel, styrke, mengde, til feil pasient etc, men resepten er riktig, ligger ansvaret alltid hos kontrollerende farmasøyt.

Hilsen farmasøyt.

Det er sikkert slik regelverket må være, men det kan vel også argumenteres for at farmasøyten som kontrolerte ikke burde hatt dette ansvaret, for eksempel på grunn av å bli presset til å jobbe ved sykdom, dårlig utdanning eller ekstremt tidspress? Jeg tror ikke en arbeidsgiver i alle tilfeller kan gå fri for erstattningsansvar om en ansatt gjør en feil, selv om det er gjort en avtale om at denne har ansvaret.

Tidspress er en stadig kamp i apotekene og kunden skal ekspederes så fort som mulig. Dette er selvsagt ikke heldig, men alt jeg gjør eller kontrollerer er mitt personlige ansvar, så hvis jeg slurver må jeg stå for det selv.

Dårlig utdanning kan vi aldri skylde på, for det kreves formell utdannelse enten som apotektekniker eller farmasøyt, og det er krav om at personalet skal være autorisert helsepersonell. Det jobber ufaglærte i apotekene i dag, men disse kan ikke ekspedere resepter eller gi råd utover det som er bestemt av apoteker. Det skal gis full opplæring og regel om farmasøytkontroll er ufravikelig.

En farmasøyt har ekspedisjonsrett og trenger ikke en annen til å kontrollere seg, unntatt på a-preparater (narkotiske legemidler). I tillegg er det en uskreven regel blant farmasøyter at man ber om kontroll på lange tekster, kompliserte bruksanvisninger og hvis man føler at det er tryggest i den aktuelle situasjonen.

Jeg mente på ingen måte å bestride din kunskap på området. Jeg tenkte bare generelt som arbeidsgiver. Jeg har bestandig et vist ansvar for hva mine ansatte gjør, selv om de har bedre utdannelse enn meg på området og de har en avtale om at de formelt er ansvarlige for jobben. Det hjelper lite om jeg ikke har gjort mitt. Det kan for eksempel tenkes en situasjon der arbeidsgiver vet at en av de ansatte er alkoholikker og har møtt flere ganger full på jobb. Om arbeidsgiveren da bare lar det skure og lar denne personen fortsette å ha ansvar vil arbeidsgiver bli ansvarlig for feil som blir begått.

Dette er jo et ekstremt eksempel. Sånt skjer jo ikke ofte, men å si at det bestandig er bare farmasøyten sitt ansvar blir feil. Arbeidsgiver plikter  å legge til rette for at regelverket kan følges.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...