Gå til innhold

"... og så dekker du deigen godt med plast"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Smør olje på toppen, da klistrer det ikke

Anonymous poster hash: 188f1...ed2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller gjør som meg å bruk dusjhetter (de engangshettene man får på hoteller!). Utmerket til å bruke over salatboller og andre rester også:)

Anonymous poster hash: e858b...e6f

Aaaaah!! :D Lurt! :) Takk for tipset ;)

Anonymous poster hash: c6cad...167

Skrevet

Man skal ikke legge over plast ved etterheving...

Anonymous poster hash: 0b412...bb6

jo, hvis du ikke gjør det så blir det en tørket skorpe og da får du ingen heving...

Men så etterhever jeg i 2 timer da. Strør litt mel på toppen, da klistrer ikke plasten seg.

Hva i all verden er poenget med å etterheve i to timer??!

Anonymous poster hash: 20cbf...845

Veldig luftig gjærbakst som ikke faller sammen.

Må innrømme at jeg aldri har hatt problemer med at gjærbaksten min faller sammen eller ikke er luftig nok, og jeg hever altså ikke så lenge etter utbaking. Men for all del.

Har du for øvrig prøvd de der ikke-lenger-fultt-så-nye produktene som er kommet i butikk, som de kaller for bakehjelpemidler? Det er noen pakker i serien Mors hjemmebakte. Den ene pakken heter "luftigere bakst" og den andre heter "ferskere bakst". Har ikke prøvd dem selv, men det kan kanskje være noe for deg? :)

Anonymous poster hash: 20cbf...845

Skrevet (endret)

Legg et kjøkkenhåndkle over de ferdige emnene, og legg så hele brettet inni en sort søppelsekk som du bretter under eller knyter igjen. Da setter ikke bollene seg fast i plasten, men du holder på lufta.

Endret av Fero
Skrevet

Oi, her var det plutselig kommet masse flott svar! Tusen takk :) Jeg endte med å legge på håndkle og plast over, det gikk veldig bra i forhold til at bollene ikke ble tørre. Dessverre fungerte det ikke helt bra med kaldheving. Jeg har kaldhevet gjærbakst tidligere (f.eks. nanbrød lager jeg alltid deigen til kvelden før og setter kaldt), men da har baksten gjerne stått i minst 12-14 timer. Nå stod den jo bare i ca 5 timer, og da hadde den ikke hevet seg. Ikke hevet den seg da jeg tok dem ut heller, så etter en time måtte jeg bare steke bollene. De hevet seg heldigvis i ovnen, men sprakk så klart. De smakte godt da, men ikke perfekt. Grunnen til at jeg kaldhevet var fordi jeg har lest at deig som hever for lenge (i romtemperatur) blir ødelagt, men det er kanskje ikke riktig?

HI

Anonymous poster hash: b493c...0c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...