Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #1 Skrevet 29. januar 2014 Eldste ble født i Tyskland og fikk dobbelt fordi jeg er norsk. Men minste kommer til å bli født i USA om to måneder. Er det mulig å søke om amerikansk statsborgerskap for h*n da? Anonymous poster hash: c1bfd...21d
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #2 Skrevet 29. januar 2014 Mener det går ann. En venninne av meg fødte i USA for 9 år siden da, men han har dobbelt statsborgerskap; I Norge og USA. Skal ikke si noe sikkert, vet bare at det har skjedd før Anonymous poster hash: 0801b...d94
☆☆☆ Skrevet 29. januar 2014 #3 Skrevet 29. januar 2014 (endret) Slik eg har forstått det er hovudregelen no kun eitt statborgaskap. Men det er visst litt innfløkt. Hørte om nokon der ungen (med norsk mor) mista det norske statsborgarskapet då dei søkte og fekk australsk (australsk far og busett i Australia). Om det hadde vore gjort i omvendt rekkefølge hadde visst ting vore i orden. Dette har eg hørt "via-via" og eg er heilt grønn på temaet, så det kan hende eg hat misforstått heile greia. Men poenget eg prøvar å formidle er at det løner seg å sjekke grundig opp kva reglar som gjeld. Endret 29. januar 2014 av ★
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #4 Skrevet 29. januar 2014 På grunn av problemet med ankerbabyer er det ikke så enkelt at barn av utenlanske foreldre får statsborgerskap. Om du eller far er amerikanske statsborgere så kulle det gå greit. Anonymous poster hash: d0f08...439
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #5 Skrevet 29. januar 2014 Du må holde tunga rett i munnen altså. Forstår jeg det rett når du er norsk, mannen tysk og dere skal ha et barn i USA? Ganske sikker på at barnet kan får amerikansk statsborgerskap om det er født der, og norsk siden du er norsk, men om dere søker om å få tysk statsborgerskap og får det så mister barnet i samme slengen de andre statsborgerskapene? Men dette må du sjekke nøye opp. Anonymous poster hash: 3062c...366
Superdolly Skrevet 29. januar 2014 #6 Skrevet 29. januar 2014 Dersom du/dere aktivt søker om, og får, et annet statsborgerskap, vil barnet automatisk miste det norske.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #7 Skrevet 29. januar 2014 På grunn av problemet med ankerbabyer er det ikke så enkelt at barn av utenlanske foreldre får statsborgerskap. Om du eller far er amerikanske statsborgere så kulle det gå greit. Anonymous poster hash: d0f08...439 Ingen av oss er amerikanske. Men babyen blir født der og vi kommer til å bo der en stund. Samtidig vil jeg at barnet skal få samme statsborgerskap som sitt søsken, altså norsk og tysk men pluss amerikansk siden h*n blir født her. Anonymous poster hash: c1bfd...21d
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #8 Skrevet 29. januar 2014 Slik eg har forstått det er hovudregelen no kun eitt statborgaskap. Men det er visst litt innfløkt. Hørte om nokon der ungen (med norsk mor) mista det norske statsborgarskapet då dei søkte og fekk australsk (australsk far og busett i Australia). Om det hadde vore gjort i omvendt rekkefølge hadde visst ting vore i orden. Dette har eg hørt "via-via" og eg er heilt grønn på temaet, så det kan hende eg hat misforstått heile greia. Men poenget eg prøvar å formidle er at det løner seg å sjekke grundig opp kva reglar som gjeld. Det har med at det ene barnet ble født i Australia og fikk statsborgerskap fra fødelandet og fra foreldrenes land. Det andre barnet ble født i Norge og da søkte foreldrene aktivt om australsk statsborgerskap. Med den søknaden søkte de også bort det norske og barnet satt igjen med bare australsk statsborgerskap. Det kommer an på hvor barnet blir født og om man aktivt søker statsborgerskap. Anonymous poster hash: d0f08...439
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #9 Skrevet 29. januar 2014 Du må holde tunga rett i munnen altså. Forstår jeg det rett når du er norsk, mannen tysk og dere skal ha et barn i USA? Ganske sikker på at barnet kan får amerikansk statsborgerskap om det er født der, og norsk siden du er norsk, men om dere søker om å få tysk statsborgerskap og får det så mister barnet i samme slengen de andre statsborgerskapene? Men dette må du sjekke nøye opp. Anonymous poster hash: 3062c...366 Det er riktig. Oisann, det visste jeg ikke. Hmm. Skal sjekke ut Anonymous poster hash: c1bfd...21d
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #10 Skrevet 29. januar 2014 På grunn av problemet med ankerbabyer er det ikke så enkelt at barn av utenlanske foreldre får statsborgerskap. Om du eller far er amerikanske statsborgere så kulle det gå greit. Anonymous poster hash: d0f08...439 Ingen av oss er amerikanske. Men babyen blir født der og vi kommer til å bo der en stund. Samtidig vil jeg at barnet skal få samme statsborgerskap som sitt søsken, altså norsk og tysk men pluss amerikansk siden h*n blir født her. Anonymous poster hash: c1bfd...21d Da spørs det fordi som da en "ankerbaby" har hele familien krav på permanent opphold pga. babyens statsborgerskap. Det er vanskelig og jeg tror de har strammet mye inn ang. statsborgerskap på utenlandske babyer som fødes i USA. Du kan søke på det og se at USA i 2010 fikk et tillegg i grunnloven som sier at du er amerikansk om dine foreldre er det. Altså det er ikke noe man blir tildelt ved fødsel når foreldrene ikke er amerikanske. Anonymous poster hash: d0f08...439
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #11 Skrevet 29. januar 2014 På grunn av problemet med ankerbabyer er det ikke så enkelt at barn av utenlanske foreldre får statsborgerskap. Om du eller far er amerikanske statsborgere så kulle det gå greit. Anonymous poster hash: d0f08...439 Ingen av oss er amerikanske. Men babyen blir født der og vi kommer til å bo der en stund. Samtidig vil jeg at barnet skal få samme statsborgerskap som sitt søsken, altså norsk og tysk men pluss amerikansk siden h*n blir født her. Anonymous poster hash: c1bfd...21d Da spørs det fordi som da en "ankerbaby" har hele familien krav på permanent opphold pga. babyens statsborgerskap. Det er vanskelig og jeg tror de har strammet mye inn ang. statsborgerskap på utenlandske babyer som fødes i USA. Du kan søke på det og se at USA i 2010 fikk et tillegg i grunnloven som sier at du er amerikansk om dine foreldre er det. Altså det er ikke noe man blir tildelt ved fødsel når foreldrene ikke er amerikanske. Anonymous poster hash: d0f08...439 Meg bekjent så opererer USA enda under "Jus Soli" prinsippet; Er du født på amerikansk jord så er du amerikansk statsborger. Dette betyr dog ikke at foreldrene vil få automatisk oppholdstillatelse da man ikke kan søke om familiegjenforening basert på barnets statsborgerskap før barnet har fyllt 21år. Det du sier med at "du er amerikansk om dine foreldre er det" er etter "jus sanguinis" prinsippet. Både Jus Soli og Jus Sanguinis står sterkt i den amerikanske grunnloven, ettersom jeg husker er det 14th amenmendt dette står nedskrevet i. Det har vært store diskusjoner angående ankerbabyer i USA da det er mange som mener at mange immigranter føder babyer i USA og gambler på at de vil få oppholdstillatelse basert på babyens statsborgerskap. USA krever dog at man er 21år før man kan søke om å få "gjenforening" og innen den tid har mange av immigrantene allerede blitt deportert ut av landet av diverse årsaker. Men det er en helt annen diskusjon. For å svare på HIs spørsmål så vil barnet automatisk få norsk statsborgerskap (grunnet mors norske statsborgerskap), og amerikansk statsborgerskap (grunnet barnet blir født på amerikansk jord). Så lenge dere ikke AKTIVT søker om annet statsborgerskap vil Norge anerkjenne dobbelt statsborgerskap. USA anerkjenner doble statsborgerskap. Når det kommer til Tyskland kjenner jeg ikke til reglene der så vil anbefale dere å sjekke med tyske myndigheter. Anonymous poster hash: 4c7f9...fbb
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #12 Skrevet 29. januar 2014 Dersom du/dere aktivt søker om, og får, et annet statsborgerskap, vil barnet automatisk miste det norske. Mine barn har både tysk og norsk statsborgerskap. Anonymous poster hash: b1668...797
Superdolly Skrevet 29. januar 2014 #13 Skrevet 29. januar 2014 Dersom du/dere aktivt søker om, og får, et annet statsborgerskap, vil barnet automatisk miste det norske. Mine barn har både tysk og norsk statsborgerskap.Anonymous poster hash: b1668...797 Godt mulig det altså. Barn kan ha dobbelt statsborgerskap hvis de automatisk får det ved fødselen. Poenget mitt var at dersom du må søke om amerikansk statsborgerskap, som noen i tråden skrev, da mister du det norske. Hvis man aktivt søker et annet statsborgerskap, mister man det norske. Hvis man automatisk får et annet statsborgerskap, for eksempel fordi en av foreldrene har det, kan man også beholde det norske.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #14 Skrevet 29. januar 2014 Barnet får norsk og amerikansk statsborgerskap. Men i noen tilfeller må man velge vekk det ene når man blir 21 år gammel. Husker ikke detaljene, dessverre. En annen ting er militæret. Mange land er strengere enn Norge på verneplikten, jeg kjenner en fyr med spansk far, men bodd hele livet i Norge. Han ble innkalt til førstegangstjeneste i Spania, og måtte droppe det spanske statsborgerskapet for å slippe unna. Anonymous poster hash: f4740...180
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #15 Skrevet 29. januar 2014 Barnet får norsk og amerikansk statsborgerskap. Men i noen tilfeller må man velge vekk det ene når man blir 21 år gammel. Husker ikke detaljene, dessverre. En annen ting er militæret. Mange land er strengere enn Norge på verneplikten, jeg kjenner en fyr med spansk far, men bodd hele livet i Norge. Han ble innkalt til førstegangstjeneste i Spania, og måtte droppe det spanske statsborgerskapet for å slippe unna. Anonymous poster hash: f4740...180 Men hva med det tyske? :S Broren har jo tysk og far er tysk. Mister babyen det hvis h*n blir født i USA? Anonymous poster hash: c1bfd...21d
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #16 Skrevet 29. januar 2014 Skjønner ikke helt hvorfor babyen MÅ ha tysk statsborgerskap også? Uansett så tror jeg ikke det går ann. Babyen får norsk statsborgerskap pga du er norsk, og amerikansk statsborgerskap pga hn er født i usa. Men søker dere aktivt om et annet statsborgerskap så vil nok babyen miste de to andre og kun ha et. Men undersøk dette nøye før dere foretar dere noe! Jeg ville latt babyen ha det norske og amerikanske statsborgerskapet. Anonymous poster hash: c96e2...8ca
Petetatismos Skrevet 29. januar 2014 #17 Skrevet 29. januar 2014 Hej, mye feilinformasjon ute å går. Våre 2 barn har 3 statsborgerskap. Kanadisk for der er de födt, norsk for jeg er norsk Og svensk for faren er svensk. Disse trådene kommer opp med jevne mellomrom og blir alltid like overrasket over folk som svarer bastant at det går ikke uten å vite eller vært igjennom det selv...., Tror man må søke igjen når barna nærmer seg 21 år og ikke har bodd i Norge så de får kanskje ikke beholde alle livet ut. Snakk med ambassadene om hvordan det er i USA men tror dere får ha 3 som start.
MrsMilla Skrevet 29. januar 2014 #18 Skrevet 29. januar 2014 Norske myndigheter er temmelig strenge, og du må passe på her så dere faktisk ikke mister barnets norske statsborgerskap! Om du aktivt søker et annet statsborgerskap, mister barnet det norske - så det er ikke lurt å gjøre. Men om barnet fødes i usa har det automatisk rett til amerikansk statsborgerskap i de fleste tilfeller, altså kan dere få personnr der, og straks sørge for at babyen får amerikansk pass - for da er statsborgerskapet sikret - uten å melde noe inn til norske myndigheter. Jeg har norsk og amerikansk, og vet at det også har sine ulemper, eksempelvis må barnet alltid reise inn i usa på amerikansk pass. Siden dere ikke har det, blir det litt trøblete i passkontrollen. Mannen min måtte ta med de tre barna våre og gå på utenlandsk, mens jeg gikk på amerikansk da vi kom til usa.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #19 Skrevet 29. januar 2014 Det kommer helt an på de(t) andre landets regler. Sjekk med den norske ambassaden nær deg, evt hjemmesiden deres. Anonymous poster hash: 14a03...a7b
Frøken Ubesluttsom Skrevet 29. januar 2014 #20 Skrevet 29. januar 2014 Hvis ungen blir født i usa får den automatisk amerikansk statsborgerskap. De andre veit jeg ikke no om..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå