Gå til innhold

2 mnd og en uke gammel og SNUR seg!?

Anbefalte innlegg

I dag da mini og jeg hadde treningsstund i mageleie, løftet han overkroppen så høyt opp han klarte, skjøv fra med den ene armen og dyttet til han rullet over i ryggleie. Dette gjorde han to ganger etter hverandre og nå en gang til etter at han sov lur. Da jeg hadde ham i mageleie lå han på en matte med mange farger og figurer på, han så noe han syntes så spennende ut et lite stykke fra der han lå og sannelig om han ikke ÅLTE seg bortover for å ta en nærmere titt. Det var ikke snakk om mer enn tjue cm og han brukte god tid på å få det til, men det var målrettede bevegelser og han klarte å røre på seg (når han ligger i babygymmen på ryggen hender det ofte at jeg finner ham en halvmeter unna der jeg la ham fra meg, men det er vel ikke uvanlig at små spark og masse kaving med armene får det utslaget og jeg har ikke tenkt særlig over det).

Storesøster på 3 år har alltid vært veldig tidlig ute i utviklingen, men ikke så tidlig. Jeg trodde nærmest det var umulig at så små babyer skulle klare å snu seg selv? Eller er det jeg som tar feil her? Er det mange som har baby på samme alder som holder på på samme viset? Jeg er nesten litt skremt her jeg sitter...storesøsteren nærmest klatret oppover bokhyllene her allerede da hun var 7 mnd gammel, og jeg hadde sett for meg en roligere babytid denne gangen.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144115738-2-mnd-og-en-uke-gammel-og-snur-seg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min var vel 2.5 mnd da han snudde seg fra mage til rygg. 3 mnd og en uke nå og snur seg også fra rygg til mage.

Må bruke sovepose til min så han ikke kan sparke fra i underlaget på sengen. Ellers finner jeg ham på tvers eller i et hjørne.

Noen er vel bare raske motorisk. Han griper og holder lekene sine. Det begynte han med når han var rundt 7 uker. Han snur på dem og studerer dem og prøver å putte dem inn munnen. Legen var helt fascinert av ham.

Min var 2 uker på overtid. Men begynner av og til å lure på om det var mer ;)

Sånn har begge mine gjort på akkurat den tiden. Nå har de også¨vært tidlig ute motorisk. Det er rundt den alderen de første snur seg fra rygg til mage. Og jeg skjønner godt hva du mener med å åle seg bort til ting. he he. Noen babyer har ikke tid til å bare ligge der.

Anonymous poster hash: d150c...810

Annonse

Mi snudde seg da hun var 4 uker, men jeg tror det bare var fordi hun løftet hodet og det er så tungt i forhold til resten av kroppen at det vippet resten av kroppen over. Hun veide under 3 kilo da hun gjorde det!

Hun åler seg også rundt i senga, enda hun nå bare er 8 uker.

Anonymous poster hash: 6b808...7f3

Mange vipper seg tidlig fra mage til rygg, men dette er som nevnt fordi hodet er så tungt i forhold til kroppen at det skjer av seg selv om de løfter en arm og legger hodet til den ene siden. Begge mine har gjort det rundt 7 uker, men de har ikke klart å snu seg (viljestyrt) fra rygg til mage før de har passert 5 mnd. Det er med andre ord ikke det man mener med at de klarer å snu seg. Det begynner for de aller aller fleste fra rygg til mage, og mage til rygg er mer krevende og kommer etter rygg-mage.

Anonymous poster hash: 50144...1c2

Mange vipper seg tidlig fra mage til rygg, men dette er som nevnt fordi hodet er så tungt i forhold til kroppen at det skjer av seg selv om de løfter en arm og legger hodet til den ene siden. Begge mine har gjort det rundt 7 uker, men de har ikke klart å snu seg (viljestyrt) fra rygg til mage før de har passert 5 mnd. Det er med andre ord ikke det man mener med at de klarer å snu seg. Det begynner for de aller aller fleste fra rygg til mage, og mage til rygg er mer krevende og kommer etter rygg-mage.

Mine har snudd seg viljestyrt fra 2 måneder. Fordi da har jeg sett at de virkelig har "jobbet" med å snu seg. Men problemet er jo at de ikke klarer å snu seg tilbake, og det har ikke vært så populært. Og så har de snudd seg fra rygg til mage mellom 3-4 måneder.

Mine har snudd seg viljestyrt fra 2 måneder. Fordi da har jeg sett at de virkelig har "jobbet" med å snu seg. Men problemet er jo at de ikke klarer å snu seg tilbake, og det har ikke vært så populært. Og så har de snudd seg fra rygg til mage mellom 3-4 måneder.

mente mage til rygg fra 3-4 måneder. ;)

Første gang var det nok ikke helt meningen å snu seg, men etter det virker det som han gjør det bevisst. Det var flere ganger i går og i dag også. Ifølge internett leser jeg at det er fra mage til rygg som kommer først, og sånn var det med storesøster også, men først da hun var omtrent tre mnd gammel mener jeg. Jeg ble nokså forskrekket i går, det er litt fint å høre at andre babyer er like tidlig (og tidligere!) ute :)

Han kom forresten 2 uker før termin, men ut fra mål og vekt beregnet de ham da til å være fullbåren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...