Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #1 Skrevet 28. januar 2014 Jeg har såå lyst på sushi og fetaost! Men synes det står så mye forskjellig rundt dette så har til nå holdt meg helt unna det. Men er det noen her som kan svare meg på hva som er anbefalt nå? Tenker at jeg selvfølgelig holder meg unna tunfisk og kamskjell(?). Og kanskje softshell crab? Burde resten være ok? Med laks og scampi feks? Og med fetaost tenker jeg på helt vanlig Arla apetina. Er den ok? På forhånd takk for svar fra gravid med lavt blodtrykk som fyser på alt som er salt (inkluderer også spekeskinke og salami ......) Anonymous poster hash: 32f3a...a0a
AHENG Skrevet 28. januar 2014 #2 Skrevet 28. januar 2014 Jeg har også utrolig lyst på alt salt! Jeg spiser fetaost, den er jo av pasteurisert melk, og aldri lest at jeg ikke kan spise den..... Tar jeg feil?
Kjøttmeis Skrevet 28. januar 2014 #3 Skrevet 28. januar 2014 Sushi er helt greit, men unngå tunfisk. Hvitt krabbekjøtt og scampi skal også være ok. Fetaost hadde det faktisk ikke falt meg inn at skulle være fy, men så sjekket jeg i går etter å ha spist litt feta, og ettersom det er en ost med lang holdbarhet er det også en viss risiko for Listeria, så skal du spise det anbefales det å sjekke produksjonsdato og sørge for at osten er så fersk som mulig. Og melken må selvsagt være pasteurisert.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #4 Skrevet 29. januar 2014 Sushi er greit så lenge du spiser laks. Anonymous poster hash: 6c5e1...0d0
girasol Skrevet 30. januar 2014 #5 Skrevet 30. januar 2014 Har lest at man ikke skal spise feta, men noen typer går. Men har ikke klart å finne ut hvilke typer, så da velger jeg å la være. Uansett hvor fristende det ser ut! Sushi sier Helsedirektoratet er greit, så lenge en ikke spiser tunfisk Vanskelig å huske på alt syns jeg!
Lilla-Turkis Skrevet 30. januar 2014 #6 Skrevet 30. januar 2014 Sushi er trygt så lenge du holder deg unna det du nevner. Jeg spiste masse sushi (hovedsaklig Nigiri og Maki med laks og scampi) forrige svangerskap og kjenner jeg begynner å få lyst på det denne gangen også. For meg er sushi fint alternativ til sjokolade og potetgull så det er helt klart et sunnere valg:)
Pernille_ Skrevet 30. januar 2014 #8 Skrevet 30. januar 2014 Hei! Dette med fetaost har jeg også lurt på. Jeg sendte e-post til Apetina for noen uker sider, og fikk dette svaret: (Jeg var spesielt usikker siden jeg hadde åpnet et glass og ikke spist alt med en gang) håper svaret kan hjelpe :-) Hei! Vi takker for din henvendelse til Arla Foods og interesse for våre produkter. Først en liten forklaring på hva listeria er: Listeria (Listeria monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer. Bakterien vokser raskt i romtemperatur, men også - i motsetning til mange andre bakterier - ved lave temperaturer, som for eksempel i kjøleskap. Vanligvis er det nødvendig med et svært høyt antall bakterier per gram matvare for at det skal oppstå sykdom. Bakterien dør ved oppvarming, men overlever frysing. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet og som spises uten oppvarming. Arla Apetina er laget på pasteurisert melk, det vil si at melken har blitt varmebehandlet og at alle bakterier i prinsippet skal være borte. Vi foretar også alltid listeriatester av produksjonen. Men man kan likevel ikke være 100% sikre på at slike oster ikke har blitt smittet et annet sted i prosessen. F.eks i eget kjøleskap. Listeria forekommer svært sjelden i myke og halvmyke oster laget på pasteurisert melk, men for å være på den helt sikre siden så bør disse ostene inntas når de er ferskest mulig, da mengden eventuelle listeriabakterier er på topp mot slutten av holdbarhetsdatoen. På bakgrunn av dette, og at glasset var vært åpnet i ca. 2 uker, kan jeg ikke anbefale deg å spise dette produktet. Lykke til med graviditeten! Med vennlig hilsen Ida Marie Johansen Arla Foods Norway
Pernille_ Skrevet 30. januar 2014 #9 Skrevet 30. januar 2014 Ellers så spiser jeg sushi, har lest på matportalen.no at det er helt greit med vanlig sushi (laks) men at man bør unngå tunfisk. Og sikkert også noen andre typer, men det vet jeg ikke noe om - jeg holder meg til laks og er fornøyd med det :-)
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2014 #10 Skrevet 3. februar 2014 Tusen takk for svar alle sammen! Da har jeg kost meg med et fantastisk sushimåltid (selvom jeg måtte forsvare det ganske heftig til alle som vet jeg er gravid og fikk det med seg...) Tenker jeg skal prøve meg på feta hvis jeg finner en pakke med relativt ny produksjonsdato. Men når det står relativt ny, snakker vi dager eller uker da? Bare vet ikke om 2 uker feks regnes som fersk eller gammel i feta-verden? Takk for svar igjen! Anonymous poster hash: 32f3a...a0a
Kjøttmeis Skrevet 3. februar 2014 #11 Skrevet 3. februar 2014 (endret) Det er nok heller snakk om måneder når det gjelder feta, hehe. Det har aldri falt meg inn å sjekke produksjonsdato når jeg har kjøpt det, så vet ikke hvor «gamle» de vanligvis er, men jeg vil tro en-to måneder fortsatt er ferskt i den sammenheng. Det viktigste er vel å spise den med en gang pakken er åpnet, og ikke flere uker etterpå. (Som var tilfellet med fetaen jeg spiste i forrige uke ... ) Endret 3. februar 2014 av Kjøttmeis
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå