Gå til innhold

Når kan man høre hjerte med dopler? :) Og hva skjer på første time hos legen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på første ordentlige legetime når jeg er ca 9 uker på vei, og jeg er så spent og lurer på om de sjekker hjertelyden da? :)

Hva gjør de på første timen man har som gravid? Jeg vet de tar blodprøver, men vet ikke hva de sjekker :P Og kjenner de på magen, tar GU eller hva annet?

Anonymous poster hash: 21e11...549
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var på første kontroll i dag. Da ble det tatt masse prøver, og er fortsatt flere som må taes etter uke 12. Du må ha med urinprøve i sterilt glass (fåes kjøpt på apotek) også blir du veid og målt. Hos selve legen prates det litt om hvordan tilbudet er lagt opp og hva du kan forvente deg framover. Din og faren til barnets allergier blir kartlagt, samt arvelige sykdommer i familien. Og ellers kan du stille masse spørsmål. Legen min kjente ikke på magen min eller tok GU. Han ville heller ikke høre etter hjertelyden før i uke 16 eller 18 tror jeg. Hmm. Tror det var det.

Ang blodprøver så er det en prøve for å finne ut hvilken blodtype du har, en for vitaminer i blodet etc, hiv/aids blir du testet for og for røde hunder. Tror det var det hele! Puh!

Skrevet

Ang. blodprøver så er det også prøver for å finne blodprosenten din, jernlagre, blodplatetype for å utelukke slag hos babyen i magen, toxoplasmose, syfilis, hepatitt, langtidsblodsukker, og en del flere som jeg ikke fikk med meg. I alle fall var det det som ble tatt hos meg i dag, i tillegg til det Billamor nevnte over :) Og selvfølgelig hCG!

Skrevet

Fant hjertelyden selv når jeg var 9+2

Anonymous poster hash: 9d297...417

Skrevet

Jeg var på første kontroll hos legen i uke 12, og da var det urinprøve, blodprøver som beskrevet over her, vekt, blodtrykk, og en kjapp GU. Hun sa at hun aldri prøver å finne hjertelyden så tidlig, for det er ikke sikkert man finner den, og da blir den vordende mor så bekymret. Men jeg fikk utvendig ultralyd og så en liten krabat med et tydelig bankende hjerte, så det var tusen ganger bedre :) Men jeg var heldig, tror ikke det er vanlig å få ultralyd hos legen i uke 12.

Jeg har kjøpt meg en angel sound, og jeg fant hjertelyd selv i går (er 13+3).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...