Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #1 Skrevet 27. januar 2014 Bortsett fra at dette med at pyntingen/toppingen er blitt så populært, er det noen forskjell?? Anonymous poster hash: 777cc...651
lilyblue Skrevet 27. januar 2014 #2 Skrevet 27. januar 2014 Mener cupcakes er laget med kakemiks istedenfor vanlig muffinsdeig? Derav navnet cupCAKE
Daquiry Skrevet 27. januar 2014 #3 Skrevet 27. januar 2014 (endret) Størrelsen også mener jeg?? Endret 27. januar 2014 av Daquiry
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #4 Skrevet 27. januar 2014 Mener cupcakes er laget med kakemiks istedenfor vanlig muffinsdeig? Derav navnet cupCAKE Ikke helt. Den største forskjellen er all pynten. Ellers er vel cupcake deigen litt tykkere enn muffinsdeigen. Anonymous poster hash: 8b192...b3c
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #5 Skrevet 27. januar 2014 Mener cupcakes er laget med kakemiks istedenfor vanlig muffinsdeig? Derav navnet cupCAKE Dette er helt feil. Alle muffins/cupcake kan i prinsippet lages av kake deg. Det heter cupcake fordi det er en kake laget i en kopp. I Norge kaller vi ofte de store for cupcake og de små for muffins, men i USA er ofte cupcakene små også, så det er ingen god regel. Villaperlesukker skriver i bloggen sin at hun har lært at muffins har rennende røre og blir ofte spissere på toppen og cupcake har fastere røre og blir flatere på toppen. Om det stemmer vet jeg ikke. Anonymous poster hash: 0fa7d...c47
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #6 Skrevet 27. januar 2014 Muffins er muffins. Lys og lett i konsistensen. Cupcake er små kaker av alle slag oppi muffinsformer. Anonymous poster hash: b2a02...3d1
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #7 Skrevet 27. januar 2014 Vet ikke svaret,,men for meg er cupcake sånn med masse smørje på toppen. Passe kvalmende Anonymous poster hash: 23c1b...df4
Tonno Skrevet 27. januar 2014 #8 Skrevet 27. januar 2014 Forskjellen er at Cupcakes er eggedosisbaserte og har tykkere røre enn muffins og krever derfor mer arbeid å lage Muffinsrøren består av tørre og våte ingredienser som bare skal vispes kjapt sammen for hånd Muffins kan også kalles Quickbread, mens cupcake er en kake..
Himmel og hav Skrevet 27. januar 2014 #9 Skrevet 27. januar 2014 Forskjellen er at Cupcakes er eggedosisbaserte og har tykkere røre enn muffins og krever derfor mer arbeid å lage Muffinsrøren består av tørre og våte ingredienser som bare skal vispes kjapt sammen for hånd Muffins kan også kalles Quickbread, mens cupcake er en kake.. De fleste av mine muffinsoppskrifter, som eksisterte lenge før noen her til lands ante hva en cupcake var, er eggedosisbasert.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #10 Skrevet 27. januar 2014 Forskjellen er at Cupcakes er eggedosisbaserte og har tykkere røre enn muffins og krever derfor mer arbeid å lage Muffinsrøren består av tørre og våte ingredienser som bare skal vispes kjapt sammen for hånd Muffins kan også kalles Quickbread, mens cupcake er en kake.. De fleste av mine muffinsoppskrifter, som eksisterte lenge før noen her til lands ante hva en cupcake var, er eggedosisbasert. Da har du tydeligvis laget cupcakes leeeenge før resten av Norge 😄👏 Anonymous poster hash: aff8a...eac
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #11 Skrevet 27. januar 2014 Forskjellen er at Cupcakes er eggedosisbaserte og har tykkere røre enn muffins og krever derfor mer arbeid å lage Muffinsrøren består av tørre og våte ingredienser som bare skal vispes kjapt sammen for hånd Muffins kan også kalles Quickbread, mens cupcake er en kake.. De fleste av mine muffinsoppskrifter, som eksisterte lenge før noen her til lands ante hva en cupcake var, er eggedosisbasert. Da har du tydeligvis laget cupcakes leeeenge før resten av Norge 😄👏 Anonymous poster hash: aff8a...eac Leeeer. Ble så knisete av dette svaret. Kjedelig å lage muffins i 20 år og så få beskjed om at du har laget cupcakes.... Litt flaut også, for en husmor. Anonymous poster hash: 8ae14...50b
Himmel og hav Skrevet 27. januar 2014 #12 Skrevet 27. januar 2014 Da har du tydeligvis laget cupcakes leeeenge før resten av Norge Anonymous poster hash: aff8a...eac Leeeer. Ble så knisete av dette svaret. Kjedelig å lage muffins i 20 år og så få beskjed om at du har laget cupcakes.... Litt flaut også, for en husmor. Anonymous poster hash: 8ae14...50b Jepp, dritflaut Eller så kan det jo være litt leit for alle de som flotter seg med "se de lekre cupcaksene mine"-bildene på fb og blogger å finne ut at de hele tida har bakt vanlige trauste muffins, maken til de tante Gerd bakte i 1961, og at det eneste de har klart å tilføre er en halv kilo margarin og melis og noen plombeknekkere av noen sølvkuler. Uff, nå er det mange som ikke får sove i natt, tenker jeg
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #13 Skrevet 27. januar 2014 Da har du tydeligvis laget cupcakes leeeenge før resten av Norge Anonymous poster hash: aff8a...eac Leeeer.Ble så knisete av dette svaret. Kjedelig å lage muffins i 20 år og så få beskjed om at du har laget cupcakes.... Litt flaut også, for en husmor. Anonymous poster hash: 8ae14...50b Jepp, dritflaut Eller så kan det jo være litt leit for alle de som flotter seg med "se de lekre cupcaksene mine"-bildene på fb og blogger å finne ut at de hele tida har bakt vanlige trauste muffins, maken til de tante Gerd bakte i 1961, og at det eneste de har klart å tilføre er en halv kilo margarin og melis og noen plombeknekkere av noen sølvkuler. Uff, nå er det mange som ikke får sove i natt, tenker jeg Hahaha. Men det skal a Gerd ha. De smakte godt sammen med et glass cocka. Kniiiiser. Anonymous poster hash: 8ae14...50b
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #14 Skrevet 27. januar 2014 Forskjellen er at Cupcakes er eggedosisbaserte og har tykkere røre enn muffins og krever derfor mer arbeid å lage Muffinsrøren består av tørre og våte ingredienser som bare skal vispes kjapt sammen for hånd Muffins kan også kalles Quickbread, mens cupcake er en kake.. Men altså: en amerikansk muffin og en norsk muffin er definitivt ikke det samme. En norsk muffin er stort sett det samme som en cupcake, bare at vi tradisjonelt ikke bruker sånne store topper med krem av forskjellig slag oppå, men heller mer 'anonyme' glasurer... De store amerikanske muffinsene er ikke noe vi tradisjonelt lager i Norge. Anonymous poster hash: 50245...685
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #15 Skrevet 27. januar 2014 Jeg har lært at forskjellen er at muffins har topp, mens cupcakes er flate. I tillegg til at cupcakes har topping, som regel. Noe må det vel være med deigen/røren også, for muffins er som regel tunge, tørre og kompakte, mens cupcakes er luftigere, lettere og ikke tørre. Mulig det er fordi muffins er eldre enn cupcakes her til lands, og ble laget av ting folk stort sett hadde hjemme før? Sukker, egg, mel og melk? Anonymous poster hash: 1e950...3f3
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #16 Skrevet 28. januar 2014 Fasiten: http://curiousfoodie.wordpress.com/2008/02/20/muffins-cupcakes-why-they-are-different/ Anonymous poster hash: dbe30...6f4
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #17 Skrevet 28. januar 2014 Jeg har lært at forskjellen er at muffins har topp, mens cupcakes er flate. I tillegg til at cupcakes har topping, som regel. Noe må det vel være med deigen/røren også, for muffins er som regel tunge, tørre og kompakte, mens cupcakes er luftigere, lettere og ikke tørre. Mulig det er fordi muffins er eldre enn cupcakes her til lands, og ble laget av ting folk stort sett hadde hjemme før? Sukker, egg, mel og melk? Anonymous poster hash: 1e950...3f3 Har motsatt erfaring. Har laget muffins i 30 år. De er saftige, luftige og alltid en favoritt. Har fortsatt til gode å smake en like god cupcake. De jeg har smakt så langt har vært rimelig tørre og smakløse og forsøkt kompensert (har jeg tenkt) med enorme mengder topping. Anonymous poster hash: b40f9...984
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #18 Skrevet 28. januar 2014 I Bergen hadde vi en søt butikk som het "Eat my muffin" De lagde både matmuffins og såne med alle mulige fyll og toppinger på. Tror alt het muffins... Anonymous poster hash: c671b...964
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #19 Skrevet 28. januar 2014 Muffins er grovere røre med olje. Cupcakes har fin deig basert på eggedosis eller smør og sukker rørt hvitt. Anonymous poster hash: 83ea9...06a
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #20 Skrevet 28. januar 2014 Muffins er grovere røre med olje. Cupcakes har fin deig basert på eggedosis eller smør og sukker rørt hvitt. Anonymous poster hash: 83ea9...06a Dette er bare tull. Så godt som alle mine gamle muffinsoppskrifter fra før noen nordmann noensinne hadde hørt om 'cupcakes' er basert på eggedosis eller smør og sukker som er rørt hvitt. Anonymous poster hash: 50245...685
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #21 Skrevet 28. januar 2014 Fasiten: http://curiousfoodie.wordpress.com/2008/02/20/muffins-cupcakes-why-they-are-different/ Anonymous poster hash: dbe30...6f4 Dette er også feil ift diskusjonen om hva som er forskjellen på en NORSK muffin og cupcake. Anonymous poster hash: 50245...685
Storken1979 Skrevet 28. januar 2014 #22 Skrevet 28. januar 2014 Hun dommeren på "Kakekrigen" sa at forskjellen mellom muffins og cupcakes kun lå i toppingen. Vet ikke om hun er orakelet i delfi, men hun sa i allefall det (på kjendisversjonen i 1.program i den første uka av kakekrigen på TvNorge). -----------------------------Og ja- jeg er hjemme i permisjon :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå