Gå til innhold

er så livende redd for RS virus i disse tider!

Anbefalte innlegg

Har et nyfødt på 5 dager. Har også en 2.5 åring i hus som går i bhg. Selv er jeg full i snørr om dagen og tett i nesa. D er resten av familien også. Ikke vet jeg om d utvikler seg til noe mer. Jeg fullammer og prøve å være litt hysterisk når d gjelder håndhygiene.

Hva er sjansen for å få d egentlig? Og dersom jeg har d selv er d ikke slik da at babyen har de antistoffene d trenger mot d?

Anonymous poster hash: c32ec...bc0

Fortsetter under...

Nummer to får alle sykdommene i løpet av det første året i stedet for ved barnehagestart.... ;-)

Amming gir god beskyttelse, men ikke 100% - de fleste spedbarn blir feks. forkjølet selv om de ammes. Men antistoffene gjør at immunforsvaret til babyen raskere kan bekjempe infeksjonen, så ved alle infeksjonssykdommer er det spesielt viktig å amme (amming frarådes så godt som aldri uansett hvor syk man er, og det frarådes aldri ved "vanlige" sykdommer som vanligvis behandles i hjemmet). Amming gir redusert forekomst av luftveisinfeksjoner, herunder RS-virus.

God håndhygiene er viktig, både såpe  og sprit. Husk at sprit ikke beskytter mot noro- og rota-virus, dvs magesjau.... (der funker bare såpe, 30 sekunder skrubbing). Bruk papirlommetørkle, det kan være smart å ikke hoste/nyse i armkroken slik du kanskje normalt ville gjort, for nå har du jo gjerne en baby i armkroken (selv om du hoster i den andre armkroken...).

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...