Gå til innhold

Hjelp noen?? (Sjokoladekuler av melis, kakao og smør?!!!)

Anbefalte innlegg

Min "bestemor" (Ei jeg kalte bestemor, men som egentlig ikke var det, men en veldig god nabo) ga meg alltid små sjokoladekuler som hun laget av melis, kakao og smør.. Vet bare at hun smeltet smøret i micro, blandet inn resten av ingrediensene, formet små boller og lot de stå i kjøleskapet en times tid.. MEN, aner ikke hvor mye smør, melis eller kakao hun brukte.. Har plutselig fått abstinenser på de (15 år etter jeg sist smakte på de!!) Noen som har en oppskrift på sjokoladekuler/boller med de 3 ingrediensene (og kun de) som de kunne dele med meg?

Anonymous poster hash: ce7f5...842

Fortsetter under...

100 g smeltet meierismør

1 dl melis

2ss kakaopulver

1ts vaniljesukker

2dl vanlig havregryn

Anonymous poster hash: 28148...4b5

Nei, nei, nei.. Se hva jeg skriver; KUN de tre ingrediensene, ikke noe havregryn eller vaniljesukker :P

Er desperat etter de som lages på de 3 ingrediensene, ikke "hvilke som helst" sjokoladekuler ;)

2,5dl melis

100g smør

2ss kakao

Jeg liker å ha 2 ts vaniljesukker i tilegg.

Smelt smøret, bland sammen. Lag kuler og la de stå i kjøleskapet en times tid. Kalles "trøfler".

Anonymous poster hash: 0fb26...1e0

omtrent så mye av hver... altså pur slump, litt utfra hvor mye smør din pms-demon greier å overbevise deg om at du bør ha i deg.

Er ikke pms ;) Og tror ikke det blir rett heller, for mye kakao: for sterk kakao smak, for lite kakao, null sjokolade smak :P

Annonse

2,5dl melis

100g smør

2ss kakao

Jeg liker å ha 2 ts vaniljesukker i tilegg.

Smelt smøret, bland sammen. Lag kuler og la de stå i kjøleskapet en times tid. Kalles "trøfler".

Anonymous poster hash: 0fb26...1e0

Tusen takk! Da tester jeg ut denne, om det ikke stemmer, så fortsetter jeg jakten ;) Vet bare at hun sto å målte opp med spiseskjeer :o

omtrent så mye av hver... altså pur slump, litt utfra hvor mye smør din pms-demon greier å overbevise deg om at du bør ha i deg.

Er ikke pms ;) Og tror ikke det blir rett heller, for mye kakao: for sterk kakao smak, for lite kakao, null sjokolade smak :P

men da må du bare smake deg fram, etter hva du liker. jeg har sånn ca litt mer melis enn kakao.

Det er best å røre det til passende konsistens, helst i en kjøkkenmaskin. IKKE smelt smøret før. Rør det fra romtemperert så blir det mye bedre

Da blir det ikke slik hun laget det ;) Og tror det er hele poenget her.. Hun døde brått for en uke siden :/ Og først nå kommer jeg på de sjokoladekulene. Tror det går mer på savnet etter bestemor, enn det gjør på sjokoladekulene.

Gjest <3Barn&Engler<3

Kanskje den samme som vår nabo laget til oss som små..
10 ss smør

12 ss melis

3 ss kakao

smelt smøret i mikroen, bland inn melis og kakao, men smak deg til og tilfør melis/kakao etter behov/smak :) trill til kuler, og sett i kjøleskapet, eller spis det lunket rett fra bollen ;)

Endret av <3Barn&Engler<3

Jeg brukte å lage slike når jeg var liten. Min universaloppskrift var som følger:

Dobbelt så mye melis som kakao, og deretter ha i smeltet smør til passe konsistens. Så tok jeg mengde etter hvor godtesjuk jeg var. Hehehe... For eksempel:

6 ss melis

3 ss kakao

Smør til passe konsistens.

Noen ganger hadde jeg pittelitt vaniljesukker oppi også, da halvparten av mengden kakao, men i teskje ikke ss.

Så skulle man liksom lage kuler av dette, kanskje rulle i noe melis, kakao eller slikt, men det hadde jeg aldri tid til. Bare spiste med skje rett fra skåla. Jeg var jo godtesjuk med en gang, og hadde ikke tid til å lage kuler og slikt. Hahaha...

Annonse

Prøvde soon to be mum sin oppskrift fra morgenen i dag, og den ble riktig! :) De andre var nær, men fortsatt ikke heeeelt der :D Overlykkelig <3 Så her sitter jeg å spiser sjokoladekuler, mens jeg sitter alene og klør meg i hodet over skoleoppgavene mine ;)

Planen var å gi litt til ungene når de kommer hjem, men da må jeg nok lage litt mer ;)

Prøvde soon to be mum sin oppskrift fra morgenen i dag, og den ble riktig! :) De andre var nær, men fortsatt ikke heeeelt der :D Overlykkelig <3 Så her sitter jeg å spiser sjokoladekuler, mens jeg sitter alene og klør meg i hodet over skoleoppgavene mine ;)

Planen var å gi litt til ungene når de kommer hjem, men da må jeg nok lage litt mer ;)

Åh! Så bra! 😁 Jeg mistenkte nok at det kunne være den samme. Utrolig leit å høre om bestemoren din for øvrig. :klem:

Og lykke til med skoleoppgavene!

Åh! Så bra! Jeg mistenkte nok at det kunne være den samme. Utrolig leit å høre om bestemoren din for øvrig. :klem:

Og lykke til med skoleoppgavene!

Takk, hun var frisk og rask i ene øyeblikket, og falt over og døde i neste :/ Hjernedød, ingen forvarsel eller noe.

Har heldigvis litt tid på meg på skoleoppgaven, for her går det fortsatt med tårer, snytepapir og minner, men nå har jeg også sjokoladekulene <3 De hun ga meg mens hun hjalp meg med leksene mine <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...