Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #1 Skrevet 26. januar 2014 Vurderer å skaffe oss det. Noen med erfaring? Anonymous poster hash: 0d8ed...56c
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #2 Skrevet 27. januar 2014 Min erfaring, kort oppsummert: - Store hunder med stort hjerte, ingen typisk enmannshund. Svært sosiale, og forventer at mennesket elsker dem like høyt som de elsker mennesket, både kjente og ukjente. - De røyter mye, elsker å bade utendørs i allslags vær og uansett vannkvalitet (både hav og gjørme er like populært). Å dusje i rent vann er ikke like morsomt. - Bjeffer lite, er ingen varsler. - Trenger mye mental og fysisk stimuli, og en vennlig og konsekvent oppdragelse. En uoppdragen golden er lite trivelig. - Rasen har utviklet seg til to linjer varianter: jaktlinjer og showlinjer. Jaktgolden er avlet av rene jaktlinjer, de er nettere i kroppen enn showtypen, trenger mye mer mosjon og mental stimuli, de er og bør brukes innen jakt, bruks eller andre mer krevende aktiviteter. Showtypen passer bedre som familiehund. - Rasen har endel helseproblemer, blant annet HD og allergier. Får også lett våteksem. - En stor hund som kan være problematisk for barn å håndtere alene. Om tanken er at barn under 12 år skal å gå tur med hunden alene, ville jeg valgt en mindre rase. Anonymous poster hash: b14e6...948
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #3 Skrevet 27. januar 2014 Har ingen barn. Enda. Og det jeg jeg og "kaillen" som skal ut på tur med hunden. Det er oss den skal "hjelpe" med å komme i aktivitet Kommer til å være nøye med tanke på HD papirer både fra foreldre og valpen selv. Skal også forsikre valpen:) Røyting ja. Nesten alle raser jeg har lest om røyter en del. Har fra før en ragdoll, som røyter sinnsykt. Så har allerede byttet ut alle mine mørke klær, med lyse:p hehe. Har også innredet huset etter ragdollen min. Derfor vil jeg også ha en lys hund Hi Anonymous poster hash: 0d8ed...56c
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #4 Skrevet 27. januar 2014 Mye bra svart over her, vil bare tilføye dette med mat. Golden er ofte lettmotivert av mat. Litt for lett av og til, noe som resulterer i at mange har lett for å legge på seg, spesielt om aktivitetsnivået plutselig endres, eller når de blir eldre. Stort matfokus krever god struktur hos eier. Ikke gi etter for tigging, og holde aktivitetsnivået stabilt. Dessverre er det en noe utbredt misoppfattning at golden er den perfekte, late og enkle familiehunden fordi den krever så lite og er så rolig. Men til tross for en deling av linjene (som nr 2 er inne på) er fortsatt golden en bruksrase, den skal både ha et forholdsvis høyt energinivå og en god del jakt i seg. Vil man ha en ekstra sofapute har de det på Bohus. Ellers er Golden flotte hunder, men personlig savner jeg den skikkelig gyldne utgaven, nå er de stort sett kritthvite i show, i bruks er det fortsatt en del gyllent. Anonymous poster hash: e82fe...da1
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #5 Skrevet 27. januar 2014 Jeg elsker Golden. Jeg er litt redd fremmede hunder men ikke Golden. De viser såå tydelig at de er glade og bare vil meg vel så de slapper jeg av med. Nydelige hunder. Anonymous poster hash: 48d5d...b1a
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #6 Skrevet 27. januar 2014 jeg ville nok heller satset på en gylden labrador retriever de røyte mindre, og trenger ikke dusjes hver eneste gang de har vært og gått tur... (tørkes med et håndkle, ja,..) de elsker og bade. stort sett samme gemytt som golden retriever. pass på å ha gode rutiner, så blir det noe bare kos man kan aldri beskytte seg fra HD, selv om de har vært hd-frie i mnge generasjoner. Og bør derfor forsikres. pass på å forsikre før valpen er 3 mndr, da mye av sykdommene kan kommer senere, men ikke være forsikret for det. Anonymous poster hash: a412d...7f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå