Gå til innhold

Dere som har barn med adhd diagnose, har dere rett på noe fra nav ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn har nettopp fått diagnoe adhd og han også fått noen tilleggsdiagnoser.

Har bla at hørt at han kan ha rett på gratis kino, støtte til bla klær.

Jeg skal også jobbe reduser pga av hans diagnoe, har vi rett på noen økonomiske stønader ? 

Grunner til at jeg skal jobbe redusert er at vi bla er blitt frarådet å gi han lange dager i barnehage og at vi bør unngå sfo når han begynner på skolen til høste.

Anonymous poster hash: 823df...f38
Skrevet

Tror du tenker på ledsagerbevis mtp kino, det er et bevis man søker om fra kommunen. Ring så får du et skjema i posten.

Det er ledsager som går gratis på div aktiviteter som dyreparken, noen kinoer, konserter, festivaler ol.

Mulig dere har krav på grunnstønad pga ekstra slitasje på tøy/møbler ol

Hjelpestønad pga ekstra oppfølging, be om møte med NAV.

Anonymous poster hash: c8cef...ff6

Skrevet

Du kan få hjelpestønad basert på den ekstra belastningen du har med utfordringene hans i forhold til barn i samme alder. Dersom barnet sliter ekstra på klær, sengetøy osv kan du få grunnstønad, her må du prøve å dokumentere så godt du kan med kvitteringer osv. I tillegg kan du få omsorgslønn fra kommunen pga "pleiejobben" du gjør.

Ledsagerbevis er det vel kommunen som utsteder, så sjekk med de. Du har også mulighet til å kunne få støttekontakt gjennom kommunen.

Du nevner flere andre diagnoser eller vanskeligheter? Kan hende de også kan gi mulighet for økonomisk støtte fra NAV, feks om barnet må følge en spesiell diett eller noe.

Jeg fikk innvilget hjelpestønad sats 2 og grunnstønad sats 1 da barnet var 5, fikk innvilget for 2 år og det var veldig deilig å kunne slippe å tenke på at man må søke på nytt allerede etter et år. Senere har jeg også fått innvilget omsorgslønn fra kommunen.

Lykke til med søknader :) Ikke være redd for å be om hjelp, verken økonomisk med stønader eller ved å be om avlastning eller støttekontakt. Det ER faktisk veldig slitsomt å leve som nærmeste pårørende til et barn med ADHD, og barna våre fortjener foreldre som orker å stå i det.

Anonymous poster hash: 6407f...14b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...