Gå til innhold

Dans eller ridning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til ei på 4.5 år...

Anonymous poster hash: 9f7a4...58c

Skrevet

Hva vil hun selv? Har hun noen venner som går på noen av delene? Er det forskjell på reiseveien? 

Hvis ridning, er tilbudet profesjonelt?

Foregår ridningen enten i hall eller på ridebane med gjerde rundt? (De kan gjerne ta øvede ryttere med ut på tur, men nybegynnere bør være begrenset til baneridning)

Har de ponnier? (En jente på 4,5 er for liten til en hest)

Er det alltid minst en voksen tilstede både når barna rir og når de er i stallen?

Hvis tingene listet over er i orden er ridning en veldig god aktivitet. Barna er fysisk aktive og ridning er godt for koordinasjon. Samspill med hesten kan være til hjelp når barnet skal utvikle empati. Det å ha ansvar for en hest, enten egen eller andres, kan være veldig nyttig i forhold til å utvikle barnets ansvarsfølelse, evne til planlegging og selvdisiplin (Dette ansvaret er jenta for ung til å få nå, så her tenker jeg dersom hun fortsetter med ridningen). Også er det kjempegøy med hest da!

Dans har jeg ikke greie på, men jeg ser for meg at det også er en fin aktivitet for barnet. 

Lykke til med valget!

Anonymous poster hash: 0ac23...377
Skrevet

Begge aktivitetene har sine fordeler på hver sin måte.

Anonymous poster hash: 6b9dc...14c

Skrevet

Hater hester, så her ville det blitt ridning.

Anonymous poster hash: 2b439...5fe

Skrevet

Hater hester, så her ville det blitt ridning.

Anonymous poster hash: 2b439...5fe

He, he. Litt selvmotsigende. Mente dans.
Skrevet

Ta en ole brumm og si ja takk begge deler?

Hehe. Dans er bra for koordinasjon og fysisk aktivitet. Får også god rytmefølelse.

Ridning styrker de store muskelgruppene, man får god balanse og lærer mye om samspill mellom dyr og mennesker.

Er selv veldig glad i hester og har hatt egen hest før. Tenkte at jenta mi kunne begynne på ridning hvis hun ville når hun er rundt 6 år :-)

Skrevet

Hvis dette er en aktivitet du håper hun vil holde på i årene som kommer ville jeg uten tvil valgt ridning. Tror det er sunnere på sikt, men det er jo kun min personlige mening. Jeg opplevde selv fra ganske tidlig av at dans var en temmelig kompetitiv sport, både kropps- og prestasjonsmessig.

Anonymous poster hash: 921c7...e28

Skrevet

Ridning selvfølgelig :) Kommer ikke til å gjøre meg noe om min vil begynne på begge deler, men så trenger ikke jeg å bruke masse penger på ridekurs og sånt da siden jeg har hest som unger kan ri... 

Ser at det kanskje blir litt dyrt!

Men uenig med nr. 2 her. Man trenger ikke noe super-proft sted når barna er så små, da ville jeg heller satsa på en koselig liten stall hvor barna får bli med på litt annet enn bare ridningen Jeg er veldig streng på at de som rir hesten min skal også være med på stellet og det tror jeg ingen har vondt av :)

Skrevet

Ridning selvfølgelig :) Kommer ikke til å gjøre meg noe om min vil begynne på begge deler, men så trenger ikke jeg å bruke masse penger på ridekurs og sånt da siden jeg har hest som unger kan ri... 

Men uenig med nr. 2 her. Man trenger ikke noe super-proft sted når barna er så små, da ville jeg heller satsa på en koselig liten stall hvor barna får bli med på litt annet enn bare ridningen Jeg er veldig streng på at de som rir hesten min skal også være med på stellet og det tror jeg ingen har vondt av :)

#2 her. Ser på mange måter hva du mener.

Grunnen til at jeg svarer som jeg gjør er at jeg tolker det dithen at mor her ikke selv har greie på hest.(Kan selvsagt hende jeg tar feil, men jeg tenker meg at en som selv likte hest ville penset ungen inn på ridning uten å vurdere dans i stede). Jeg tenker at en person som ikke selv har greie på hest ikke har muligheten til å vurdere kvaliteten på den koselige lille stallen. Det er mange koselige små staller, og på mange av de vil barnet både kunne lære og ha det trygt og godt. Men dessverre er det også mange sånne småstaller der hesteeier ikke er kompetent til å lære fra seg og de ikke er nøye nok på sikkerhet. Uten egen kompetanse på hest er det vanskelig for mor å vurdere en slik stall, derfor anbefaler jeg som jeg gjør. 

Egne barn vil jeg, når den tid kommer, undervise selv på egen hest. 

Skrevet

Jeg ville valgt riding, men jeg har hatt hest selv og hadde nok kost meg like mye (eller mer) på sidelinja eller som leier. Er ofte foreldrene som må leie på knøttekursa.

Anonymous poster hash: 1972c...4b2
Skrevet (endret)

Hvordan er økonomien?? 

Har du bra økonomi så kan dere jo gjerne gå for ridning. Vist ikke, så veldg dans! hehe

Ridning er veldig gøy, og hun kommer nok sikkert til å elske det. Men, det er dyrt! veldig dyrt om du bor i en av de store byene hvertfall. 

Også er det jo uten tvil en mye større risiko med hest. 

Jeg har holdt på med hest hele livet, startet på ridekurs da jeg var 3år, og det endte jo såklart opp med at jeg maset om hest hele tiden :P hehe

Er du evnt villig til å gå til anskafelse av hest en gang i fram tiden? eller betale mange tusen for utstyr og forhest osv? 

Men, tilbake til det med risiko.. Jeg ble sparket av hest da jeg var 7år. Dette skjedde ut ved ridebanen på et ridesenter. 

Og jeg har fremdeles en siste opperasjon igjen (jeg er 27år). Dog ikke noen alvorlig opperasjon, men en siste arrkorreksjon. 

Jeg har ikke oversikt over hvor mange opperasjoner jeg har hatt siden jeg ble sparket da jeg var 7, men det er opp mot 20 stk. 

Det tryggeste og billigste er dans. 

Men, hest er og forblir gøy! :)

(Og sparket er ikke den eneste skaden jeg har hatt med hest.) Og jeg sluttet heller aldri pågrunn av noen av skadene. Hehe

Dette er noe heste folk lærer er en del av gamet! spml er ikke om man blir skadet eller ikke spml er hvor stor skade man får :-S

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg kommer til å gjøre med mine barn.. Introdusere de for ridning og hestesport eller ikke..

Vet ikke ?

Man, får bare se hvor mye de har lyst eller ikke. En ting jeg vet er at jeg ikke kommer til å "presse" mine barn til å begynne med hest. 

Endret av monson
Skrevet

Anbefaler ikke ridning. Dyrt og risikabelt. Snakker av erfaring etter at jeg sendte min 6 år gamle datter på ridekurs. I dag er hun i begynnelsen av 20 årene, har egne hester, og ja hun er flink, men det har kostet og koster enormt masse penger og tid.

Anonymous poster hash: 6d0f5...97f

Skrevet

For ikke å snakke om div. skader gjennom alle år.

Anonymous poster hash: 6d0f5...97f

Skrevet

Jeg fikk ikke begynne å ridekurs før jeg var 12, men har alltid mast og vært interessert. 

Hvis ungene her vil begynne å ri får de begynne på min er tanken, så får vi se om de etter hvert blir interesserte nok til at egen hest blir aktuelt. Hesten min er passelig størrelse for både barn og voksne, men hvis de f.eks vil ut å starte mer enn 1m sprang eller LA/MB dressur må vi nok ha en ridehest etter hvert. Så den nåværende kan vi beholde i mange mange år heldigvis:)

Anonymous poster hash: c62a6...309
Skrevet

Hi her :)

Når det kommer til hest, så har jeg ei venninne som hR hest. Hun jobber i bhg til datteren min, og er veldig god og tålmodig. Hun har selv tre barn, en gutt og to jente. Gutten er snart 5 år og han rir støtt ;)

Selv er jeg faktisk redd hester (!) men min samboer ønsker at vår datter skal beg å ri.

Dt er vel ikke snakk om annet enn å dra til min venninne og være der i begynnelsen. Ri litt, se på at hun steller hestene, hjelpe til osv. Jeg har null peiling på hest!

Dans... Jeg syntes det er en fin "sport". Jeg hadde selv lyst til å begynne på dans da jeg var liten... Man får en flott holdning og og sunn livsstil. (Det får man med hest også)

Men jeg er redd for kroppsfokuset. Er det et stort press på kropp når det gjelder dans? Vil ikke at hun skal vokse opp å være redd for vekt osv...

Hun liker forsovidt begge deler :)

Hi

Skrevet

Min datter på 7 år går på rideskole og ville ikke valgt dans foran det, men sikkert begge deler om hun fikk lov. Vi holder oss til en aktivitet foreløpig, hun elsker dyr!

Anonymous poster hash: 7ddae...dfa
Skrevet

#2 her. Ser på mange måter hva du mener.

Grunnen til at jeg svarer som jeg gjør er at jeg tolker det dithen at mor her ikke selv har greie på hest.(Kan selvsagt hende jeg tar feil, men jeg tenker meg at en som selv likte hest ville penset ungen inn på ridning uten å vurdere dans i stede). Jeg tenker at en person som ikke selv har greie på hest ikke har muligheten til å vurdere kvaliteten på den koselige lille stallen. Det er mange koselige små staller, og på mange av de vil barnet både kunne lære og ha det trygt og godt. Men dessverre er det også mange sånne småstaller der hesteeier ikke er kompetent til å lære fra seg og de ikke er nøye nok på sikkerhet. Uten egen kompetanse på hest er det vanskelig for mor å vurdere en slik stall, derfor anbefaler jeg som jeg gjør. 

Egne barn vil jeg, når den tid kommer, undervise selv på egen hest. 

Ja, jeg skjønner hva du mener også egentlig :) Jeg bare vet at ungene ofte mistrives på de større og proffe stallene fordi de ikke får lov til noen ting... Venninna mi bare dro sine ut fra en rideskole her, for de er så opptatt av sikkerhet at det går på bekostning av moroa for å si det sånn. De er såklart noget ekstreme :P 

Men ser TS har skrevet det er hos ei de kjenner så da er det jo samme :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...