Gå til innhold

Var på første ballett-time med jenta i dag og jeg følte meg så dum :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine går også i h&m- danseklær. Danseskoene er også fra h&m. Det spiller ingen rolle hva hun har på seg (eller hva du har på deg). Det viktige her var jo at hun elsket dansingen og at du gir henne den muligheten.

Hilsen mor til tre (!) danseglade jenter (som kan se ut som en slaur på venterommet til tross for at familiens inntekt nok større enn de fleste andre familiers)

Anonymous poster hash: e8c29...58a

Skrevet

Ikke bry deg. Jeg er hverken fattig eller ung, men det ville ikke falt inn meg og mannen å gå på datterens ballettrening i penklær og dress! Så bra jenta di kosa seg, håper hun blir kjempegod og at dere overgår de andre på andre måter enn klesdrakten ;)

Skrevet

Slapp av. Har selv vært nødt til å stille tilnærmet stivpyntet i slike settinger. Jobbantrekk den gang. Og jeg som trives best i collegegenser og joggebukse. Tror ikke så mange tenker på det:)

Skrevet

Ikke bry deg :-) Har vært ballettlærer for både små og store barn i årevis og alle (nesten) de små kommer i både drakt og sko fra h&m og lignende. Etterhvert ga vi beskjed om at ordentlige sko var anbefalt, og ikke før de ble eldre var det uniform fra ballettbutikk. Så ikke tenk på hva datteren din har på hvertfall! :-) Uansett dumt å bruke mye penger på tøy i den alderen siden de vokser fort ut av det :-)

Anonymous poster hash: 3cb6a...67d

Skrevet

Det går nok fint for datteren din nå, men så pinlig for henne etterhvert, når hun skjønner at dere ikke er helt på "elite- nivå". Og ikke kom her og si at hun ikke vil plages av dette, for det vil hun... Bare se på HI, hun er VOKSEN og føler seg dum, hva vil et barn gjøre i samme situasjon!? 👼

Anonymous poster hash: 31952...046

Skrevet

Hva?? Hvor bor du da? Hørtes spesielt ut..

Min 3 åring går på turning, og der er det ca 40 barn, hvorav kun ett stiller i turndrakt og det er datteren til treneren. Her er det tights, t-skjorter, joggebukse eller til og med stillongs som gjelder.

Ikke kast deg på kjøpepresset allerede, det kommer fort nok uansett.

Anonymous poster hash: c4b92...4ca

Skrevet

Selv om jeg kler meg, har vesker som koster litt og er nøye med make up, så er jeg en veldig hyggelig dame ;)

Anonymous poster hash: 1a578...95c

Skrevet

Det går nok fint for datteren din nå, men så pinlig for henne etterhvert, når hun skjønner at dere ikke er helt på "elite- nivå". Og ikke kom her og si at hun ikke vil plages av dette, for det vil hun... Bare se på HI, hun er VOKSEN og føler seg dum, hva vil et barn gjøre i samme situasjon!? 👼

Anonymous poster hash: 31952...046

Hvis man legger en god dose ironi til dette innlegget så er jeg tilbøyelig til å være enig. Her lyser det usikker, ung mor på lang vei.

Hvorfor skal man dømmes for at man liker/må kle seg pent? Kom ut av boblende din HI, så vil du nok innse at foreldrene til resten av barna stort sett er hyggelige.

Er foresten alle dine fattige med studenter like hyggelige?

Anonymous poster hash: 69572...fcc

Skrevet

Ikke bry deg :-) Har vært ballettlærer for både små og store barn i årevis og alle (nesten) de små kommer i både drakt og sko fra h&m og lignende. Etterhvert ga vi beskjed om at ordentlige sko var anbefalt, og ikke før de ble eldre var det uniform fra ballettbutikk. Så ikke tenk på hva datteren din har på hvertfall! :-) Uansett dumt å bruke mye penger på tøy i den alderen siden de vokser fort ut av det :-)Anonymous poster hash: 3cb6a...67d

Hvorfor må barna ha uniform fra ballettbutikk når de er eldre? Kan de ikke danse i billige klær uansett alder? Blir som friidretten her som mente barna måtte ha treningstøyet til klubben med jakke til 700 og bukse til 500 kr! Det var flere foreldre som gikk sammen og gav klar beskjed at barna måtte ikke ha klubbklær for å trene i eller konkurrere. Så lenge det var klær som er gode treningsklær.

Sko er en en ting, men klær?

Anonymous poster hash: 893d6...a51

Skrevet

Høres jo ut som dere er et litt frisk pust i dansegruppa. Håper ungen din fortsetter å kose seg og at du får gode venner blandt de voksne. Kanskje det har vokst fram litt en ukultur der om at alle føler de må kjøpe inn de dyreste klærne til barna sine der. Vet at jeg nok ville da endt opp med å kjøpe det også kun for å være med i gjengen uansett om jeg syntes det var noe tull. Hvis dere fortsetter å kose dere der, så kommer sikkert andre etter med ikke de dyreste klærne.

Trist at det skal være sånn press i en ballettgruppe for barn. Håper ikke ungene tenker sånn også når de er så unge. Helt tullete å bruke masse penger på klær som de kun bruker der så kort tid. 

Anonymous poster hash: 4bd8e...40b
Skrevet

Vi har begge ungene på turn, eller yngste begynner neste uke :)

De får ikke turnklær med en gang. Vi vil gjerne først se at dette er en aktivitet de kommer til å ville fortsette i. Eldste har hatt turndrakt en stund nå, og yngste vil få til høsten om hun fortsetter.

Før dette trener de i tights og t-skjorte.

Her anbefaler de at de trener barfot eller bruker gym sokker om de må ha noe på bena.

Jeg syns ikke det er rart at en del foreldre kommer i jobbantrekket. Som regel har de ikke tid til å skifte først og en del ganger er det møter etterpå.

Min søster er en av de som har kleskode når hun er på jobb. Du ser henne ikke ofte slik på fritiden og hun er veldig trivelig :)

Det viktigste er at ungene gjør noe de liker. 

Anonymous poster hash: deb48...929
Skrevet

Hvor i alle dager bor du ?

Jeg bor på et av Norges mest snobbete områder og det er da ingen skam å møte i hm tøy til de små, over halvparten bruker det på dansen.

Anonymous poster hash: 4b37c...43c

Skrevet

Var dette i Bærum? Hørt om lignende historier der fra. Bare vær den du er . Datteren din er nok kjempe fin. Og du også. :)

Anonymous poster hash: 686aa...fb2
Skrevet

Ofte kommer vel folk i klærne de har brukt på jobb, så kanskje du bor i et strøk med mange advokater og andre "pent kledde" yrker?

Har to jenter selv og på balletten her sitter det både fedre og mødre i jobbeklær, men det er alt fra taxisjåfører til kiwi-ansatte så klærne er veldig variable ;)

Ikke tenk så mye på dette, fortsett å være blid og imøtekommende så skal du se de andre også er ganske hyggelige etterhvert. 

Her er det forresten også mest vanlig med klær fra HM på turning/ballett, eller KappAhl, eller Lindex. Det er et fåtall som har dyrt treningstøy altså. Min 7-åring er av de få som har en skikkelig ballettdrakt og den kjøpte jeg for 70 kroner på Ebay...

Anonymous poster hash: c3921...3bf
Skrevet

Ikke bry deg :-) Har vært ballettlærer for både små og store barn i årevis og alle (nesten) de små kommer i både drakt og sko fra h&m og lignende. Etterhvert ga vi beskjed om at ordentlige sko var anbefalt, og ikke før de ble eldre var det uniform fra ballettbutikk. Så ikke tenk på hva datteren din har på hvertfall! :-) Uansett dumt å bruke mye penger på tøy i den alderen siden de vokser fort ut av det :-)Anonymous poster hash: 3cb6a...67d

Hvorfor må barna ha uniform fra ballettbutikk når de er eldre? Kan de ikke danse i billige klær uansett alder? Blir som friidretten her som mente barna måtte ha treningstøyet til klubben med jakke til 700 og bukse til 500 kr! Det var flere foreldre som gikk sammen og gav klar beskjed at barna måtte ikke ha klubbklær for å trene i eller konkurrere. Så lenge det var klær som er gode treningsklær.

Her er det fordi eieren er fransk ballerina og ønsker en viss standard etterhvert som barna blir eldre og satser litt mer på dansen. Det er altså snakk om de som er over ca.12år og har kommet til et slikt nivå at det er krav om minst to treninger i uken for å fortsette på det nivået. Og da er det også snakk om uniform i form av svart drakt med smale stropper. Finner man det billigere et annet sted er det fritt frem, den må ikke være kjøpt i ballettbutikk.

Anonymous poster hash: 3cb6a...67d

Skrevet

Jaja, sålenge det er datteren din som skal gå der, og hun har det bra, er det jo ikke så nøye. Blir som når ene datteren min insisterte på korps, og den andre håndball, DA følte jeg meg på feil planet da;) Ta med deg en bok neste gang.....

Skrevet (endret)

Aner ikke hva som er normalt og hvor gamle foreldrene er på slike steder, men jeg var slik som jeg kunne se det den yngste og fattigste. Er student og kommer akkurat ikke i de dyreste klærne. Klærne til datteren min synes jeg var kjempefine og hun var så søt - den lille ballerinaen min :hjertesmil: Hadde kjøpt klærne på H&M, men skoene hadde jeg kjøpt i en skikkelig "ballett-butikk", men jeg kunne se tydelig at de andre barna hadde skikkelige dyre klær og noen hadde tilogmed sminke(!). Heldigvis er barna så små så de bryr seg jo fint lite så lenge alt er rosa og har glitter. Fedrene i dress og damene i skikkelige pene klær, dyre vesker og sminket som noen fotomodeller. Fint og flott at folk er pent kledd, er ikke det. Men når man blir sett rart på akkurat som "hva gjør hun her?" synes jeg det er ekkelt :( (Jeg kler meg helt normalt hvis det var noen som lurte)

Skal fortsette å gå for hun ELSKET den første timen og har ikke snakket om annet siden vi var der :)

Dagens sutring fra meg..

Anonymous poster hash: b53a6...356

Jeg blir helt varm om hjertet når jeg leser at hun har fått skikkelige ballettsko :)

Jeg sier TO ting til de foresatte ved semesterstart:

1) Om de skal bruke penger på utstyr - legg pengene i gode sko.

2) Sett opp elevens hår i topp.

Det er alt. De kan om så er danse i tights og trøye. Det som er avgjørende er at de kan bevege seg i klærne.

Draktene fra H&M er gode og det er bare TULL å kjøpe en styggdyr drakt som barnet vokser ut av halvveis i semesteret

Blås i de andre foreldrene og kos dere på balletten :)

Sminke på småjenter hører IKKE hjemme i dansesalen. Policyen hos er at de som får liv og har lyst kan få sminke seg bittelitt på forestillingen.

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Aner ikke hva som er normalt og hvor gamle foreldrene er på slike steder, men jeg var slik som jeg kunne se det den yngste og fattigste. Er student og kommer akkurat ikke i de dyreste klærne. Klærne til datteren min synes jeg var kjempefine og hun var så søt - den lille ballerinaen min :hjertesmil: Hadde kjøpt klærne på H&M, men skoene hadde jeg kjøpt i en skikkelig "ballett-butikk", men jeg kunne se tydelig at de andre barna hadde skikkelige dyre klær og noen hadde tilogmed sminke(!). Heldigvis er barna så små så de bryr seg jo fint lite så lenge alt er rosa og har glitter. Fedrene i dress og damene i skikkelige pene klær, dyre vesker og sminket som noen fotomodeller. Fint og flott at folk er pent kledd, er ikke det. Men når man blir sett rart på akkurat som "hva gjør hun her?" synes jeg det er ekkelt :( (Jeg kler meg helt normalt hvis det var noen som lurte)

Skal fortsette å gå for hun ELSKET den første timen og har ikke snakket om annet siden vi var der :)

Dagens sutring fra meg..

Jeg blir helt varm om hjertet når jeg leser at hun har fått skikkelige ballettsko :)

Jeg sier TO ting til de foresatte ved semesterstart:

1) Om de skal bruke penger på utstyr - legg pengene i gode sko.

2) Sett opp elevens hår i topp.

Det er alt. De kan om så er danse i tights og trøye. Det som er avgjørende er at de kan bevege seg i klærne.

Draktene fra H&M er gode og det er bare TULL å kjøpe en styggdyr drakt som barnet vokser ut av halvveis i semesteret

Blås i de andre foreldrene og kos dere på balletten :)

Sminke på småjenter hører IKKE hjemme i dansesalen. Policyen hos er at de som får liv og har lyst kan få sminke seg bittelitt på forestillingen.

Takk! :) 

Du sier den "hårtåppen". Jeg aaaner ikke hvordan man gjør det. Har du noen tips? :) 

HI

Skrevet

Er da ikke klærne det kommer an på. Men hvor gøy barna har det. Ikke bry deg med hva alle andre sier og viser. Viser jo hvor voksne de er igjen om de holder på slik.

Anonymous poster hash: 257c8...218
Skrevet

Sånn følte jeg det også da datteren min gikk på ballett på Vinderen i Oslo. Flotte kåper og dyre klær og vesker. Fedre i full dress. Jeg kom i vanlige klær da jeg bruker uniform på jobb og trenger ikke ha en kleskode.

Jeg tok bare med meg en bok da de samtaleemnene som foregikk i den garderoben ikke intetesserte meg.

Anonymous poster hash: c077b...761

Skrevet

Syns ikke du skal tenke på det. Syns heller ikke alle andre skal tenke på det. 

Anonymous poster hash: ade9c...2ba
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Aner ikke hva som er normalt og hvor gamle foreldrene er på slike steder, men jeg var slik som jeg kunne se det den yngste og fattigste. Er student og kommer akkurat ikke i de dyreste klærne. Klærne til datteren min synes jeg var kjempefine og hun var så søt - den lille ballerinaen min :hjertesmil: Hadde kjøpt klærne på H&M, men skoene hadde jeg kjøpt i en skikkelig "ballett-butikk", men jeg kunne se tydelig at de andre barna hadde skikkelige dyre klær og noen hadde tilogmed sminke(!). Heldigvis er barna så små så de bryr seg jo fint lite så lenge alt er rosa og har glitter. Fedrene i dress og damene i skikkelige pene klær, dyre vesker og sminket som noen fotomodeller. Fint og flott at folk er pent kledd, er ikke det. Men når man blir sett rart på akkurat som "hva gjør hun her?" synes jeg det er ekkelt :( (Jeg kler meg helt normalt hvis det var noen som lurte)Skal fortsette å gå for hun ELSKET den første timen og har ikke snakket om annet siden vi var der :)Dagens sutring fra meg..Anonymous poster hash: b53a6...356

Jeg blir helt varm om hjertet når jeg leser at hun har fått skikkelige ballettsko :)Jeg sier TO ting til de foresatte ved semesterstart:1) Om de skal bruke penger på utstyr - legg pengene i gode sko.2) Sett opp elevens hår i topp.Det er alt. De kan om så er danse i tights og trøye. Det som er avgjørende er at de kan bevege seg i klærne.Draktene fra H&M er gode og det er bare TULL å kjøpe en styggdyr drakt som barnet vokser ut av halvveis i semesteretBlås i de andre foreldrene og kos dere på balletten :)Sminke på småjenter hører IKKE hjemme i dansesalen. Policyen hos er at de som får liv og har lyst kan få sminke seg bittelitt på forestillingen.

Takk! :) Du sier den "hårtåppen". Jeg aaaner ikke hvordan man gjør det. Har du noen tips? :) HI Anonymous poster hash: b53a6...356

Sett håret i hestehale, snurr resten av håret rundt strikken så det blir en ball, fest med noen hårnåler og sett et hårnett over ;) slik gjorde vi det, men bare til forestillingene, vanlig hestehale på trening, men jeg danset jazzballett :)

Skrevet

Aner ikke hva som er normalt og hvor gamle foreldrene er på slike steder, men jeg var slik som jeg kunne se det den yngste og fattigste. Er student og kommer akkurat ikke i de dyreste klærne. Klærne til datteren min synes jeg var kjempefine og hun var så søt - den lille ballerinaen min :hjertesmil: Hadde kjøpt klærne på H&M, men skoene hadde jeg kjøpt i en skikkelig "ballett-butikk", men jeg kunne se tydelig at de andre barna hadde skikkelige dyre klær og noen hadde tilogmed sminke(!). Heldigvis er barna så små så de bryr seg jo fint lite så lenge alt er rosa og har glitter. Fedrene i dress og damene i skikkelige pene klær, dyre vesker og sminket som noen fotomodeller. Fint og flott at folk er pent kledd, er ikke det. Men når man blir sett rart på akkurat som "hva gjør hun her?" synes jeg det er ekkelt :( (Jeg kler meg helt normalt hvis det var noen som lurte)Skal fortsette å gå for hun ELSKET den første timen og har ikke snakket om annet siden vi var der :)Dagens sutring fra meg..Anonymous poster hash: b53a6...356

Jeg blir helt varm om hjertet når jeg leser at hun har fått skikkelige ballettsko :)Jeg sier TO ting til de foresatte ved semesterstart:1) Om de skal bruke penger på utstyr - legg pengene i gode sko.2) Sett opp elevens hår i topp.Det er alt. De kan om så er danse i tights og trøye. Det som er avgjørende er at de kan bevege seg i klærne.Draktene fra H&M er gode og det er bare TULL å kjøpe en styggdyr drakt som barnet vokser ut av halvveis i semesteretBlås i de andre foreldrene og kos dere på balletten :)Sminke på småjenter hører IKKE hjemme i dansesalen. Policyen hos er at de som får liv og har lyst kan få sminke seg bittelitt på forestillingen.

Takk! :) Du sier den "hårtåppen". Jeg aaaner ikke hvordan man gjør det. Har du noen tips? :) HI Anonymous poster hash: b53a6...356
Sett håret i hestehale, snurr resten av håret rundt strikken så det blir en ball, fest med noen hårnåler og sett et hårnett over ;) slik gjorde vi det, men bare til forestillingene, vanlig hestehale på trening, men jeg danset jazzballett :)
Som jeg skulle gjort det selv ;)

Om de ikke har så mye hår kan en bruke en doughnut med hårnett utenpå.

Skrevet

I forbindelse med forestillinger er det veldig greit at alle er like :)

Det handler også om disiplin. Alt dilldall som forstyrrer skal bort. Man må også må kunne se at elevene jobber riktig - det ser man ikke gjennom f.eks.en vid joggebukse eller t-skjorte. Det er også viktig at klærne har god passform slik at man ikke har stropper som sklir etc.

Når man blir eldre og kanskje kommer inn i en studiesituasjon kan det hende at man får litt større frihet med hensyn til antrekk, men det kommer heeelt an på utdanningsinstitusjon :) Det er som regel ganske strengt.

Skrevet

Hei kjenner følelsen litt alltid kjipt å ha kledd seg litt annerledes enn de andre. Men ikke døm så fort. Jeg er tannlege tjener godt men stæsjer meg ikke veldig på vei til jobb. Kjøper mesteparten av klærne mine på hm, mye fint der! Samboeren min tjener halvparten av meg men må ha dress på jobb, ser litt rart ut når vi møtes på vei hjem. Kanskje det er litt sånn her også! Ikke sikkert alle er så rike selv om de er pyntet. Hva med å kle deg litt penere selv neste gang så føler du deg litt mer med. Men dette nerkehysteriet på barn og voksne for den saks skyld... Unnskyld T jeg sier det, er det ikke for å male over egen usikkerhet! Hev hodet og vær stolt av at du bruker pengene dine fornuftig. Ikke se bort i fra at noen av foreldrene burde vært med på luksusfellen... Man vet aldri! Uansett har dere alle noe felles. Nydelige barn som danser! Lukke til neste gang!

Anonymous poster hash: 03375...710

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...