Gå til innhold

Synest dere sangen Byssan Lull er trist?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja den er jo trist. Jeg gråt også, og husker jeg følte enda mer med ham som var "slett ingen ting" enn de som bare var halt og blind. Jeg synger den til sønnen min, og noen dager blir han tankefull og så sier han at han ikke liker den. Barn har godt av å få litt triste inntrykk også.

Jeg likte ikke lille kattepus. Moren ga han jo ris! Min datter reagerer ikke på den.

Likte heller ikke fola fola blakken, han dør jo! Den synes jeg er trist enda :-P

HVA??? Fola blakken slutter jo med at han får mat og hvile i stallen???

Han dør da ikke?

FOLA FOLA BLAKKENTekst: Nordahl Rolfsen Melodi: Edvard Grieg Fola fola Blakken. Nå er Blakken god og trett. Blakken skal bli god og mett. Å fola fola Blakken. Uff, den leie bakken og den lange stygge hei. Den var riktig dryg for deg, du gamle gamle Blakken. Far han kastet frakken. Blakken kan ei kaste sin, svetter i sitt gamle skinn, den snille snille Blakken. Snart skal Blakken sove. Ikke mere slit i dag, ikke mere selegnag, og ikke mere tråve. Fola fola Blakken. Går du inn i stallen din, kommer vesle gutten inn og klapper deg på nakken. Ser du gutten smile? Hører du det bud han har? Han skal hilse deg fra far: I morgen skal du hvile. Drøm om det du Blakken. Bare ete, bare stå, kanskje rundt på tunet gå med veslegutt på nakken.

Endret av Musemorbr /

Jeg likte ikke lille kattepus. Moren ga han jo ris! Min datter reagerer ikke på den.

Likte heller ikke fola fola blakken, han dør jo! Den synes jeg er trist enda :-P

HVA??? Fola blakken slutter jo med at han får mat og hvile i stallen???

Han dør da ikke?

FOLA FOLA BLAKKENTekst: Nordahl Rolfsen Melodi: Edvard Grieg Fola fola Blakken. Nå er Blakken god og trett. Blakken skal bli god og mett. Å fola fola Blakken. Uff, den leie bakken og den lange stygge hei. Den var riktig dryg for deg, du gamle gamle Blakken. Far han kastet frakken. Blakken kan ei kaste sin, svetter i sitt gamle skinn, den snille snille Blakken. Snart skal Blakken sove. Ikke mere slit i dag, ikke mere selegnag, og ikke mere tråve. Fola fola Blakken. Går du inn i stallen din, kommer vesle gutten inn og klapper deg på nakken. Ser du gutten smile? Hører du det bud han har? Han skal hilse deg fra far: I morgen skal du hvile. Drøm om det du Blakken. Bare ete, bare stå, kanskje rundt på tunet gå med veslegutt på nakken.

Men, siden han allerede er i stallen. Er ikke hvile (sove inn) jeg tolket det også trist når jeg var liten og slik at han skulle dø dagen etter.. 

Annonse

Jeg har skrevet om Lille pusekatt for barna mine jeg. Syns det er ille å få ris for å ta melk av mamma'n sin :P

Min mor hørte på skillingsviser da jeg var liten og det holdt å høre første strofen av noen av de før jeg brast i gråt. Tror kanskje barna er litt mer hardhudet nå for tiden?

Jeg har skrevet om Lille pusekatt for barna mine jeg. Syns det er ille å få ris for å ta melk av mamma'n sin :P

Min mor hørte på skillingsviser da jeg var liten og det holdt å høre første strofen av noen av de før jeg brast i gråt. Tror kanskje barna er litt mer hardhudet nå for tiden?

Ja, for jeg tror ikke de opplever noe særlig triste ting i filmer/på tv i dag. Når jeg var liten så var det jo lille fot (jeeez gråter av den enda) Løvenes konge, Dumbo, tornerose, snehvit og sikkert enda flere..

Så når vi var små så var det kanskje lettere for oss og lære sympati ? Men, det er jo noe man evnt må virkelig tenke på.. Kanskje våre barn blir alt for skjermet og dermet litt mere avstumpet ?

Det kan jo ikke være bra ? :-/

Det er blåmann som dør, ikke blakken :) Men prøv å lese historien om Vesleblakken til de små, den er trist den! Og vakker..... For ikke å snakke om Den lille piken med fyrstikkene.... Har prøvd å lese den flere ganger høyt men greier det bare ikke uten å grine...😭

Likar ikkje så godt byssan lull, men ungane reagerer ikkje når mannen syng den. 

Mor mi sang skillingsvisa "i en seng på hospitalet" for oss.  Der snakkar vi trist sang! (handlar om ei lita jenta som ligg på sjukehuset og spør legen om når ho kan komme heim, men som til slutt dør) Eg kunne verkeleg ikkje fordra at ho sang den, medan bror min gjerne ville høyre.  På reportoaret hadde ho visst og ei skillingsvise om ei jente som blei slått i hel av far sin i fylla, fordi ho hadde vore på sundagsskule, men den sang ho berre til bror min.

Annonse

Tror barna har bare godt av å høre triste historier og sanger. Livets realiteter og alt det der. Har en teori om at for å takle vår egen angst trenger vi slike "kulturelle" impulser. Selv elsket jeg både skumle og makabre historier som barn. Før jeg kunne lese, saumfor jeg pappas bokhylle på jakt etter skumle bilder. De jeg fant ble jo ekstra skumle fordi jeg ikke kunne lese.... Men som soleia er inne på er det stor forskjell på barn her.

Å piken med svovelstikkene!! Den er så trist, men på en annen måte så fin!!! Lese høyt?? Nei, tror ikke jenta mi vil skjønne et ord mellom hikstene mine!

Så det er fler som tolker fola blakken som trist her ja :-)

Fola blakken får nok evig hvile den kvelden :-p

Og helt enig, byssan lull var ufattelig trist!

Nei, det gjer han IKKJE det så! :sad:

- han skal jo kanskje gå ein runde på tunet med veslegut på nakken?!

Tror den er opp til tolkning. Men, jeg tolket og tolker den som at han får evig hvile.. :(

Endret av monson
Gjest Hercule Poirot

Byssan lull handler jo om viktige verdier, ser ikke hva som er trist i den. Litt trist melodi, men ikke innhold. Ja, sånn bortsett fra at det er en halt, en blind og en stum som kommer etter vegen.

Fola Blakken handler ikke, i mine øyne, om at Blakken skal dø. Han skal bare ha en hviledag på stallen. "Han skal hilse deg fra far, i morgen skal du hvile." Ergo, i morgen skal Blakken hvile, men dagen etter er det arbeidsdag igjen. 

Slutt å tøys med folablakken !!!!!!!!!

Leste noen - farvel Rune som liten ? Blir trist bare av å tenke påvden :(

Nei, jeg leste den ikke som liten, da var den ikke skrevet....

Men jeg har lest "Farvel, Rune" for egne barn, i forbindelse med at barnas besteforeldre døde. Den er trist, men samtidig meget god.

Anonymous poster hash: edbec...034

Mange barn som er veldig musikalske reagerer på sanger som går i moll.... og det gjør jo byssan lull, når trollmor har lagt sine 11 små troll, fola Blakken, blåmann osv. Til og med babyer kan reagere på dette. Da jeg jobbet i bhg var det barn ned til 8-9 mnd, som ikke har noen forutsetning for å skjønne hva vi sang om, som begynte å gråte hver gang vi sang f eks trollmor. Og når de ble eldre ble de sinte hvis vi sang den sangen, fordi de synes den var så trist. Tårene rant i strie strømmer.... Og trollmor er jo ikke egentlig tris. Mange av disse barna er veldig flinke musikalsk sett i dag. En del av dem har absolutt gehør.

Anonymous poster hash: 8d6c7...293

Anonymous poster hash: 8d6c7...293

Synes Vinden Rider er trist!

Og så får jeg tårer i øynene av tredje verset i Lykkeliten...

Anonymous poster hash: 03fd3...30f

Enig, i begge deler! Måtte sjekke teksten i Lykkeliten nå, og husker jeg sang den til datteren min da hun var baby og snufser til det tredje verset, hehe. Vers fire er jo egentlig tristere ser jeg nå, ikke lagt merke til det før nå. Vers tre er mest rørende, men traff meg veldig!

Anonymous poster hash: c6441...c27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...