Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #1 Del Skrevet 24. januar 2014 Hei Lurte litt på hvordan dere har arbeidsfordelingen i hjemmet - vi jobber begge 100% har en unge og en på vei - får dere noe extra hjelp av mannen med husarbeid osv? Jeg gjør mest hjemme, kjenner jeg blir litt lei - hvertfallde dagene jeg synes det er tungt å være gravid, lite søvn m.m og lurer på hvordan det blir med 2 unger .... Anonymous poster hash: 26c66...d65 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144114703-hvor-mye-bidrar-far-n%C3%A5r-du-g%C3%A5r-gravid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥Nemi♥ Skrevet 25. januar 2014 #2 Del Skrevet 25. januar 2014 Bare si at han må hjelpe mer. Min mann gjør alt! Og har gjort det siden oktober. Vi har en datter, så han er stort sett alene om måltider, henting/bringing, vasking og støvsuging. Jeg er syk i sv.skapet, så han er dessverre nødt Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144114703-hvor-mye-bidrar-far-n%C3%A5r-du-g%C3%A5r-gravid/#findComment-146058754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maibaby:) Skrevet 25. januar 2014 #3 Del Skrevet 25. januar 2014 Min og hjelper mye, har stått opp konsekvent med toåringen vår hver helg så jeg får sove. Han har også tatt hovedansvaret for hus og matlaging. Men nå har jeg blitt bedre, og klarer meg greit så lenge jeg jobber redusert så bidrar jeg også mer nå idag har jeg faktisk tatt morgenfuglen vår, da han var på byn igår;p men må si at jeg grugleder meg til mai, hater å ikke få sove! Blir helt vrak! Nå som nr 1 endelig sover natta gjennom, er d snart påan igjen:/ men alt det andre gleder jeg meg til:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144114703-hvor-mye-bidrar-far-n%C3%A5r-du-g%C3%A5r-gravid/#findComment-146058859 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #4 Del Skrevet 25. januar 2014 Minimalt desverre.. :-( sånn er det alltid, men kjenner det plager meg ekstra når jeg er gravid og dårlig.. Tok det opp med han igjen igår.. Har sagt det til han tidligere flere ganger, og han tar seg sammen en måneds tid, så er det på an igjen. Han mener jeg må si hva han skal gjør, mens jeg mener det må gå an å se det selv! Når jeg står og brekker meg på kjøkkenet, går det an å ta over og rydde ferdig og si at jeg skal gå å slappe av. Lei av å mase hele tiden, lei av at når jeg spør han om å gjør noe, så ligger han på sofaen en time til før han flytter på den late kroppen sin. Lei av at han hjelper alle andre hele tiden, men ikke gidder å gjøre en dritt hjemme! Med mindre jeg maser i lang tid.. Lei av å måtte ta alt ansvar, planlegge alt og lage all maten. Dagens utblåsning! Litt hormonell tror du? Han høres ganske håpløs ut, klar over det. Men han er egentlig snill og god, en flink pappa og har mange andre gode sider. Så å gå fra han pga dette er uaktuelt. Men hvordan få han til å forstå? Jeg lurer på å skrive ned hva jeg gjør av husarbeid hver dag, og hvor lang tid det tar.. Over en ukes tid, så vise han. Kanskje han da forstår hvor skeivfordelt dette er? Jeg jobber en del seinvakt, så han forstår nok ikke hva jeg gjør når han er på jobb.. Anonymous poster hash: 0e314...6a4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144114703-hvor-mye-bidrar-far-n%C3%A5r-du-g%C3%A5r-gravid/#findComment-146059241 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nettisen:) Skrevet 25. januar 2014 #5 Del Skrevet 25. januar 2014 Jeg var sykemeldt i noen uker i begynnelsen, da gjorde han virkelig alt. Uten at jeg ba om det. Nå er jeg i fin form og prøver å gjøre opp for det, men han Gjør nok fortsatt mest. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144114703-hvor-mye-bidrar-far-n%C3%A5r-du-g%C3%A5r-gravid/#findComment-146059377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stella&My+2 Skrevet 25. januar 2014 #6 Del Skrevet 25. januar 2014 Min samboer handler og lager all mat. Resten deler vi på alt etter formen min. Jeg går ellers hjemme med vår datter på 18 mnd på dagtid, mens hun jobber. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144114703-hvor-mye-bidrar-far-n%C3%A5r-du-g%C3%A5r-gravid/#findComment-146059519 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antoine Skrevet 25. januar 2014 #7 Del Skrevet 25. januar 2014 Vi deler slik som passer oss best. Har to fra før og begge jobber fullt. Han reiser en del og er mye borte. Drar først om morgenen og kommer sist, så stort sett er alt av henting/bringing, handling, matlaging og lekselesing mine daglige oppgaver. Slitsomt, men det er slik vi har valgt å leve iom at vi begge var enige om at han skulle påta seg mer og andre arbeidsoppgaver på jobben. Ellers er det stort sett han som vasker klær, vi bytter på resten. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144114703-hvor-mye-bidrar-far-n%C3%A5r-du-g%C3%A5r-gravid/#findComment-146059757 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SpirenMin Skrevet 25. januar 2014 #8 Del Skrevet 25. januar 2014 Her tar han endel mer ansvar nå, men det varierer litt hva han gjør. Da jeg var så trøtt de første månedene, lagde han middag imens jeg tok meg en lur. Nå når jeg har hatt bekkenlåsning i noen uker er han mer aktiv på det "tunge" husarbeidet som støvsuging, bare handleposer, gå lange turer med hunden. Men jeg må også bidra på den måten at han får gjøre ting på sin måte. Jeg er ganske pirkete og kan ikke forvente at han f.eks rydder kjøkkenbenken på samme måte som jeg ville gjort det. Men istedenfor å klage, så kan jeg heller ta de siste små minuttene så får jeg det som jeg vil, og jeg slipper å ta hele jobben selv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144114703-hvor-mye-bidrar-far-n%C3%A5r-du-g%C3%A5r-gravid/#findComment-146059995 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #9 Del Skrevet 25. januar 2014 Hei Lurte litt på hvordan dere har arbeidsfordelingen i hjemmet - vi jobber begge 100% har en unge og en på vei - får dere noe extra hjelp av mannen med husarbeid osv? Jeg gjør mest hjemme, kjenner jeg blir litt lei - hvertfallde dagene jeg synes det er tungt å være gravid, lite søvn m.m og lurer på hvordan det blir med 2 unger .... Anonymous poster hash: 26c66...d65 Vil jo anbefale at du tar denne kampen nå, ikke etter at dere har fått to unger, da er rutinene satt - og kampen blir mye hardere! Det er nå endringen i heimen kommer - og nå det er lettest å få nye rutiner som bør være inne når barnet kommer for begges del. Dere jobber jo begge, noe som bør tilsvare at man gjør like mye heime også. Når barnet kommer bør dere dele dette ansvaret likt, da barnet får like god tilknytning til far som deg om han også synger voggesanger og bytter bleier. Om du er "snill" og tar alt i permisjonen, vil han mest sannsynlig forvente at dette fortsetter da det har "blitt slik"... husk permisjonen er kun fra ditt daglige arbeide, og ikke for natt/fritid. Staten betaler dere godt for at du eller han skal være heime, så den som er i permisjon bør se på dette som minst like viktig som utearbeid og trenger også å være så opplagt som mulig. Om dere begge er like opplagte/ slitne vil dere være på "samme planet" og bedre forstå hverandre. Dermed ender ikke den ene opp som "kjedelig og sur" mens den andre blir "litt lei av å være hjemme fordi hun alltid er så grinete og sliten". Da er man også sammen om det :-) Altså: start med å fordele oppgavene i heimen likt nå, så blir det lettere senere ( og lettere nå for deg som tar alt). Anonymous poster hash: 23328...beb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144114703-hvor-mye-bidrar-far-n%C3%A5r-du-g%C3%A5r-gravid/#findComment-146060755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrsMilla Skrevet 25. januar 2014 #10 Del Skrevet 25. januar 2014 Vi har tre barn, og venter nr 4. Min mann står opp med ungene og kjører de dit de eventuelt skal om morgenen, mens jeg tar det litt roligere i 50% sykemelding. Jeg lager gjerne middag, mens han tar av bordet, og så smårydder jeg litt mens han legger senere, eller motsatt. Han vasker mest klær nå, jeg tar mest badet. Altså ca halvparten hver. Når jeg er dårlig tar han det som må taes mens jeg ligger flatt på sofaen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144114703-hvor-mye-bidrar-far-n%C3%A5r-du-g%C3%A5r-gravid/#findComment-146060760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #11 Del Skrevet 26. januar 2014 Min er "flink" og gjør ALT nå, fordi jeg har vært ute av stand til å gjøre noe annet enn å ligge i senga stort sett siden jeg ble gravid pga kvalmen. Nå når kvalmen bedres, kommer bekkenløsningen... Vi venter nr 3, og det at jeg blir dårlig (likt hver gang) var en av grunnene til at han var skeptisk til å få en til. Det er jo veldig slitsomt å gjøre ALT alene!! Heldigvis har jobben hans vært forståelsesfull og han får jobbe mer hjemme, for å klare å både levere og hente i bhagen. Sånn generelt, så virker det å være et faktum at det kan være svært vanskelig for menn å SE hva som må gjøres..... Det nytter ikke for oss damer å irritere oss grønne over det, for det hjelper saken lite. Vi må enten si fra der og da det som vi ønsker at han gjør, eller skrive lister over faste gjøremål. F.eks. "etter måltid: rydd av bord; først mat til kjøleskapet, deretter ting i oppvaskmaskinen, til slutt tørke bordet med klut". Hvis ikke kan det være veeeldig vanskelig å se alle smulene på bordet og skjønne at de ikke forsvinner av seg selv! Til slutt kanskje noe blir en vane for dem også! Forøvrig er pappapermen en nyttig greie for å få dem til å skjønne alt som må gjøres i huset, som ikke "gjør seg selv". Derfor er det nyttig å faktisk la far være hovedansvarlig hjemme, heller enn å ta den såkalte pappapermferien. Sånn, hvis man sliter med sånt. Dog hjelper det lite under selve svangerskapet. Da må vi si "jeg blir veldig kvalm og må kaste opp hver gang jeg åpner kjøleskapet, derfor trenger jeg at du tar ting ut og inn av kjøleskapet". Dette glemmer han sikkert, og da kan du bare si "husk at jeg blir veldig kvalm av kjøleskapet, kan du sette inn melka nå?". Eller "siden jeg har bekkenløsning, får jeg veldig vondt og blir sengeliggende av å støvsuge. Hvis du støvsuger, kan jeg lese bok for barna / sitte på gulvet med dem mens de leiker." (Evt. slenge på: Husk å flytte den store potteplanten i hjørnet for å få med støvet bak den.") Ellers finn smarte løsninger: min fikk f.eks. robotstøvsuger til farsdagen, siden jeg visste at jeg ikke kom til å klare det pga bekkenløsning, og at det da blei en mindre ting for han å gjøre. Genialt! Fins både dyre og billige Få evt. barn til å hjelpe: de får til mye hvis de får prøve!! Anonymous poster hash: a08f0...af9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144114703-hvor-mye-bidrar-far-n%C3%A5r-du-g%C3%A5r-gravid/#findComment-146062197 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #12 Del Skrevet 28. januar 2014 Min er "flink" og gjør ALT nå, fordi jeg har vært ute av stand til å gjøre noe annet enn å ligge i senga stort sett siden jeg ble gravid pga kvalmen. Nå når kvalmen bedres, kommer bekkenløsningen... Vi venter nr 3, og det at jeg blir dårlig (likt hver gang) var en av grunnene til at han var skeptisk til å få en til. Det er jo veldig slitsomt å gjøre ALT alene!! Heldigvis har jobben hans vært forståelsesfull og han får jobbe mer hjemme, for å klare å både levere og hente i bhagen. Sånn generelt, så virker det å være et faktum at det kan være svært vanskelig for menn å SE hva som må gjøres..... Det nytter ikke for oss damer å irritere oss grønne over det, for det hjelper saken lite. Vi må enten si fra der og da det som vi ønsker at han gjør, eller skrive lister over faste gjøremål. F.eks. "etter måltid: rydd av bord; først mat til kjøleskapet, deretter ting i oppvaskmaskinen, til slutt tørke bordet med klut". Hvis ikke kan det være veeeldig vanskelig å se alle smulene på bordet og skjønne at de ikke forsvinner av seg selv! Til slutt kanskje noe blir en vane for dem også! Forøvrig er pappapermen en nyttig greie for å få dem til å skjønne alt som må gjøres i huset, som ikke "gjør seg selv". Derfor er det nyttig å faktisk la far være hovedansvarlig hjemme, heller enn å ta den såkalte pappapermferien. Sånn, hvis man sliter med sånt. Dog hjelper det lite under selve svangerskapet. Da må vi si "jeg blir veldig kvalm og må kaste opp hver gang jeg åpner kjøleskapet, derfor trenger jeg at du tar ting ut og inn av kjøleskapet". Dette glemmer han sikkert, og da kan du bare si "husk at jeg blir veldig kvalm av kjøleskapet, kan du sette inn melka nå?". Eller "siden jeg har bekkenløsning, får jeg veldig vondt og blir sengeliggende av å støvsuge. Hvis du støvsuger, kan jeg lese bok for barna / sitte på gulvet med dem mens de leiker." (Evt. slenge på: Husk å flytte den store potteplanten i hjørnet for å få med støvet bak den.") Ellers finn smarte løsninger: min fikk f.eks. robotstøvsuger til farsdagen, siden jeg visste at jeg ikke kom til å klare det pga bekkenløsning, og at det da blei en mindre ting for han å gjøre. Genialt! Fins både dyre og billige Få evt. barn til å hjelpe: de får til mye hvis de får prøve!! Anonymous poster hash: a08f0...af9 Det der var veldig klokt skrevet! Vi hadde veldig god arbeidfordeling før, men jeg merker at mannen min sklir ut helt. Typisk starter det med at han har vakter og øvelser, og så er han sliten etterpå og gjør ingen ting i en uke eller to. Når energien hans er tilbake, har han vendt seg til at han kan bare sitte i sofaen. Over tid har det utviklet seg til at han generelt gjør mye mindre nå enn da forholdet vårt var nytt. Når jeg prøver å si i fra at han må skjerpe seg og bidra litt, er det ikke alltid han tar det til seg. Det der med å si i fra der og da at de skal gjøre en oppgave, er veldig vanskelig. Folk liker å gjøre ting i eget tempo (og det kan jeg skjønne) og noen ganger blir hele beskjeden ignorert, fordi mannen rett og slett ikke vil. Hva gjør man da? Anonymous poster hash: dc22e...4b1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144114703-hvor-mye-bidrar-far-n%C3%A5r-du-g%C3%A5r-gravid/#findComment-146067616 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fillibobba Skrevet 28. januar 2014 #13 Del Skrevet 28. januar 2014 Her gjør mannen nesten for mye, om det er mulig? Hehe.. Får alltid dårlig samvittighet fordi han kommer meg i forkjøpet. Støvsuger hver dag (har hund), vasker klær, vasker bad, går tur med hunden, handler mat, og ja osv.. Men vi har aldri snakket om noe fordeling siden det ikke trengs, her gjør vi bare ting når vi ser det trengs:)) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144114703-hvor-mye-bidrar-far-n%C3%A5r-du-g%C3%A5r-gravid/#findComment-146067877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå