*Miss Marple* Skrevet 24. januar 2014 #26 Skrevet 24. januar 2014 Ene barnet her spiste to grove skiver med nugatti til frokost flere ganger i uken gjennom hele oppveksten. Det var eneste måten hn klarte å få i seg frokost. Siden jeg ikke er noe frokostmenneske selv, har jeg full forståelse for at maten vokser i munnen tidlig om morgenen. Så grovskiver med nugatti, et glass melk og et par appelsinbåter til frokost fikk han gjennom barneskolen. Nå er han nesten voksen, har aldri hatt et overflødig gram fett på kroppen, god konsentrasjon på skolen og aldri hatt hull i tennene. Nå spiser han det aldri, tror det ble for søtt etterhvert. Det er sjelden bare en faktor som fører til overvekt og dårlige matvaner.
Hjertefru Skrevet 24. januar 2014 #27 Skrevet 24. januar 2014 Er en grunn til at vi ikke har sånt i huset :)Men så er sønnen min bare 2 år da,så styrer unna søte pålegg som nugatti og syltetøy enn så lenge.Den frosne syltetøyen som kommer i sånne bokser i stedet for i glass, er fri for -tilsatt- sukker. Den er frosen og trenger derfor ikke sukker som konserveringsmiddel. Anonymous poster hash: 9ae56...f9a sukker som konserveringsmiddel sier du? Den var ny
Hjertefru Skrevet 24. januar 2014 #28 Skrevet 24. januar 2014 Hva ha skjedd med å spise variert mat i fornuftige mengder? Om det innbefatter en kake eller en skive med nugatti i ny og ne, so be it!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #29 Skrevet 24. januar 2014 Jeg skjønner VIRKELIG ikke hva som var sjokkerende med den nyheten jeg altså.. Man VET jo at nugatti er "sjokolade på boks i smøreform"? Nugatti spises her i huset, og kommer til og bli spist også fremover. Om antall sukkerbiter i en boks er 161, 1000 eller 50, så er det IKKE sundt, på noe som helst måte. Det VET man jo. Det som ikke er sundt, skal man spise lite av/være forsiktig med. Det er ikke FARLIG og spise det, men man må lære barna at det ikke er bra og spise det ofte,- og at det smaker enda bedre om man ikke spiser det ofte, men at man kan GLEDE seg til og ha det på brødskiva... Finner det nesten like skremmende at folk blir "sjokkert" over hva et kosthold bestående av mye nugatti kan gjøre med kroppen, og at man finner det "sjokkerene" at den inneholder så mye sukker, og så lite næringsstoffer,- som at en person velger og "leve av nugatti"...... Om man ikke visste akkurat på grammet med sukker hvor ille det var skal jo uansett ikke gjøre informasjonen "sjokkerende:": Slike uttalelser gjør at jeg skjønner mange mangler en grunnleggende forståelse for mat og næringsstoffer. Må man vite akkurat HVOR ille ting er for og ta det alvorlig? Er ikke Cola for deg usunt nok om du ikke vet akkurat antall sukkerbiter pr dl? Jeg bare lurer.. Hvor detaljert må man vite om matens innhold før man skjønner "alvoret"??? Er ikke KIM's potetgull noe man moderere inntaket av fordi du ikke vet antall kcal pr potetflak og ikke vet hvor stor del av dette er "farlig fett" og raffinerte karbohydrater? Men begynner jo og forstå hvorfor folk blir fete og klager på at de ikke VET hva maten faktisk inneholder. Når det ikke er nok og vite at det består av rent raffinert sukker og rent mettet fett...Og ikke særlig annet, da bør man skjønne,- DETTE er ikke bra. Uten at detaljopplysningene er til stede,,, Men igjen, slike utsagn som "sjokkerende med 161 sukkerbiter pr boks Nugatti" viser jo at det ER nødvendig...Men vet man hvor mye 162 sukkerbiter ER? Kanskje man må se de foran seg på et fat? kanskje bør man også spise disse 161 sukkerbitene også, før man innser "alvoret"? jeg vet ikke............... Anonymous poster hash: 59dd4...23c
Hjertefru Skrevet 24. januar 2014 #30 Skrevet 24. januar 2014 Jeg skjønner VIRKELIG ikke hva som var sjokkerende med den nyheten jeg altså.. Man VET jo at nugatti er "sjokolade på boks i smøreform"? Nugatti spises her i huset, og kommer til og bli spist også fremover. Om antall sukkerbiter i en boks er 161, 1000 eller 50, så er det IKKE sundt, på noe som helst måte. Det VET man jo. Det som ikke er sundt, skal man spise lite av/være forsiktig med. Det er ikke FARLIG og spise det, men man må lære barna at det ikke er bra og spise det ofte,- og at det smaker enda bedre om man ikke spiser det ofte, men at man kan GLEDE seg til og ha det på brødskiva... Finner det nesten like skremmende at folk blir "sjokkert" over hva et kosthold bestående av mye nugatti kan gjøre med kroppen, og at man finner det "sjokkerene" at den inneholder så mye sukker, og så lite næringsstoffer,- som at en person velger og "leve av nugatti"...... Om man ikke visste akkurat på grammet med sukker hvor ille det var skal jo uansett ikke gjøre informasjonen "sjokkerende:": Slike uttalelser gjør at jeg skjønner mange mangler en grunnleggende forståelse for mat og næringsstoffer. Må man vite akkurat HVOR ille ting er for og ta det alvorlig? Er ikke Cola for deg usunt nok om du ikke vet akkurat antall sukkerbiter pr dl? Jeg bare lurer.. Hvor detaljert må man vite om matens innhold før man skjønner "alvoret"??? Er ikke KIM's potetgull noe man moderere inntaket av fordi du ikke vet antall kcal pr potetflak og ikke vet hvor stor del av dette er "farlig fett" og raffinerte karbohydrater? Men begynner jo og forstå hvorfor folk blir fete og klager på at de ikke VET hva maten faktisk inneholder. Når det ikke er nok og vite at det består av rent raffinert sukker og rent mettet fett...Og ikke særlig annet, da bør man skjønne,- DETTE er ikke bra. Uten at detaljopplysningene er til stede,,, Men igjen, slike utsagn som "sjokkerende med 161 sukkerbiter pr boks Nugatti" viser jo at det ER nødvendig...Men vet man hvor mye 162 sukkerbiter ER? Kanskje man må se de foran seg på et fat? kanskje bør man også spise disse 161 sukkerbitene også, før man innser "alvoret"? jeg vet ikke............... Anonymous poster hash: 59dd4...23c Helt enig! Har flere kjente som der alt skal være sunt og fra bunnen av... Kaker bakes med stevia, sukrin og fandens oldemor. Toro er bannlyst, i hvert fall utad. Overvektige er de lell! Hvorfor? Fordi det har med hyppighet og mengde å gjøre.... Hjelper ikke at maten er sunn og fra bunnen av hvis det inntas store mengder. Kaker og annet snop er vel relativt usunt selv med sukrin og stevia vil jeg tro, i hvert fall hvis de inntas flere ganger i uka!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #31 Skrevet 24. januar 2014 Er en grunn til at vi ikke har sånt i huset :)Men så er sønnen min bare 2 år da,så styrer unna søte pålegg som nugatti og syltetøy enn så lenge.Den frosne syltetøyen som kommer i sånne bokser i stedet for i glass, er fri for -tilsatt- sukker. Den er frosen og trenger derfor ikke sukker som konserveringsmiddel. Anonymous poster hash: 9ae56...f9a sukker som konserveringsmiddel sier du? Den var ny Javel? Hva er nytt med det? Anonymous poster hash: 6cc83...d08
Musemorbr / Skrevet 24. januar 2014 #32 Skrevet 24. januar 2014 Hva? Er det SJOKOLADE i nugatti? Man vet man er gravid når man sitter igjen med seriøøøse nugatti-cravings etter å ha lest hele denne tråden. Nugattiskive og melk. <3 Synd at vi ikke har det i huset nå og jeg er for framtung til å kjempe meg på butikken.
It's all about me Skrevet 24. januar 2014 #33 Skrevet 24. januar 2014 Har jo visst at det ikke er bra, men så ille??? Det kommer neppe noen flere nugattibokser inn i dette huset Anonymous poster hash: 7ac98...ad6 Har du noe om dette på Facebook-statusen din også? Lurer på om vi kjenner hverandre Akkurat det samme tenkte jeg :-)
Hjertefru Skrevet 24. januar 2014 #34 Skrevet 24. januar 2014 Er en grunn til at vi ikke har sånt i huset :)Men så er sønnen min bare 2 år da,så styrer unna søte pålegg som nugatti og syltetøy enn så lenge.Den frosne syltetøyen som kommer i sånne bokser i stedet for i glass, er fri for -tilsatt- sukker. Den er frosen og trenger derfor ikke sukker som konserveringsmiddel. Anonymous poster hash: 9ae56...f9a sukker som konserveringsmiddel sier du? Den var ny Javel? Hva er nytt med det? Anonymous poster hash: 6cc83...d08 Sukker er ikke et konserveringsmiddel. Heller tvert imot, vil jeg si, i og med at sukker er næring for sopp og bakterier.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #35 Skrevet 24. januar 2014 Er en grunn til at vi ikke har sånt i huset :)Men så er sønnen min bare 2 år da,så styrer unna søte pålegg som nugatti og syltetøy enn så lenge.Den frosne syltetøyen som kommer i sånne bokser i stedet for i glass, er fri for -tilsatt- sukker. Den er frosen og trenger derfor ikke sukker som konserveringsmiddel. Anonymous poster hash: 9ae56...f9a sukker som konserveringsmiddel sier du? Den var ny Javel? Hva er nytt med det? Anonymous poster hash: 6cc83...d08 Sukker er ikke et konserveringsmiddel. Heller tvert imot, vil jeg si, i og med at sukker er næring for sopp og bakterier. Fra gammelt av har sukker, eddik og salt vært de vanlige konserveringsmidlene. Google det. Anonymous poster hash: 6cc83...d08
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #36 Skrevet 24. januar 2014 Ett tynt lag nugatti på skiven hver 14 dag gjør virkelig ingen skade. Så kommer fortsatt til å ha nugatti i hus. men, det er jo ikke hverdagskost. Alt med måte!! De som er hysteriske ender ofte opp med VELDIG godtesyke tenåringer.... Anonymous poster hash: d4d05...372
☆☆☆ Skrevet 24. januar 2014 #37 Skrevet 24. januar 2014 Er en grunn til at vi ikke har sånt i huset :)Men så er sønnen min bare 2 år da,så styrer unna søte pålegg som nugatti og syltetøy enn så lenge.Den frosne syltetøyen som kommer i sånne bokser i stedet for i glass, er fri for -tilsatt- sukker. Den er frosen og trenger derfor ikke sukker som konserveringsmiddel. Anonymous poster hash: 9ae56...f9a sukker som konserveringsmiddel sier du? Den var ny Javel? Hva er nytt med det? Anonymous poster hash: 6cc83...d08 Sukker er ikke et konserveringsmiddel. Heller tvert imot, vil jeg si, i og med at sukker er næring for sopp og bakterier.I syltetøy blir sukker brukt som konserveringsmiddel. Er komsentrasjonen høg nok blir væska trekt ut av bakteriane så dei dør (osmose, om du hugsar frå kjemien). Det må høge konsentrasjonar til, så vanlig syltetøy inneheld gjerne 50 % sukker. Dei som er laga med lite sukker er enten fryst eller tilsatt konserveringsmiddel i form av kaliumsorbat (?) Rller andre e-stoff.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #38 Skrevet 24. januar 2014 Er en grunn til at vi ikke har sånt i huset :)Men så er sønnen min bare 2 år da,så styrer unna søte pålegg som nugatti og syltetøy enn så lenge.Den frosne syltetøyen som kommer i sånne bokser i stedet for i glass, er fri for -tilsatt- sukker. Den er frosen og trenger derfor ikke sukker som konserveringsmiddel. Anonymous poster hash: 9ae56...f9a sukker som konserveringsmiddel sier du? Den var ny Javel? Hva er nytt med det? Anonymous poster hash: 6cc83...d08 Sukker er ikke et konserveringsmiddel. Heller tvert imot, vil jeg si, i og med at sukker er næring for sopp og bakterier.I syltetøy blir sukker brukt som konserveringsmiddel. Er komsentrasjonen høg nok blir væska trekt ut av bakteriane så dei dør (osmose, om du hugsar frå kjemien). Det må høge konsentrasjonar til, så vanlig syltetøy inneheld gjerne 50 % sukker. Dei som er laga med lite sukker er enten fryst eller tilsatt konserveringsmiddel i form av kaliumsorbat (?) Rller andre e-stoff. What she said. Se også avsnitt tre under anvendelse i denne linken: http://snl.no/sukker Anonymous poster hash: 6cc83...d08
moota m storebror&lillebror Skrevet 24. januar 2014 #39 Skrevet 24. januar 2014 Har jo visst at det ikke er bra, men så ille??? Det kommer neppe noen flere nugattibokser inn i dette huset Anonymous poster hash: 7ac98...ad6 Har du noe om dette på Facebook-statusen din også? Lurer på om vi kjenner hverandre Jeg så også en slik status igår.. Tenkte det samme
Hjertefru Skrevet 24. januar 2014 #40 Skrevet 24. januar 2014 Er en grunn til at vi ikke har sånt i huset :)Men så er sønnen min bare 2 år da,så styrer unna søte pålegg som nugatti og syltetøy enn så lenge.Den frosne syltetøyen som kommer i sånne bokser i stedet for i glass, er fri for -tilsatt- sukker. Den er frosen og trenger derfor ikke sukker som konserveringsmiddel. Anonymous poster hash: 9ae56...f9a sukker som konserveringsmiddel sier du? Den var ny Javel? Hva er nytt med det? Anonymous poster hash: 6cc83...d08 Sukker er ikke et konserveringsmiddel. Heller tvert imot, vil jeg si, i og med at sukker er næring for sopp og bakterier.I syltetøy blir sukker brukt som konserveringsmiddel. Er komsentrasjonen høg nok blir væska trekt ut av bakteriane så dei dør (osmose, om du hugsar frå kjemien). Det må høge konsentrasjonar til, så vanlig syltetøy inneheld gjerne 50 % sukker. Dei som er laga med lite sukker er enten fryst eller tilsatt konserveringsmiddel i form av kaliumsorbat (?) Rller andre e-stoff.Ahhh...! Så det er sånn det henger sammen. Visste jeg ikke:) Takk for at du frisket opp kjemi-kunnskapene stjerna! Btw, jeg har hørt at tyttebær inneholder et naturlig konserveringsmiddel, vet ikke om det stemmer?
☆☆☆ Skrevet 24. januar 2014 #41 Skrevet 24. januar 2014 Er en grunn til at vi ikke har sånt i huset :)Men så er sønnen min bare 2 år da,så styrer unna søte pålegg som nugatti og syltetøy enn så lenge.Den frosne syltetøyen som kommer i sånne bokser i stedet for i glass, er fri for -tilsatt- sukker. Den er frosen og trenger derfor ikke sukker som konserveringsmiddel. Anonymous poster hash: 9ae56...f9a sukker som konserveringsmiddel sier du? Den var ny Javel? Hva er nytt med det? Anonymous poster hash: 6cc83...d08 Sukker er ikke et konserveringsmiddel. Heller tvert imot, vil jeg si, i og med at sukker er næring for sopp og bakterier.I syltetøy blir sukker brukt som konserveringsmiddel. Er komsentrasjonen høg nok blir væska trekt ut av bakteriane så dei dør (osmose, om du hugsar frå kjemien). Det må høge konsentrasjonar til, så vanlig syltetøy inneheld gjerne 50 % sukker. Dei som er laga med lite sukker er enten fryst eller tilsatt konserveringsmiddel i form av kaliumsorbat (?) Rller andre e-stoff.Ahhh...! Så det er sånn det henger sammen. Visste jeg ikke:) Takk for at du frisket opp kjemi-kunnskapene stjerna! Btw, jeg har hørt at tyttebær inneholder et naturlig konserveringsmiddel, vet ikke om det stemmer? Stemmer at ein ikkjetreng like mykje sukker i tyttebær meinar eg å vite
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå