Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #1 Skrevet 23. januar 2014 Har ei på 3 år som sliter så med å få til å bæsje. Det har vært sånn en liten stund, men spesielt nå etter hun sluttet med bleie. Hun får tilbud om bleie når hun må bæsje, men ikke alltid hun vil. Hun sier hun har vondt i magen og i rompa, og virker litt sliten av dette. Har også prøvd å gi svisker for å få igang systemet. Kan gå mange dager imellom Hva kan man gjøre? Anonymous poster hash: 2486f...cbe
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #2 Skrevet 23. januar 2014 Dytter... Anonymous poster hash: 2486f...cbe
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #3 Skrevet 23. januar 2014 Pass på å gi nok å drikke og forsett å gi svisker og evt rosiner og andre ting som gjør at magen ikke blir hard. Anonymous poster hash: e5b6c...545
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #4 Skrevet 23. januar 2014 Pass på å gi nok å drikke og forsett å gi svisker og evt rosiner og andre ting som gjør at magen ikke blir hard. Anonymous poster hash: e5b6c...545 Skal gjøre det... Takk. Anonymous poster hash: 2486f...cbe
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #5 Skrevet 23. januar 2014 Laktulose. Lukter det ekstremt av avføringen? Anonymous poster hash: d9c70...aa0
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #6 Skrevet 23. januar 2014 Laktulose.Lukter det ekstremt av avføringen? Anonymous poster hash: d9c70...aa0 Bør vi gi dette, er det et avføringsmiddel? Lukter ikke ekstremt som jeg har lagt merke til. Anonymous poster hash: 2486f...cbe
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #7 Skrevet 23. januar 2014 Laktulose er et snilt og så godt som fullstendig ufarlig avføringsmiddel. Består av naturlige sukkerarter, og bare 1% tas opp i kroppen. Effekten kommer av at det gir tarmfloraen en boost. Du får det reseptfritt på apoteket. Jeg mener du bør begynne å gi dette eller tilsvarende midler så snart som mulig for å få mykgjort avføringen og få i gang tarmsystemet. Slik at hun klarer å bæsje daglig, helst. Du risikerer å gjøre mer skade ved å la henne gå mer eller mindre konstant forstoppet. Det kan gi rifter og utposninger rundt anus og i endetarmen. Det kan være virkelig vondt, og gjøre henne redd for å bæsje. En vond sirkel som forverrer problemet. Det kan også hende dere kommer til å få behov for andre avføringsmidler. Et annet alternativ er å gi en daglig smoothie hvor du har rørt inn (og finknust) en strøken spiseskje linfrø. Velg gjerne frukt og bær med sterke farger for å kamuflere alle prikkene linførene gir. Eller tilsett litt kakaopulver og kall det sjoko-smoothie. Nok drikke (vann) er også viktig. Dere kan også godt gå til legen eller helsestasjonen hvis ikke problemet gir seg snart. Anonymous poster hash: 95f9b...e67
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #8 Skrevet 23. januar 2014 Forresten: rutiner for bæsjing! Først: Noenlunde fast tidspunkt. Etter et stort måltid er det en naturlig refleks at mange må tømme tarmen etter en stund. For eksempel 10-30 minutter etterpå. For mange barn er det normalt etter middagen, eller lunsjen. Venter man for lenge går trangen over. La barnet få bruke et godt barnesete på toalettet og en passe høy krakk, slik at det føler at det sitter godt og trygt. Eller bruk gjerne ei potte. Tilby litt ekstra service nå når hun sliter. La potta få stå på et mykt teppe for eksempel, og varm opp den eller barnesetet med å skylle det i varmt vann før hun skal sette seg ned. Tilby gjerne et pledd i fanget og ei fin bok å bla i, og sett deg ned sammen med barnet. Du skal vise at dette er trygt, ufarlig og at dere har god tid! Ikke mas om at hun skal bæsje, bare la henne bli vant med å sitte der. Kommer det noe er det flott. Skryt av henne! Hvis ikke sier du bare at det kanskje kommer noe neste gang! Noen ganger kan en q-tips med babyolje eller nøytral salve brukes til å "smøre" litt forsiktig inni rumpehullet. Si at du skal prøve å hjelpe til med å ta bort det vonde i rumpa. Det setter ofte igang en presse-trang. Sett barnet på do eller potta med en gang etterpå. Lykke til! Anonymous poster hash: 95f9b...e67
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #9 Skrevet 23. januar 2014 Gir du mye fiber, så må MYE mer drikke til. Ellers gir fiber faktisk forstoppelse. Så lite drikke er lik lite fiber..... Fiber er faktisk ikke så viktig når det kommer til så små barn og forstoppelser som varer ved. MAT er viktig. At de spiser. Om det så er loff med sirup på, så holder også dette tarmene igang. E ting de har på apotek om alt av matinntak stopper, er en slags juice. Næringsdrikke. Den inneholder alt av næring, og er et godt suplement i denne vanskelige tiden. Flytende parafin er lett å få i unger. Kjøpes reseptfritt og virker kun på avføringen, og ikke på tarmen i hele tatt(snakk med lege om dose her). Smaker visstnok godt også, ifølge min unge som tok dette og mer til daglig i flere år. Det smaker litt som sanasol. Alt det andre de har å tilby, er mer skarpe smaker på, og ungen min orket iallefall ikke det i lengden. For å ta det med, så har vi slitt med VIRKELIG hard mage hos ungen i over 4 år. Anonymous poster hash: 0c97f...87f
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #10 Skrevet 23. januar 2014 Forresten: rutiner for bæsjing! Først: Noenlunde fast tidspunkt. Etter et stort måltid er det en naturlig refleks at mange må tømme tarmen etter en stund. For eksempel 10-30 minutter etterpå. For mange barn er det normalt etter middagen, eller lunsjen. Venter man for lenge går trangen over. La barnet få bruke et godt barnesete på toalettet og en passe høy krakk, slik at det føler at det sitter godt og trygt. Eller bruk gjerne ei potte. Tilby litt ekstra service nå når hun sliter. La potta få stå på et mykt teppe for eksempel, og varm opp den eller barnesetet med å skylle det i varmt vann før hun skal sette seg ned. Tilby gjerne et pledd i fanget og ei fin bok å bla i, og sett deg ned sammen med barnet. Du skal vise at dette er trygt, ufarlig og at dere har god tid! Ikke mas om at hun skal bæsje, bare la henne bli vant med å sitte der. Kommer det noe er det flott. Skryt av henne! Hvis ikke sier du bare at det kanskje kommer noe neste gang! Noen ganger kan en q-tips med babyolje eller nøytral salve brukes til å "smøre" litt forsiktig inni rumpehullet. Si at du skal prøve å hjelpe til med å ta bort det vonde i rumpa. Det setter ofte igang en presse-trang. Sett barnet på do eller potta med en gang etterpå. Lykke til! Anonymous poster hash: 95f9b...e67 Jeg må bare svare her - Jeg sliter om min avføring blir litt hard. Det er VONDT! Da hjelper det lite med koseteppe og høytlesing........ Det er VONDT! Du tror du har svaret, men det har du i hvertfall ikke..... Anonymous poster hash: 0c97f...87f
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #11 Skrevet 23. januar 2014 Forresten: rutiner for bæsjing! Først: Noenlunde fast tidspunkt. Etter et stort måltid er det en naturlig refleks at mange må tømme tarmen etter en stund. For eksempel 10-30 minutter etterpå. For mange barn er det normalt etter middagen, eller lunsjen. Venter man for lenge går trangen over. La barnet få bruke et godt barnesete på toalettet og en passe høy krakk, slik at det føler at det sitter godt og trygt. Eller bruk gjerne ei potte. Tilby litt ekstra service nå når hun sliter. La potta få stå på et mykt teppe for eksempel, og varm opp den eller barnesetet med å skylle det i varmt vann før hun skal sette seg ned. Tilby gjerne et pledd i fanget og ei fin bok å bla i, og sett deg ned sammen med barnet. Du skal vise at dette er trygt, ufarlig og at dere har god tid! Ikke mas om at hun skal bæsje, bare la henne bli vant med å sitte der. Kommer det noe er det flott. Skryt av henne! Hvis ikke sier du bare at det kanskje kommer noe neste gang! Noen ganger kan en q-tips med babyolje eller nøytral salve brukes til å "smøre" litt forsiktig inni rumpehullet. Si at du skal prøve å hjelpe til med å ta bort det vonde i rumpa. Det setter ofte igang en presse-trang. Sett barnet på do eller potta med en gang etterpå. Lykke til! Anonymous poster hash: 95f9b...e67 Jeg må bare svare her - Jeg sliter om min avføring blir litt hard. Det er VONDT! Da hjelper det lite med koseteppe og høytlesing........ Det er VONDT! Du tror du har svaret, men det har du i hvertfall ikke..... Anonymous poster hash: 0c97f...87f Ja, jeg vet det er vondt! Har da vel vært gravid og hatt forstoppelse selv noen ganger. Forskjellen er at jeg er voksen og vet hvorfor det er slik. Og hvis jeg tar medisiner som hjelper, så vet jeg også at det vil bli bedre. Slik at jeg ikke går rundt og er livredd for å bli nødt til å bæsje. En 3-åring vet ikke dette. Koseteppe og bok hjelper ikke mot forstoppelsen. Der må det riktig mat, nok væske og kanskje avføringsmidler til. Men selv da vil ikke 3-åringen forstå det vil bli bedre og sikkert grue seg like mye. Spenner man kroppen i engstelse blir det i hvert fall ikke ENKLERE å bæsje. Koseteppe, bok og slikt hjelper mot ANGSTEN for å bæsje. Skjønner du? Anonymous poster hash: 95f9b...e67
n74 Skrevet 23. januar 2014 #12 Skrevet 23. januar 2014 Min mage reagerer asap hvis jeg spiser tørket aprikos, mye mer enn hvis jeg spiser svisker. Verdt et forsøk, så sjekk om hun liker det?
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #13 Skrevet 24. januar 2014 Tusen takk for mange gode tips :-) Her var det mye som er verdt å prøve! HI Anonymous poster hash: 2486f...cbe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå