Gå til innhold

gravid uke 27 - hovne føtter. Vanlig??

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at føttene hovner opp allerede i uke 27? Formen er ellers bra. Jobber 100% på et kontor. Sitter store deler av arbeidsdagen så dette kan ikke skyldes de få gangene jeg står/går. Passer på å bevege meg også.

Formen er ellers bra. Var på svangerskapskontroll forrige uke og alt så bra ut.

Men nå er altså føttene hovne og jeg frykter svangerskapsforgiftning.

Noen som har peiling/råd???

Takknemlig for alle tanker.

Tenker jeg ringer jordmor i morgen hvis de fortsatt er hovne imorgen.

Fortsetter under...

Har to svangerskapsforgiftninger bak meg, og viktigste symptom på det er stigende blodtrykk i første omgang..! De aller fleste får litt ødemer i svangerskapet uansett, og siden du har en stillesittende jobb ville jeg brukt støttestrømper om jeg var deg. Prøv å sitt med føttene hevet når du har mulighet:) Forutenom stigende bt, og økt ødemer, skiller man ut proteiner i urin og det vil sees på en del blodprøver ift blandt annet lever. Men du kan jo være obs på "svarte flekker" i synsfeltet, hodepine og magesmerter under diafragma (mellomgulvet). Og blir du bekymra uansett, er det heldigvis bare å ringe jordmor/lege:) Men vil tro det er helt normalt!

Takk for svar dere :)

Dro til jordmor denne uka for en ekstra sjekk. Urinen og bt er normalt :) puh, er letta.

Jordmor sa at det er uvanlig med svangerskapsforgiftning før uke 30 og hvis en ikke har andre symptomer enn kun hovne føtter så er det ingenting å være urolig for. Så helt normalt som dere skriver. :)

Støttestrømper, drikke nok vann, og sitt med beina opp. Jeg merker det etter bare 1 time med sitting, at føttene begynner å hovne. Da slenger jeg dem opp! Du som sitter hele dagen bør finne deg en krakk, eske (kopiarkeske??) eller annet du kan slenge beina på. Sitter du ikke så synlig for "publikum", kan du kanskje slenge beina på pulten og ha tastaturet i fanget en periode?? + Ha på alarm hver viss tid (20 min / halvtime / time) og ta deg en liten vandretur / 10 tåhev / 10 knebøy / opp og ned trappene en etasje eller noe. :)

Annonse

Vil ikke skremme deg, men jeg får oppfølging hver 4 uke på sykehuset pga sv.skaps forgiftning.

Og det er sjeldent det skjer før uke 20, men etter uke 20 er da det oppstår. Jeg er nå 18 uker, og har beg sv.skaps forgiftning.

Jeg får oppfølging annahver uke, har hatt det fast siden uke 12 (er nå i uke 23) og går på forebyggende medisin samt gjevnlige ultralyder i tilegg til de kontrollene annahver uke, vil få ukentlige kontroller og enda tettere ul etter uke 28. I tilegg til ødem i beina, måå man ha stigende/høyt bt, protein i urin og at det vises på blodprøver ift leveren. Så når både bt & urin var fin hos HI nå trenger hun ikke bekymre seg og kan gå som normalt til kontroller:) Helt vanlig med ødemer i svangerskapet! :)

Desutten er det ofte HELLP eller eclampsi (krampeanfall) som oppstår før uke 30 og da kommer det raskt! Jeg har hatt begynte sv.ska.forg. siden uken 15-16 i begge tidligere svangerskap, preklampsi kommer mer gradvis, og ikke før etter uke 30 har det brutt ut... Som er ganske normalt til preklampsi (svangerskapsforgiftning) å være. Men godt du får god oppfølging :) Det har jeg hatt i alle mine, samt sykehusinnleggelser i slutten og kun igangsatte fødseler..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...