Gå til innhold

På liv og død. Hun med fødselsskader i går.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun sa det var helt normalt å revne helt opp etter fødsel. Er det virkelig det? Jeg har ikke hørt om noen. Revnet du?

Anonymous poster hash: 6a23e...0dc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble klippet og revnet litt til.

Har ikke noen skader nå. Alt funker. Men mellomkjøttet har blitt halvparten så langt. Det bekymrer meg litt.

Anonymous poster hash: 117ea...0da

Skrevet

Nei. Har født tre barn.

Anonymous poster hash: 0a49e...136

Skrevet

Nå så ikke jeg på tv i går så jeg vet ikke hvor alvorlig skadet hun var, men å "revne helt opp" så man trenger kirurg for å bli lappet sammen igjen er ikke så veldig vanlig.

Men det er ikke så veldig vanlig å snakke om det heller da, jeg personlig revnet fra A til Å, og måtte sys og broderes i alle retninger etterpå. Får man bare et lite rift setter bare jordmor noen sting, men revner man i større grad må det lege til for å sy deg sammen, jeg trengte lege. Det er ikke veldig mange jeg har fortalt det til, alt gikk jo bra, jeg grodde fint sammen igjen jeg og føler ikke behov for å snakke om syingen til gud og hvermann...

Anonymous poster hash: 1060e...c00
Skrevet

Vanlig er vel et unøyaktig begrep, men det er i alle fall ikke uvanlig. At du ikke vet om noen, kan selvsagt også henge sammen med at dette er noe som dessverre ofte anses som skambelagt, og ikke mange snakker om det.

Personlig kjenner jeg en som jeg vet om, men antagelig kjenner jeg flere som har noen problemer i varierende grad.

Skrevet

Jeg revnet nesten helt bak. Heldigvis gikk alt bra :-) Men det var fordi barnet kom så fort.

Skrevet

Jeg fikk totalruptur, måtte opereres rett etter fødsel. Lite plager idag.

Skrevet

Nei -og jeg er et spedbygd menneske som fødte en 'voksen kar' på nesten 4200 gram.

Sykehuset Østfold (Fredrikstad) hadde eksempelvis høy forekomst av revninger før, men etter at de lærte seg en ny teknikk med å 'vri' barnets hode i rette sekund idet det kommer ut, så har antall revninger sunket drastisk de siste årene. 

Link som omtaler den 'finske vrien'; http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/144069392-hva-feiler-det-meg-ingen-kritikk-%C3%B8nskes/page-2

..så det er vel litt opp og ned med rupturer som det  er med alt annet. Det avhenger av kompetanse, teknikker og ferdigheter, men noen ganger så vil det bli en ruptur selv om man 'vrir' aldri så mye. Om det er å anse som vanlig at fødende kvinner får rupturer, så bør den aktuelle fødeavdelingen se nærmere på sine rutiner.. 

Anonymous poster hash: e130f...a93
Skrevet

Hvilket sykehus var det?

Jeg revnet bittelitt... Førstegangs. Men da jeg skulle bli innlagt pga sykdom i høst, var jeg til undersøkelse hos en gynekolog, hun måtte løpe avsted til en fødsel. Jeg tenkte med gru på hva den stakkars fødende damen gikk gjennom, soden gynekologen måtte LØPE avsted og se på skadene :( :(

Anonymous poster hash: e41a3...abb

Skrevet

Faktisk glad for at jeg hadde KS.

Anonymous poster hash: ced63...cb9

Skrevet

Født tre uten som mye som en liten rift, er vist ganske normalt det også. Gjenomsnittsbabyer alle tre.

Anonymous poster hash: 4fc64...da6

Skrevet

Jeg revnet ikke i det hele tatt. Følte meg veldig heldig da jeg så det programmet.

Anonymous poster hash: 403e5...24a
Skrevet

Har født 3 barn og aldri sydd et eneste sting!

Anonymous poster hash: 79ada...dcf

Skrevet

Hvilket sykehus var det?

Jeg revnet bittelitt... Førstegangs. Men da jeg skulle bli innlagt pga sykdom i høst, var jeg til undersøkelse hos en gynekolog, hun måtte løpe avsted til en fødsel. Jeg tenkte med gru på hva den stakkars fødende damen gikk gjennom, soden gynekologen måtte LØPE avsted og se på skadene :( :(

Innlandet- Hedmark

Uff... Håper det gikk bra med henne. Det må jo være et smertehelvete uten like :(

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Med sønnen ble jeg klippet, men ikke så veldig mye

Med jenta (hvor jeg gikk fra 4 cm til ferdig med fødsel på 13 minutter) fikk jeg en sprekk i huden, men ikke store greiene, trengte ikke sy heller, jordmor la på "kirurg lim" (?) for å hindre blødninger, siden jeg blør mye når jeg først blør.. Men, ikke noe revning, sying eller problemer i etterkant.

Skrevet

Hvilket sykehus var det?

Innlandet- Hedmark

Uff... Håper det gikk bra med henne. Det må jo være et smertehelvete uten like :(

Ok, jeg var på Ahus. Ja, stakkars... Noen er uheldige!

Skrevet

Jeg revnet på Ahus. Hadde masse drypp og helt sinnssyke pressrier på slutten.

Skrevet

Hvilket sykehus var det?

Sa hun til deg at en kvinne hadde revnet så gale at hun måtte løpe? Gynekologer kan bli tilkalt akutt til fødsel pga heeeelt andre ting også..!

Anonymous poster hash: 4f330...415

Skrevet

Jeg revnet ikke noe (jordmor brukte finske-metoden) og det var styrtfødsel.

Har 2 venninner som har revnet helt bak. Hun ene gikk det greit med, men fikk keisersnitt på neste barn. Hun andre gikk det ikke fullt så greit med. Slet med anal inkontinens i nesten 1år etterpå, måtte dusje etter hvert dobesøk, klarte ikke å ha sex (endte med skillsmisse til slutt) og var en ganske trist historie. Hun fikk operasjon etter 1 år, men det tok 9 år før neste barnet kom (med den nye mannen).

Anonymous poster hash: 85c0e...bf9
Skrevet

Jeg har en vaginal fødsel og et keisersnitt bak meg. Revnet både forover og bakover men det var småtterier i forhold til plagene etter et keisersnitt (og plagene mine var helt normale). Så jeg skjønner ikke helt hva du er så glad for. Er du glad for at det er større sannsynlighet for at livmoren din revner neste gang du er gravid? Eller er det den økte sannsynligheten i morkakesvikt (med påfølgende død baby) i neste svangerskap som frister? Barnet tatt med keisersnitt har større sannsynlighet for å utvikle astma, dobbelt så stor sjanse for å bli overvektige og større sannsynlighet for å utvikle diabetes type 1. I mitt verdensbilde ingenting å være glad for. Da foretrekker jeg et lite sting foran og bak.

http://www.nrk.no/livsstil/mer-diabetes-ved-keisersnitt-1.6192648

http://tidsskriftet.no/article/1850161/

http://www.forskning.no/artikler/2011/januar/275574

http://www.forskning.no/artikler/2012/januar/311082

Skrevet

Jeg har en vaginal fødsel og et keisersnitt bak meg. Revnet både forover og bakover men det var småtterier i forhold til plagene etter et keisersnitt (og plagene mine var helt normale). Så jeg skjønner ikke helt hva du er så glad for. Er du glad for at det er større sannsynlighet for at livmoren din revner neste gang du er gravid? Eller er det den økte sannsynligheten i morkakesvikt (med påfølgende død baby) i neste svangerskap som frister? Barnet tatt med keisersnitt har større sannsynlighet for å utvikle astma, dobbelt så stor sjanse for å bli overvektige og større sannsynlighet for å utvikle diabetes type 1. I mitt verdensbilde ingenting å være glad for. Da foretrekker jeg et lite sting foran og bak.

http://www.nrk.no/livsstil/mer-diabetes-ved-keisersnitt-1.6192648

http://tidsskriftet.no/article/1850161/

http://www.forskning.no/artikler/2011/januar/275574

http://www.forskning.no/artikler/2012/januar/311082

Enig. KS er noe herk!! Håper jeg slipper det NOENGANG igjen!!! At noen VELGER det, kan jeg ikke begripe. 6 uker med smerter og dritt... usj!! 

Anonymous poster hash: 0d5fe...b63

Skrevet

Revnet en del, ikke helt til bakenden, men dypt inni hvis du forstår hva jeg mener. Måtte sys av leger, det tok ganske lang tid og jeg måtte få bedøvelse.

MEN, det grodde veldig fint og egentlig raskere enn jeg trodde, var litt øm en stund men absolutt til å leve med, og har ikke noe plager i ettertid. Samleie går fint også, tok 3 mndr før vi prøvde men det hadde mer å gjøre med søvn- og ammevansker; det var ikke så godt for meg, men ikke vondt.

Anonymous poster hash: 6f802...1c0

Skrevet

Ja, revnet og måtte sy flere sting på forskjellige steder. Alle jeg kjenner minus en revnet under fødsel.

Anonymous poster hash: 4c5e9...fa8
Skrevet

Jeg hadde ruptur 3b med første. Ble sydd av et legeteam i en time etterpå. Opplevde aldri problemer i etterkant. Fødte igjen og revnet litt. Er veldig takknemlig for legeteamet på KK på Haukeland. Ellers opplevde vi litt av hvert.

Anonymous poster hash: eb315...85d

Skrevet

Jeg hadde ruptur 3b med første. Ble sydd av et legeteam i en time etterpå. Opplevde aldri problemer i etterkant. Fødte igjen og revnet litt. Er veldig takknemlig for legeteamet på KK på Haukeland. Ellers opplevde vi litt av hvert.

Forresten så forteller jeg villig om dette om noen spør eller diskuterer temaet. Bryter gjerne ned tabuer jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...