Gå til innhold

hvordan unngå at kaken blir en haug?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg leser jo om kaker som synker sammen.... men dette blir kanskje motsatt?

Når jeg lager langpanne sjokoladekake så blir det alltid en haug av kake på midten og mindre kake på kantene og i siden. Hjørnene er gjerne litt svidd, mens i midten er det innimellom litt rått??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig dette er et dumt spørsmål, men fordeler du røren god ut i panna før dy steker den?

Anonymous poster hash: 25e42...dfb

Skrevet

Mulig dette er et dumt spørsmål, men fordeler du røren god ut i panna før dy steker den?

Anonymous poster hash: 25e42...dfb

ja jeg synes selv det ser bra fordelt ut!! I dag prøvde jeg til og med å ta litt ekstra røre ut i hjørnene, uten at det ser ut til å ha noe å si :P

Det skal kanskje nevnes at vi har en ganske gammel ovn da. Kanskje den rett og slett er varmere nært mot veggen og ikke like varm i midten... ??

Skrevet

Bruker du bakepapir, eller smører du formen?

Dersom du smører formen kan det gjøre at kaken glir ned og blir lavere ytterst, og høyere i midten...

Skrevet

Bruker du bakepapir, eller smører du formen?

Dersom du smører formen kan det gjøre at kaken glir ned og blir lavere ytterst, og høyere i midten...

jeg smører formen ja!!! det har jeg ikke tenkt på... hmmmm prøve med bakepapir neste gang da kanskje....

Skrevet

Kaken blir først stekt ved kanten og derfor hever den litt mindre der. Jeg baker ikke så mye kaker i rundform selv, men har lest et triks med et vått kjøkkenhåndkle rundt i begynnelsen, sånn at det blir kjøligere langs kanten også, da steker kaka mer jevnt.

Anonymous poster hash: df9bf...f5c
Skrevet

ser at mesterkonditorene skjærer av "haugen" etter steking, og snur kaka, sånn at toppen kommer i bunnen - så du tar på glasur på bunnen hvis du skjønner :P

Anonymous poster hash: 8e0ba...a2f
Skrevet

ser at mesterkonditorene skjærer av "haugen" etter steking, og snur kaka, sånn at toppen kommer i bunnen - så du tar på glasur på bunnen hvis du skjønner :P

Anonymous poster hash: 8e0ba...a2f

må nok finne på noe sånt den dagen jeg skal lage "fotballbanekake" eller noe slikt :P Foreløpig synes jeg at hauge smaker ganske godt den også og vil ikke kaste den heller :P

Skrevet

Jeg støtter meg på vått håndkle-trikset til hun over her. Men det blir litt vanskelig med langpanne, om du bruker den som kommer med ovnen? I så fall har jeg funnet ut at det hjelper å steke kaken på lavere temperatur i starten, og når den såvidt begynner å heve skrur jeg opp temperaturen til det som står i oppskriften - og gjerne noen grader ekstra. Funker hver gang, selv om jeg stort sett baker rundformer eller mindre langpanner - da kan jeg omtrent sette vateret på den, og få et strålende resultat ;)

Anonymous poster hash: d658e...106
Skrevet

Jeg støtter meg på vått håndkle-trikset til hun over her. Men det blir litt vanskelig med langpanne, om du bruker den som kommer med ovnen? I så fall har jeg funnet ut at det hjelper å steke kaken på lavere temperatur i starten, og når den såvidt begynner å heve skrur jeg opp temperaturen til det som står i oppskriften - og gjerne noen grader ekstra. Funker hver gang, selv om jeg stort sett baker rundformer eller mindre langpanner - da kan jeg omtrent sette vateret på den, og få et strålende resultat ;)

Anonymous poster hash: d658e...106

Jeg bruker ikke den som er i ovnen som oftest (fordi jeg har bare sånne med lav kant i ovnen) så jeg kunne prøvd det med det våte håndkleet... 

takk for tips om temperaturen, det får jeg også prøve :P:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...