Gå til innhold

dere som har undommer som skal være russ i år!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

vet dere om det er regler for og være rød, svart og blå russ? ungdommen min har blitt støtt ut av russeledelsen på skolen fordi hun går yrkesfag som er 2. årig og ikke tre årig.. så hun får derfor ikke bli døpt sammen med rødrussen..

Anonymous poster hash: 1d05e...d07
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke barn som skal være russ i år, men det er ikke så mange år siden jeg var det selv og jeg tviler på at det har endret seg stort.

Ordentlig russ er egentlig bare rød- og blåruss. Dåpen er derfor også egentlig bare for dem, men jeg synes det høres ut som en teit regel. Jeg vet at mange svartruss tidligere har valgt å være rødruss til tross for fargen, selv om det egentlig ikke er "lov". Har de uansett bestemt at det skal gjøres slik, er det lite dere får gjort.

Anonymous poster hash: d0b9a...506
Skrevet

Man kan velge hvilken som helst farge, uansett linjevalg på vgs. Når man bestiller fra feks russedress så sjekker de ikke hvilken linje du går. De aller fleste jeg kjenner var rødruss selv om de gikk yrkesfag.

Men hvordan fungere dåpen på skolen? Hvis de er flere fra yrkesfag som skal være russ kan de jo bare ha sin egen lille dåp eller noe. Trenger ikke være så høytidelig. Men har hun blitt atten innen russetida?

Anonymous poster hash: 1070a...cf5

Skrevet

rødruss= almennfag

Blåruss= økonomiske fag

Svartruss= yrkesfag

Det kommer litt an på skolen hun går på. Der mine går/har gått, så har de ikke svartruss (to-årig yrkesfag), og det er kun de som har gått 3 år som blir russ.

Mye fordi de mange av de på yrkesfag ikke er 18 enda, og fordi de hadde noe år der det ble mye bråk og tull. Ene min har fullført toårig yrkesfag, og sluttet skolen sammen med klassekameratene uten fyll, bråk og tusenvis av kroner blåst bort på ingenting.

Anonymous poster hash: 0fbf9...f2f
Skrevet

rødruss= almennfag

Blåruss= økonomiske fag

Svartruss= yrkesfag

Det kommer litt an på skolen hun går på. Der mine går/har gått, så har de ikke svartruss (to-årig yrkesfag), og det er kun de som har gått 3 år som blir russ.

Mye fordi de mange av de på yrkesfag ikke er 18 enda, og fordi de hadde noe år der det ble mye bråk og tull. Ene min har fullført toårig yrkesfag, og sluttet skolen sammen med klassekameratene uten fyll, bråk og tusenvis av kroner blåst bort på ingenting.

Anonymous poster hash: 0fbf9...f2f

Slik er det her også. Fargene er satt ut fra valg av linje på videregående og det er kun 3.årig som kan bli russ.

Anonymous poster hash: c7f57...cb7

Skrevet

De er jo faktisk ikke ferdige ett toårig yrkesfag. Etter disse årene vil de gå ut i lære for å få fagbrev, evt ta et år påbygg for å få studiekompetanse.

Dersom de velger påbygg, blir de rødruss. Da har de også 3 år på vgs.

Synes selvfølgelig det er trist med utestengelsen av barnet ditt! Synes det er litt rart at ikke elevene på yrkesfag har fått disse "reglene", da hadde det nok ikke blitt et problem. Huff, aldri godt å bli utestengt, uansett alder. Tror nok ikke det er mulig å forandre noe på det, er nok bare en av livets realiteter!

Anonymous poster hash: c8ea0...e1d

Skrevet

Hadde 2 russ i huset for noen år siden. Hun var rødruss etter 3 år på allmenfag, han var rødruss etter 2 år yrkesfag+1 år allmen påbygg. For å bli russ må du vel ha 3-årig videregående?

Skrevet

Vet ikke hvordan det er nå, men når jeg var russ (og det er vel ikke såååå lenge siden vel....) så var man russ etter treårig videregående. Rød var allmennfag, blå handel/kontor og svart yrkesfag, da var det absolutt ikke valgfritt hvilken farge man ikledde seg.

De som gikk toårig yrkesfag ble ikke russ, de var vel heller ikke ferdig siden de fortsatt hadde lærlingetid igjen før fagbrev.

Skrevet

På de vgsene i området der jeg vokste opp kan alle, også de ved yrkesfag være russ. Man kan velge hvilke farge, selv om de har "tradisjon" og tilhører enkelte linjer. Husker alle som skulle ut i læra da jeg gikk vg2 i 08 var russ. Og de var rødruss.

Selv var jeg også rødruss etter påbygg i 09.

Anonymous poster hash: 1070a...cf5

Skrevet

De hun startet med på skolen er jo heller ikke russ, men går 2.klasse. Hun må ta påbygg for å bli russ. Forstår godt at de ikke vil ha med slike som ikke er gamle nok/gått 3 år.

Litt rart for venninnene hennes som kanskje må vente til neste år for å bli russ, så skal hun plutselig bli etter 2 år.

Anonymous poster hash: 38d87...110

Skrevet

Hun er eldre en alle 3. Klassingene. Litt etter på skolen. I år er hennes eneste mulighet til og oppleve det å være russ. Hun skulle egentlig vært blåruss da med andre ord men de andre i klassen har valgt svart. Hun er ikke såsosial så visste ikke om dette før nå. Burde hun endre fargen sin å være den eneste blå eller vøre endel av gruppen å endre til svart eller bare være rød?

Skrevet

På skolen hennes er alle 2.klassinger russ.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...