Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #1 Skrevet 22. januar 2014 Mandag: Grove pannekaker med bacon Tirsdag: Fisk i folie med gulrøtter, brokkoli, blomkål, squash, rødløk, aspargesbønner og hvitløk Onsdag: Fiskesuppe med gulrøtter, kålrot og potet. Servert med grovt brød med smør på Torsdag: Moussaka laget på svinekjøttdeig, squash og aubergine, ikke potet Fredag: Stekt ris med kalkun, gulrøtter og erter Lørdag: Hjemmelaget grøt Søndag: Omelett på brødskive Mandag: Sei i form med brokkoli, blomkål, erter og aspargesbønner Tirsdag: Kyllingsuppe med kokosmelk og karri, brød på siden Onsdag: Spise ute, blir vel thaimat Torsdag: Grillet tørrfisk med bacon, mandelpotet og gulrotmos Fredag: Nakkekoteletter stekt i form med grønnsaker, serveres med søtpotetsmos og ris Lørdag: Rester etter fredag Søndag: Brødskiver eller lignende, vi skal ut på tur og rekker nok ikke ordentlig middag Vi er 2 voksne og 1 barn. Jeg lager alt fra bunnen av. Dette kostet meg 1900,- å handle inn, og denne summen er inkludert husholdningsbudsjettet vårt. Hadde relativt full fryser da. Hva synes dere? Anonymous poster hash: 22a8d...925
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #2 Skrevet 22. januar 2014 ser bra ut, syns jeg (bortsett fra at jeg ikke synes at grøt er middag) Anonymous poster hash: 415fe...293
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #3 Skrevet 22. januar 2014 Stusselige helger, ellers mye bra Anonymous poster hash: d2659...faf
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #4 Skrevet 22. januar 2014 Stusselige helger, ellers mye bra Anonymous poster hash: d2659...faf Kan være enig i det, men akkurat disse helgene jobber ho mor (aka kokken, aka meg) Anonymous poster hash: 22a8d...925
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #5 Skrevet 22. januar 2014 Mye usunt. Anonymous poster hash: cea37...f83
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #6 Skrevet 22. januar 2014 Jeg lurer på hvordan du klarer å lage moussaka uten potet? Anonymous poster hash: 6a414...08e
Summa Skrevet 22. januar 2014 #7 Skrevet 22. januar 2014 Mye usunt. Anonymous poster hash: cea37...f83 I alle dager, hva var det som var så usunt her da?
Elsker livet Skrevet 22. januar 2014 #8 Skrevet 22. januar 2014 (endret) Hadde ikke blitt godkjent av min mann som er over snittet opptatt av kosthold. For lite kjøtT og grønnsaker, for mye poteter, ris, grøt og brød. For min del hadde det gått fint for en uke, men jeg er ikke så glad i så mye fisk. Føler ikke jeg blir mett av det, og i alle fall ikke mange timene. Endret 22. januar 2014 av Elsker livet
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #9 Skrevet 22. januar 2014 Jeg lurer på hvordan du klarer å lage moussaka uten potet? Anonymous poster hash: 6a414...08e Du vet at den greske versjonen av moussaka kun består av auberginer og ikke potet? Anonymous poster hash: ea6de...fb6
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #10 Skrevet 22. januar 2014 Brødskive til middag? lag suppe å hell på termos, grill pølser eller kok pølser å ha i termosen så blir det mye koseligere tur og middag i et. Vi bruker mellom 500-800 kr på mat i uka så dette er på likhet med oss. Vi er forresten 2 voksne og 2 barn. Jeg er utdannet kokk og lager også alt fra bunnen av. Hjemme hos oss har vi fokus på sundt og godt i uke dagene og litt mer luksus i helgene. Anonymous poster hash: 3bd2d...b1b
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #11 Skrevet 22. januar 2014 Mye usunt. Anonymous poster hash: cea37...f83 Du tuller, håper jeg? Anonymous poster hash: 5575f...5d0
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #12 Skrevet 22. januar 2014 Hadde ikke blitt godkjent av min mann som er over snittet opptatt av kosthold. For lite kjøtT og grønnsaker, for mye poteter, ris, grøt og brød. For min del hadde det gått fint for en uke, men jeg er ikke så glad i så mye fisk. Føler ikke jeg blir mett av det, og i alle fall ikke mange timene. Rart at du sir vi spiser så mye ris og potet, for det gjør vi jo ikke, vanligvis koker jeg én potet til guttungen. Vet ikke hva du mener med for lite kjøtt? Og grønnsaker? Hi Anonymous poster hash: 22a8d...925
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #13 Skrevet 22. januar 2014 Brødskive til middag? lag suppe å hell på termos, grill pølser eller kok pølser å ha i termosen så blir det mye koseligere tur og middag i et. Vi bruker mellom 500-800 kr på mat i uka så dette er på likhet med oss. Vi er forresten 2 voksne og 2 barn. Jeg er utdannet kokk og lager også alt fra bunnen av. Hjemme hos oss har vi fokus på sundt og godt i uke dagene og litt mer luksus i helgene. Anonymous poster hash: 3bd2d...b1b Vi skal kjøre bil, ikke gå på tur i fjellet Tar ikke sjansen på suppe i bilen. Hi Anonymous poster hash: 22a8d...925
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #14 Skrevet 22. januar 2014 Ville hatt minst en kjøttfri dag i uken. Anonymous poster hash: a2619...553
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #15 Skrevet 22. januar 2014 Føler for å presisere at omeletten lages med kjøtt av noe slag, paprika, erter, purre, hvitløk og krydder Anonymous poster hash: 22a8d...925
Elsker livet Skrevet 22. januar 2014 #16 Skrevet 22. januar 2014 Hadde ikke blitt godkjent av min mann som er over snittet opptatt av kosthold. For lite kjøtT og grønnsaker, for mye poteter, ris, grøt og brød. For min del hadde det gått fint for en uke, men jeg er ikke så glad i så mye fisk. Føler ikke jeg blir mett av det, og i alle fall ikke mange timene. Rart at du sir vi spiser så mye ris og potet, for det gjør vi jo ikke, vanligvis koker jeg én potet til guttungen. Vet ikke hva du mener med for lite kjøtt? Og grønnsaker? Hi Anonymous poster hash: 22a8d...925 Jeg sier bare hva jeg syns. I forhold til vårt kosthold er det for mye av ris, potet, brød og grøt. Det er en eller flere av disse tingene nesten hver dag. I løpet av 14 dager har dere brød til middagen 5 ganger. Slik jeg ser det så spiser dere omtrent like mye kjøtt på to uker som vi gjør på en dag eller to. 7 av 14 dager er det nevnt grønnsaker. Så som en toukers meny ville det fått slakt i forhold til hva vi mener er godt kosthold.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #17 Skrevet 22. januar 2014 Brødskive til middag? lag suppe å hell på termos, grill pølser eller kok pølser å ha i termosen så blir det mye koseligere tur og middag i et. Vi bruker mellom 500-800 kr på mat i uka så dette er på likhet med oss.Vi er forresten 2 voksne og 2 barn. Jeg er utdannet kokk og lager også alt fra bunnen av. Hjemme hos oss har vi fokus på sundt og godt i uke dagene og litt mer luksus i helgene. Anonymous poster hash: 3bd2d...b1b Har du tid/lyst til å legge ut ukesmenyen din og evt noen oppskrifter? Jeg er veldig bevisst på hva jeg handler og blir som regel 700-1100 kroner i uken og vi er bare to...(skal sies at det inkluderer alle husholdningsartikler også da og alle måltider) Ikke alltid det blir like sundt heller og luksus i helgene synes jeg er vanskelig på budsjett. Er 500-800 inkludert alle måltider? Anonymous poster hash: 9622b...4a4
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #18 Skrevet 22. januar 2014 Hadde ikke blitt godkjent av min mann som er over snittet opptatt av kosthold. For lite kjøtT og grønnsaker, for mye poteter, ris, grøt og brød. For min del hadde det gått fint for en uke, men jeg er ikke så glad i så mye fisk. Føler ikke jeg blir mett av det, og i alle fall ikke mange timene. Rart at du sir vi spiser så mye ris og potet, for det gjør vi jo ikke, vanligvis koker jeg én potet til guttungen. Vet ikke hva du mener med for lite kjøtt? Og grønnsaker? Hi Anonymous poster hash: 22a8d...925 Jeg sier bare hva jeg syns. I forhold til vårt kosthold er det for mye av ris, potet, brød og grøt. Det er en eller flere av disse tingene nesten hver dag. I løpet av 14 dager har dere brød til middagen 5 ganger. Slik jeg ser det så spiser dere omtrent like mye kjøtt på to uker som vi gjør på en dag eller to. 7 av 14 dager er det nevnt grønnsaker. Så som en toukers meny ville det fått slakt i forhold til hva vi mener er godt kosthold. Helt greit, jeg spurte om deres meninger og er åpen for forslag Nå er det grønnsaker i både omeletten og i kyllingsuppa også, og "utespisingen" blir jo ikke fri for grønt den heller, så det er jeg overhodet ikke bekymret for. Ikke brødet heller, for den saks skyld, det er jo bare 4 dager. Jeg har det med suppe som du har det med fisk - jeg blir ikke mett av suppen alene. Og da er det fint med en skive på siden Brødet er hjemmebakt også. Nam nam! Med kjøtt, mener du storfe? Hvorfor bør vi evnt spise mer av det? Hi Anonymous poster hash: 22a8d...925
Elsker livet Skrevet 22. januar 2014 #19 Skrevet 22. januar 2014 Hadde ikke blitt godkjent av min mann som er over snittet opptatt av kosthold. For lite kjøtT og grønnsaker, for mye poteter, ris, grøt og brød. For min del hadde det gått fint for en uke, men jeg er ikke så glad i så mye fisk. Føler ikke jeg blir mett av det, og i alle fall ikke mange timene. Rart at du sir vi spiser så mye ris og potet, for det gjør vi jo ikke, vanligvis koker jeg én potet til guttungen. Vet ikke hva du mener med for lite kjøtt? Og grønnsaker? Hi Anonymous poster hash: 22a8d...925 Jeg sier bare hva jeg syns. I forhold til vårt kosthold er det for mye av ris, potet, brød og grøt. Det er en eller flere av disse tingene nesten hver dag. I løpet av 14 dager har dere brød til middagen 5 ganger. Slik jeg ser det så spiser dere omtrent like mye kjøtt på to uker som vi gjør på en dag eller to. 7 av 14 dager er det nevnt grønnsaker. Så som en toukers meny ville det fått slakt i forhold til hva vi mener er godt kosthold. Helt greit, jeg spurte om deres meninger og er åpen for forslag Nå er det grønnsaker i både omeletten og i kyllingsuppa også, og "utespisingen" blir jo ikke fri for grønt den heller, så det er jeg overhodet ikke bekymret for. Ikke brødet heller, for den saks skyld, det er jo bare 4 dager. Jeg har det med suppe som du har det med fisk - jeg blir ikke mett av suppen alene. Og da er det fint med en skive på siden Brødet er hjemmebakt også. Nam nam! Med kjøtt, mener du storfe? Hvorfor bør vi evnt spise mer av det? Hi Anonymous poster hash: 22a8d...925 Jeg tenker ikke nødvendigvis på storfe, men mer kjøtt i forhold til andre ingredienser. Det blir ikke så mye kjøtt i stekt ris, supper, kjøttdeig i mousaka og bacon til pannekaker o.l. Men du får jo en del proteiner når du spiser fiks. Vi operer ikke etter tallerkenmodellen. Vi prøver mer å ha 50 % kjøtt og 50 % grønnsaker på vår tallerken, evt. riseratning o.l. som har mye proteiner. Men jeg forventer ikke at andre skal være enige i at det er riktig .
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #20 Skrevet 22. januar 2014 Hadde ikke blitt godkjent av min mann som er over snittet opptatt av kosthold. For lite kjøtT og grønnsaker, for mye poteter, ris, grøt og brød. For min del hadde det gått fint for en uke, men jeg er ikke så glad i så mye fisk. Føler ikke jeg blir mett av det, og i alle fall ikke mange timene. Rart at du sir vi spiser så mye ris og potet, for det gjør vi jo ikke, vanligvis koker jeg én potet til guttungen. Vet ikke hva du mener med for lite kjøtt? Og grønnsaker? Hi Anonymous poster hash: 22a8d...925 Jeg er helt enig med Elsker livet. Vi har aldri brød til middag, det spises det nok av ellers. Jeg ville også hatt mer rent kjøtt, dere har veldig lite. Grøt er heller ikke middag. Og jeg synes det bør være minimum 3-5 typer grønnsaker til hver eneste middag (potet teller ikke). Men det er nå min mening. Anonymous poster hash: 51938...b1f
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #21 Skrevet 22. januar 2014 Hadde ikke blitt godkjent av min mann som er over snittet opptatt av kosthold. For lite kjøtT og grønnsaker, for mye poteter, ris, grøt og brød. For min del hadde det gått fint for en uke, men jeg er ikke så glad i så mye fisk. Føler ikke jeg blir mett av det, og i alle fall ikke mange timene. Rart at du sir vi spiser så mye ris og potet, for det gjør vi jo ikke, vanligvis koker jeg én potet til guttungen. Vet ikke hva du mener med for lite kjøtt? Og grønnsaker? Hi Anonymous poster hash: 22a8d...925 Jeg er helt enig med Elsker livet. Vi har aldri brød til middag, det spises det nok av ellers. Jeg ville også hatt mer rent kjøtt, dere har veldig lite. Grøt er heller ikke middag. Og jeg synes det bør være minimum 3-5 typer grønnsaker til hver eneste middag (potet teller ikke). Men det er nå min mening. Anonymous poster hash: 51938...b1f Vi har spist grøt to ganger på fem måneder, og måltidene er balanserte med kjøtt og grønnsaker. Litt ris eller potet skader ingen, og suppe er liksom ikke vann med en kyllingfilet i. Vi er sunnere enn dere tror Anonymous poster hash: 22a8d...925
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #22 Skrevet 22. januar 2014 Hadde ikke blitt godkjent av min mann som er over snittet opptatt av kosthold. For lite kjøtT og grønnsaker, for mye poteter, ris, grøt og brød. For min del hadde det gått fint for en uke, men jeg er ikke så glad i så mye fisk. Føler ikke jeg blir mett av det, og i alle fall ikke mange timene. Rart at du sir vi spiser så mye ris og potet, for det gjør vi jo ikke, vanligvis koker jeg én potet til guttungen. Vet ikke hva du mener med for lite kjøtt? Og grønnsaker? Hi Anonymous poster hash: 22a8d...925 Jeg sier bare hva jeg syns. I forhold til vårt kosthold er det for mye av ris, potet, brød og grøt. Det er en eller flere av disse tingene nesten hver dag. I løpet av 14 dager har dere brød til middagen 5 ganger. Slik jeg ser det så spiser dere omtrent like mye kjøtt på to uker som vi gjør på en dag eller to. 7 av 14 dager er det nevnt grønnsaker. Så som en toukers meny ville det fått slakt i forhold til hva vi mener er godt kosthold.Helt greit, jeg spurte om deres meninger og er åpen for forslag Nå er det grønnsaker i både omeletten og i kyllingsuppa også, og "utespisingen" blir jo ikke fri for grønt den heller, så det er jeg overhodet ikke bekymret for. Ikke brødet heller, for den saks skyld, det er jo bare 4 dager. Jeg har det med suppe som du har det med fisk - jeg blir ikke mett av suppen alene. Og da er det fint med en skive på siden Brødet er hjemmebakt også. Nam nam! Med kjøtt, mener du storfe? Hvorfor bør vi evnt spise mer av det? Hi Anonymous poster hash: 22a8d...925 Jeg tenker ikke nødvendigvis på storfe, men mer kjøtt i forhold til andre ingredienser. Det blir ikke så mye kjøtt i stekt ris, supper, kjøttdeig i mousaka og bacon til pannekaker o.l. Men du får jo en del proteiner når du spiser fiks. Vi operer ikke etter tallerkenmodellen. Vi prøver mer å ha 50 % kjøtt og 50 % grønnsaker på vår tallerken, evt. riseratning o.l. som har mye proteiner. Men jeg forventer ikke at andre skal være enige i at det er riktig. Vil du forresten dele deres ukesmeny? Kanskje jeg kan lære en ting eller to Hva slags type kjøtt spiser dere mest av? Hvor mye bruker dere på å handle hver uke og hvor mange er dere i familien? Anonymous poster hash: 22a8d...925
MillaLilla Skrevet 22. januar 2014 #23 Skrevet 22. januar 2014 Så flink du er som setter opp ukesmeny for to uker av gangen. Jeg prøver å bli flinkere til å planlegge ukesmenyer, men ofte blir det litt på sparket hva det blir til middag, og da er det litt vanskeligere å balansere det. Mye god mat blir det også, ser jeg - jeg tror jeg skal la meg inspirere og i alle fall sette fiskesuppe og moussaka på menyen i løpet av de neste ukene. Det som slår meg er at jeg kanskje ikke ville hatt stekt ris på fredag og grøt på lørdag (men det avhenger litt av hvordan du lager den stekte risen. Når jeg tenker stekt ris er det mesteparten ris med små biter kjøtt og grønnsaker i, hvis risen er tilbehør og du serverer kalkunbryst ved siden av stiller det seg litt annerledes), og på lørdagen ville jeg hatt risengrynsgrøt som lunch også heller en senere kosemiddag. Til den siste søndagen kunne det kanskje være en ide å steke opp fiskekaker, karbonader eller kyllingfilet på forhånd og lage ordentlig gode sandwicher med mye mat i til å ta med på tur. Mandag: Grove pannekaker med baconTirsdag: Fisk i folie med gulrøtter, brokkoli, blomkål, squash, rødløk, aspargesbønner og hvitløkOnsdag: Fiskesuppe med gulrøtter, kålrot og potet. Servert med grovt brød med smør påTorsdag: Moussaka laget på svinekjøttdeig, squash og aubergine, ikke potetFredag: Stekt ris med kalkun, gulrøtter og erterLørdag: Hjemmelaget grøtSøndag: Omelett på brødskiveMandag: Sei i form med brokkoli, blomkål, erter og aspargesbønnerTirsdag: Kyllingsuppe med kokosmelk og karri, brød på sidenOnsdag: Spise ute, blir vel thaimat Torsdag: Grillet tørrfisk med bacon, mandelpotet og gulrotmosFredag: Nakkekoteletter stekt i form med grønnsaker, serveres med søtpotetsmos og risLørdag: Rester etter fredag Søndag: Brødskiver eller lignende, vi skal ut på tur og rekker nok ikke ordentlig middagVi er 2 voksne og 1 barn. Jeg lager alt fra bunnen av. Dette kostet meg 1900,- å handle inn, og denne summen er inkludert husholdningsbudsjettet vårt. Hadde relativt full fryser da.Hva synes dere?Anonymous poster hash: 22a8d...925
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #24 Skrevet 22. januar 2014 Så flink du er som setter opp ukesmeny for to uker av gangen. Jeg prøver å bli flinkere til å planlegge ukesmenyer, men ofte blir det litt på sparket hva det blir til middag, og da er det litt vanskeligere å balansere det. Mye god mat blir det også, ser jeg - jeg tror jeg skal la meg inspirere og i alle fall sette fiskesuppe og moussaka på menyen i løpet av de neste ukene. Det som slår meg er at jeg kanskje ikke ville hatt stekt ris på fredag og grøt på lørdag (men det avhenger litt av hvordan du lager den stekte risen. Når jeg tenker stekt ris er det mesteparten ris med små biter kjøtt og grønnsaker i, hvis risen er tilbehør og du serverer kalkunbryst ved siden av stiller det seg litt annerledes), og på lørdagen ville jeg hatt risengrynsgrøt som lunch også heller en senere kosemiddag. Til den siste søndagen kunne det kanskje være en ide å steke opp fiskekaker, karbonader eller kyllingfilet på forhånd og lage ordentlig gode sandwicher med mye mat i til å ta med på tur. Mandag: Grove pannekaker med bacon Tirsdag: Fisk i folie med gulrøtter, brokkoli, blomkål, squash, rødløk, aspargesbønner og hvitløk Onsdag: Fiskesuppe med gulrøtter, kålrot og potet. Servert med grovt brød med smør på Torsdag: Moussaka laget på svinekjøttdeig, squash og aubergine, ikke potet Fredag: Stekt ris med kalkun, gulrøtter og erter Lørdag: Hjemmelaget grøt Søndag: Omelett på brødskive Mandag: Sei i form med brokkoli, blomkål, erter og aspargesbønner Tirsdag: Kyllingsuppe med kokosmelk og karri, brød på siden Onsdag: Spise ute, blir vel thaimat Torsdag: Grillet tørrfisk med bacon, mandelpotet og gulrotmos Fredag: Nakkekoteletter stekt i form med grønnsaker, serveres med søtpotetsmos og ris Lørdag: Rester etter fredag Søndag: Brødskiver eller lignende, vi skal ut på tur og rekker nok ikke ordentlig middag Vi er 2 voksne og 1 barn. Jeg lager alt fra bunnen av. Dette kostet meg 1900,- å handle inn, og denne summen er inkludert husholdningsbudsjettet vårt. Hadde relativt full fryser da. Hva synes dere? Anonymous poster hash: 22a8d...925 Enig i at grøt etter et måltid basert på ris ikke er kjempesmart, og det er ikke et fullverdig måltid, men det skyldes rett og slett at jeg er på jobb og mannen kan ikke lage mat Så det er litt unntakstilstand, hehe. Takk for tips om å lage ordentlige sandwicher i stedet for kjedelige brødskiver, det skal jeg ta med meg. Blir vel litt salat og noe annet godt på også. Ikke så gærent som damene påstår Hi Anonymous poster hash: 22a8d...925
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå