Gå til innhold

Skal ha Bergens fiskesuppe i dag, hva ha oppi for å få den litt "hjemmelaget"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

:-)

Anonymous poster hash: 92f42...d6b

Skrevet

Fisk :)

Anonymous poster hash: 68a56...520

Skrevet

Skal ha laks i suppen:-)

Anonymous poster hash: a2940...a9d

Skrevet (endret)

- Håndpillede reker (ikke reker eller krepsehaler i lake for det smaker kadaver!)

- Blåskjell (de tar 3 minutter å dampe)

- Laks i terninger.

- Gulrot, pasternakk og purre.

- Litt matfløte.

- Litt hvitvin.

- Dryss av bladpersille eller frisk dill, samt noen biter syltet gresskar før servering.

- Godt brød og et glass hvitvin ved siden av.

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Eller suppeboller - en favoritt blant knøttene, i tillegg til MammantilNurket sine ingredienser. Bitte små deilige fiskeboller som kan svømme rundt mellom laks og reker og blåskjell. Og er ungene så små at de griser med suppen sin kan du jevne deres porsjoner med en most potet(eller potetmospulver om det er krise) så får de gryte/stuing mens mamma og pappa får suppe.

Skrevet

Karbovariant: kok litt potet og gulrot i terninger, tilsett suppen sammen med purre og la koke sammen litt. Tilsett laks/hyse/sei/torsk i biter og la trekke 3 minutter. Ekstra melk/fløte/rømme etter smak og behag.

Lavkarbo: løk, purreløk, minimais, mengder med fisk etter eget ønske, fløte, rømme evt smør. 

Husk; om du har reker i; dryss de over ved servering, de blir seige og ekle om de koker (for lenge). Ellers er det fint lite som kan gå galt. 

Anonymous poster hash: 68ed8...416
Skrevet

Løk, fiskeboller eller fisk i terninger. Gulrøtter. Reker (må ikke koke).

Hvis du ikke har handlet enda, så anbefaler jeg lofoten fiskesuppe i stedet, synes den er mye bedre enn bergen.

Anonymous poster hash: 4a006...eb9

Skrevet

Takk for svar allesammen:-)

Anonymous poster hash: a2940...a9d

Skrevet

Biter av gulrot og sellerirot.

Skrevet

Gubben pleier ha fisk, gulrot, purre og litt fløte i ihvertfall, og noen reker rett før servering. Tror jammen han har litt hvitløk i også jeg...

Anonymous poster hash: 8e982...469
Skrevet

I tillegg til fisk etc, tabasco. Lover deg, det blir knallgodt.

Skrevet

Hvorfor ikke bare lage hjemmelaget?

Her f.eks er en enkel oppskrift:

http://dinmat.no/Fiskesuppe-med-reker

Tar ca. 30 min å lage fra bunnen.

Jeg lager suppe på kraft av blåskjell og med med ørret, steinbit, reker og grønnsaker. Nydelig.

Skrevet

Jeg lager suppe på kraft av blåskjell og med med ørret, steinbit, reker og grønnsaker. Nydelig.

Godt å spise, kjedelig å gjøre.

Men jeg spiser bare fiskesuppe på hytta uansett (om jeg ikke får det servert hos noen, da)og der er det uansett pose, så for meg er posefiskesuppe bare gode minner.

Skrevet

Men jeg spiser bare fiskesuppe på hytta uansett (om jeg ikke får det servert hos noen, da)og der er det uansett pose, så for meg er posefiskesuppe bare gode minner.

Men når det er like enkelt å gjøre selv, smaker tusen ganger bedre og er mye sunnere- da forstår jeg ikke hvorfor! Toro sucks! (med hederlig unntak for brownien, men nå har jeg omsider funnet den perfekte oppskriften).

Skrevet

Men når det er like enkelt å gjøre selv, smaker tusen ganger bedre og er mye sunnere- da forstår jeg ikke hvorfor! Toro sucks! (med hederlig unntak for brownien, men nå har jeg omsider funnet den perfekte oppskriften).

Toro er koselig. Og godt.

Skrevet

For meg som er elendig(!!!!) på å lage jevning, har aldri klart å lage en god saus i hele mitt liv, så må jeg bare rope hurra for Toro altså :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...