Frkmic Skrevet 22. januar 2014 #1 Del Skrevet 22. januar 2014 Hei! Jeg venter min første, og er usikker på hva jeg egentlig trenger, å hva jeg igrunn ikke trenger når det gjelder alt egentlig. Har begynt litt forsiktig å handle inn, å har blandt annet kjøpt Leander Vuggen som jeg har tenkt å ha i stuen, i tillegg til sprinkelseng på soverommet - noen som har noe erfaring med denne? Har også kjøpt badeoljen fra Lykkelig som Liten - noen som har noe å si på denne? Takk for alle tips og svar Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144114026-utstyrsliste-f%C3%B8rste-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
SM40 Skrevet 22. januar 2014 #2 Del Skrevet 22. januar 2014 Vugge i stuen er grei å ha, vi trillet vognen inn i stua, men kommer ann på plass, trapper etc. Sprinkelseng er må ha, også kantbeskytter, og dyne. Pute er bortkastet penger, babyer skal ikke ha det. De nyfødte liker å ha det lunt rundt seg, så enten om du kjøper det som kalles "nest" type seng i senga, eller som vi gjorde rullet et teppe som vi la på langs i senga. Da ble det en passe liten plass til gullet. En uro som går rundt og spiller musikk er veldig godt å ha. Den holdt mitt gull rolig så jeg akuratt fikk meg en rask dusj. Ikke kjøp mye klær, bare litt av det aller mest nødvendige, du får mer enn du tror. Det du bør kjøpe er strømpebukse, body, pysj, i bomull og ull. Kjøp mer når du ser hva du har fått. Får du mye i str 62 bytt noe til 68, vi rakk nesten ikke bruke alt vi fikk. I tilegg kjøp 2-3 helsetepper, små tynne vaskekluter (KID har noen jeg liker). vogn og vognpose er must. Vi har Brio Duo og kjempe fornøyd med den. Kjenner ikke til oljen du har kjøpt, men sikkert ok bare det ikke er mye parfyme i. Jeg er fornøyd med Babyline, hjalp også veldig godt mot eksem. I tillegg trenger du en sårsalve som du bruker kun når babyen blir så i baken, er du flink å tørker godt så slipper du mest sannsynlig å bruke den så mye. Ikke shampoo eller annen såpe de første månedene. Greit å ha en tåteflaske og moremelkerstatnign i hus i tilfelle du får litt problemer med amming. Og til deg selv skaff en salve for såre brystvorter. Vippestol, lekegrind, leker trenger ikke babyen med en gang. Men etter en måned eller to så kan du begynne å tenke på sånne ting. Men kanskje det er noen besteforeldre som vil kjøpe noe sånt? Litt av mine erfaringer Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144114026-utstyrsliste-f%C3%B8rste-barn/#findComment-146052090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bilingüe Skrevet 27. januar 2014 #3 Del Skrevet 27. januar 2014 (endret) Flott innlegg over! Vi har hatt gulpebarn, så i tillegg til de små, søte vaskeklutene til baby har vi brukt sånne store gulpekluter. Mange! De små vaskeklutene er perfekte til når baby blir større og skal spise, for å tørke fingrene og munn De store kan også deles opp og lages til mindre vaske-/spisekluter ved behov. (De vaskes selvsagt på kokvask.) Jeg syns det var veldig greit å skylle stumpen i vasken, og bare tørke med klut. Og som sagt zinksalve til evt. sårhet. Jeg ville også hatt ei brystpumpe, i tilfelle baby ikke tar puppen ordentlig i begynnelsen, og i tilfelle du trenger å "lette på trykket" (hvis puppene er fulle og vonde uten at baby skal spise enda, eller hvis puppen er for sprengt til at baby får tak) og syns det er vanskelig å håndmelke. Ei pumpe er også kjekk å ha til å lagre litt melk i fryseren, hvis du skal ha barnevakt til baby. (Jeg syns det er best med manuell, for da kan jeg styre trykk og rytme selv, mens mange syns elektrisk er best, for da slipper de å gjøre pumpinga sjøl.) Til det (lagre melk) har Avent også noen utrolig kjekke melkelagringskopper som kan fryses og varmes, som er flotte til å ha hjemmelagd babymat på seinere, og hjemmelagd syltetøy når mini blir stor! Bare en kommentar til hvis du sliter med amming, så kan det være lurt å koppmate først, f.eks. før baby får ordentlig tak i puppen. Det sier de for at baby ikke skal lære seg flasketeknikk før puppeteknikk, og dermed ikke ønske å ta puppen senere. Det gjorde vi og det funka for oss. Leandervuggen ønsker jeg meg også. Tidligere har vi bare brukt vogn. Nå har vi fått arve dagseng fra Stokke, så da utgår leandervuggen. Badebalje er også kjekt, så slipper du å fylle evt. badekar og hoppe oppi sjøl hver gang. Kan kjøpes sammenleggbare fra f.eks. Stokke. Stellebord med badebalje virker upraktisk syns jeg, men det er vel smakssak. Trenger kun stellematte (gulv), ikke nødvendigvis stellebord, men det kan være kjekt til å ha klær, bleier, salver osv i for å ha lett tilgjengelig ved stelling + få god arbeidshøyde. Vi kjøpte Malm kommode fra Ikea, med stellematte (skumgummi, med kanter, og plast rundt) oppå. Nå bruker han kommoden på rommet, til klær Flott gjenbruk! Jeg var også glad i bæresjal (elastisk, som kan knytes på før du tar oppi baby). Husk selvfølgelig insektsnett hvis du skal ha vogn, men pass på så du ikke henger tepper og ting foran åpningen -da får baby dårlig luft inni der! Hvis du reiser mye / er mye på besøk, er sånn bærbar tøysak som du kan hekte over stolrygger flott for steder uten babystol, når baby er stor nok til å sitte. En annen ting som ikke er nødvendig, men deilig og kjekt (men litt luksus), er soveskinn til seng og vogn. Vi har hatt "naturlige" fra Nøstebarn. Men de koster jo litt. Svalende og luftende om sommeren, og varmende om vinteren. Ellers trenger en baby kun melk og kjærliget, resten tar dere etterhvert som det dukker opp PS: Ved uro -husk at baby skal se på det undenfra, altså skal være fin å se opp på, ikke bort på! Endret 27. januar 2014 av Bilingüe Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144114026-utstyrsliste-f%C3%B8rste-barn/#findComment-146066929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frkmic Skrevet 28. januar 2014 Forfatter #4 Del Skrevet 28. januar 2014 Tusen takk for nyttige svar! Dere er supre Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144114026-utstyrsliste-f%C3%B8rste-barn/#findComment-146067675 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå