Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #51 Skrevet 22. januar 2014 En par skiver med havrebrød sammen med feks egg, skinke, ost, laks pluss noen oppskårne gulerøtter, eplebåter, appelsinbåter går da ikke under usunt. Men sysn at det er tragisk at barnas matbokser må se ut som en buffet får å få de til å spise... Anonymous poster hash: d3aaf...c41
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #52 Skrevet 22. januar 2014 Herregud! Er da vel inge andre sin sak hva mine barn måtte ha i matboksen?? Hva så om de andre barna blir misunnelige - get over it sier jeg bare. Alt er ikke rettferdig og likt her i verden og barna må faktisk tåle at ikke alle har den samme matpakka. Tenker at det kan være fin læring i det også at noen ganger må man godta at sidemannen har noe som er "bedre" enn det man har selv og det må man bare godta. Anonymous poster hash: 8865d...0ec
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #53 Skrevet 22. januar 2014 Jeg lager også slike nister men her har det I frukt og grønnsaker osv i vafler og slikt ( min sønn elsker brødskive med leverpostei og gulost) og av og til får han yoghert og slik caprisone drikk, ( ikke ofte. Men mine barn får ALDRI nugatti osv og det er det mange andre barn som får , vet min sønn vil ha det .Da må de forby slike ting også da det frister nemlig ; p Stå på hi jeg hadde tatt det opp med styrer. Anonymous poster hash: 8f0d8...56b
Superdolly Skrevet 22. januar 2014 #54 Skrevet 22. januar 2014 Jøss, så merkelig. Å legge lapp i hylla var merkelig nr 1. Å be deg "tone ned" matpakken var merkelig nr 2. Slik jeg leser innlegget ditt er ikke ditt barns matpakke spesielt fancy, men litt annerledes. Jeg hadde rett og slett skrevet svar på baksiden av lappen (ja, jeg kan være barnslig) at jeg gjerne stiller opp for en prat angående matpakkene, og at de var velkommen til å invitere meg til en slik samtale. Ett av mine barn var (og er) ikke spesielt glad i brødskiver, og fikk også med seg slike matpakker i barnehagen. Den eneste reaksjonen jeg fikk av de ansatte, var av typen: "I dag gikk maten ned på høykant!" Sagt med et smil. Jeg er for øvrig en sterk tilhenger av at barn må lære seg å tåle at ikke alt er likt, alltid. Noen får slik, andre sånn.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #55 Skrevet 22. januar 2014 Jøss, så merkelig. Å legge lapp i hylla var merkelig nr 1. Å be deg "tone ned" matpakken var merkelig nr 2. Slik jeg leser innlegget ditt er ikke ditt barns matpakke spesielt fancy, men litt annerledes. Jeg hadde rett og slett skrevet svar på baksiden av lappen (ja, jeg kan være barnslig) at jeg gjerne stiller opp for en prat angående matpakkene, og at de var velkommen til å invitere meg til en slik samtale. Ett av mine barn var (og er) ikke spesielt glad i brødskiver, og fikk også med seg slike matpakker i barnehagen. Den eneste reaksjonen jeg fikk av de ansatte, var av typen: "I dag gikk maten ned på høykant!" Sagt med et smil. Jeg er for øvrig en sterk tilhenger av at barn må lære seg å tåle at ikke alt er likt, alltid. Noen får slik, andre sånn. Jeg er enig i at barn må lære at ikke alt er likt, og jeg har ikke sett matpakkene som her får kritikk. Men om det er superfancy mat som barna forbinder mer med snop eller at maten skaper oppstyr slik at det blir stor uro rundt matbordet i barnehagen synes jeg det er greit at barnehageansatte ber foreldre tone ned. Da handler det slik jeg ser det ikke lenger om din valgfrihet som forelder, men om at matsituasjonen i barnehagen er uakseptabel. Jeg er forøvrig tilhenger av at barn, også småspiste barn, bør ikke dulles for mye med i matveien. Faren er at de da nekter å spise "normal" mat som ikke er ablegøyete. Men klart, om barnet bare ikke spiser noenting, tror jeg nok at jeg som mor ville strukket meg langt Anonymous poster hash: 0c451...d0a
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #56 Skrevet 22. januar 2014 Dere som lager sunne, grove vafler. Kan jeg få oppskrift? Har en småspist gutt Anonymous poster hash: 90396...9fe
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #57 Skrevet 22. januar 2014 Egetlig så skjønner jeg at dagens unger er "kresne". Det er jo ikke rart i det hele tatt. Hvem giddder og spsie skiver med leverpostei ost eller skinke når alternativet er havre vaffler, matmuffins, og frukt i alle regnbuens farger. Når vi var små var det ingen foreldre som gadd å holde på slik. Vi måtte spise skiver med salami, ost eller leverpostei, alternativet vårt var å gå sultne... Vi diller og daller altfor mye med barna nå om dagen. Ikke rart at ungene blir kresne. Men kanskje ikke så rart når alle som spiser fiskeboller og kjøttkaker her inne blir kritisert for både å være usunne, feite og lite kreative. Anonymous poster hash: d3aaf...c41 Hvorfor tvinge et barn til å spise det som ikke er særlig næringsrikt og sunt når barnet naturlig foretrekker det som er sunt? Det finnes ikke tvil om at det er sunnere med grovkarbo enn lysere brød, det finnes ikke tvil om at det er sunnere for barnet å f.eks. spise omelett med grønnsaker i til en grovkarboskive, supplert med grønnsaks"pinner" og med fruktbiter til dessert. Et barn som foretrekker slik mat har sine naturlige instinkt inntakt og går etter den maten som er næringstett og næringsrik og variert. Hvorfor skal vi tvinge barna til et dårligere kosthold?? Anonymous poster hash: f5984...84b Er det automatikk i at brødmat må være lyst brød?? Her spiser vi kun skikkelig grovbrød og barna tror at de barna som spiser kneipbrød i matpakkeproduksjon spiser loff.. Anonymous poster hash: bc5c9...073
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #58 Skrevet 22. januar 2014 Grove vafler: 3 egg 2 ss rapsolje Ca 2 dl melk Fibra fullkornsmel el sammalt hvete til røren blir fin i konsistensen. 2 ts honning 1/2 ts bakepulver. Pippipannekaker. 3 egg 3 ss havregryn 3 ss cottage cheese. Kjøres glatt med stavmikser. Stekes som lapper i en stekepanne på middels varme. Anonymous poster hash: e8f9f...30f
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #60 Skrevet 22. januar 2014 Leser denne tråden med stooor interesse. Jeg har en sønn på 4 år med "spiseutfordringer". Det har han alltid hatt og vi har hatt god hjelp av ernæringsfysiolog og barnehagen i samarbeid. Her har mantra vært at barn trenger mat med næring i, og nok av det! Her i gården spises det ca 1 brødskive i uka, en god del knekkebrød og mye annen type mat. Matpakkene her er som en tapasrett, etter oppmuntring fra ernæringsfysiolog og barnehage. Ingen utskjæringer ( har jeg heller ikke inntrykk av at HI lager) men f. eks en fiskekake eller pølse i terninger, ostebiter, div tørre frokostblandinger i en boks, paprikabiter, tynne gulerotstenger, kalde kjøttboller i en boks - med andre ord alt som kan puttes i en matboks og spises med fingrene. Brødmat er en utfordring å spise pga konsistens for mange barn, min strever både med brød og boller og mange andre barn gjør også det. Mange av de blir kritisert som kresne. Jeg skjønner ikke denne særnorske forherligelse av brødskiva. Det er ingenting galt med den, men at alle må spise brødskiver fatter jeg ikke. Å kalle lunsjmuffins "fotballfruemat" synes jeg er omvendt jåleri, for guds skyld ikke skill deg ut ved å prøve å lage noe bedre enn gode gamle brødskiva.... Jeg har aldri opplevd at det har vært problematisk å sende med alternativ matpakke til barnehagen. De andre ungene gjør ikke noe nummer av det, og barnehagen gir heller ikke inntrykk av at det er problematisk. HI, lag lunsjmuffins og annet spennende, det handler om matglede også! Anonymous poster hash: 9edb3...73b
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #61 Skrevet 22. januar 2014 Mange bhg som har regler på hva unger kan ha med seg i matboksen. Er det laget slike regler i din bhg? Reglene bruker å lages som et samarbeid mellom barnehagens ansatte og foreldrene (FAU). Det er veldig greit å legge noen føringer på hva som er grei barnehagemat. Mange unger blir veldig opptatt av hva andre har med seg, slik at de glemmer å spise selv. Anonymous poster hash: 28a4e...9ad Anonymous poster hash: 28a4e...9ad Enig. Jeg ser faktisk at det kan bli problematisk hvis du sender med vafler og muffins i matboksen. Du vet kanskje at de er fulle av fullkorn og uten sukker, men det vet ikke de andre barna. De tenker kaker og blir misunnelige. Anonymous poster hash: 18011...c7a
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #62 Skrevet 22. januar 2014 Noen barn er småspiste ja. det er greit. Men at barn og ungdom spiser for lite er faktisk ikke problemet i landet vårt. De spiser når de er sultne, så lenge de ikke har ett medisinsk problem, noen gnager mye noen ganger lite. kun slik lærer de seg å spise fordi de er sultne og ikke fordi det ser godt ut. Anonymous poster hash: 9e4a0...6d5
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #63 Skrevet 22. januar 2014 Teit av bhg,da får du ta en tlf til styrer å spør om det er bedre at hun ikke spiser,el så får bhg kutte ut mat bokser og overta lunsj servering. Anonymous poster hash: 207e6...115
Superdolly Skrevet 22. januar 2014 #64 Skrevet 22. januar 2014 Jøss, så merkelig. Å legge lapp i hylla var merkelig nr 1. Å be deg "tone ned" matpakken var merkelig nr 2. Slik jeg leser innlegget ditt er ikke ditt barns matpakke spesielt fancy, men litt annerledes. Jeg hadde rett og slett skrevet svar på baksiden av lappen (ja, jeg kan være barnslig) at jeg gjerne stiller opp for en prat angående matpakkene, og at de var velkommen til å invitere meg til en slik samtale. Ett av mine barn var (og er) ikke spesielt glad i brødskiver, og fikk også med seg slike matpakker i barnehagen. Den eneste reaksjonen jeg fikk av de ansatte, var av typen: "I dag gikk maten ned på høykant!" Sagt med et smil. Jeg er for øvrig en sterk tilhenger av at barn må lære seg å tåle at ikke alt er likt, alltid. Noen får slik, andre sånn. Jeg er enig i at barn må lære at ikke alt er likt, og jeg har ikke sett matpakkene som her får kritikk. Men om det er superfancy mat som barna forbinder mer med snop eller at maten skaper oppstyr slik at det blir stor uro rundt matbordet i barnehagen synes jeg det er greit at barnehageansatte ber foreldre tone ned. Da handler det slik jeg ser det ikke lenger om din valgfrihet som forelder, men om at matsituasjonen i barnehagen er uakseptabel. Jeg er forøvrig tilhenger av at barn, også småspiste barn, bør ikke dulles for mye med i matveien. Faren er at de da nekter å spise "normal" mat som ikke er ablegøyete. Men klart, om barnet bare ikke spiser noenting, tror jeg nok at jeg som mor ville strukket meg langt Anonymous poster hash: 0c451...d0a Her var det, så vidt jeg skjønte, snakk om andre ting enn brød. Frukt, grønnsaker, matmuffins og grove vafler. I mine øyne er ikke det spesielt "ablegøyete", men går under helt normal mat. Jeg synes personlig det er langt mer "ablegøyete" å skjære ut frukten som dyr, lage blomster av grønnsakene og stikke ut figurer og bokstaver og slikt. Hvorfor skal man sulte barn som ikke vil ha brødskiver?
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #65 Skrevet 22. januar 2014 Mange bhg som har regler på hva unger kan ha med seg i matboksen. Er det laget slike regler i din bhg? Reglene bruker å lages som et samarbeid mellom barnehagens ansatte og foreldrene (FAU). Det er veldig greit å legge noen føringer på hva som er grei barnehagemat. Mange unger blir veldig opptatt av hva andre har med seg, slik at de glemmer å spise selv. Anonymous poster hash: 28a4e...9ad Anonymous poster hash: 28a4e...9ad Enig. Jeg ser faktisk at det kan bli problematisk hvis du sender med vafler og muffins i matboksen. Du vet kanskje at de er fulle av fullkorn og uten sukker, men det vet ikke de andre barna. De tenker kaker og blir misunnelige. Anonymous poster hash: 18011...c7a Den dagen det blir vedtatt og skrevet ned i Norges Lover skal jeg gå med på dette. Men fram til da kan FAU, barnehage og skole drite og dra når det gjelder hva mine barn får med i matboksen. Anonymous poster hash: 6fd25...e7d
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #66 Skrevet 22. januar 2014 Jøss! Overveldende med svar her! For det første har jeg ALDRI stukket ut så mye som et agurkhjerte eller en paprikastjerne. Det har vært snakk om babygulrot, cherrytomat, sukkererter, blåbær eller eplebåter i små bokser i matboksen. Fiskekaker, eggerøre, fullkornspastaskruer eller falafel . Vafler har hun fått med EN gang og det var snakk om to hjerter. Datteren min har vært hjemme med feber i dag, men jeg ringte til styrer. Hun kunne ikke forstå hvor dette kommer fra, hun pleier å stikke innom kjøkkenet til min datters avd under lunsjen for å smøre seg mat og ikke lagt merke til at de andre ungene har brydd seg eller at personalet har sagt noe. Det er ikke blitt satt inn en ped.vikar men hun som skrev lappen hadde blitt bedt om å ta litt ekstra ansvar mens pedleder er sykemeldt (noe som jeg ikke synes er en god ide, men det er en helt annen sak). Styrer skal ta en prat med de i morgen og jeg har fått beskjed om å lage den matboksen jeg vil at barnet mitt skal ha. Punktum. HI Anonymous poster hash: 4a221...e1a
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #67 Skrevet 22. januar 2014 Er det automatikk i at brødmat må være lyst brød?? Her spiser vi kun skikkelig grovbrød og barna tror at de barna som spiser kneipbrød i matpakkeproduksjon spiser loff.. Anonymous poster hash: bc5c9...073 Det var ment som et eksempel. Det er velkjent at barn spiser for mye brød uavhengig av grovheten. Det jeg mente var at det må være greit om foreldre velger å gi barna en mer variert matpakke. En matpakke som også inneholder litt grønnsaker og frukt gir langt mer næringsstoffer enn en matpakke med bare brødskive (uansett grovhet) med flatt pålegg på. Er bare bra at barna dine tror kneip er loff - det er jo ikke langt fra sannheten Jeg mener bare at foreldre må kunne få velge sunnere matalternativer for barna sine uten at barnehage eller skole skal komme og nekte dem det. Vi ønsker jo et mest mulig variert kosthold ernæringsmessig og dermed også helsemessig på sikt. Og i steden for å se på de mer kreative og varierte matpakkene som en trussel så burde de heller være til inspirasjon for andre foreldre. Andre barn kan bli mer matinteressert ved å se at andre har annen mer "spennende" mat, og det bør tas som et pluss At de kanskje ikke får det samme hver dag så kan det likevel skape en interesse. Men nå ser jeg at HI har svart og at det ikke er noe problem i bhg likevel, og det er jo supert Anonymous poster hash: f5984...84b
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #68 Skrevet 22. januar 2014 Jøss, så merkelig. Å legge lapp i hylla var merkelig nr 1. Å be deg "tone ned" matpakken var merkelig nr 2. Slik jeg leser innlegget ditt er ikke ditt barns matpakke spesielt fancy, men litt annerledes. Jeg hadde rett og slett skrevet svar på baksiden av lappen (ja, jeg kan være barnslig) at jeg gjerne stiller opp for en prat angående matpakkene, og at de var velkommen til å invitere meg til en slik samtale. Ett av mine barn var (og er) ikke spesielt glad i brødskiver, og fikk også med seg slike matpakker i barnehagen. Den eneste reaksjonen jeg fikk av de ansatte, var av typen: "I dag gikk maten ned på høykant!" Sagt med et smil. Jeg er for øvrig en sterk tilhenger av at barn må lære seg å tåle at ikke alt er likt, alltid. Noen får slik, andre sånn. Jeg er enig i at barn må lære at ikke alt er likt, og jeg har ikke sett matpakkene som her får kritikk. Men om det er superfancy mat som barna forbinder mer med snop eller at maten skaper oppstyr slik at det blir stor uro rundt matbordet i barnehagen synes jeg det er greit at barnehageansatte ber foreldre tone ned. Da handler det slik jeg ser det ikke lenger om din valgfrihet som forelder, men om at matsituasjonen i barnehagen er uakseptabel. Jeg er forøvrig tilhenger av at barn, også småspiste barn, bør ikke dulles for mye med i matveien. Faren er at de da nekter å spise "normal" mat som ikke er ablegøyete. Men klart, om barnet bare ikke spiser noenting, tror jeg nok at jeg som mor ville strukket meg langt Anonymous poster hash: 0c451...d0a Her var det, så vidt jeg skjønte, snakk om andre ting enn brød. Frukt, grønnsaker, matmuffins og grove vafler. I mine øyne er ikke det spesielt "ablegøyete", men går under helt normal mat. Jeg synes personlig det er langt mer "ablegøyete" å skjære ut frukten som dyr, lage blomster av grønnsakene og stikke ut figurer og bokstaver og slikt. Hvorfor skal man sulte barn som ikke vil ha brødskiver? Helt enig, den maten du nevner er ikke ablegøyete men typiske bentobox til barn er i utgangspunktet en betegnelse på å få mat til å se ut som noe annet som risballer formet som snømenn, figurfrukt/grønnsaker o.l. Det synes jeg blir ablegøyete og kan forstå at det kan skape uro ved matbordet. Ser at HI har svart på hva hun putter i matboksen, og det er absolutt ikke noe uvanlig, så her er det full skjerpings fra barnehagens side! Ellers helt enig, brødskive er ikke det eneste alternativet til lunsj Anonymous poster hash: 0c451...d0a
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #69 Skrevet 22. januar 2014 Treåringen får av og til middagsrester i matpakken sin, noen dager knekkebrød, andre dager grove vafler osv. Jeg varierer til det uendelige. Jeg er en stor motstander av en svett osteskive på en brødskive (som nødvendigvis ikke er så sunn heller) hver bidige dag. Dessuten ville barnet mitt fått i seg brød 3 ganger om dagen, noe jeg egentlig synes er i meste laget. Siden jeg ikke baker brød selv, aner jeg ikke hvor mye konserveringsmidler og annet dritt hun får i seg heller. Salater, grønnsaker, middagsrester og annet godt er kjempegode matpakker. Men å lage en dyrehage av maten er i det meste laget. Det gjør ikke jeg. Å ha variert, sunt kosthold burde ikke bli kritisert. Når det er sagt, de har også kommentert matpakken til barnet mitt i barnehagen vår. Ped.lederen faktisk. Hun mente at barnet har for mye og forskjellig mat med seg, og at hun ikke vet hvor hun skal starte. Ja, men så fortell henne det! Hun er jo pinade bare 2,5 år gammel og trenger veiledning. Anonymous poster hash: 526ad...3ba
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #70 Skrevet 22. januar 2014 Treåringen får av og til middagsrester i matpakken sin, noen dager knekkebrød, andre dager grove vafler osv. Jeg varierer til det uendelige. Jeg er en stor motstander av en svett osteskive på en brødskive (som nødvendigvis ikke er så sunn heller) hver bidige dag. Dessuten ville barnet mitt fått i seg brød 3 ganger om dagen, noe jeg egentlig synes er i meste laget. Siden jeg ikke baker brød selv, aner jeg ikke hvor mye konserveringsmidler og annet dritt hun får i seg heller. Salater, grønnsaker, middagsrester og annet godt er kjempegode matpakker. Men å lage en dyrehage av maten er i det meste laget. Det gjør ikke jeg. Å ha variert, sunt kosthold burde ikke bli kritisert. Når det er sagt, de har også kommentert matpakken til barnet mitt i barnehagen vår. Ped.lederen faktisk. Hun mente at barnet har for mye og forskjellig mat med seg, og at hun ikke vet hvor hun skal starte. Ja, men så fortell henne det! Hun er jo pinade bare 2,5 år gammel og trenger veiledning. Anonymous poster hash: 526ad...3ba Nei! Når barna blir utsatt for alt for mange valgmuligheter blir de forvirret og usikre. Da klarer de ikke å få oversikt og det gjør dem utrygge. Her er jeg helt enig med ped. leder. Du trenger ikke å ha en svett gulostbit på ei brødskive, men man kan begrense seg til to ulike matvarer i matboksen, Fiskekaker og sukkererter. Det kan ikke være slik at barnehagepersonellet skal sitte å veilede barn til å spise fordi de er forvirret av alt de finner i matboksen sin Anonymous poster hash: 0c451...d0a
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #71 Skrevet 22. januar 2014 Dette blir bare for dumt! Det er barnehagen som jobber for deg og barnet ditt ikke motsatt! Dermed kan ikke de komme å fortelle hva barnet ditt ikke får lov å ha med seg! Godt det ordnet seg HI Anonymous poster hash: 3ee4f...d79
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 22. januar 2014 #72 Skrevet 22. januar 2014 Treåringen får av og til middagsrester i matpakken sin, noen dager knekkebrød, andre dager grove vafler osv. Jeg varierer til det uendelige. Jeg er en stor motstander av en svett osteskive på en brødskive (som nødvendigvis ikke er så sunn heller) hver bidige dag. Dessuten ville barnet mitt fått i seg brød 3 ganger om dagen, noe jeg egentlig synes er i meste laget. Siden jeg ikke baker brød selv, aner jeg ikke hvor mye konserveringsmidler og annet dritt hun får i seg heller. Salater, grønnsaker, middagsrester og annet godt er kjempegode matpakker. Men å lage en dyrehage av maten er i det meste laget. Det gjør ikke jeg. Å ha variert, sunt kosthold burde ikke bli kritisert. Når det er sagt, de har også kommentert matpakken til barnet mitt i barnehagen vår. Ped.lederen faktisk. Hun mente at barnet har for mye og forskjellig mat med seg, og at hun ikke vet hvor hun skal starte. Ja, men så fortell henne det! Hun er jo pinade bare 2,5 år gammel og trenger veiledning. Anonymous poster hash: 526ad...3ba Sorry, men ditt barn er ikke alene i barnehagen. De har 15-20 unger som skal spise samtidig, og nei, de har ikke tid til å "veilede" alle, det er foreldrenes oppgave. At du tror at ditt barn kommer på et restaurant hver gang han/hun spiser i barnehage er egentlig ditt problem... Hvis ped. leder mener at det forstyrrer matsituasjonen og ungen din ikke blir mett, så må du faktisk ta hensyn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå