Gå til innhold

Fikk lapp i hylla i barnehagen med beskjed om å tone ned matboksen!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg holdt på å gå i bakken i garderoben, men det var mange andre foreldre der så jeg holdt kjeft.

De andre ungene blir visst "sjalu" og svært opptatt av hva min datter får med seg til lunsj.

Hun er veldig sær i kosten og vi sliter med å få i henne mat så jeg lager skikkelig bentobox med frukt og grønt for å få henne til å spise. Noen ganger lager jeg lunsjmuffins eller havrevafler (sukkerfrie!), det er sikkert de som har fått oppmerksomhet.

Dette blir for teit!  Ped leder er sykemeldt fortiden så jeg forstår ikke helt hvordan de bare kan bestemme seg for dette på denne måten..

Anonymous poster hash: 4a221...e1a

Vi har samme problemet, et barn som bare ikke spiser brød! Så jeg har også ganske kreativ matboks for å få i ungen nok mat. Men er obs på å holde det sunt, dvs balansert i forhold til næringsstoffer, uten tilsatt sukker og i fornuftige mengder.

Var også redd for å få kjeft og klager på at andre barn ble misunnelige på foreldresamtalen. Men jeg fikk i stedet skryt og spørsmål om oppskrift! Så det er forskjell på barnehager!

Anonymous poster hash: f579e...48c

Skrevet

Jeg er enig med barnehagen.

Slike fancye matbokser fyllt med dill og dall gjør barn sære i matveien. Og selvfølgelig blir det litt uro rundt måltidene.

Alt med måte mener jeg.

Kanskje ungen din bør lære seg å spise mat som ser ut som det det er istedet for dill og dall plukkeriene?

Regner med det er ganske ekstreme matbokser du sender med, siden du fikk notat om det.

Hun lærer seg å spise vanlig mat hvis det er det hun får servert. Nekter hun, så er hun ikke sulten nok.

Du kan evt legge oppi et par hjerteforma agurkskiver da vettu..

Anonymous poster hash: cc135...c14

Skrevet

Jeg holdt på å gå i bakken i garderoben, men det var mange andre foreldre der så jeg holdt kjeft.

De andre ungene blir visst "sjalu" og svært opptatt av hva min datter får med seg til lunsj.

Hun er veldig sær i kosten og vi sliter med å få i henne mat så jeg lager skikkelig bentobox med frukt og grønt for å få henne til å spise. Noen ganger lager jeg lunsjmuffins eller havrevafler (sukkerfrie!), det er sikkert de som har fått oppmerksomhet.

Dette blir for teit!  Ped leder er sykemeldt fortiden så jeg forstår ikke helt hvordan de bare kan bestemme seg for dette på denne måten..

Vi har samme problemet, et barn som bare ikke spiser brød! Så jeg har også ganske kreativ matboks for å få i ungen nok mat. Men er obs på å holde det sunt, dvs balansert i forhold til næringsstoffer, uten tilsatt sukker og i fornuftige mengder.

Var også redd for å få kjeft og klager på at andre barn ble misunnelige på foreldresamtalen. Men jeg fikk i stedet skryt og spørsmål om oppskrift! Så det er forskjell på barnehager!

Forresten, leste ikke alle innleggene før jeg svarte: Jeg diller ikke med maten. Det er ikke figurer eller noe slikt. Ingen tvil om at muffinsene er stappfulle av grønnsaker, og ingenting som ser ut som kaker. Men det ser likevel mer fargerikt og fristende ut enn en boks full av kun biter med doble kneippbrødskiver og prim...

Hilsen # 27

Gjest Julia1984
Skrevet

Veldig enig med barnehagen!

.....men som ansatt ville jeg sagt det face to face, ikke lapp

Skrevet

Dette blir for teit! Ped leder er sykemeldt fortiden så jeg forstår ikke helt hvordan de bare kan bestemme seg for dette på denne måten..

Haha hadde jeg ikke brydd meg en døyt om!! Det er ditt barn og du dom bestemmer. De som jobber i bhg får betalt for å gjøre en jobb, ikke for å blande seg oppi hva som er i matboksen (så lenge det er næringsrik mat..)

Anonymous poster hash: c2afb...fd4

Annonse

Skrevet

De får gjøre som vår bhg gjorde. Nekte alle matbokser og innføre havregrøt til alle. Mot kostpenger.

Anonymous poster hash: aee6b...c09

Skrevet

Litt enig med bhg her, men de burde tatt det med deg direkte og ikke på en lapp.

Skrevet

Eneste jeg reagerer på er at de sa det pr lapp.. Hva har skjedd med kommunikasjon?

Skrevet

Utrolig uprofesjonelt av barnehagen.. Jeg hadde definitivt tatt det opp med assisterende leder!

Skrevet

D barnehagen "vår" bestemte at de skulle "slutte" med yoghurt sa jeg klart fra at jeg bestemmer selv hva min datter skal spise i lunsjen så lenge vi står for maten selv! Gikk flere dager der hun ikke fikk spise yoghurten jeg sendte med, den ble bare liggende uåpnet i matboksen. Fordi de har "bestemt seg for å slutte med yoghurt" (hadde forstått det om bhg sto for yoghurten selv, men det har de aldri gjort) Da tok jeg en hissig telefon til styrer og sa at det er JEG som bestemmer hva MIN datter skal ha i matboksen sin og spise til lunsj. Var snakk om en sånn mini-danonino-yoghurt sammen med brødskivene liksom!

Skrevet

Helt enig med barnehagen, dog ikke måten de tok det opp på. Man former barnet sitt og påvirker resten av barna, det er noe å ha me seg i hverdagen og slutte å late som man er årets mor med alt fjas det medbringer. La mat være mat og frukt være frukt, så kan dyr være i dyrehagen og den staselige sunne muffinsen i hjemmet til fotballfrue.

Anonymous poster hash: 3a630...96f

Skrevet

Latterlig av barnehagen - både beskjeden og måten beskjeden ble levert på! Barnet ditt får sunn mat som hun spiser opp, du har virkelig ingen grunn til å endre på noe som helst. Gi klar beskjed til barnehagen om at dette er overtramp fra deres side, og be dem heller om å, om de absolutt må "ta" noen, oppfordre de andre foreldrene til å lage mer spennende matpakker til sine barn.

Og til deg som syntes det var fælt om datteren til HI skulle bli "husket som barnet med de rare matpakkene": Jeg håper du tuller!

Anonymous poster hash: 5c187...425

Annonse

Skrevet

Enig med barnehagen, men det kunne helt klart blitt gjort på en annen måte. Har du som forelder snakket med barnehagen om at din datter er vanskelig i matveien?

Min var som din. Selv om dill og dall kan være bra, så er det virkelig unødvendig. For du kan ikke alltid være der for henne og smøre matpakkene når hun blir større. Du gjør deg selv en bjørnetjeneste!

Min spiste ingen ting og han ble tynnere, men etter mange samtaler med barnehagen ansikt til ansikt har vi kommet frem til hva han liker og hva barnehagen kan gjøre for å hjelpe på best mulig måte. Han er blitt en drøm i mat veien på et halvt år. Takket være BARNEHAGEN :)

SAMARBEID ER DET NOE SOM HETER. ER DET VIRKELIG SÅ VANSKELIG FOR DERE FORELDRE Å SPØRRE OM RÅD OG HJELP?

Det sier seg selv at sukkerfrie vafler og muffins vil gi misunnelse blant de andre barna som veit dette er godsaker.

Lær deg å ta hensyn til mange andre barn og ta en prat med barnehagen!

Anonymous poster hash: 257e5...346
Skrevet

Hadde tatt det en samtale med styrer.

Agenda:

1. Lapp i hylla som kommunikasjonsmiddel?

2. Evt.problemer med matpakken til barnet ditt

Skrevet

Jeg jobber selv i bhg,og synes den lappen var unødvendig. Er det noe man vil ta opp,snakker man sammen.

Er litt enig i at som foreldre får man selv bestemme hva som skal være i matboksen,men om man sender med muffins og vafler hver dag skjønner jeg at det kan bli misunnelse.

Hva med og sende med sånn på turdager? Så blir den matpakken litt spesiell?

Vi har en gutt på avd som ikke spiser så mye for tiden,der bruker mammaen pepperkakeformer på brødskivene/polarbrød. Og former på frukt og grønnsakene, da er det jo samme maten,men ser litt artigere ut.

Ta en prat med bhg,si hva du mener og bli enige.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 01458...473

Skrevet

Er det noe jeg ikke beundrer mye så er det "årets mor" matbokser.å

Ditt barn får nok næring hjemme utenom barnehage tiden. Og med vanlig mat i barnehagen.

Anonymous poster hash: 11e9d...325

Hva vet vel du om det? Mener du at ungen skal gå hele dagen uten mat? Vet om en som ihvertfall ikke får prisen for årets mor, fancy matpakke eller ikke.

Nei, men vafler i barnehagen er unødvendig. Gi vafler på fritiden, usukret eller ei. Hvordan hadde du reagert hvis jeg sendte med min unge noe som så ut som sjokoladekake, men var uten sukker? Og ungen din gråt hjemme fordi hun ikke fikk lov å ha med sjokoladekake i barnehagen?

Istedenfor å nekte deg og gi ungen din noe som er både sundt og godt, hadde jeg spurt deg om oppskriften. Jeg ser for meg at det ikke var det svaret du ønsket deg.
Skrevet

Når den norske matpakken ikke er særlig sunn i utgangspunktet (for mye brød, for mye bearbeidede kjøttprodukter, for lite grønnsaker), synes jeg det blir feil å be en mor om å tone ned matpakken til barnet, så lenge den er sunn og ikke altfor stæsjet opp (typen med frukt skåret som dyr).

Kjenner jeg er glad jeg bor et sted der gutten får en 3-retters til lunsj...

Anonymous poster hash: a716a...b55

Skrevet

Sorry. men: jeg skjønner barnehagen godt jeg…

Du må sove på denne, og når overraskelsen og indignasjon over å få lapp i hylla er lagt til side står du nå igjen med et spm ingen andre enn du kan svare på: vil du at de andre ungene skal tenke på din jente som hun med annerledes mat? Hva skjer fremover for henne, under mat i bh? Det kan bli status, men - det kan likegjerne bli det motsatte… Har de voksne lagt merke til det har nok barna det også...

Anonymous poster hash: 5fe65...907

Du er vel kanskje ikke helt edru du?

Anonymous poster hash: 3d7bb...f4d

Skrevet

Når den norske matpakken ikke er særlig sunn i utgangspunktet (for mye brød, for mye bearbeidede kjøttprodukter, for lite grønnsaker), synes jeg det blir feil å be en mor om å tone ned matpakken til barnet, så lenge den er sunn og ikke altfor stæsjet opp (typen med frukt skåret som dyr).

Kjenner jeg er glad jeg bor et sted der gutten får en 3-retters til lunsj...

Anonymous poster hash: a716a...b55

Enig. Brødmatpakke har gått ut på dato. Barn trenger ordentlig mat i løpet av dagen! Jeg sender med en mp som sikkert kunde få beskjed om å tones ned. Det kan de bare prøve seg på !

Anonymous poster hash: 3d7bb...f4d

Skrevet

Støtter deg 100% HI. Eg er begynt å sende med jenta mi sunne grove vafler fordi ho ikkje er så glad i brød. Fekk alltid full matboks. Hadde brød vert sunt og flott hadde eg såklart fortsatt med det, og håpt at ho eter når ho er sulten nok.

Men ernæringsfysiologer og andre anbefale variasjon vekk frå all den brødmaten.

Så det skremmande mange her inne meine, er at eg skal sende med mitt

barn ein meir usunn matpakke, som ho ikkje vil eta, for at ikkje andre skal bli sjalu.

Huff, nei der får dei ansatte ta jobben å forklara at alt er ikkje likt for alle.

Skrevet

Dette har de ansatte i bhg ingenting med?? Synes det var frekt.

Din unge - du bestemmer maten!

Anonymous poster hash: 8d94d...f3f

Skrevet

Egetlig så skjønner jeg at dagens unger er "kresne". Det er jo ikke rart i det hele tatt. Hvem giddder og spsie skiver med leverpostei ost eller skinke når alternativet er havre vaffler, matmuffins, og frukt i alle regnbuens farger.

Når vi var små var det ingen foreldre som gadd å holde på slik. Vi måtte spise skiver med salami, ost eller leverpostei, alternativet vårt var å gå sultne...

Vi diller og daller altfor mye med barna nå om dagen. Ikke rart at ungene blir kresne.

Men kanskje ikke så rart når alle som spiser fiskeboller og kjøttkaker her inne blir kritisert for både å være usunne, feite og lite kreative.

Anonymous poster hash: d3aaf...c41
Skrevet

Latterlig. I vår barnehage lærer de barna at det er forskjell. Kanskje du skulle ønske vedkommende "velkommen til verden!"

Ikke føy deg hvertfall. Hadde du sendt med søtsaker osv. skulle jeg forstått dem. Du skulle jo heller hatt skryt!

Anonymous poster hash: 157dc...910
Skrevet

Egetlig så skjønner jeg at dagens unger er "kresne". Det er jo ikke rart i det hele tatt. Hvem giddder og spsie skiver med leverpostei ost eller skinke når alternativet er havre vaffler, matmuffins, og frukt i alle regnbuens farger.

Når vi var små var det ingen foreldre som gadd å holde på slik. Vi måtte spise skiver med salami, ost eller leverpostei, alternativet vårt var å gå sultne...

Vi diller og daller altfor mye med barna nå om dagen. Ikke rart at ungene blir kresne.

Men kanskje ikke så rart når alle som spiser fiskeboller og kjøttkaker her inne blir kritisert for både å være usunne, feite og lite kreative.

Anonymous poster hash: d3aaf...c41

Hvorfor tvinge et barn til å spise det som ikke er særlig næringsrikt og sunt når barnet naturlig foretrekker det som er sunt? Det finnes ikke tvil om at det er sunnere med grovkarbo enn lysere brød, det finnes ikke tvil om at det er sunnere for barnet å f.eks. spise omelett med grønnsaker i til en grovkarboskive, supplert med grønnsaks"pinner" og med fruktbiter til dessert.

Et barn som foretrekker slik mat har sine naturlige instinkt inntakt og går etter den maten som er næringstett og næringsrik og variert.

Hvorfor skal vi tvinge barna til et dårligere kosthold??

Anonymous poster hash: f5984...84b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...