Gå til innhold

Fikk lapp i hylla i barnehagen med beskjed om å tone ned matboksen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holdt på å gå i bakken i garderoben, men det var mange andre foreldre der så jeg holdt kjeft.

De andre ungene blir visst "sjalu" og svært opptatt av hva min datter får med seg til lunsj.

Hun er veldig sær i kosten og vi sliter med å få i henne mat så jeg lager skikkelig bentobox med frukt og grønt for å få henne til å spise. Noen ganger lager jeg lunsjmuffins eller havrevafler (sukkerfrie!), det er sikkert de som har fått oppmerksomhet.

Dette blir for teit!  Ped leder er sykemeldt fortiden så jeg forstår ikke helt hvordan de bare kan bestemme seg for dette på denne måten..

Anonymous poster hash: 4a221...e1a

Fortsetter under...

Skrevet

Hei. Ville tatt dette opp med konstituert ped.leder.

Anonymous poster hash: a9303...0f1

Skrevet

du må da få lov til å gi ungen din den lunsjen du vil, så lenge det er sunt og bra for barnet..  andre foreldre kan evt bare skjerpe seg og heller konsentrere seg om å lage sunn mat til sine barn i matpakken :)

Skrevet

Seriøst? Da må de heller prøve å lære de andre barna at folk har forskjellig mat med seg. Så lenge det ikke er mat full i sukker, kaker , sjokolade osv, så syntes ikke jeg barnehagen har noe med det å gjøre. 👼

Anonymous poster hash: a52b7...007

Skrevet

Det gir du glatt blaffen i, selvsagt, og det kan du jo si fra om.

Skrevet

I alle dager så merkelig av barnehagen!

Anonymous poster hash: 1058a...d80

Annonse

Gjest MaJo0812
Skrevet

Da svarer du med samme mynt og legger en lapp tilbake hvor det står at du gir din unge hva du vil til lunsj. Tåpelig av de å ta opp, og dette er noe ped leder burde snakke med deg om, ikke at de andre ansatte legger en lapp i smug som en annen fjortis..

Skrevet

Det har vært oppe før at enkelte foreldre lager så fancy og fjasete matpakker at ungen ikke får tid til å spise.

Lov å bruke hode tenker jeg.

Anonymous poster hash: fafa2...015

Skrevet

Sorry. men: jeg skjønner barnehagen godt jeg…

Du må sove på denne, og når overraskelsen og indignasjon over å få lapp i hylla er lagt til side står du nå igjen med et spm ingen andre enn du kan svare på: vil du at de andre ungene skal tenke på din jente som hun med annerledes mat? Hva skjer fremover for henne, under mat i bh? Det kan bli status, men - det kan likegjerne bli det motsatte… Har de voksne lagt merke til det har nok barna det også...

Anonymous poster hash: 5fe65...907
Skrevet

Mange bhg som har regler på hva unger kan ha med seg i matboksen. Er det laget slike regler i din bhg? Reglene bruker å lages som et samarbeid mellom barnehagens ansatte og foreldrene (FAU). Det er veldig greit å legge noen føringer på hva som er grei barnehagemat. Mange unger blir veldig opptatt av hva andre har med seg, slik at de glemmer å spise selv.

Anonymous poster hash: 28a4e...9ad

Anonymous poster hash: 28a4e...9ad

Skrevet

Jeg har også fått beskjed om det, men det var begrunnet med at barnet ikke rakk å spise opp. Det ble for mye "dill" og i etterkant ser jeg den og nesten ler litt av meg selv ;) Nå kjører jeg polarbrød eller knekkebrød, agurk / tomat / paprika og litt frukt, som er skjært opp som frukt og ikke som en dyrehage.

Vi har langt roligre morgener etter den beskjeden :D

Anonymous poster hash: 27ff6...32c
Gjest Gullguttene
Skrevet

Personlig er jeg ikke fan av sånne fancy matpakker. Men hvis jenta di spiser maten uten å få dårlig tid så bør det være relativt fritt frem hva som er i boksen.

Det jeg reagerer mest på er måten barnehagen tok dette opp på. Hvem legger en lapp i hylla? Trodde man sluttet å sende lapper når man gikk ut av ungdomsskolen.

Skrevet

Sorry. men: jeg skjønner barnehagen godt jeg…

Du må sove på denne, og når overraskelsen og indignasjon over å få lapp i hylla er lagt til side står du nå igjen med et spm ingen andre enn du kan svare på: vil du at de andre ungene skal tenke på din jente som hun med annerledes mat? Hva skjer fremover for henne, under mat i bh? Det kan bli status, men - det kan likegjerne bli det motsatte… Har de voksne lagt merke til det har nok barna det også...

Anonymous poster hash: 5fe65...907

Hæ?

Det handler da virkelig ikke om status men å få mat i ungen min som ikke kan fordra brødskiver med leverpostei som andre unger.

Annonse

Skrevet

Matpakken tar 5 minutt å smøre/skjære til om morgenen, jeg tiner ting fra fryseren kvelden før og matboksen hennes er faktisk TOM, så hun spiser bedre enn noen gang og får åpenbart tid til å spise opp under måltidet.

HI

Skrevet

Så uendelig teit av barnehagen! Om dem har det slik at alle barna må ha med egen mat, så må dem også legge tilrette for at ikke alle barna har det samme. Blir det er problem, får bare barnehagen stå for maten selv. 
Synes du skal gi klar beskjed om at slik er det, og at du gir den maten du vet datteren din spiser!

Anonymous poster hash: b30b5...3e0
Skrevet

Er det noe jeg ikke beundrer mye så er det "årets mor" matbokser.

Ditt barn får nok næring hjemme utenom barnehage tiden. Og med vanlig mat i barnehagen.

Anonymous poster hash: 11e9d...325

Skrevet

Ditt barn får nok næring hjemme utenom barnehage tiden. Og med vanlig mat i barnehagen.

Hun gjør nok ikke det når hun ikke spiser. 

HI

Skrevet (endret)

Så du meiner HI skal sende med ungen mat ho ikkje likar, og så får ho heller gå utan mat i bhg og ete når ho kjem heim? Det må vere lov å ha litt andre matpreferansar enn standartnordmannen. (utlendingar er sjokkerte over matpakkane våre, og einige med HI si jente)

Synes dette var underleg av bhg.  Om du driv og skjer ut figurar og greier, så kan du jo kanskje tone ned det,  men synes ikkje barnehagen har noko med det om det ikkje er sukker og usunn mat i matboksen.  Min minste et nesten ikkje brødmat, så då må eg legge ved litt andre ting han heller likar.  Har berre fått positive kommentarar frå bhg på det.  Det går mest i frukt, grønnsaker, ost og skinke. ol.

Endret av soleia
Skrevet

Det har vært oppe før at enkelte foreldre lager så fancy og fjasete matpakker at ungen ikke får tid til å spise.

Lov å bruke hode tenker jeg.

Anonymous poster hash: fafa2...015

Og hvor står det skrevet at HI ikke har brukt hode?

Skrevet

Skjønner at du ønsker å lage mat for å få i jenta di mat.. men jeg skal ærlig innrømme at lunsjmuffins og havrevafler er litt unødvendig, samma hvor sunne og usukra de er. Dette er min mening, og min erfaring! Jeg jobber selv i bhg, og vi har flere barn i bhg som sliter med å spise maten.. Men det handler litt om samarbeid med barnehagen også. Har du snakket med de om dette? har de kommet med råd om hva som kan/bør gjøres? Min erfaring er nemlig at det ender med flere barn som ikke vil spise maten, nettopp fordi noen har med vafler eller annet godt i matpakken.

Hos oss har snakker vi med foreldre for å få til det beste for alle ut av situasjonen. Man bestemmer selvfølgelig selv over barnet sitt, men ved å tenke på barnet så kan man også unngå ferr mye oppmerksomhet rundt maten....for dette kan faktisk føre til noe negativt etterhvert blant barna i bhg.

Anonymous poster hash: 92faa...d6e
Skrevet

Hva vet vel du om det? Mener du at ungen skal gå hele dagen uten mat? Vet om en som ihvertfall ikke får prisen for årets mor, fancy matpakke eller ikke.

Skrevet

Dette hadde ikke jeg funnet meg i. Barnehagen/skole har ingenting med hva du legger i boksen til barnet ditt

Jeg har en innholdsrik matpakke til mitt barn også, noe alla det du har, og det er ingen som har lagt seg opp i dette på en negativ måte.

Vet at andre barn har hatt lyst å smake hos datteren min, når hun har hatt med seg div frukt og grønnsaker, eller middagsrester, men det har aldri oppstått sjalusi pga maten.. Det høres helt pussig ut altså

Anonymous poster hash: 85aa3...a7f
Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Hun gjør nok ikke det når hun ikke spiser. 

HI

Beklager, men hun kommer heller ikke til å gjøre det når du diller og daller slik med maten. Unger som er vant at frukt og grønt skal se ut som dyr og ikke som FRUKT OG GRØNT blir noen sære og kresne pølsespisende skapninger etter hvert. Og reagerer du virkelig på at barnehagen ikke ønsker at du sender med VAFLER? Hvordan forklarer du en 2- eller 3-åring hva er sukkerfritt, karbofritt og sånt? Han/hun ser at en annen unge får muffins eller vaffel, og han/hun ikke får lov til det samme - forskjellsbehandling. Slutt å sende med dill og dall og gjøre ungen bjørnetjeneste!

P.S. Jeg har også hatt tynn småspist unge, men å lage gourmetmatpakker hver dag er da virkelig ikke måten å gjøre det på...

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Hva vet vel du om det? Mener du at ungen skal gå hele dagen uten mat? Vet om en som ihvertfall ikke får prisen for årets mor, fancy matpakke eller ikke.

Nei, men vafler i barnehagen er unødvendig. Gi vafler på fritiden, usukret eller ei. Hvordan hadde du reagert hvis jeg sendte med min unge noe som så ut som sjokoladekake, men var uten sukker? Og ungen din gråt hjemme fordi hun ikke fikk lov å ha med sjokoladekake i barnehagen?

Skrevet

Jeg hadde rett og slett vært så sær at jeg hadde skrevet LAPP tilbake om at jeg gjerne skal tone det ned, men da ønsker en samtale om hva som er greit og ikke å ha med i bhg. Dere kan vel møtes på halvveien i en samtale tenker jeg. Her går det i mye forskjellig, figurskiver, masse grønnsaker ved siden, frokostmuffins, grove pannekaker, osv. Alt for å få i ungen mat, og har ikke fått en eneste kommentar på det. Men, igjen, hadde jeg fått en lapp istedet for at de hadde snakket med meg om det, hadde jeg blitt passe irritert og funnet frem trassen i meg.

Anonymous poster hash: 799dc...8d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...