Gå til innhold

Dere som har barn som har tatt mandlene, kastet de opp etternoperasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min tok mandlene i går. 4 år.

Hun har vært super-pigg, har lekt litt, spist masse (brød uten skorper, kalde pølser, is, drukket smoothie og masse vann og saft) men i kveld begynte hun plutselig og klage over smerter, noe som er forventet, og kaste opp :( hun kaster opp alt hun får i seg. Har kastet opp 4-5 ganger på to timer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi kastet bare opp rett etter operasjonen, fordi hun ble kvalm av smertestillende som ble gitt. Men dagen etterpå har jeg ikke hørt noe om at kvalme er vanlig...? Kan hun ha blitt smittet av omg.syke rett og slett...?

Anonymous poster hash: a2bf3...d5d
Skrevet

Ok...

Jeg håper virkelig ikke det er noe hun har blitt smittet av.... Hun sover nå, så håper hun sover det av seg... Hun får voltaren, og det er vist en vanlig bivirkning... Er så redd det skal begynne å blø i halsen hennes kår hun laster opp...

Skrevet

Jenta mi fikk ikke voltaren, så den vet jeg ikke noe om dessverre.. Hun fikk ipren og pinex hvis jeg husker riktig. God bedring til jenta di, får håpe det gir seg snart! Og gjør det ikke det, får du kanskje snakke med legen om eventuell bytte av medikamenter?

Skrevet

Som du er inne på: følg GODT med på fargen på det som kommer opp, er det sort/rødt/brunt tar du kontakt med sykehuset. Dersom hun slutter å kaste opp, slik at en evt blødning går gjennom tarmen vil du kunne se sort avføring, samme da: kontakt sykehuset. Forøvrig hadde jeg personlig sikkert tatt en telefon til øre-nese-hals i morgen tidlig, bare for å roe mammahjertet litt, om ikke annet.

Skrevet

Her får hun 375mg paracet hver 6. Time og voltaren hver 10 time...

Ha, om det ikke gir seg innen i morgen tidlig ringer jeg og ber om et annet alternativ.

Takk for svar.

Om noen andre har erfaringer, så kom gjerne med de.

Skrevet

Som du er inne på: følg GODT med på fargen på det som kommer opp, er det sort/rødt/brunt tar du kontakt med sykehuset. Dersom hun slutter å kaste opp, slik at en evt blødning går gjennom tarmen vil du kunne se sort avføring, samme da: kontakt sykehuset. Forøvrig hadde jeg personlig sikkert tatt en telefon til øre-nese-hals i morgen tidlig, bare for å roe mammahjertet litt, om ikke annet.

Helt enig i det, ta gjerne en telefon nå ikveld også, bare for å høre med de på sykehuset hva de mener. Så sover du sikkert bedre i natt også :)

Skrevet

Jeg har snakket med sykehuset og de sa jeg skulle følge med på fargen og heller ringe de igjen om der ikke ga seg...

Skrevet

Kanskje du må be om å få kvalmestillende i tillegg. Er usikker på¨om det gies til små barn, men det går an å forhøre seg.

Da mitt barn tok mandlene, fikk hun paralgin forte og paracet i stikkpilleform, ble ikke kvalm av disse. Men er med barn som med voksne, man reagerer forskjellig..

Mitt barn kastet ikke opp, muligens fordi hun var for syk til å spise..

Anonymous poster hash: d2f34...058
Skrevet

Jeg husker når jeg tok mandlene , så var det først bare vondt det første døgnet, men så dagen etter kastet jeg opp mye blod. Men på meg hadde de fått hull på hovedpulsåren da, så mistet en del blod.

Jeg fikk streng beskjed om å si ifra hvis jeg kastet opp , men jeg tørde ikke, siden jeg ville hjem :-P men jeg var 15 da .

Anonymous poster hash: 75665...82d

Skrevet

Uff :(

Det sto i rapporten at hun mistet kun 10ml blod, så hun har ikke blødd mye. Skal høre med de i morgen om vi enten kan kutte ut voltaren eller få noe kvalmestillende. Men håper det bare har gitt seg... Er blødninger som bekymrer meg mest :(

Skrevet

Nei, kun rett etter oppvåkningen. Hun var 3 år da hun ble operert. Hun spiste ikke noe særlig den første uka, men det lille hun spiste og drakk holdt hun på.

Anonymous poster hash: 42cc9...eba

Anonymous poster hash: 42cc9...eba

Skrevet (endret)

Vi fikk et steroid først 3 dager (dexametason) pluss paracet. Deretter gikk vi over til Ibux og paracet.

Ingen oppkast. Vil tro det er bivirkning eller omgangssyke eller smerte.

Kortisonet har flere funksjoner. Det er avsvellende og dermed smertelindrende, kvalmedempende og fremmer matlyst.

Endret av geitemarken
Skrevet

Jeg husker når jeg tok mandlene , så var det først bare vondt det første døgnet, men så dagen etter kastet jeg opp mye blod. Men på meg hadde de fått hull på hovedpulsåren da, så mistet en del blod.

Jeg fikk streng beskjed om å si ifra hvis jeg kastet opp , men jeg tørde ikke, siden jeg ville hjem :-P men jeg var 15 da .

Anonymous poster hash: 75665...82d

Heldigvis ligger det ingen hovedpulsåre i halsen da.

Anonymous poster hash: b5818...a53

Skrevet

Hei. Følg med på fargen. Ofte vil de kaste opp friskt blod hvis de får en stor blødning og det ser du godt. Det er hvis blodet blir liggende lenge i magen det blir brunt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...