Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #76 Skrevet 22. januar 2014 Ingen betviler vel at planlegging retting, tilpasninger ol tar tid, og dette er da heller ikke noe forslag om å redusere på denne tiden. Forslage er å flytte noen av timene slik at lærerene får en arbeidsuke og et arbeidsår som likner mer på det andre folk har. Det blir ikke mindre tid til disse tingene selv om tidspunktet forskyves. Håpet er vel bare at det vil gjøre det enklere å bruke tiden effektivt. En gjennomsnitts vanlig arbeidsuke for en lærer skal i dag være på 43,5t. Det er det veldig mange som ikke får til og som i praksis jobber mye mindre, mens noen jobber vesentlig mer. Mange lærere sliter også med at det blir lite tid til effektive møter ol siden det stadig er en eller annen som enten skal ha undervisning, skal hente egne barn eller andre ting. Forslaget er ikke laget for å straffe læreren men for å forsøke å gjøre arbeidsåret deres lettere.Anonymous poster hash: 45d32...a6b JO, det er jo nettopp reduksjon av denne tiden det er snakk om!!!! Hvis jeg skal gjøre den samme jobben på 37,5 timer som jeg gjør på 43,5 timer -hva skjer med de 6 timene per uke som jeg mister? Tror dere jeg jobber med ting i 6 timer per uke som ikke er elevrelatert?? 6 timer med møter som IKKE har noe med elevene å gjøre, eller kurs?? Disse 6 ukene som flyttes til tider da elevene ikke er på skolen (i tillegg til den ene uken vi nå har) skal fylles med planlegging og ikke-elevrelaterte oppgaver. Jeg har ikke bedrevet 6 ukers ikke-elevrelatert arbeid på noen av skolene jeg har jobbet på. For meg blir det 6 uker mindre rettetid i mitt arbeidsår. Jeg skal altså gjøre det samme i skoleåret ved å bruke mindre timer. Så enkelt. Jeg syns lærere bør slutte å bruke "kontortiden" som argument -det skjønner ingen utenforstående at er noe problem. Problemet er at vi skal gjøre samme jobb på mindre tid, og i tillegg gjøre andre ting når elevene ikke er på skolen. Jeg bruker allerede "tvangsavspaseringstiden" til retting, unntatt sommeren (da har vi ingen elever). De fleste kollegaene mine er allerede på skolen ca 8 til 15:30 + kvelder og helger. Mange er også glade når de en sjelden gang får til å få en "rettedag" hjemme, for da blir de ikke forstyrret av andre kollegaer som skal samarbeide om andre fag, eller andre læreres elever som spør etter læreren sin som ikke er på kontoret akkurat da (fordi de har undervisning eller møter), og kan derfor rette mer effektivt. Retting av lange elevbesvarelser krever stor konsentrasjon, og det at man får sittet uforstyrret over lengre tid gjør at man slipper å sette seg inn i oppgaven igjen etter hver avbrytelse. Hvis jeg skal få 45 minutter hist og pist i løpet av dagen, er det mer krevende og tar til sammen mer tid enn å ta det en lørdags formiddag mens mannen er på tur med ungene. En slik endring av arbeidstiden vil føre til flere avkryssingsprøver som er raske og rette (som i USA), men viser svært lite av elevenes produksjon i f.eks. språk. Da får de mindre trening i eksamensrelevante oppgaver. Min mann har en jobb hvor han kan jobbe ekstra når han vil: lang dag / kveld / helg (ingen legger seg opp i det), og deretter avspasere NÅR HAN VIL (ikke kun uke 40, uke 8 osv). Ingen klager på det! Ingen politikere lister opp hva som utgjør en Drømmeprogrammerer i dagens Norge! Ingen betviler at han gjør jobben sin bare fordi han ikke sitter på kontoret! mellom 8 og 16! Anonymous poster hash: 6b0a8...ce3 Nemlig! Anonymous poster hash: 15a69...e40
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #77 Skrevet 22. januar 2014 Jeg har barn opp til 3. klasse, og har ikke helt forstått hva lærerne klager over. Ungene har kun leselekser, som de gjennomgår hver dag i skoletiden. De har hatt 1 prøve hver ( matte og engelsk, to ark med tegninger der en skal finne glosene, og to ark med enkle regnestykker). Alle foreldresamtaler skjer i skoletiden. Foreldremøter er på kveldstid, tilsammen 3 timer per år. Barnas skoledag varer fra kl 08.30 til 13.15. Om lærerne på småskolenivå må bruke kveldene til jobb er det for meg et mysterium, jeg nekter å tro det. Ungdomsskolelærere derimot kan jeg forstå har mer arbeid. Anonymous poster hash: 20af0...e8f
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #78 Skrevet 22. januar 2014 Problemet er jo at veldig få lærere er på skolen 43.5time i uka. De kommer etter og drar før de som jobber på SFO og som mellom åpningstidene der jobber hver undervisningstime som assistent. Jeg vet at mange lærere gjør jobben sin og ha sine timer, men problemet er altså at slik skolen er blitt nå er det en arbeidsplass for assistenter, vaktmestere, dataansvarlig, kontoransatte og rektor. Alle jobber lengre dager enn de fleste lærere og alle disse har kun 5uker ferie i løpet av hele året. De som jobber på SFO/assistenter får aldri 100% stilling fordi det er stengt så mye i løpet av året. SÅ selv om de jobber lengre uker enn 37,5 timer, så så har de fortsatt ikke 100%...Disse folkene må også jobbe, når det ikke er barn på skolen. SÅ klager lærere på at det er så mye for- og etterarbeid og dokumentasjon som må til...Mye arbeid som IKKE er lærerelatert..Vel, velkommen til arbeidslivet...Jeg har en jobb, hvor mye av dagen går med på dokumentasjon. Jeg får bedre "kred" for og dokumentere at jeg IKKE har gjort jobben min, enn og gjøre jobben og glemme av og dokumentere at den er gjort.. Og det er ikke tull en gang! Og en lærer som har undervist i noen år, i de samme fag, vil etter noen år ha laget en plan og rutinen for pensumgjennomgang og ha et utvalg prøver ferdig til bruk. For og etterarbeid vil være minimal i "statiske" fag.. Altså fag hvor det ikke kreves oppdateringer fordi pensum er det samme. Igjen, jeg skjærer ikke alle lærere over en kam. Jeg kjenner mange, noen jeg vet jobber sine timer og mer enn det,- og andre som tar litt letter på ting. Og det er disse "Letter på ting" som ofte klager og syter og "forsvarer" sin avspasering. Jeg har pr i dag ikke møtt en eneste person som har funnet at privat arbeidsliv er lettere og MINDRE stressende en læreryrket, men jeg kjenner faktisk fire som har gått fra private jobber (8-16jobber,- ikke noe sesongstress eller krevende yrker heller) til og bli lærere. De har tatt et år ped,- og de tjener nå mye bedre enn de gjorde, de har mange flere rettigheter, deres kommende pensjon er av en annen verden og de har så mye fritid at de ikke helt vet hva de skal gjøre. Vel, de har alle kjøpt seg hytte/Ferieleilighet som de bruker. Og disse jobber BRA med elever og fag. Retter prøver, stiller som eksamensensorer og gjør en vanlig lærerjobb. De jobber på ungdomsskoletrinnet. Om det skulle være av interesse. de kommer ALDRI til og gå tilbake til det private igjen,- som de sier.:Og de mener seriøst at mye kan gjøres med tanke på disponering av tid blant mange (ikke alle) lærere. Og alle har samme erfaring med "hudfletting" når de gleder seg til lang sommerferie.. For det er ikke ferie, det må de IKKE si.. For det er avspasering..... Om ikke kom med "bli lærer selv, hvis det virker så enkelt"......SOm liksom er "dødsstøtet" når man ikke kommer lenger i diskusjonen. Jeg mener da lærere må heller finne seg annen jobb, hvis det er så forferdelig og være lærer......Alternative til vanlige arbeidsdager og kortere ferie er og ikke kunne ta med seg arbeidet hjem. Det er sensitive opplysninger og svært personlige opplysninger man sitter med når man retter prøver og skriver rapporter. Jeg mener man kan innføre noe alla stemplingsur og faktisk kontrollere at lærerne sitter på skolen de 43,5 timene de skal hver uke. Det er egentlig hårreisende og tenke på at lærerne sitter og forbereder foreldresamtalen om MINE barn, og mulig problem vi som foreldre kan, hjemme i sitt eget hus... Det burde ikke vært lov. FOr kom ikke og si at de FLESTE lærerne sitter på skolen de 43,5timene de jobber.....De aller, aller fleste tar med seg arbeidet hjem.....og igjen, det finner jeg litt bekymringsverdig.......Selv om jeg VET at det finnes de som sitter hver kveld, til langt på natt med skolerelatert arbeid. Disse tror jeg da heller ikke vil ha store problem med og godta en slik ordning....Da kan man kanskje også innføre overtidsbetaling for de som faktisk tilbringer MER enn sine 43,5t i uka på kontoret sitt.... Anonymous poster hash: 4e383...1e5
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #79 Skrevet 22. januar 2014 Jeg har barn opp til 3. klasse, og har ikke helt forstått hva lærerne klager over. Ungene har kun leselekser, som de gjennomgår hver dag i skoletiden. De har hatt 1 prøve hver ( matte og engelsk, to ark med tegninger der en skal finne glosene, og to ark med enkle regnestykker). Alle foreldresamtaler skjer i skoletiden. Foreldremøter er på kveldstid, tilsammen 3 timer per år. Barnas skoledag varer fra kl 08.30 til 13.15. Om lærerne på småskolenivå må bruke kveldene til jobb er det for meg et mysterium, jeg nekter å tro det. Ungdomsskolelærere derimot kan jeg forstå har mer arbeid. Anonymous poster hash: 20af0...e8f Det kan du "nekte å tro" så mye du vil. At du tror at verden er så svart hvit får stå for din egen regning. Anonymous poster hash: 915e2...b0d
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #80 Skrevet 22. januar 2014 Ingen betviler vel at planlegging retting, tilpasninger ol tar tid, og dette er da heller ikke noe forslag om å redusere på denne tiden. Forslage er å flytte noen av timene slik at lærerene får en arbeidsuke og et arbeidsår som likner mer på det andre folk har. Det blir ikke mindre tid til disse tingene selv om tidspunktet forskyves. Håpet er vel bare at det vil gjøre det enklere å bruke tiden effektivt. En gjennomsnitts vanlig arbeidsuke for en lærer skal i dag være på 43,5t. Det er det veldig mange som ikke får til og som i praksis jobber mye mindre, mens noen jobber vesentlig mer. Mange lærere sliter også med at det blir lite tid til effektive møter ol siden det stadig er en eller annen som enten skal ha undervisning, skal hente egne barn eller andre ting. Forslaget er ikke laget for å straffe læreren men for å forsøke å gjøre arbeidsåret deres lettere. Anonymous poster hash: 45d32...a6b JO, det er jo nettopp reduksjon av denne tiden det er snakk om!!!! Hvis jeg skal gjøre den samme jobben på 37,5 timer som jeg gjør på 43,5 timer -hva skjer med de 6 timene per uke som jeg mister? Tror dere jeg jobber med ting i 6 timer per uke som ikke er elevrelatert?? 6 timer med møter som IKKE har noe med elevene å gjøre, eller kurs?? Disse 6 ukene som flyttes til tider da elevene ikke er på skolen (i tillegg til den ene uken vi nå har) skal fylles med planlegging og ikke-elevrelaterte oppgaver. Jeg har ikke bedrevet 6 ukers ikke-elevrelatert arbeid på noen av skolene jeg har jobbet på. For meg blir det 6 uker mindre rettetid i mitt arbeidsår. Jeg skal altså gjøre det samme i skoleåret ved å bruke mindre timer. Så enkelt. Jeg syns lærere bør slutte å bruke "kontortiden" som argument -det skjønner ingen utenforstående at er noe problem. Problemet er at vi skal gjøre samme jobb på mindre tid, og i tillegg gjøre andre ting når elevene ikke er på skolen. Jeg bruker allerede "tvangsavspaseringstiden" til retting, unntatt sommeren (da har vi ingen elever). De fleste kollegaene mine er allerede på skolen ca 8 til 15:30 + kvelder og helger. Mange er også glade når de en sjelden gang får til å få en "rettedag" hjemme, for da blir de ikke forstyrret av andre kollegaer som skal samarbeide om andre fag, eller andre læreres elever som spør etter læreren sin som ikke er på kontoret akkurat da (fordi de har undervisning eller møter), og kan derfor rette mer effektivt. Retting av lange elevbesvarelser krever stor konsentrasjon, og det at man får sittet uforstyrret over lengre tid gjør at man slipper å sette seg inn i oppgaven igjen etter hver avbrytelse. Hvis jeg skal få 45 minutter hist og pist i løpet av dagen, er det mer krevende og tar til sammen mer tid enn å ta det en lørdags formiddag mens mannen er på tur med ungene. En slik endring av arbeidstiden vil føre til flere avkryssingsprøver som er raske og rette (som i USA), men viser svært lite av elevenes produksjon i f.eks. språk. Da får de mindre trening i eksamensrelevante oppgaver. Min mann har en jobb hvor han kan jobbe ekstra når han vil: lang dag / kveld / helg (ingen legger seg opp i det), og deretter avspasere NÅR HAN VIL (ikke kun uke 40, uke 8 osv). Ingen klager på det! Ingen politikere lister opp hva som utgjør en Drømmeprogrammerer i dagens Norge! Ingen betviler at han gjør jobben sin bare fordi han ikke sitter på kontoret! mellom 8 og 16! Anonymous poster hash: 6b0a8...ce3 De færreste programerere jobber i det ofentlige. Hvordan de utfører jobben sin blander derfor naturlig nok politikkerene seg lite opp i. Vi har tross alt et kapitalistisk sysyem i det privat som skal styre dette. Min mann er programerer og å si at han har enkle dager blir helt feil. Siden du nå nevner hans arbeidsgruppe så jobber han fra 08.00 til 17.00 hver dag på kontoret. Deretter kommer han hjem og er med familien før han jobber 1-3 timer ekstra hver kveld. Det er en nødvendighet pga tidsforskjellen til USA. Han jobber minst 20 på mnd i helger og han er tilgjenglig på telefon når som helst. I julen hadde han helt fri 2. juledag, ellers var det ting han måtte svare på og ordne. Han har 5 uker ferie i året, men han er selvfølgelig tilgjenglig om det er noen større problemer da også. Han er glad i jobben sin, men han jobber ganske mye mer enn min bror som er lærer. Anonymous poster hash: 45d32...a6b
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #81 Skrevet 22. januar 2014 Jeg har barn opp til 3. klasse, og har ikke helt forstått hva lærerne klager over. Ungene har kun leselekser, som de gjennomgår hver dag i skoletiden. De har hatt 1 prøve hver ( matte og engelsk, to ark med tegninger der en skal finne glosene, og to ark med enkle regnestykker). Alle foreldresamtaler skjer i skoletiden. Foreldremøter er på kveldstid, tilsammen 3 timer per år. Barnas skoledag varer fra kl 08.30 til 13.15. Om lærerne på småskolenivå må bruke kveldene til jobb er det for meg et mysterium, jeg nekter å tro det. Ungdomsskolelærere derimot kan jeg forstå har mer arbeid. Anonymous poster hash: 20af0...e8f Det kan du "nekte å tro" så mye du vil. At du tror at verden er så svart hvit får stå for din egen regning. Anonymous poster hash: 915e2...b0d Opplys meg da. Hva gjør lærerne på småskolenivå utenom undervisningen? Hva er de usynlige faktorene som gir så vanvittig mye pålagt arbeid utenfor normal arbeidstid? Anonymous poster hash: 20af0...e8f
Iiiiik Skrevet 22. januar 2014 #82 Skrevet 22. januar 2014 Hvor mange timer undervisning har en 100% ansatt lærer på ungdomsskolen i løpet av en uke....?Anonymous poster hash: 4e383...1e5 Det kommer an på hvilke fag man har. Anonymous poster hash: 40b68...591 Men hvis man har 100% stilling vil jeg tra at man har et bestemt antall undervisningstimer som inngår for og fylle den? Eller er det slik at et fag krever FÆRRE timer undervisning enn et annet? At noen fag er "mindre verdt" fordi de krever mindre forberedelse o getterarbeid, slik at man kan bruke mer av tiden på undervisning? Er jo et enkelt spørsmål, vil jeg tro? La oss si en lærer som underviser i Naturfag, Norsk og matte...Hvor mange undervisningstimer har denne om denne har 100% stilling? Anonymous poster hash: 4e383...1e5 Rart at ingen svarer deg på dette. Er jo et enkelt spørsmål å besvare. Denne linken http://www.ks.no/Mobile/Valg-2013/Skole/Arbeidstid-for-undervisningspersonalet-i-grunnopplaringen/ viser at lærere i barneskolen skal undervise 741 timer i året. Delt på 38 skoleuker utgjør det 19.5 timer. Da regnes en skoletime som 60 minutter. Undervisningstimene er færre oppover i klasasetrinnene og avhenger da av faget.
Iiiiik Skrevet 22. januar 2014 #83 Skrevet 22. januar 2014 Jeg synes forresten at stort sett alle lærere jeg forholder meg til, gjør en imponerende innsats! Jeg vurderte lærergjerningen selv, men etter et år som lærervikar valgte jeg en annen utdanning. Har gjennom jobb vært på mange klasseromsobservasjoner og sett hvor mange flinke lærere det finnes. Ikke alle er de psykologene de skryter på seg, men heldigvis har de fleste et unikt engasjement i de fleste elevene.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #84 Skrevet 22. januar 2014 Jeg har barn opp til 3. klasse, og har ikke helt forstått hva lærerne klager over. Ungene har kun leselekser, som de gjennomgår hver dag i skoletiden. De har hatt 1 prøve hver ( matte og engelsk, to ark med tegninger der en skal finne glosene, og to ark med enkle regnestykker). Alle foreldresamtaler skjer i skoletiden. Foreldremøter er på kveldstid, tilsammen 3 timer per år. Barnas skoledag varer fra kl 08.30 til 13.15. Om lærerne på småskolenivå må bruke kveldene til jobb er det for meg et mysterium, jeg nekter å tro det. Ungdomsskolelærere derimot kan jeg forstå har mer arbeid. Anonymous poster hash: 20af0...e8f Det kan du "nekte å tro" så mye du vil. At du tror at verden er så svart hvit får stå for din egen regning. Anonymous poster hash: 915e2...b0d Opplys meg da. Hva gjør lærerne på småskolenivå utenom undervisningen? Hva er de usynlige faktorene som gir så vanvittig mye pålagt arbeid utenfor normal arbeidstid? Anonymous poster hash: 20af0...e8f - Planlegging av timer og aktiviteter - Laging av undervisningsmateriell (brukte selv rundt 3 timer i går på laging av bildekort til leseopplæring til et opplegg jeg skulle ha i dag) - Møter, de fleste skoler har fast både morgenmøter, teammøter, fellesmøter, trinnmøter - Møter med andre aktører, som barnevernet - Utvikling av IOP-er (individuell opplæringsplan), disse skal også vurderes og endres underveis - Laging av ukeplan, timeplan, månedsplan, individuelle timeplaner/ukeplaner til enkeltelever - Svare på mailer og telefoner fra foreldre + følge opp avtaler man gjør med foreldrene - Løse situasjoner som oppstår - Føre testresultater inn i skjemaer eller programmer - Oppdatere seg: lære seg ny programvare, sette seg inn i nye stortingsmeldinger osv. - Møter med foreldre (utenom konferansetimer) - Kurs for foreldre Jeg er bare lærerstudent, så mulig jeg har glemt noe. Er dette jeg har vært borte i til nå som jeg kommer på. Planlegging av timer kan ta UTROLIG mye tid om man vil gjøre det ordentlig. Og det er jo det som blir de beste timene Anonymous poster hash: c6fbd...efc
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #85 Skrevet 22. januar 2014 hvorfor må alle lærere bruke så mye tid på å planlegge og lage prøver? Dette burde jo vært en standard på og så trengte læreren bare å lage tilpasset til de elevene som var litt for og bak pensum. AT alle sitter å gjør den samme jobben er jo ikke produktivt. All ære til lærere altså for de gjør nok en fantastisk jobb, og ikke tvil om læreren vår bryr seg veldig om barna. Men mener som sagt at systemet kunne vært utført bedre. Anonymous poster hash: f2f88...b51
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #86 Skrevet 22. januar 2014 Ukene i skoleåret burde vært detaljplanlagt ihh til pensum. Prøvene kom på samme tidspunkt og var like i troms og aust agder, formingsaktiviteter kunne også vært planlagt, men hvis læreren ville lære de noe annet kunne de gjort det hvis de hadde tid, noe som gir tilsvarene ferdigheter) Slik kunne det vært planlagt for hvert år. Så hadde lærerne sluppet å sitte hver kveld å planlegge det samme som alle før de har gjort. Anonymous poster hash: f2f88...b51
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #87 Skrevet 22. januar 2014 Ukene i skoleåret burde vært detaljplanlagt ihh til pensum. Prøvene kom på samme tidspunkt og var like i troms og aust agder, formingsaktiviteter kunne også vært planlagt, men hvis læreren ville lære de noe annet kunne de gjort det hvis de hadde tid, noe som gir tilsvarene ferdigheter) Slik kunne det vært planlagt for hvert år. Så hadde lærerne sluppet å sitte hver kveld å planlegge det samme som alle før de har gjort. Anonymous poster hash: f2f88...b51 Ja, la oss ha det slik. Og kvitte oss med all tilpasset opplæring. For ideen din forutsetter nemlig at alle klasser og alle barn lærer alt i akkurat samme tempo. Og at det ikke trengs noen tilpasninger i det hele tatt. Anonymous poster hash: bb4e5...d67
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #88 Skrevet 22. januar 2014 Ukene i skoleåret burde vært detaljplanlagt ihh til pensum. Prøvene kom på samme tidspunkt og var like i troms og aust agder, formingsaktiviteter kunne også vært planlagt, men hvis læreren ville lære de noe annet kunne de gjort det hvis de hadde tid, noe som gir tilsvarene ferdigheter) Slik kunne det vært planlagt for hvert år. Så hadde lærerne sluppet å sitte hver kveld å planlegge det samme som alle før de har gjort. Anonymous poster hash: f2f88...b51 Ja, la oss ha det slik. Og kvitte oss med all tilpasset opplæring. For ideen din forutsetter nemlig at alle klasser og alle barn lærer alt i akkurat samme tempo. Og at det ikke trengs noen tilpasninger i det hele tatt. Anonymous poster hash: bb4e5...d67 Nei hvis du leser litt nøyere så skriver jeg at de da slapp å lage alt på nytt, men bare å tilpasse til de som ligger foran/bak. Det er jo i hovedsak slik det er nå å bare at de har for lite tid til å tilpasse fordi de må bruke tid på å planlegge for hovedmengden. Anonymous poster hash: f2f88...b51
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #89 Skrevet 22. januar 2014 For jeg er både nr 85,86 og nå 88 og 89. Anonymous poster hash: f2f88...b51
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #90 Skrevet 22. januar 2014 Ukene i skoleåret burde vært detaljplanlagt ihh til pensum.Prøvene kom på samme tidspunkt og var like i troms og aust agder, formingsaktiviteter kunne også vært planlagt, men hvis læreren ville lære de noe annet kunne de gjort det hvis de hadde tid, noe som gir tilsvarene ferdigheter) Slik kunne det vært planlagt for hvert år. Så hadde lærerne sluppet å sitte hver kveld å planlegge det samme som alle før de har gjort.Anonymous poster hash: f2f88...b51 Ja, la oss ha det slik. Og kvitte oss med all tilpasset opplæring. For ideen din forutsetter nemlig at alle klasser og alle barn lærer alt i akkurat samme tempo. Og at det ikke trengs noen tilpasninger i det hele tatt. Anonymous poster hash: bb4e5...d67 det er jo ikke det hun sier. Man kan godt ha hovedplanen fastsatt og så selvfølgelig tilpasse litt for de som trenger det.Jeg har jobbet (frivillig) som trener. Der hadde vi ferdige oppsett for timer. Det fungerte strålende. Jeg slapp å bekymre meg for å komme gjennom pensum og finne gode øvelser. Så lenge jeg stolte på systemet som var utviklet over år fikk de jeg trente mye mer variasjon enn om jeg skulle gjort jobben alene og øvelsene, lekene og treningsformene var godt tilpasset aldersgruppen. Selvfølgelig var det noen som var flinkere enn andre og nettopp det at jeg hadde en god plan i bunnen gjorde at jeg kunne bruke tid på å legge litt planer for akkurat dem. Anonymous poster hash: 45d32...a6b
Gjest Hercule Poirot Skrevet 22. januar 2014 #91 Skrevet 22. januar 2014 Ukene i skoleåret burde vært detaljplanlagt ihh til pensum. Prøvene kom på samme tidspunkt og var like i troms og aust agder, formingsaktiviteter kunne også vært planlagt, men hvis læreren ville lære de noe annet kunne de gjort det hvis de hadde tid, noe som gir tilsvarene ferdigheter) Slik kunne det vært planlagt for hvert år. Så hadde lærerne sluppet å sitte hver kveld å planlegge det samme som alle før de har gjort. Anonymous poster hash: f2f88...b51 Ja, la oss ha det slik. Og kvitte oss med all tilpasset opplæring. For ideen din forutsetter nemlig at alle klasser og alle barn lærer alt i akkurat samme tempo. Og at det ikke trengs noen tilpasninger i det hele tatt. Anonymous poster hash: bb4e5...d67 Nei hvis du leser litt nøyere så skriver jeg at de da slapp å lage alt på nytt, men bare å tilpasse til de som ligger foran/bak. Det er jo i hovedsak slik det er nå å bare at de har for lite tid til å tilpasse fordi de må bruke tid på å planlegge for hovedmengden. Anonymous poster hash: f2f88...b51 Dette forutsetter at alle elevgrupper er dønn like. Jeg underviser i samme fag i flere grupper/klasser i videregående skole, og nei, det samme pensumet kan ikke undervises likedan i to forskjellige klasser. Jeg underviser i samme pensum både på vg1 ST og vg2 Y-fag, men jeg må forberede meg på to forskjellige måter. Gruppene er nemlig ikke like. Og nei, vi finner ikke opp kruttet på nytt hver gang, men et opplegg som lærer X har laget, kan ikke jeg bare kjøre på direkten i mine klasser. Jeg må tilpasse dem både til min måte å undervise på og til de forskjellige klassene. Og det tar tid! Dessuten kan jeg ikke bare snu "manusbunken" og "prøvebunken" fra i fjor. Hvorfor ikke? Nettopp fordi elevgruppene er ulike! Og ja da, det ligger f.eks. forslag til oppgaver vi kan bruke på prøver ute f.eks. hos lærebokforlagene. Jeg kan bruke en del av det, men ofte må jeg omformulere oppgavene, og bruke andre ord. Alt dette tar tid! Derfor er det nærmest umulig å standardisere pensum og prøver. Jeg er ingen god lærer i faget mitt uten at jeg har bearbeidet stoffet selv, jeg må sette mine egne ord på stoffet, jeg må gjøre det til mitt.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #92 Skrevet 22. januar 2014 Her var det mange "synsere" med svært lite kunnskap om en lærers arbeidshverdag! All ære til mine lærerkollegaer som prøver å forklare! Jeg blir bare helt oppgitt av hva noen her klarer å lire av seg!! Anonymous poster hash: 98a28...3a7
MammantilNurket Skrevet 22. januar 2014 #93 Skrevet 22. januar 2014 Her var det mange "synsere" med svært lite kunnskap om en lærers arbeidshverdag! All ære til mine lærerkollegaer som prøver å forklare! Jeg blir bare helt oppgitt av hva noen her klarer å lire av seg!! Anonymous poster hash: 98a28...3a7 Jeg skulle så gjerne sett flere av disse "sjefs-synserne" i en undervisningssituasjon! De hadde ikke holde ut en halv dag
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #94 Skrevet 22. januar 2014 Jeg har barn opp til 3. klasse, og har ikke helt forstått hva lærerne klager over. Ungene har kun leselekser, som de gjennomgår hver dag i skoletiden. De har hatt 1 prøve hver ( matte og engelsk, to ark med tegninger der en skal finne glosene, og to ark med enkle regnestykker). Alle foreldresamtaler skjer i skoletiden. Foreldremøter er på kveldstid, tilsammen 3 timer per år. Barnas skoledag varer fra kl 08.30 til 13.15. Om lærerne på småskolenivå må bruke kveldene til jobb er det for meg et mysterium, jeg nekter å tro det. Ungdomsskolelærere derimot kan jeg forstå har mer arbeid. Anonymous poster hash: 20af0...e8f Det kan du "nekte å tro" så mye du vil. At du tror at verden er så svart hvit får stå for din egen regning. Anonymous poster hash: 915e2...b0d Opplys meg da. Hva gjør lærerne på småskolenivå utenom undervisningen? Hva er de usynlige faktorene som gir så vanvittig mye pålagt arbeid utenfor normal arbeidstid? Anonymous poster hash: 20af0...e8f - Planlegging av timer og aktiviteter- Laging av undervisningsmateriell (brukte selv rundt 3 timer i går på laging av bildekort til leseopplæring til et opplegg jeg skulle ha i dag) - Møter, de fleste skoler har fast både morgenmøter, teammøter, fellesmøter, trinnmøter - Møter med andre aktører, som barnevernet - Utvikling av IOP-er (individuell opplæringsplan), disse skal også vurderes og endres underveis - Laging av ukeplan, timeplan, månedsplan, individuelle timeplaner/ukeplaner til enkeltelever - Svare på mailer og telefoner fra foreldre + følge opp avtaler man gjør med foreldrene - Løse situasjoner som oppstår - Føre testresultater inn i skjemaer eller programmer - Oppdatere seg: lære seg ny programvare, sette seg inn i nye stortingsmeldinger osv. - Møter med foreldre (utenom konferansetimer) - Kurs for foreldre Jeg er bare lærerstudent, så mulig jeg har glemt noe. Er dette jeg har vært borte i til nå som jeg kommer på. Planlegging av timer kan ta UTROLIG mye tid om man vil gjøre det ordentlig. Og det er jo det som blir de beste timene Anonymous poster hash: c6fbd...efc Dette er likevel ikke mer enn hva lærere burde mestre innenfor normal arbeidstid. Bortsett fra møter utenom arbeidstiden, selvsagt. Dersom lærere i småskolen ser seg nødt til å gjøre alt dette utenom arbeidstiden, kan jo ikke ungdomsskolelærere eller lærere på vgs ha tid til verken familieliv eller søvn innimellom all oppgaverettingen og alle gjøremålene du ramset opp. Anonymous poster hash: 20af0...e8f
Gjest Hercule Poirot Skrevet 22. januar 2014 #95 Skrevet 22. januar 2014 Jeg har barn opp til 3. klasse, og har ikke helt forstått hva lærerne klager over. Ungene har kun leselekser, som de gjennomgår hver dag i skoletiden. De har hatt 1 prøve hver ( matte og engelsk, to ark med tegninger der en skal finne glosene, og to ark med enkle regnestykker). Alle foreldresamtaler skjer i skoletiden. Foreldremøter er på kveldstid, tilsammen 3 timer per år. Barnas skoledag varer fra kl 08.30 til 13.15. Om lærerne på småskolenivå må bruke kveldene til jobb er det for meg et mysterium, jeg nekter å tro det. Ungdomsskolelærere derimot kan jeg forstå har mer arbeid. Anonymous poster hash: 20af0...e8f Det kan du "nekte å tro" så mye du vil. At du tror at verden er så svart hvit får stå for din egen regning. Anonymous poster hash: 915e2...b0d Opplys meg da. Hva gjør lærerne på småskolenivå utenom undervisningen? Hva er de usynlige faktorene som gir så vanvittig mye pålagt arbeid utenfor normal arbeidstid? Anonymous poster hash: 20af0...e8f - Planlegging av timer og aktiviteter- Laging av undervisningsmateriell (brukte selv rundt 3 timer i går på laging av bildekort til leseopplæring til et opplegg jeg skulle ha i dag) - Møter, de fleste skoler har fast både morgenmøter, teammøter, fellesmøter, trinnmøter - Møter med andre aktører, som barnevernet - Utvikling av IOP-er (individuell opplæringsplan), disse skal også vurderes og endres underveis - Laging av ukeplan, timeplan, månedsplan, individuelle timeplaner/ukeplaner til enkeltelever - Svare på mailer og telefoner fra foreldre + følge opp avtaler man gjør med foreldrene - Løse situasjoner som oppstår - Føre testresultater inn i skjemaer eller programmer - Oppdatere seg: lære seg ny programvare, sette seg inn i nye stortingsmeldinger osv. - Møter med foreldre (utenom konferansetimer) - Kurs for foreldre Jeg er bare lærerstudent, så mulig jeg har glemt noe. Er dette jeg har vært borte i til nå som jeg kommer på. Planlegging av timer kan ta UTROLIG mye tid om man vil gjøre det ordentlig. Og det er jo det som blir de beste timene Anonymous poster hash: c6fbd...efc Dette er likevel ikke mer enn hva lærere burde mestre innenfor normal arbeidstid. Bortsett fra møter utenom arbeidstiden, selvsagt. Dersom lærere i småskolen ser seg nødt til å gjøre alt dette utenom arbeidstiden, kan jo ikke ungdomsskolelærere eller lærere på vgs ha tid til verken familieliv eller søvn innimellom all oppgaverettingen og alle gjøremålene du ramset opp. Anonymous poster hash: 20af0...e8f Nå er det jo da altså sånn at vi som underviser i ungdoms- og videregående skole har noe lavere leseplikt (altså antall undervisningstimer pr. uke) enn lærere i barneskolen, nettopp fordi for- og etterarbeid, og kanskje særlig etterarbeid (særlig i form av retting) tar mer tid i ungdoms- og videregående skole enn det gjør i barneskolen. Og nei, det du kaller "normal arbeidstid" strekker overhodet ikke til. Bare sånn at du vet det: Å rette 60 innleveringer i norsk på studiespesialiserende (tidl. allmennfag) tar lang tid, minimum 30 minutter i snitt pr. besvarelse.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #96 Skrevet 22. januar 2014 Jeg har barn opp til 3. klasse, og har ikke helt forstått hva lærerne klager over. Ungene har kun leselekser, som de gjennomgår hver dag i skoletiden. De har hatt 1 prøve hver ( matte og engelsk, to ark med tegninger der en skal finne glosene, og to ark med enkle regnestykker). Alle foreldresamtaler skjer i skoletiden. Foreldremøter er på kveldstid, tilsammen 3 timer per år. Barnas skoledag varer fra kl 08.30 til 13.15. Om lærerne på småskolenivå må bruke kveldene til jobb er det for meg et mysterium, jeg nekter å tro det. Ungdomsskolelærere derimot kan jeg forstå har mer arbeid. Anonymous poster hash: 20af0...e8f Det kan du "nekte å tro" så mye du vil. At du tror at verden er så svart hvit får stå for din egen regning. Anonymous poster hash: 915e2...b0d Opplys meg da. Hva gjør lærerne på småskolenivå utenom undervisningen? Hva er de usynlige faktorene som gir så vanvittig mye pålagt arbeid utenfor normal arbeidstid? Anonymous poster hash: 20af0...e8f - Planlegging av timer og aktiviteter- Laging av undervisningsmateriell (brukte selv rundt 3 timer i går på laging av bildekort til leseopplæring til et opplegg jeg skulle ha i dag) - Møter, de fleste skoler har fast både morgenmøter, teammøter, fellesmøter, trinnmøter - Møter med andre aktører, som barnevernet - Utvikling av IOP-er (individuell opplæringsplan), disse skal også vurderes og endres underveis - Laging av ukeplan, timeplan, månedsplan, individuelle timeplaner/ukeplaner til enkeltelever - Svare på mailer og telefoner fra foreldre + følge opp avtaler man gjør med foreldrene - Løse situasjoner som oppstår - Føre testresultater inn i skjemaer eller programmer - Oppdatere seg: lære seg ny programvare, sette seg inn i nye stortingsmeldinger osv. - Møter med foreldre (utenom konferansetimer) - Kurs for foreldre Jeg er bare lærerstudent, så mulig jeg har glemt noe. Er dette jeg har vært borte i til nå som jeg kommer på. Planlegging av timer kan ta UTROLIG mye tid om man vil gjøre det ordentlig. Og det er jo det som blir de beste timene Anonymous poster hash: c6fbd...efc Dette er likevel ikke mer enn hva lærere burde mestre innenfor normal arbeidstid. Bortsett fra møter utenom arbeidstiden, selvsagt. Dersom lærere i småskolen ser seg nødt til å gjøre alt dette utenom arbeidstiden, kan jo ikke ungdomsskolelærere eller lærere på vgs ha tid til verken familieliv eller søvn innimellom all oppgaverettingen og alle gjøremålene du ramset opp. Anonymous poster hash: 20af0...e8f Nå er det jo da altså sånn at vi som underviser i ungdoms- og videregående skole har noe lavere leseplikt (altså antall undervisningstimer pr. uke) enn lærere i barneskolen, nettopp fordi for- og etterarbeid, og kanskje særlig etterarbeid (særlig i form av retting) tar mer tid i ungdoms- og videregående skole enn det gjør i barneskolen. Og nei, det du kaller "normal arbeidstid" strekker overhodet ikke til. Bare sånn at du vet det: Å rette 60 innleveringer i norsk på studiespesialiserende (tidl. allmennfag) tar lang tid, minimum 30 minutter i snitt pr. besvarelse. Jeg snakket om småskoletrinnene, ikke om studiespesialiserende. Men du mener altså at opptjent avspasering for en 1. klasselærer utgjør samme timeantall som for en lærer på vgs? Anonymous poster hash: 20af0...e8f
Gjest Hercule Poirot Skrevet 22. januar 2014 #97 Skrevet 22. januar 2014 Jeg har barn opp til 3. klasse, og har ikke helt forstått hva lærerne klager over. Ungene har kun leselekser, som de gjennomgår hver dag i skoletiden. De har hatt 1 prøve hver ( matte og engelsk, to ark med tegninger der en skal finne glosene, og to ark med enkle regnestykker). Alle foreldresamtaler skjer i skoletiden. Foreldremøter er på kveldstid, tilsammen 3 timer per år. Barnas skoledag varer fra kl 08.30 til 13.15. Om lærerne på småskolenivå må bruke kveldene til jobb er det for meg et mysterium, jeg nekter å tro det. Ungdomsskolelærere derimot kan jeg forstå har mer arbeid. Anonymous poster hash: 20af0...e8f Det kan du "nekte å tro" så mye du vil. At du tror at verden er så svart hvit får stå for din egen regning. Anonymous poster hash: 915e2...b0d Opplys meg da. Hva gjør lærerne på småskolenivå utenom undervisningen? Hva er de usynlige faktorene som gir så vanvittig mye pålagt arbeid utenfor normal arbeidstid? Anonymous poster hash: 20af0...e8f - Planlegging av timer og aktiviteter- Laging av undervisningsmateriell (brukte selv rundt 3 timer i går på laging av bildekort til leseopplæring til et opplegg jeg skulle ha i dag) - Møter, de fleste skoler har fast både morgenmøter, teammøter, fellesmøter, trinnmøter - Møter med andre aktører, som barnevernet - Utvikling av IOP-er (individuell opplæringsplan), disse skal også vurderes og endres underveis - Laging av ukeplan, timeplan, månedsplan, individuelle timeplaner/ukeplaner til enkeltelever - Svare på mailer og telefoner fra foreldre + følge opp avtaler man gjør med foreldrene - Løse situasjoner som oppstår - Føre testresultater inn i skjemaer eller programmer - Oppdatere seg: lære seg ny programvare, sette seg inn i nye stortingsmeldinger osv. - Møter med foreldre (utenom konferansetimer) - Kurs for foreldre Jeg er bare lærerstudent, så mulig jeg har glemt noe. Er dette jeg har vært borte i til nå som jeg kommer på. Planlegging av timer kan ta UTROLIG mye tid om man vil gjøre det ordentlig. Og det er jo det som blir de beste timene Anonymous poster hash: c6fbd...efc Dette er likevel ikke mer enn hva lærere burde mestre innenfor normal arbeidstid. Bortsett fra møter utenom arbeidstiden, selvsagt. Dersom lærere i småskolen ser seg nødt til å gjøre alt dette utenom arbeidstiden, kan jo ikke ungdomsskolelærere eller lærere på vgs ha tid til verken familieliv eller søvn innimellom all oppgaverettingen og alle gjøremålene du ramset opp. Anonymous poster hash: 20af0...e8f Nå er det jo da altså sånn at vi som underviser i ungdoms- og videregående skole har noe lavere leseplikt (altså antall undervisningstimer pr. uke) enn lærere i barneskolen, nettopp fordi for- og etterarbeid, og kanskje særlig etterarbeid (særlig i form av retting) tar mer tid i ungdoms- og videregående skole enn det gjør i barneskolen. Og nei, det du kaller "normal arbeidstid" strekker overhodet ikke til. Bare sånn at du vet det: Å rette 60 innleveringer i norsk på studiespesialiserende (tidl. allmennfag) tar lang tid, minimum 30 minutter i snitt pr. besvarelse. Jeg snakket om småskoletrinnene, ikke om studiespesialiserende. Men du mener altså at opptjent avspasering for en 1. klasselærer utgjør samme timeantall som for en lærer på vgs? Anonymous poster hash: 20af0...e8f Utvilsomt: JA! Og ja, jeg har barn i småskolen, så jeg har en del peiling på hva småskolelærerne gjør. Og bare til info; de har svært sjelden dratt hjem når jeg henter mine barn på SFO kl 1625.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #98 Skrevet 22. januar 2014 Jeg har barn opp til 3. klasse, og har ikke helt forstått hva lærerne klager over. Ungene har kun leselekser, som de gjennomgår hver dag i skoletiden. De har hatt 1 prøve hver ( matte og engelsk, to ark med tegninger der en skal finne glosene, og to ark med enkle regnestykker). Alle foreldresamtaler skjer i skoletiden. Foreldremøter er på kveldstid, tilsammen 3 timer per år. Barnas skoledag varer fra kl 08.30 til 13.15. Om lærerne på småskolenivå må bruke kveldene til jobb er det for meg et mysterium, jeg nekter å tro det. Ungdomsskolelærere derimot kan jeg forstå har mer arbeid. Anonymous poster hash: 20af0...e8f Det kan du "nekte å tro" så mye du vil. At du tror at verden er så svart hvit får stå for din egen regning. Anonymous poster hash: 915e2...b0d Opplys meg da. Hva gjør lærerne på småskolenivå utenom undervisningen? Hva er de usynlige faktorene som gir så vanvittig mye pålagt arbeid utenfor normal arbeidstid? Anonymous poster hash: 20af0...e8f - Planlegging av timer og aktiviteter- Laging av undervisningsmateriell (brukte selv rundt 3 timer i går på laging av bildekort til leseopplæring til et opplegg jeg skulle ha i dag) - Møter, de fleste skoler har fast både morgenmøter, teammøter, fellesmøter, trinnmøter - Møter med andre aktører, som barnevernet - Utvikling av IOP-er (individuell opplæringsplan), disse skal også vurderes og endres underveis - Laging av ukeplan, timeplan, månedsplan, individuelle timeplaner/ukeplaner til enkeltelever - Svare på mailer og telefoner fra foreldre + følge opp avtaler man gjør med foreldrene - Løse situasjoner som oppstår - Føre testresultater inn i skjemaer eller programmer - Oppdatere seg: lære seg ny programvare, sette seg inn i nye stortingsmeldinger osv. - Møter med foreldre (utenom konferansetimer) - Kurs for foreldre Jeg er bare lærerstudent, så mulig jeg har glemt noe. Er dette jeg har vært borte i til nå som jeg kommer på. Planlegging av timer kan ta UTROLIG mye tid om man vil gjøre det ordentlig. Og det er jo det som blir de beste timene Anonymous poster hash: c6fbd...efc Dette er likevel ikke mer enn hva lærere burde mestre innenfor normal arbeidstid. Bortsett fra møter utenom arbeidstiden, selvsagt. Dersom lærere i småskolen ser seg nødt til å gjøre alt dette utenom arbeidstiden, kan jo ikke ungdomsskolelærere eller lærere på vgs ha tid til verken familieliv eller søvn innimellom all oppgaverettingen og alle gjøremålene du ramset opp. Anonymous poster hash: 20af0...e8f Nå er det jo da altså sånn at vi som underviser i ungdoms- og videregående skole har noe lavere leseplikt (altså antall undervisningstimer pr. uke) enn lærere i barneskolen, nettopp fordi for- og etterarbeid, og kanskje særlig etterarbeid (særlig i form av retting) tar mer tid i ungdoms- og videregående skole enn det gjør i barneskolen. Og nei, det du kaller "normal arbeidstid" strekker overhodet ikke til. Bare sånn at du vet det: Å rette 60 innleveringer i norsk på studiespesialiserende (tidl. allmennfag) tar lang tid, minimum 30 minutter i snitt pr. besvarelse. Jeg snakket om småskoletrinnene, ikke om studiespesialiserende. Men du mener altså at opptjent avspasering for en 1. klasselærer utgjør samme timeantall som for en lærer på vgs? Anonymous poster hash: 20af0...e8f Utvilsomt: JA! Og ja, jeg har barn i småskolen, så jeg har en del peiling på hva småskolelærerne gjør. Og bare til info; de har svært sjelden dratt hjem når jeg henter mine barn på SFO kl 1625. Ja fra meg også. Retting tar lang tid på ungdoms- og vgstrinnet, og dette er en veldig konkret type arbeidsoppgave som dere utenforstående kan forstå. Men jeg mener barneskolelærere har absolutt like mye å gjøre, men på en annen måte. Det blir feil å sammenligne disse, det er en grunn til at det er tre ulike lærerudanninger. Anonymous poster hash: c6fbd...efc
MammantilNurket Skrevet 22. januar 2014 #99 Skrevet 22. januar 2014 Hvorfor kan dere ikke bare ta for god fisk at vi lærere gjør jobben vår (som alle andre mennesker), at vi gjør en _god_ jobb og at arbeidstiden KS foreslår er det glade vannvidd?? All denne synsingen fra folk som knapt har satt sine ben i et klasserom blir tøysete! Man skal ikke uttale seg om ting man ikke har greie på ... Jeg synes forøvrig at uniformene til sykepleierskene ("pleier" er så trist) er utrolig ufeminine - det er jo bare damer som jobber som sykepleiersker likevel. Menn blir doktorer, de. Hva med noen søte hvite kjoler med rødt kors på, en søt kappe i håret og matchende høyhælte sko ... ? Det er selvsagt litt slitsomt å gå i høye hæler, da ... og de tusler jo litt rundt på hospitalene, men de blir da umulig sååå slitne at de MÅÅÅ dasse rundt i disse fæle tøflene?? Man blir jo syk av mindre (Dessuten er de jo "sykepleiersker" så de bør med letthet kunne pleie sine egne gnagsår). Også synes jeg at de skal synge litt for pasientene og kanskje danse litt og dele ut kjærlighet-på-pinne.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #100 Skrevet 22. januar 2014 Jeg har barn opp til 3. klasse, og har ikke helt forstått hva lærerne klager over. Ungene har kun leselekser, som de gjennomgår hver dag i skoletiden. De har hatt 1 prøve hver ( matte og engelsk, to ark med tegninger der en skal finne glosene, og to ark med enkle regnestykker). Alle foreldresamtaler skjer i skoletiden. Foreldremøter er på kveldstid, tilsammen 3 timer per år. Barnas skoledag varer fra kl 08.30 til 13.15. Om lærerne på småskolenivå må bruke kveldene til jobb er det for meg et mysterium, jeg nekter å tro det. Ungdomsskolelærere derimot kan jeg forstå har mer arbeid. Anonymous poster hash: 20af0...e8f Det kan du "nekte å tro" så mye du vil. At du tror at verden er så svart hvit får stå for din egen regning. Anonymous poster hash: 915e2...b0d Opplys meg da. Hva gjør lærerne på småskolenivå utenom undervisningen? Hva er de usynlige faktorene som gir så vanvittig mye pålagt arbeid utenfor normal arbeidstid? Anonymous poster hash: 20af0...e8f - Planlegging av timer og aktiviteter- Laging av undervisningsmateriell (brukte selv rundt 3 timer i går på laging av bildekort til leseopplæring til et opplegg jeg skulle ha i dag) - Møter, de fleste skoler har fast både morgenmøter, teammøter, fellesmøter, trinnmøter - Møter med andre aktører, som barnevernet - Utvikling av IOP-er (individuell opplæringsplan), disse skal også vurderes og endres underveis - Laging av ukeplan, timeplan, månedsplan, individuelle timeplaner/ukeplaner til enkeltelever - Svare på mailer og telefoner fra foreldre + følge opp avtaler man gjør med foreldrene - Løse situasjoner som oppstår - Føre testresultater inn i skjemaer eller programmer - Oppdatere seg: lære seg ny programvare, sette seg inn i nye stortingsmeldinger osv. - Møter med foreldre (utenom konferansetimer) - Kurs for foreldre Jeg er bare lærerstudent, så mulig jeg har glemt noe. Er dette jeg har vært borte i til nå som jeg kommer på. Planlegging av timer kan ta UTROLIG mye tid om man vil gjøre det ordentlig. Og det er jo det som blir de beste timene Anonymous poster hash: c6fbd...efc Dette er likevel ikke mer enn hva lærere burde mestre innenfor normal arbeidstid. Bortsett fra møter utenom arbeidstiden, selvsagt. Dersom lærere i småskolen ser seg nødt til å gjøre alt dette utenom arbeidstiden, kan jo ikke ungdomsskolelærere eller lærere på vgs ha tid til verken familieliv eller søvn innimellom all oppgaverettingen og alle gjøremålene du ramset opp. Anonymous poster hash: 20af0...e8f Nå er det jo da altså sånn at vi som underviser i ungdoms- og videregående skole har noe lavere leseplikt (altså antall undervisningstimer pr. uke) enn lærere i barneskolen, nettopp fordi for- og etterarbeid, og kanskje særlig etterarbeid (særlig i form av retting) tar mer tid i ungdoms- og videregående skole enn det gjør i barneskolen. Og nei, det du kaller "normal arbeidstid" strekker overhodet ikke til. Bare sånn at du vet det: Å rette 60 innleveringer i norsk på studiespesialiserende (tidl. allmennfag) tar lang tid, minimum 30 minutter i snitt pr. besvarelse.Jeg snakket om småskoletrinnene, ikke om studiespesialiserende. Men du mener altså at opptjent avspasering for en 1. klasselærer utgjør samme timeantall som for en lærer på vgs? Anonymous poster hash: 20af0...e8f Utvilsomt: JA! Og ja, jeg har barn i småskolen, så jeg har en del peiling på hva småskolelærerne gjør. Og bare til info; de har svært sjelden dratt hjem når jeg henter mine barn på SFO kl 1625. Ja fra meg også. Retting tar lang tid på ungdoms- og vgstrinnet, og dette er en veldig konkret type arbeidsoppgave som dere utenforstående kan forstå. Men jeg mener barneskolelærere har absolutt like mye å gjøre, men på en annen måte. Det blir feil å sammenligne disse, det er en grunn til at det er tre ulike lærerudanninger. Anonymous poster hash: c6fbd...efc Kanskje lærerne burde hanke nesen opp fra sin egen navle, kikke seg rundt og se at å være i arbeid, uansett jobb, er ganske hektisk. Siden å samle opp et høyt antall avspaseringstimer ikke er noe problem, burde lærerne ha stemplingsur, slik de fleste andre offentlige arbeidsplasser har. I tillegg burde de dokumentere arbeidet de gjør hjemme. Det er jo helt vanlig prosedyre i alle andre jobber. Anonymous poster hash: 20af0...e8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå