Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #51 Skrevet 22. januar 2014 Jeg har bestemt meg for at alle heldagsprøver på våren skal rettes etter at elevenes skoleår er slutt. Det er eneste mulighet jeg har, hvis KSs forslag til ny arbeidstidsavtale går igjennom. Så får jeg heller bare bruke karakterene elevene fikk i 1. termin, og kanskje la alle gå opp en halv karakter til våren. Eller kanskje elevene og foreldrene deres syns det er greit å få karakterene for 2. termin midt i juli. Før elevene kommer i august skal jeg legge planene for all undervisning i hele skoleåret. Da kan jeg få tid til å finne fram til nettsider, ressurser og tenke ut gode arbeidsmåter for hver undervisningsøkt. Jeg må utover høsten følge planen slavisk, for tid til å endre den, det har jeg ikke. Så underviser jeg, og tar kontorarbeidet og pålagte løpende møter innenfor det KS sier er normalarbeidstid. Mailen lukkes, pc og mobil legges igjen på jobben når jeg går kl 16. Beklager, Ola, jeg rakk ikke å svare på mailen din i dag, det betyr at jeg får ikke gitt deg det gode hintet om hvordan du skal gjøre presentasjonen du skal holde i morgen, best mulig. Sorry, men der røyk den 6-eren. Tilbakemelding, sa du? Ja, det tror jeg kanskje jeg rekker i elevenes høstferie. Da skal jeg ta fram notatene fra alle muntlige aktiviteter i 6 klasser og skrive fyldige og fine tilbakemeldinger til dere alle, bare så synd at jeg har glemt hvordan dere gjorde presentasjonen. Eller kanskje jeg må rette de skriftlige innleveringene først? 90 elever har skrevet gode tekster, det tar, for å ikke overdrive, ca 30 minutter i snitt pr. innlevering. Det tar altså 45 timer... Vel, da rakk jeg ikke alle bunkene i løpet av høstferien. Da må 1 klasse ligge over til juleferien... Nei, beklager, jeg rakk ikke å skrive tilbakemeldinger på muntlig presentasjonen du hadde i september, det kan hende jeg rekker det før skoleåret slutter, hvis ikke, så får du tilbakemeldingen i overgangen juni/juli. Vil elevene og foreldrene deres ha det slik? Nei, tenkte meg det. La lærerne beholde arbeidstida si! har du forsøkt å sette opp en oversikt over hva du faktisk bruker tiden din på? Jeg er ganske sikker på at en del kan flyttes slik at du faktisk får tid til de tingene som er viktige å få gjort. Om du blir kvitt møter ivanlig arbeidstid kan du bruke den tiden til å gi Ola det hintet du ellers ville sent om kvelden osv. Anonymous poster hash: 45d32...a6b
MammantilNurket Skrevet 22. januar 2014 #52 Skrevet 22. januar 2014 (endret) Jeg har bestemt meg for at alle heldagsprøver på våren skal rettes etter at elevenes skoleår er slutt. Det er eneste mulighet jeg har, hvis KSs forslag til ny arbeidstidsavtale går igjennom. Så får jeg heller bare bruke karakterene elevene fikk i 1. termin, og kanskje la alle gå opp en halv karakter til våren. Eller kanskje elevene og foreldrene deres syns det er greit å få karakterene for 2. termin midt i juli. Før elevene kommer i august skal jeg legge planene for all undervisning i hele skoleåret. Da kan jeg få tid til å finne fram til nettsider, ressurser og tenke ut gode arbeidsmåter for hver undervisningsøkt. Jeg må utover høsten følge planen slavisk, for tid til å endre den, det har jeg ikke. Så underviser jeg, og tar kontorarbeidet og pålagte løpende møter innenfor det KS sier er normalarbeidstid. Mailen lukkes, pc og mobil legges igjen på jobben når jeg går kl 16. Beklager, Ola, jeg rakk ikke å svare på mailen din i dag, det betyr at jeg får ikke gitt deg det gode hintet om hvordan du skal gjøre presentasjonen du skal holde i morgen, best mulig. Sorry, men der røyk den 6-eren. Tilbakemelding, sa du? Ja, det tror jeg kanskje jeg rekker i elevenes høstferie. Da skal jeg ta fram notatene fra alle muntlige aktiviteter i 6 klasser og skrive fyldige og fine tilbakemeldinger til dere alle, bare så synd at jeg har glemt hvordan dere gjorde presentasjonen. Eller kanskje jeg må rette de skriftlige innleveringene først? 90 elever har skrevet gode tekster, det tar, for å ikke overdrive, ca 30 minutter i snitt pr. innlevering. Det tar altså 45 timer... Vel, da rakk jeg ikke alle bunkene i løpet av høstferien. Da må 1 klasse ligge over til juleferien... Nei, beklager, jeg rakk ikke å skrive tilbakemeldinger på muntlig presentasjonen du hadde i september, det kan hende jeg rekker det før skoleåret slutter, hvis ikke, så får du tilbakemeldingen i overgangen juni/juli. Vil elevene og foreldrene deres ha det slik? Nei, tenkte meg det. La lærerne beholde arbeidstida si! har du forsøkt å sette opp en oversikt over hva du faktisk bruker tiden din på? Jeg er ganske sikker på at en del kan flyttes slik at du faktisk får tid til de tingene som er viktige å få gjort. Om du blir kvitt møter ivanlig arbeidstid kan du bruke den tiden til å gi Ola det hintet du ellers ville sent om kvelden osv. Anonymous poster hash: 45d32...a6b Hvordan tenker du at vi skal løse det med hensyn til tverrfaglige møter og ansvarsgruppemøter, da? Her deltar jo foresatte (og eksterne fagfolk). Vi kan da ikke legge disse utenom skoleåret? Det vil jo bli ramaskrik fra foresatte En annen mulig negativ konsekvens er at leirskole og overnattingsturer kan utgå. Endret 22. januar 2014 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #53 Skrevet 22. januar 2014 Det er godt du har full oversikt over hvordan det er på absolutt alle skoler, da..Hos meg har F.eks alle elevene forskjellige leselekser, men samles i nivådelte grupper når den skal leses høyt. Disse gruppene er på ingen måte statiske, men endrer seg omtrent fra uke til uke.Da har du ihvertfall fått innblikk i én skole til. Enda en nå, så kan du vel bli utdanningsminister, så peiling som du har...! Anonymous poster hash: 915e2...b0d jeg har ikke påstått at jeg har oversikt over hvordan det er alle steder. Noen skoler fungerer sikkert mye bedre enn den skolen vi har her. Det håper jeg da, selv om resultatene fra nasjonale prøver er gode.Jeg synes imidlertid det må være fornuftig å se på systemet når norsk skole generelt er såpass dårlig som den er på å gi elevene faglig kunnskap. I den sammenhengen bør selvfølgelig lærerene høres, men deres meninger er ikke de eneste som bør tillegges vekt.Forslaget går vel så vidt jeg vet heller ikke ut på å flytte all for og etterarbeidstid til elevenes ferier. Det vil fortsatt være tid til en del i den vanlige arbeidstiden. Lærerene underviser jo ikke fra 08.00 til 15.30.Anonymous poster hash: 45d32...a6b Nei, selvfølgelig kan man bruke tid når man har en time pause. Da skal man også ta den samtalen med ressursgrupper rundt enkeltelever, føre inn fravær, diskutere faglige utfordringer med kolleger, skrive diverse brev, snakke med barnevernet, notere innsats i timen på elevene, veilede studenter, ha en samtale med enkeltelever om orden, fravær, faglig progresjon osv, legge tilrette for neste undervisningsøkt, finne nye og kreative måter å få formidlet det de skal lære. I tillegge er det gjerne en aldri så liten maratonøkt å skulle være formidler, trøster, konfliktløser og hjelper i alle tenkelige situasjoner. Så om man underviser i 4 timer om dagen, fra 0830-1300, så er det faktisk ganske slitsomt. Jeg tok på meg en stegteller på jobb, for å si det sånn, mine 10 000 steg er tatt før lunsj, i tillegg er det mentalt slitsomt å være en formidler Jeg retter prøver i høstferien og i vinterferien. Jeg har med PCen til syden for å laste inn oppgaver fra Its, En kollega jobber 80% for å makte over alle rettinger og vurderinger. I tillegg er det alltid en bunke eller tre når ferien kommer. Jeg har sett lærere være nært stupet i juni, men sommeren legger opp til mye fri, den fritiden de fleste andre får i helger eller i fritiden. To dager i uka er tiden etter undervisningen lagt opp med kurs, samarbeidsmøter, personalmøter, trinnmøter osv. De resterende tre vil jeg få 6-7 timer ekstra å jobbe på, Jeg vet ikke jeg... Selv om man kanskje tror et menneske skal greie det man mener i KS, så er 1+1 fortsatt 2, det er ikke mulig å presse mer ut av meg mens jeg er på jobb. Så får det heller være at jeg enkelte ganger kan snike meg hjem klokka 15. Men jeg kan ikke ta fri på fredag og stikke på langweekend, slik mange kan i sine jobber. Men for all del, forsøk! Jeg anskaffer meg mobil som kan ligge på jobb, etter 16.00 er jeg ikke å treffe, da ligger telefonen på jobb sammen med laptop, prøver og bøker. Så får heller kvaliteten på undervisningen gå føyka;) Den kommer nemlig til å gjøre det! Anonymous poster hash: df4eb...99d Mine barns lærere er ikke å treffe på telefon utenom 45 minutter i uka en dag midt på dagen. De har sikkert mobil men de oppgir ikke det til foreldre eller elever. De har også Mail som vi kan kontakte dem på via its learning, men den sjekkes ikke daglig. Ting som haster tas via skolens kontordame som kan formidle beskjed.akurat det fungerer på et vis, selv om det kan være irriterende til tider.Om arbeidstiden ble endret slik det foreslås ville det selvfølgelig gjort at det var fornuftig med en del andre endringer også. Større prøver og innleveringer burde selvfølgelig legges rett før ferier slik at elevene kunne få svar relativt raskt for eksempel. Hovedtyngden av møter og fellesplanlegging kunne også legges til disse dagene. Da ville det frigjøres mer tid til de tingene som måtte gjøres fra dag til dag på de vanlige undervisningsdagene. Jeg tror faktisk dette kunne være en god løsning for mange lærere, spesielt for dem som jobber mye og samvittighetsfult. Anonymous poster hash: 45d32...a6b Endringer? Sa du ENDRINGER??? Det er jo ikke annet enn endringer i skolen? Hvert og annenhvert år er det nye planer, reformer og gudene vet hva som skal implementeres!! Dette er svært ressurskrevende. Lærere er en ekstremt tilpasningsdyktig yrkesgruppe - kanskje er vi til og med litt for tilpasningsdyktige? Jeg legger meg ikke opp i hvordan sykepleiere, jurister og politifolk skal gjennomføre sine jobber - hva er det som gjør at lærere er fritt vilt og at vi til en hver tid må stå til regnskap for hvordan vi disponerer tiden vår? Jobben gjør seg ikke selv - det kommer ingen god fe med en magisk rødpenn og retter norskstiler, individuelle planer dukker ikke opp fra det store intet og vi bruker ufattelig mye tid på kommunikasjon med foresatt (både per e-post og telefon). Ingen betviler vel at planlegging retting, tilpasninger ol tar tid, og dette er da heller ikke noe forslag om å redusere på denne tiden. Forslage er å flytte noen av timene slik at lærerene får en arbeidsuke og et arbeidsår som likner mer på det andre folk har. Det blir ikke mindre tid til disse tingene selv om tidspunktet forskyves. Håpet er vel bare at det vil gjøre det enklere å bruke tiden effektivt. En gjennomsnitts vanlig arbeidsuke for en lærer skal i dag være på 43,5t. Det er det veldig mange som ikke får til og som i praksis jobber mye mindre, mens noen jobber vesentlig mer. Mange lærere sliter også med at det blir lite tid til effektive møter ol siden det stadig er en eller annen som enten skal ha undervisning, skal hente egne barn eller andre ting. Forslaget er ikke laget for å straffe læreren men for å forsøke å gjøre arbeidsåret deres lettere.Anonymous poster hash: 45d32...a6b Poenget er at mange av disse oppgavene ikke kan tas over langen eller utsettes. Se innlegget til Poirot.Alt kan ikke flyttes, men en god del kan det. Hvis det som kan flyttes, flyttes blir det mer tid til det som haster.Jeg kan ikke vite akkurat hvor mye tid som brukes til ulike gjøremål. Det regner jeg med at KS sitter på brukbar stesestikk over. En slik omlegging vil sikkert ha noen negative konsekvenser. Det vil alle endringer, men det vil også ha positive følger. Anonymous poster hash: 45d32...a6b
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #54 Skrevet 22. januar 2014 Jeg har bestemt meg for at alle heldagsprøver på våren skal rettes etter at elevenes skoleår er slutt. Det er eneste mulighet jeg har, hvis KSs forslag til ny arbeidstidsavtale går igjennom. Så får jeg heller bare bruke karakterene elevene fikk i 1. termin, og kanskje la alle gå opp en halv karakter til våren. Eller kanskje elevene og foreldrene deres syns det er greit å få karakterene for 2. termin midt i juli. Før elevene kommer i august skal jeg legge planene for all undervisning i hele skoleåret. Da kan jeg få tid til å finne fram til nettsider, ressurser og tenke ut gode arbeidsmåter for hver undervisningsøkt. Jeg må utover høsten følge planen slavisk, for tid til å endre den, det har jeg ikke. Så underviser jeg, og tar kontorarbeidet og pålagte løpende møter innenfor det KS sier er normalarbeidstid. Mailen lukkes, pc og mobil legges igjen på jobben når jeg går kl 16. Beklager, Ola, jeg rakk ikke å svare på mailen din i dag, det betyr at jeg får ikke gitt deg det gode hintet om hvordan du skal gjøre presentasjonen du skal holde i morgen, best mulig. Sorry, men der røyk den 6-eren. Tilbakemelding, sa du? Ja, det tror jeg kanskje jeg rekker i elevenes høstferie. Da skal jeg ta fram notatene fra alle muntlige aktiviteter i 6 klasser og skrive fyldige og fine tilbakemeldinger til dere alle, bare så synd at jeg har glemt hvordan dere gjorde presentasjonen. Eller kanskje jeg må rette de skriftlige innleveringene først? 90 elever har skrevet gode tekster, det tar, for å ikke overdrive, ca 30 minutter i snitt pr. innlevering. Det tar altså 45 timer... Vel, da rakk jeg ikke alle bunkene i løpet av høstferien. Da må 1 klasse ligge over til juleferien... Nei, beklager, jeg rakk ikke å skrive tilbakemeldinger på muntlig presentasjonen du hadde i september, det kan hende jeg rekker det før skoleåret slutter, hvis ikke, så får du tilbakemeldingen i overgangen juni/juli. Vil elevene og foreldrene deres ha det slik? Nei, tenkte meg det. La lærerne beholde arbeidstida si! har du forsøkt å sette opp en oversikt over hva du faktisk bruker tiden din på? Jeg er ganske sikker på at en del kan flyttes slik at du faktisk får tid til de tingene som er viktige å få gjort. Om du blir kvitt møter ivanlig arbeidstid kan du bruke den tiden til å gi Ola det hintet du ellers ville sent om kvelden osv.Anonymous poster hash: 45d32...a6b Hvordan tenker du at vi skal løse det med hensyn til tverrfaglige møter og ansvarsgruppemøter, da? Her deltar jo foresatte (og ensterne fagfolk). Vi kan da ikke legge disse utenom skoleåret? Det vil jo bli ramaskrik fra foresatte mange av disse møtene kunne legges i ferieukene, ja. De færreste foreldre reiser bort i alle ferier. Vi har ikke fri da. Det er jo derfor SFO er åpen og det arrangeres leire ol liknende for barn mens foreldrene er på jobb. Når det gjelder tverrfaglighet møter som ikke involverer foreldre ville det bli enklere når alle lærerene faktisk befinner seg på skolen til samme tid i motsetning til i dag når mye av arbeidstiden brukes hjemme hos seg selv. Anonymous poster hash: 45d32...a6b
Gjest Hercule Poirot Skrevet 22. januar 2014 #55 Skrevet 22. januar 2014 Jeg har bestemt meg for at alle heldagsprøver på våren skal rettes etter at elevenes skoleår er slutt. Det er eneste mulighet jeg har, hvis KSs forslag til ny arbeidstidsavtale går igjennom. Så får jeg heller bare bruke karakterene elevene fikk i 1. termin, og kanskje la alle gå opp en halv karakter til våren. Eller kanskje elevene og foreldrene deres syns det er greit å få karakterene for 2. termin midt i juli. Før elevene kommer i august skal jeg legge planene for all undervisning i hele skoleåret. Da kan jeg få tid til å finne fram til nettsider, ressurser og tenke ut gode arbeidsmåter for hver undervisningsøkt. Jeg må utover høsten følge planen slavisk, for tid til å endre den, det har jeg ikke. Så underviser jeg, og tar kontorarbeidet og pålagte løpende møter innenfor det KS sier er normalarbeidstid. Mailen lukkes, pc og mobil legges igjen på jobben når jeg går kl 16. Beklager, Ola, jeg rakk ikke å svare på mailen din i dag, det betyr at jeg får ikke gitt deg det gode hintet om hvordan du skal gjøre presentasjonen du skal holde i morgen, best mulig. Sorry, men der røyk den 6-eren. Tilbakemelding, sa du? Ja, det tror jeg kanskje jeg rekker i elevenes høstferie. Da skal jeg ta fram notatene fra alle muntlige aktiviteter i 6 klasser og skrive fyldige og fine tilbakemeldinger til dere alle, bare så synd at jeg har glemt hvordan dere gjorde presentasjonen. Eller kanskje jeg må rette de skriftlige innleveringene først? 90 elever har skrevet gode tekster, det tar, for å ikke overdrive, ca 30 minutter i snitt pr. innlevering. Det tar altså 45 timer... Vel, da rakk jeg ikke alle bunkene i løpet av høstferien. Da må 1 klasse ligge over til juleferien... Nei, beklager, jeg rakk ikke å skrive tilbakemeldinger på muntlig presentasjonen du hadde i september, det kan hende jeg rekker det før skoleåret slutter, hvis ikke, så får du tilbakemeldingen i overgangen juni/juli. Vil elevene og foreldrene deres ha det slik? Nei, tenkte meg det. La lærerne beholde arbeidstida si! har du forsøkt å sette opp en oversikt over hva du faktisk bruker tiden din på? Jeg er ganske sikker på at en del kan flyttes slik at du faktisk får tid til de tingene som er viktige å få gjort. Om du blir kvitt møter ivanlig arbeidstid kan du bruke den tiden til å gi Ola det hintet du ellers ville sent om kvelden osv. Anonymous poster hash: 45d32...a6b Jepp, jeg har satt opp oversikt over hva jeg bruker tiden på. Undervisning, forarbeid, retting, tilbakemeldinger, føring av fravær og karakterer, lese relevante papirer som følger elevene. Og nei, møter i vanlig arbeidstid blir jeg ikke kvitt, vi kan ikke ta et møte i elevenes vinterferieuke i februar som omhandler nettmobbingen som Hans bedriver i oktober. Vi MÅ ta det møtet i oktober, og vi må antakeligvis ha mer enn ett møte om denne saken. Vi må først ta et kort møte oss lærerne i mellom om saken, så tar jeg (kontaktlærer) og rådgiver et møte med eleven, i neste runde må vi kanskje ha et møte med SLT, PP-tjenesten eller barnevernet, og hvis vi er heldige og får hjelp fra andre etater og hvis Hans forstår poenget med det vi sier, så kan det hende vi klarer oss med dette jeg har skissert, samt et lite informasjonsmøte for alle berørte lærere til slutt. Klasselærerråd holdes forøvrig alltid i lunsjen, vi spiser matpakke og tar en kaffekopp samtidig som vi diskuterer og informeres om klassemiljø, elevgruppen generelt og enkelteelever. Å gå på do og tisse? Nei, det får bare vente til neste friminutt.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #56 Skrevet 22. januar 2014 Jeg har bestemt meg for at alle heldagsprøver på våren skal rettes etter at elevenes skoleår er slutt. Det er eneste mulighet jeg har, hvis KSs forslag til ny arbeidstidsavtale går igjennom. Så får jeg heller bare bruke karakterene elevene fikk i 1. termin, og kanskje la alle gå opp en halv karakter til våren. Eller kanskje elevene og foreldrene deres syns det er greit å få karakterene for 2. termin midt i juli. Før elevene kommer i august skal jeg legge planene for all undervisning i hele skoleåret. Da kan jeg få tid til å finne fram til nettsider, ressurser og tenke ut gode arbeidsmåter for hver undervisningsøkt. Jeg må utover høsten følge planen slavisk, for tid til å endre den, det har jeg ikke. Så underviser jeg, og tar kontorarbeidet og pålagte løpende møter innenfor det KS sier er normalarbeidstid. Mailen lukkes, pc og mobil legges igjen på jobben når jeg går kl 16. Beklager, Ola, jeg rakk ikke å svare på mailen din i dag, det betyr at jeg får ikke gitt deg det gode hintet om hvordan du skal gjøre presentasjonen du skal holde i morgen, best mulig. Sorry, men der røyk den 6-eren. Tilbakemelding, sa du? Ja, det tror jeg kanskje jeg rekker i elevenes høstferie. Da skal jeg ta fram notatene fra alle muntlige aktiviteter i 6 klasser og skrive fyldige og fine tilbakemeldinger til dere alle, bare så synd at jeg har glemt hvordan dere gjorde presentasjonen. Eller kanskje jeg må rette de skriftlige innleveringene først? 90 elever har skrevet gode tekster, det tar, for å ikke overdrive, ca 30 minutter i snitt pr. innlevering. Det tar altså 45 timer... Vel, da rakk jeg ikke alle bunkene i løpet av høstferien. Da må 1 klasse ligge over til juleferien... Nei, beklager, jeg rakk ikke å skrive tilbakemeldinger på muntlig presentasjonen du hadde i september, det kan hende jeg rekker det før skoleåret slutter, hvis ikke, så får du tilbakemeldingen i overgangen juni/juli. Vil elevene og foreldrene deres ha det slik? Nei, tenkte meg det. La lærerne beholde arbeidstida si! har du forsøkt å sette opp en oversikt over hva du faktisk bruker tiden din på? Jeg er ganske sikker på at en del kan flyttes slik at du faktisk får tid til de tingene som er viktige å få gjort. Om du blir kvitt møter ivanlig arbeidstid kan du bruke den tiden til å gi Ola det hintet du ellers ville sent om kvelden osv.Anonymous poster hash: 45d32...a6b Jepp, jeg har satt opp oversikt over hva jeg bruker tiden på. Undervisning, forarbeid, retting, tilbakemeldinger, føring av fravær og karakterer, lese relevante papirer som følger elevene. Og nei, møter i vanlig arbeidstid blir jeg ikke kvitt, vi kan ikke ta et møte i elevenes vinterferieuke i februar som omhandler nettmobbingen som Hans bedriver i oktober. Vi MÅ ta det møtet i oktober, og vi må antakeligvis ha mer enn ett møte om denne saken. Vi må først ta et kort møte oss lærerne i mellom om saken, så tar jeg (kontaktlærer) og rådgiver et møte med eleven, i neste runde må vi kanskje ha et møte med SLT, PP-tjenesten eller barnevernet, og hvis vi er heldige og får hjelp fra andre etater og hvis Hans forstår poenget med det vi sier, så kan det hende vi klarer oss med dette jeg har skissert, samt et lite informasjonsmøte for alle berørte lærere til slutt. Klasselærerråd holdes forøvrig alltid i lunsjen, vi spiser matpakke og tar en kaffekopp samtidig som vi diskuterer og informeres om klassemiljø, elevgruppen generelt og enkelteelever. Å gå på do og tisse? Nei, det får bare vente til neste friminutt.Jeg mente selvfølgelig ikke at alle møter kan flyttes, men at en del av dem kan det. Ikke all tid lærerene har til rådighet går til brannslukking og akutte oppgaver. Deler går til mer langsiktig planlegging og tilrettelegging. Det er selvfølgelig disse møtene jeg snakker om. Anonymous poster hash: 45d32...a6b
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #57 Skrevet 22. januar 2014 Det er godt du har full oversikt over hvordan det er på absolutt alle skoler, da..Hos meg har F.eks alle elevene forskjellige leselekser, men samles i nivådelte grupper når den skal leses høyt. Disse gruppene er på ingen måte statiske, men endrer seg omtrent fra uke til uke.Da har du ihvertfall fått innblikk i én skole til. Enda en nå, så kan du vel bli utdanningsminister, så peiling som du har...! Anonymous poster hash: 915e2...b0d jeg har ikke påstått at jeg har oversikt over hvordan det er alle steder. Noen skoler fungerer sikkert mye bedre enn den skolen vi har her. Det håper jeg da, selv om resultatene fra nasjonale prøver er gode.Jeg synes imidlertid det må være fornuftig å se på systemet når norsk skole generelt er såpass dårlig som den er på å gi elevene faglig kunnskap. I den sammenhengen bør selvfølgelig lærerene høres, men deres meninger er ikke de eneste som bør tillegges vekt.Forslaget går vel så vidt jeg vet heller ikke ut på å flytte all for og etterarbeidstid til elevenes ferier. Det vil fortsatt være tid til en del i den vanlige arbeidstiden. Lærerene underviser jo ikke fra 08.00 til 15.30.Anonymous poster hash: 45d32...a6b Nei, selvfølgelig kan man bruke tid når man har en time pause. Da skal man også ta den samtalen med ressursgrupper rundt enkeltelever, føre inn fravær, diskutere faglige utfordringer med kolleger, skrive diverse brev, snakke med barnevernet, notere innsats i timen på elevene, veilede studenter, ha en samtale med enkeltelever om orden, fravær, faglig progresjon osv, legge tilrette for neste undervisningsøkt, finne nye og kreative måter å få formidlet det de skal lære. I tillegge er det gjerne en aldri så liten maratonøkt å skulle være formidler, trøster, konfliktløser og hjelper i alle tenkelige situasjoner. Så om man underviser i 4 timer om dagen, fra 0830-1300, så er det faktisk ganske slitsomt. Jeg tok på meg en stegteller på jobb, for å si det sånn, mine 10 000 steg er tatt før lunsj, i tillegg er det mentalt slitsomt å være en formidler Jeg retter prøver i høstferien og i vinterferien. Jeg har med PCen til syden for å laste inn oppgaver fra Its, En kollega jobber 80% for å makte over alle rettinger og vurderinger. I tillegg er det alltid en bunke eller tre når ferien kommer. Jeg har sett lærere være nært stupet i juni, men sommeren legger opp til mye fri, den fritiden de fleste andre får i helger eller i fritiden. To dager i uka er tiden etter undervisningen lagt opp med kurs, samarbeidsmøter, personalmøter, trinnmøter osv. De resterende tre vil jeg få 6-7 timer ekstra å jobbe på, Jeg vet ikke jeg... Selv om man kanskje tror et menneske skal greie det man mener i KS, så er 1+1 fortsatt 2, det er ikke mulig å presse mer ut av meg mens jeg er på jobb. Så får det heller være at jeg enkelte ganger kan snike meg hjem klokka 15. Men jeg kan ikke ta fri på fredag og stikke på langweekend, slik mange kan i sine jobber. Men for all del, forsøk! Jeg anskaffer meg mobil som kan ligge på jobb, etter 16.00 er jeg ikke å treffe, da ligger telefonen på jobb sammen med laptop, prøver og bøker. Så får heller kvaliteten på undervisningen gå føyka;) Den kommer nemlig til å gjøre det! Anonymous poster hash: df4eb...99d Mine barns lærere er ikke å treffe på telefon utenom 45 minutter i uka en dag midt på dagen. De har sikkert mobil men de oppgir ikke det til foreldre eller elever. De har også Mail som vi kan kontakte dem på via its learning, men den sjekkes ikke daglig. Ting som haster tas via skolens kontordame som kan formidle beskjed.akurat det fungerer på et vis, selv om det kan være irriterende til tider. Om arbeidstiden ble endret slik det foreslås ville det selvfølgelig gjort at det var fornuftig med en del andre endringer også. Større prøver og innleveringer burde selvfølgelig legges rett før ferier slik at elevene kunne få svar relativt raskt for eksempel. Hovedtyngden av møter og fellesplanlegging kunne også legges til disse dagene. Da ville det frigjøres mer tid til de tingene som måtte gjøres fra dag til dag på de vanlige undervisningsdagene. Jeg tror faktisk dette kunne være en god løsning for mange lærere, spesielt for dem som jobber mye og samvittighetsfult. Anonymous poster hash: 45d32...a6b Til info: elever HAR allerede prøver før feriene. Skal de ha enda flere? Husk at det er noen elever som skal gjennomføre disse prøvene også;D Anonymous poster hash: df4eb...99d
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #58 Skrevet 22. januar 2014 Hvor mange timer undervisning har en 100% ansatt lærer på ungdomsskolen i løpet av en uke....? Anonymous poster hash: 4e383...1e5
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #59 Skrevet 22. januar 2014 Hvor mange timer undervisning har en 100% ansatt lærer på ungdomsskolen i løpet av en uke....? Anonymous poster hash: 4e383...1e5 Det kommer an på hvilke fag man har. Anonymous poster hash: 40b68...591
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #60 Skrevet 22. januar 2014 Hvis du ikke har satt deg inn i hvordan ett år i en lærers arbeidsliv faktisk er så snu på det!!!!! Hvordan ville du at noen skulle mene noe om din jobb uten å ha satt seg inn i det. At lærerne "syter" handler ikke om annet enn at de blir angrepet fra alle hold og gudoghvermann har en mening om det de gjør, hva er da mer naturlig enn at de faktisk må forsvare seg. At leirskoler utgår skjer jo hele tiden allerede! Se på fattige kommuner som ikke har penger til skole. De sparer ved å ikke bruke vikarer eller betale overtid. Hvordan kombinere fattige kommuner og kommunestyrer som kutter årsverk så de blir blå i fjeset med dette er for meg nå et ubegripelig uløselig problem. Barna er på skolen i mange timer og jeg vil ihvertfall at de som tilbringer tid med mitt barn skal ha det bra selv!!! Jobben de gjør er vi totalavhengig av. Hilsen en som ikke er lærer, men ser hvordan læreryrket er på nært hold allikevel. Anonymous poster hash: 8b16e...c25
Iiiiik Skrevet 22. januar 2014 #61 Skrevet 22. januar 2014 Jeg er ikke enig i forslaget til KS tror jeg. Må bare si det først og fremst. Jeg undrer meg imidlertid over lærernes forurettethet over at andre har meninger om deres arbeidshverdag og påstanden om at det kun er lærere som er utsatt for innblanding. Sånn jeg oppfatter det, kritiseres lærere mye urettmessig, det viser også denne tråden. Folk mener noe på syltynt grunnlag og generaliserer over en lav sko. Formelt sett har imidlertid lærere i veldig liten grad innblanding i hvordan de organiserer hverdagen sin. Det er veldig strengt i undervisningstimene, men også veldig stor grad av frihet når det gjelder resten av arbeidstiden. Jeg kan nesten ikke tenke meg noen andre offentlig ansatte som i så stor grad kan organisere arbeidstiden sin selv. Vi andre har mindre ferie, kan ikke jobbe hjemme osv. Dette er et gode jeg tenker lærere ville tjent på å anerkjenne som et gode. Dessuten er min erfaring at mine barns lærere (kanskje forståelig nok) er langt mindre fleksible enn det noen av dere som svarer her inne hevder å være. Alle utviklingssamtaler foregår innenfor arbeidstiden. Lærerne deltar i liten grad på sommeravslutninger og andre sammenkomster på kveldene. De går ikke i tog med barna på 17. mai. Overnattingsturer for klassen skjer i regi av foreldrene og lærerne er ikke med. På vår skole er de flinke til å lage undervisningsopplegg for trinnet, altså at ikke hver enkelt lærer lager opplegg for de samme læreplanmålene for hver enkelt klasse. Det tenker jeg er en fornuftig ressursbruk, men jeg er redd det ikke gjøres sånn overalt. Skole er en stor utgiftspost på det kommunale budsjettet. Slik bør det være, men det bør også være en selvfølge at det gjøres evalueringer av hva man får igjen for disse pengene og hvordan man kan rasjonalisere der det er mulig. Jeg tror ikke det er lurt av lærerne å bli fornærmet fordi det kreves innsyn i hvordan tiden brukes og at de pålegges enkelte endringer. I min arbeidsdag er det i hvert fall sånn at kravene om tilgjengelighet, dokumentasjon, oppdatering, utarbeiding av planer osv overstiger hva det er mulig å få til innenfor rammen av hva jeg er betalt for. Det er dumt at det er sånn, men jeg synes lærere bør være varsomme med å påstå at det kun er dem som utsettes for urimelige krav.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #62 Skrevet 22. januar 2014 Jeg bor sammen med en som er kontaktlærer i ungdomsskolen. Han jobber ca. to ettermiddager i uken i tillegg til enten lørdag eller søndag. Han reiser på 10 dagers tur med avgangselevene hver vår og er da tilgjengelig dag og natt. Han reiser èn uke i året på ski-leir. Ellers er han tilgjengelig for elever og foresatte nærmest døgnet rundt. Når de såkalte "feriene" kommer er han temmelig sliten. Han jobber som regel noen dager i hver eneste ferie. Likevel liker han jobben sin. Den har noen fordeler. Vi slipper å ha SFO i skoleferiene og han har lang ferie på sommeren. Det er i grunn det. Han sier at dersom areidstidsavtalen blir en realitet så slutter han på dagen- da kan han ikke lenger gjøre en god jobb. Anonymous poster hash: 1a470...382
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #63 Skrevet 22. januar 2014 Avspassering er en kompensasjon for arbeid utover arbeidstiden. Jeg klager ikke på at jeg jobber mer enn andre, for det gjør jeg ikke. Et årsverk er et årsverk, både for lærere og andre, men jeg jobber mer i hverdagen enn andre uten at jeg får overtid. Jeg jobber i snitt 5-6 timer mer hver uke enn en vanlig arbeidsuke tilsier. JEG syntes det er helt greit. Jeg vet at jeg har sammenhengende fri i forbindelse med jul, påske og sommer, og syntes det er helt topp. Jeg er ganske sikker på at om de fleste andre yrker kunne velge, ville de hatt den samme ordningen. Om jeg fikk lønn for all overtiden, mot at jeg måtte jobbe vanlig i feriene, ville jeg ikke gjort det. Sammenhengende fritid er mye mer verdt enn fri hver ettermiddag. Vi har en fin avtale hjemme. Hver søndag tar mannen med seg barna på bading, mens jeg går på jobb og lager ferdig planene mine for neste uke. Etter badingen kommer de på jobb til meg og er i gymsalen og spiller fotball til jeg er ferdig, før vi går hjem og spiser middag. Jeg vil mye heller gjøre det på den måten og ha fri i ferier, enn å jobbe alle feriene, og ha fri hver søndag. Flytter vi denne arbeidstiden kan vi lage langsiktige planer i disse ukene, det er helt rett. Men å planlegge ned til minste detalj, i mars, det en skal gjøre i juni, det er ikke mulig. Anonymous poster hash: 15a69...e40
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #64 Skrevet 22. januar 2014 Jeg er ikke enig i forslaget til KS tror jeg. Må bare si det først og fremst. Jeg undrer meg imidlertid over lærernes forurettethet over at andre har meninger om deres arbeidshverdag og påstanden om at det kun er lærere som er utsatt for innblanding. Sånn jeg oppfatter det, kritiseres lærere mye urettmessig, det viser også denne tråden. Folk mener noe på syltynt grunnlag og generaliserer over en lav sko. Formelt sett har imidlertid lærere i veldig liten grad innblanding i hvordan de organiserer hverdagen sin. Det er veldig strengt i undervisningstimene, men også veldig stor grad av frihet når det gjelder resten av arbeidstiden. Jeg kan nesten ikke tenke meg noen andre offentlig ansatte som i så stor grad kan organisere arbeidstiden sin selv. Vi andre har mindre ferie, kan ikke jobbe hjemme osv. Dette er et gode jeg tenker lærere ville tjent på å anerkjenne som et gode. Dessuten er min erfaring at mine barns lærere (kanskje forståelig nok) er langt mindre fleksible enn det noen av dere som svarer her inne hevder å være. Alle utviklingssamtaler foregår innenfor arbeidstiden. Lærerne deltar i liten grad på sommeravslutninger og andre sammenkomster på kveldene. De går ikke i tog med barna på 17. mai. Overnattingsturer for klassen skjer i regi av foreldrene og lærerne er ikke med. På vår skole er de flinke til å lage undervisningsopplegg for trinnet, altså at ikke hver enkelt lærer lager opplegg for de samme læreplanmålene for hver enkelt klasse. Det tenker jeg er en fornuftig ressursbruk, men jeg er redd det ikke gjøres sånn overalt. Skole er en stor utgiftspost på det kommunale budsjettet. Slik bør det være, men det bør også være en selvfølge at det gjøres evalueringer av hva man får igjen for disse pengene og hvordan man kan rasjonalisere der det er mulig. Jeg tror ikke det er lurt av lærerne å bli fornærmet fordi det kreves innsyn i hvordan tiden brukes og at de pålegges enkelte endringer. I min arbeidsdag er det i hvert fall sånn at kravene om tilgjengelighet, dokumentasjon, oppdatering, utarbeiding av planer osv overstiger hva det er mulig å få til innenfor rammen av hva jeg er betalt for. Det er dumt at det er sånn, men jeg synes lærere bør være varsomme med å påstå at det kun er dem som utsettes for urimelige krav. Skal jeg gå i tog med elevene mine 17. mai? Hvorfor det? Da går jeg jo i tog med barna mine, som FAU-representant! Lærerne har fri på 17. mai, faktisk. Anonymous poster hash: 40b68...591
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #65 Skrevet 22. januar 2014 Jeg er ikke enig i forslaget til KS tror jeg. Må bare si det først og fremst. Jeg undrer meg imidlertid over lærernes forurettethet over at andre har meninger om deres arbeidshverdag og påstanden om at det kun er lærere som er utsatt for innblanding. Sånn jeg oppfatter det, kritiseres lærere mye urettmessig, det viser også denne tråden. Folk mener noe på syltynt grunnlag og generaliserer over en lav sko. Formelt sett har imidlertid lærere i veldig liten grad innblanding i hvordan de organiserer hverdagen sin. Det er veldig strengt i undervisningstimene, men også veldig stor grad av frihet når det gjelder resten av arbeidstiden. Jeg kan nesten ikke tenke meg noen andre offentlig ansatte som i så stor grad kan organisere arbeidstiden sin selv. Vi andre har mindre ferie, kan ikke jobbe hjemme osv. Dette er et gode jeg tenker lærere ville tjent på å anerkjenne som et gode. Dessuten er min erfaring at mine barns lærere (kanskje forståelig nok) er langt mindre fleksible enn det noen av dere som svarer her inne hevder å være. Alle utviklingssamtaler foregår innenfor arbeidstiden. Lærerne deltar i liten grad på sommeravslutninger og andre sammenkomster på kveldene. De går ikke i tog med barna på 17. mai. Overnattingsturer for klassen skjer i regi av foreldrene og lærerne er ikke med. På vår skole er de flinke til å lage undervisningsopplegg for trinnet, altså at ikke hver enkelt lærer lager opplegg for de samme læreplanmålene for hver enkelt klasse. Det tenker jeg er en fornuftig ressursbruk, men jeg er redd det ikke gjøres sånn overalt. Skole er en stor utgiftspost på det kommunale budsjettet. Slik bør det være, men det bør også være en selvfølge at det gjøres evalueringer av hva man får igjen for disse pengene og hvordan man kan rasjonalisere der det er mulig. Jeg tror ikke det er lurt av lærerne å bli fornærmet fordi det kreves innsyn i hvordan tiden brukes og at de pålegges enkelte endringer. I min arbeidsdag er det i hvert fall sånn at kravene om tilgjengelighet, dokumentasjon, oppdatering, utarbeiding av planer osv overstiger hva det er mulig å få til innenfor rammen av hva jeg er betalt for. Det er dumt at det er sånn, men jeg synes lærere bør være varsomme med å påstå at det kun er dem som utsettes for urimelige krav. Skal jeg gå i tog med elevene mine 17. mai? Hvorfor det? Da går jeg jo i tog med barna mine, som FAU-representant! Lærerne har fri på 17. mai, faktisk. Anonymous poster hash: 40b68...591 17.mai er den eneste røde dagen de fleste lærere har noen timer jobb. Her skal de gå med toget. Det tar ca 2 timer om morgenen. Etterpå har de fri. Anonymous poster hash: 45d32...a6b
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #66 Skrevet 22. januar 2014 Jeg er ikke enig i forslaget til KS tror jeg. Må bare si det først og fremst. Jeg undrer meg imidlertid over lærernes forurettethet over at andre har meninger om deres arbeidshverdag og påstanden om at det kun er lærere som er utsatt for innblanding. Sånn jeg oppfatter det, kritiseres lærere mye urettmessig, det viser også denne tråden. Folk mener noe på syltynt grunnlag og generaliserer over en lav sko. Formelt sett har imidlertid lærere i veldig liten grad innblanding i hvordan de organiserer hverdagen sin. Det er veldig strengt i undervisningstimene, men også veldig stor grad av frihet når det gjelder resten av arbeidstiden. Jeg kan nesten ikke tenke meg noen andre offentlig ansatte som i så stor grad kan organisere arbeidstiden sin selv. Vi andre har mindre ferie, kan ikke jobbe hjemme osv. Dette er et gode jeg tenker lærere ville tjent på å anerkjenne som et gode. Dessuten er min erfaring at mine barns lærere (kanskje forståelig nok) er langt mindre fleksible enn det noen av dere som svarer her inne hevder å være. Alle utviklingssamtaler foregår innenfor arbeidstiden. Lærerne deltar i liten grad på sommeravslutninger og andre sammenkomster på kveldene. De går ikke i tog med barna på 17. mai. Overnattingsturer for klassen skjer i regi av foreldrene og lærerne er ikke med. På vår skole er de flinke til å lage undervisningsopplegg for trinnet, altså at ikke hver enkelt lærer lager opplegg for de samme læreplanmålene for hver enkelt klasse. Det tenker jeg er en fornuftig ressursbruk, men jeg er redd det ikke gjøres sånn overalt. Skole er en stor utgiftspost på det kommunale budsjettet. Slik bør det være, men det bør også være en selvfølge at det gjøres evalueringer av hva man får igjen for disse pengene og hvordan man kan rasjonalisere der det er mulig. Jeg tror ikke det er lurt av lærerne å bli fornærmet fordi det kreves innsyn i hvordan tiden brukes og at de pålegges enkelte endringer. I min arbeidsdag er det i hvert fall sånn at kravene om tilgjengelighet, dokumentasjon, oppdatering, utarbeiding av planer osv overstiger hva det er mulig å få til innenfor rammen av hva jeg er betalt for. Det er dumt at det er sånn, men jeg synes lærere bør være varsomme med å påstå at det kun er dem som utsettes for urimelige krav. Skal jeg gå i tog med elevene mine 17. mai? Hvorfor det? Da går jeg jo i tog med barna mine, som FAU-representant! Lærerne har fri på 17. mai, faktisk. Anonymous poster hash: 40b68...591 Mannen min går alltid med elevene sine. Anonymous poster hash: 1a470...382
Iiiiik Skrevet 22. januar 2014 #67 Skrevet 22. januar 2014 Jeg er ikke enig i forslaget til KS tror jeg. Må bare si det først og fremst. Jeg undrer meg imidlertid over lærernes forurettethet over at andre har meninger om deres arbeidshverdag og påstanden om at det kun er lærere som er utsatt for innblanding. Sånn jeg oppfatter det, kritiseres lærere mye urettmessig, det viser også denne tråden. Folk mener noe på syltynt grunnlag og generaliserer over en lav sko. Formelt sett har imidlertid lærere i veldig liten grad innblanding i hvordan de organiserer hverdagen sin. Det er veldig strengt i undervisningstimene, men også veldig stor grad av frihet når det gjelder resten av arbeidstiden. Jeg kan nesten ikke tenke meg noen andre offentlig ansatte som i så stor grad kan organisere arbeidstiden sin selv. Vi andre har mindre ferie, kan ikke jobbe hjemme osv. Dette er et gode jeg tenker lærere ville tjent på å anerkjenne som et gode. Dessuten er min erfaring at mine barns lærere (kanskje forståelig nok) er langt mindre fleksible enn det noen av dere som svarer her inne hevder å være. Alle utviklingssamtaler foregår innenfor arbeidstiden. Lærerne deltar i liten grad på sommeravslutninger og andre sammenkomster på kveldene. De går ikke i tog med barna på 17. mai. Overnattingsturer for klassen skjer i regi av foreldrene og lærerne er ikke med. På vår skole er de flinke til å lage undervisningsopplegg for trinnet, altså at ikke hver enkelt lærer lager opplegg for de samme læreplanmålene for hver enkelt klasse. Det tenker jeg er en fornuftig ressursbruk, men jeg er redd det ikke gjøres sånn overalt. Skole er en stor utgiftspost på det kommunale budsjettet. Slik bør det være, men det bør også være en selvfølge at det gjøres evalueringer av hva man får igjen for disse pengene og hvordan man kan rasjonalisere der det er mulig. Jeg tror ikke det er lurt av lærerne å bli fornærmet fordi det kreves innsyn i hvordan tiden brukes og at de pålegges enkelte endringer. I min arbeidsdag er det i hvert fall sånn at kravene om tilgjengelighet, dokumentasjon, oppdatering, utarbeiding av planer osv overstiger hva det er mulig å få til innenfor rammen av hva jeg er betalt for. Det er dumt at det er sånn, men jeg synes lærere bør være varsomme med å påstå at det kun er dem som utsettes for urimelige krav. Skal jeg gå i tog med elevene mine 17. mai? Hvorfor det? Da går jeg jo i tog med barna mine, som FAU-representant! Lærerne har fri på 17. mai, faktisk. Anonymous poster hash: 40b68...591 Jeg sa da vel ikke noe om at du skal? Ga et eksempel på hvordan lærere beskytter seg mot at jobben sprer seg inn i privatlivet. Hos oss gikk lærerne tidligere i tog med barna, det gjør de ikke lenger.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #68 Skrevet 22. januar 2014 Jeg er ikke enig i forslaget til KS tror jeg. Må bare si det først og fremst. Jeg undrer meg imidlertid over lærernes forurettethet over at andre har meninger om deres arbeidshverdag og påstanden om at det kun er lærere som er utsatt for innblanding. Sånn jeg oppfatter det, kritiseres lærere mye urettmessig, det viser også denne tråden. Folk mener noe på syltynt grunnlag og generaliserer over en lav sko. Formelt sett har imidlertid lærere i veldig liten grad innblanding i hvordan de organiserer hverdagen sin. Det er veldig strengt i undervisningstimene, men også veldig stor grad av frihet når det gjelder resten av arbeidstiden. Jeg kan nesten ikke tenke meg noen andre offentlig ansatte som i så stor grad kan organisere arbeidstiden sin selv. Vi andre har mindre ferie, kan ikke jobbe hjemme osv. Dette er et gode jeg tenker lærere ville tjent på å anerkjenne som et gode. Dessuten er min erfaring at mine barns lærere (kanskje forståelig nok) er langt mindre fleksible enn det noen av dere som svarer her inne hevder å være. Alle utviklingssamtaler foregår innenfor arbeidstiden. Lærerne deltar i liten grad på sommeravslutninger og andre sammenkomster på kveldene. De går ikke i tog med barna på 17. mai. Overnattingsturer for klassen skjer i regi av foreldrene og lærerne er ikke med. På vår skole er de flinke til å lage undervisningsopplegg for trinnet, altså at ikke hver enkelt lærer lager opplegg for de samme læreplanmålene for hver enkelt klasse. Det tenker jeg er en fornuftig ressursbruk, men jeg er redd det ikke gjøres sånn overalt. Skole er en stor utgiftspost på det kommunale budsjettet. Slik bør det være, men det bør også være en selvfølge at det gjøres evalueringer av hva man får igjen for disse pengene og hvordan man kan rasjonalisere der det er mulig. Jeg tror ikke det er lurt av lærerne å bli fornærmet fordi det kreves innsyn i hvordan tiden brukes og at de pålegges enkelte endringer. I min arbeidsdag er det i hvert fall sånn at kravene om tilgjengelighet, dokumentasjon, oppdatering, utarbeiding av planer osv overstiger hva det er mulig å få til innenfor rammen av hva jeg er betalt for. Det er dumt at det er sånn, men jeg synes lærere bør være varsomme med å påstå at det kun er dem som utsettes for urimelige krav. Skal jeg gå i tog med elevene mine 17. mai? Hvorfor det? Da går jeg jo i tog med barna mine, som FAU-representant! Lærerne har fri på 17. mai, faktisk. Anonymous poster hash: 40b68...591 Var det det eneste du fikk ut av det lange innlegget til Iiiik? Du synliggjør godt problemet med at lærere både vil ha rett til å velge bort jobb samtidig som de nekter å forholde seg til at arbeidsgiver har styringsrett. Det må alle andre arbeidstakere finne seg i. Anonymous poster hash: 94ef1...e4e
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #69 Skrevet 22. januar 2014 Jeg er ikke enig i forslaget til KS tror jeg. Må bare si det først og fremst. Jeg undrer meg imidlertid over lærernes forurettethet over at andre har meninger om deres arbeidshverdag og påstanden om at det kun er lærere som er utsatt for innblanding. Sånn jeg oppfatter det, kritiseres lærere mye urettmessig, det viser også denne tråden. Folk mener noe på syltynt grunnlag og generaliserer over en lav sko. Formelt sett har imidlertid lærere i veldig liten grad innblanding i hvordan de organiserer hverdagen sin. Det er veldig strengt i undervisningstimene, men også veldig stor grad av frihet når det gjelder resten av arbeidstiden. Jeg kan nesten ikke tenke meg noen andre offentlig ansatte som i så stor grad kan organisere arbeidstiden sin selv. Vi andre har mindre ferie, kan ikke jobbe hjemme osv. Dette er et gode jeg tenker lærere ville tjent på å anerkjenne som et gode. Dessuten er min erfaring at mine barns lærere (kanskje forståelig nok) er langt mindre fleksible enn det noen av dere som svarer her inne hevder å være. Alle utviklingssamtaler foregår innenfor arbeidstiden. Lærerne deltar i liten grad på sommeravslutninger og andre sammenkomster på kveldene. De går ikke i tog med barna på 17. mai. Overnattingsturer for klassen skjer i regi av foreldrene og lærerne er ikke med. På vår skole er de flinke til å lage undervisningsopplegg for trinnet, altså at ikke hver enkelt lærer lager opplegg for de samme læreplanmålene for hver enkelt klasse. Det tenker jeg er en fornuftig ressursbruk, men jeg er redd det ikke gjøres sånn overalt. Skole er en stor utgiftspost på det kommunale budsjettet. Slik bør det være, men det bør også være en selvfølge at det gjøres evalueringer av hva man får igjen for disse pengene og hvordan man kan rasjonalisere der det er mulig. Jeg tror ikke det er lurt av lærerne å bli fornærmet fordi det kreves innsyn i hvordan tiden brukes og at de pålegges enkelte endringer. I min arbeidsdag er det i hvert fall sånn at kravene om tilgjengelighet, dokumentasjon, oppdatering, utarbeiding av planer osv overstiger hva det er mulig å få til innenfor rammen av hva jeg er betalt for. Det er dumt at det er sånn, men jeg synes lærere bør være varsomme med å påstå at det kun er dem som utsettes for urimelige krav. Veldig bra og reflektert innlegg liiik. Jeg opplever også lærernes fagforbunds kontinuerlige måte å drive lønnsforhandlinger på gjennom streik nesten annethvert år som svært negativt, og som lite hensiktsmessig i forhold til å støtte lærernes krav. Jeg tror at for de som kjempet for arbeidernes rettigheter i sin tid hadde snudd seg i graven om de fikk nyss i hva der faktisk streikes for i dag! I forhold til mange andre offentlige stillinger og utdanningsnivå har lærerne helt greie lønninger. Som du sier, har lærerne også veldig mange goder som relativt fleksibel arbeidstid. Anonymous poster hash: 971c5...15f
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #70 Skrevet 22. januar 2014 Hvor mange timer undervisning har en 100% ansatt lærer på ungdomsskolen i løpet av en uke....? Anonymous poster hash: 4e383...1e5 Det kommer an på hvilke fag man har. Anonymous poster hash: 40b68...591 Men hvis man har 100% stilling vil jeg tra at man har et bestemt antall undervisningstimer som inngår for og fylle den? Eller er det slik at et fag krever FÆRRE timer undervisning enn et annet? At noen fag er "mindre verdt" fordi de krever mindre forberedelse o getterarbeid, slik at man kan bruke mer av tiden på undervisning? Er jo et enkelt spørsmål, vil jeg tro? La oss si en lærer som underviser i Naturfag, Norsk og matte...Hvor mange undervisningstimer har denne om denne har 100% stilling? Anonymous poster hash: 4e383...1e5
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #71 Skrevet 22. januar 2014 Det er godt du har full oversikt over hvordan det er på absolutt alle skoler, da..Hos meg har F.eks alle elevene forskjellige leselekser, men samles i nivådelte grupper når den skal leses høyt. Disse gruppene er på ingen måte statiske, men endrer seg omtrent fra uke til uke.Da har du ihvertfall fått innblikk i én skole til. Enda en nå, så kan du vel bli utdanningsminister, så peiling som du har...! Anonymous poster hash: 915e2...b0d jeg har ikke påstått at jeg har oversikt over hvordan det er alle steder. Noen skoler fungerer sikkert mye bedre enn den skolen vi har her. Det håper jeg da, selv om resultatene fra nasjonale prøver er gode.Jeg synes imidlertid det må være fornuftig å se på systemet når norsk skole generelt er såpass dårlig som den er på å gi elevene faglig kunnskap. I den sammenhengen bør selvfølgelig lærerene høres, men deres meninger er ikke de eneste som bør tillegges vekt.Forslaget går vel så vidt jeg vet heller ikke ut på å flytte all for og etterarbeidstid til elevenes ferier. Det vil fortsatt være tid til en del i den vanlige arbeidstiden. Lærerene underviser jo ikke fra 08.00 til 15.30.Anonymous poster hash: 45d32...a6b Nei, selvfølgelig kan man bruke tid når man har en time pause. Da skal man også ta den samtalen med ressursgrupper rundt enkeltelever, føre inn fravær, diskutere faglige utfordringer med kolleger, skrive diverse brev, snakke med barnevernet, notere innsats i timen på elevene, veilede studenter, ha en samtale med enkeltelever om orden, fravær, faglig progresjon osv, legge tilrette for neste undervisningsøkt, finne nye og kreative måter å få formidlet det de skal lære. I tillegge er det gjerne en aldri så liten maratonøkt å skulle være formidler, trøster, konfliktløser og hjelper i alle tenkelige situasjoner. Så om man underviser i 4 timer om dagen, fra 0830-1300, så er det faktisk ganske slitsomt. Jeg tok på meg en stegteller på jobb, for å si det sånn, mine 10 000 steg er tatt før lunsj, i tillegg er det mentalt slitsomt å være en formidler Jeg retter prøver i høstferien og i vinterferien. Jeg har med PCen til syden for å laste inn oppgaver fra Its, En kollega jobber 80% for å makte over alle rettinger og vurderinger. I tillegg er det alltid en bunke eller tre når ferien kommer. Jeg har sett lærere være nært stupet i juni, men sommeren legger opp til mye fri, den fritiden de fleste andre får i helger eller i fritiden. To dager i uka er tiden etter undervisningen lagt opp med kurs, samarbeidsmøter, personalmøter, trinnmøter osv. De resterende tre vil jeg få 6-7 timer ekstra å jobbe på, Jeg vet ikke jeg... Selv om man kanskje tror et menneske skal greie det man mener i KS, så er 1+1 fortsatt 2, det er ikke mulig å presse mer ut av meg mens jeg er på jobb. Så får det heller være at jeg enkelte ganger kan snike meg hjem klokka 15. Men jeg kan ikke ta fri på fredag og stikke på langweekend, slik mange kan i sine jobber. Men for all del, forsøk! Jeg anskaffer meg mobil som kan ligge på jobb, etter 16.00 er jeg ikke å treffe, da ligger telefonen på jobb sammen med laptop, prøver og bøker. Så får heller kvaliteten på undervisningen gå føyka;) Den kommer nemlig til å gjøre det! Anonymous poster hash: df4eb...99d Mine barns lærere er ikke å treffe på telefon utenom 45 minutter i uka en dag midt på dagen. De har sikkert mobil men de oppgir ikke det til foreldre eller elever. De har også Mail som vi kan kontakte dem på via its learning, men den sjekkes ikke daglig. Ting som haster tas via skolens kontordame som kan formidle beskjed.akurat det fungerer på et vis, selv om det kan være irriterende til tider.Om arbeidstiden ble endret slik det foreslås ville det selvfølgelig gjort at det var fornuftig med en del andre endringer også. Større prøver og innleveringer burde selvfølgelig legges rett før ferier slik at elevene kunne få svar relativt raskt for eksempel. Hovedtyngden av møter og fellesplanlegging kunne også legges til disse dagene. Da ville det frigjøres mer tid til de tingene som måtte gjøres fra dag til dag på de vanlige undervisningsdagene. Jeg tror faktisk dette kunne være en god løsning for mange lærere, spesielt for dem som jobber mye og samvittighetsfult. Anonymous poster hash: 45d32...a6b Endringer? Sa du ENDRINGER??? Det er jo ikke annet enn endringer i skolen? Hvert og annenhvert år er det nye planer, reformer og gudene vet hva som skal implementeres!! Dette er svært ressurskrevende. Lærere er en ekstremt tilpasningsdyktig yrkesgruppe - kanskje er vi til og med litt for tilpasningsdyktige? Jeg legger meg ikke opp i hvordan sykepleiere, jurister og politifolk skal gjennomføre sine jobber - hva er det som gjør at lærere er fritt vilt og at vi til en hver tid må stå til regnskap for hvordan vi disponerer tiden vår? Jobben gjør seg ikke selv - det kommer ingen god fe med en magisk rødpenn og retter norskstiler, individuelle planer dukker ikke opp fra det store intet og vi bruker ufattelig mye tid på kommunikasjon med foresatt (både per e-post og telefon). Ingen betviler vel at planlegging retting, tilpasninger ol tar tid, og dette er da heller ikke noe forslag om å redusere på denne tiden. Forslage er å flytte noen av timene slik at lærerene får en arbeidsuke og et arbeidsår som likner mer på det andre folk har. Det blir ikke mindre tid til disse tingene selv om tidspunktet forskyves. Håpet er vel bare at det vil gjøre det enklere å bruke tiden effektivt. En gjennomsnitts vanlig arbeidsuke for en lærer skal i dag være på 43,5t. Det er det veldig mange som ikke får til og som i praksis jobber mye mindre, mens noen jobber vesentlig mer. Mange lærere sliter også med at det blir lite tid til effektive møter ol siden det stadig er en eller annen som enten skal ha undervisning, skal hente egne barn eller andre ting. Forslaget er ikke laget for å straffe læreren men for å forsøke å gjøre arbeidsåret deres lettere. Anonymous poster hash: 45d32...a6b Men da er det vel kanskje en fordel å høre hva LÆRERE mener om dette, da. De som faktisk vet hvordan skolehverdagen er. Det gir relativt mye mer mening enn at bedrevitere som deg skal "hjelpe oss" å strukturere arbeidsdagen/arbeidsåret vårt. Sånne som vet bedre enn oss dumme, late og ustrukturerte lærere, men som aldri har satt sine bein i et klasserom...! Kan du vennligst fortelle meg og oss hva slags kompetanse du har, som gjør at du kan sitte og synse om dette. Er du skoleforsker? Eller bare leker du at du er det? Anonymous poster hash: 915e2...b0d
magica fra tryll Skrevet 22. januar 2014 #72 Skrevet 22. januar 2014 Jeg er lærer, men har allerede forlatt læreryrket fordi jeg synes det er for stressende og hektisk. Med denne nye avtalen tror jeg det blir enda mindre attraktivt å være lærer. Det er trist synes jeg,-barna er vå største samfunnsverdi, men skolen blir dessverre ikke priioritert deretter. Og så er det en ting jeg synes er veldig rart,-alle de som mener at lærerne har det så godt, med mye fri, bra lønn og enkel utdanning. Hvorfor blir dere ikke lærere?? Skolen trenger jo folk som virkelig vet hvordan det skal gjøres;)
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #73 Skrevet 22. januar 2014 Det er godt du har full oversikt over hvordan det er på absolutt alle skoler, da..Hos meg har F.eks alle elevene forskjellige leselekser, men samles i nivådelte grupper når den skal leses høyt. Disse gruppene er på ingen måte statiske, men endrer seg omtrent fra uke til uke.Da har du ihvertfall fått innblikk i én skole til. Enda en nå, så kan du vel bli utdanningsminister, så peiling som du har...! Anonymous poster hash: 915e2...b0d jeg har ikke påstått at jeg har oversikt over hvordan det er alle steder. Noen skoler fungerer sikkert mye bedre enn den skolen vi har her. Det håper jeg da, selv om resultatene fra nasjonale prøver er gode.Jeg synes imidlertid det må være fornuftig å se på systemet når norsk skole generelt er såpass dårlig som den er på å gi elevene faglig kunnskap. I den sammenhengen bør selvfølgelig lærerene høres, men deres meninger er ikke de eneste som bør tillegges vekt.Forslaget går vel så vidt jeg vet heller ikke ut på å flytte all for og etterarbeidstid til elevenes ferier. Det vil fortsatt være tid til en del i den vanlige arbeidstiden. Lærerene underviser jo ikke fra 08.00 til 15.30.Anonymous poster hash: 45d32...a6b Nei, selvfølgelig kan man bruke tid når man har en time pause. Da skal man også ta den samtalen med ressursgrupper rundt enkeltelever, føre inn fravær, diskutere faglige utfordringer med kolleger, skrive diverse brev, snakke med barnevernet, notere innsats i timen på elevene, veilede studenter, ha en samtale med enkeltelever om orden, fravær, faglig progresjon osv, legge tilrette for neste undervisningsøkt, finne nye og kreative måter å få formidlet det de skal lære. I tillegge er det gjerne en aldri så liten maratonøkt å skulle være formidler, trøster, konfliktløser og hjelper i alle tenkelige situasjoner. Så om man underviser i 4 timer om dagen, fra 0830-1300, så er det faktisk ganske slitsomt. Jeg tok på meg en stegteller på jobb, for å si det sånn, mine 10 000 steg er tatt før lunsj, i tillegg er det mentalt slitsomt å være en formidler Jeg retter prøver i høstferien og i vinterferien. Jeg har med PCen til syden for å laste inn oppgaver fra Its, En kollega jobber 80% for å makte over alle rettinger og vurderinger. I tillegg er det alltid en bunke eller tre når ferien kommer. Jeg har sett lærere være nært stupet i juni, men sommeren legger opp til mye fri, den fritiden de fleste andre får i helger eller i fritiden. To dager i uka er tiden etter undervisningen lagt opp med kurs, samarbeidsmøter, personalmøter, trinnmøter osv. De resterende tre vil jeg få 6-7 timer ekstra å jobbe på, Jeg vet ikke jeg... Selv om man kanskje tror et menneske skal greie det man mener i KS, så er 1+1 fortsatt 2, det er ikke mulig å presse mer ut av meg mens jeg er på jobb. Så får det heller være at jeg enkelte ganger kan snike meg hjem klokka 15. Men jeg kan ikke ta fri på fredag og stikke på langweekend, slik mange kan i sine jobber. Men for all del, forsøk! Jeg anskaffer meg mobil som kan ligge på jobb, etter 16.00 er jeg ikke å treffe, da ligger telefonen på jobb sammen med laptop, prøver og bøker. Så får heller kvaliteten på undervisningen gå føyka;) Den kommer nemlig til å gjøre det! Anonymous poster hash: df4eb...99d Mine barns lærere er ikke å treffe på telefon utenom 45 minutter i uka en dag midt på dagen. De har sikkert mobil men de oppgir ikke det til foreldre eller elever. De har også Mail som vi kan kontakte dem på via its learning, men den sjekkes ikke daglig. Ting som haster tas via skolens kontordame som kan formidle beskjed.akurat det fungerer på et vis, selv om det kan være irriterende til tider.Om arbeidstiden ble endret slik det foreslås ville det selvfølgelig gjort at det var fornuftig med en del andre endringer også. Større prøver og innleveringer burde selvfølgelig legges rett før ferier slik at elevene kunne få svar relativt raskt for eksempel. Hovedtyngden av møter og fellesplanlegging kunne også legges til disse dagene. Da ville det frigjøres mer tid til de tingene som måtte gjøres fra dag til dag på de vanlige undervisningsdagene. Jeg tror faktisk dette kunne være en god løsning for mange lærere, spesielt for dem som jobber mye og samvittighetsfult. Anonymous poster hash: 45d32...a6b Endringer? Sa du ENDRINGER??? Det er jo ikke annet enn endringer i skolen?Hvert og annenhvert år er det nye planer, reformer og gudene vet hva som skal implementeres!! Dette er svært ressurskrevende. Lærere er en ekstremt tilpasningsdyktig yrkesgruppe - kanskje er vi til og med litt for tilpasningsdyktige? Jeg legger meg ikke opp i hvordan sykepleiere, jurister og politifolk skal gjennomføre sine jobber - hva er det som gjør at lærere er fritt vilt og at vi til en hver tid må stå til regnskap for hvordan vi disponerer tiden vår? Jobben gjør seg ikke selv - det kommer ingen god fe med en magisk rødpenn og retter norskstiler, individuelle planer dukker ikke opp fra det store intet og vi bruker ufattelig mye tid på kommunikasjon med foresatt (både per e-post og telefon). Ingen betviler vel at planlegging retting, tilpasninger ol tar tid, og dette er da heller ikke noe forslag om å redusere på denne tiden. Forslage er å flytte noen av timene slik at lærerene får en arbeidsuke og et arbeidsår som likner mer på det andre folk har. Det blir ikke mindre tid til disse tingene selv om tidspunktet forskyves. Håpet er vel bare at det vil gjøre det enklere å bruke tiden effektivt. En gjennomsnitts vanlig arbeidsuke for en lærer skal i dag være på 43,5t. Det er det veldig mange som ikke får til og som i praksis jobber mye mindre, mens noen jobber vesentlig mer. Mange lærere sliter også med at det blir lite tid til effektive møter ol siden det stadig er en eller annen som enten skal ha undervisning, skal hente egne barn eller andre ting. Forslaget er ikke laget for å straffe læreren men for å forsøke å gjøre arbeidsåret deres lettere. Anonymous poster hash: 45d32...a6b Men da er det vel kanskje en fordel å høre hva LÆRERE mener om dette, da. De som faktisk vet hvordan skolehverdagen er. Det gir relativt mye mer mening enn at bedrevitere som deg skal "hjelpe oss" å strukturere arbeidsdagen/arbeidsåret vårt. Sånne som vet bedre enn oss dumme, late og ustrukturerte lærere, men som aldri har satt sine bein i et klasserom...! Kan du vennligst fortelle meg og oss hva slags kompetanse du har, som gjør at du kan sitte og synse om dette. Er du skoleforsker? Eller bare leker du at du er det? Anonymous poster hash: 915e2...b0d Selvfølgeligbør også lærerene ha noe å si i denne debatten, og det har de jo også. Lærerene ser elevenes undervisning fra en side og vet mye om hvordan det føles å være lærer, men de er ikke de eneste som har relevante meninger. Brukerene av skolen ved elevene og foreldrene har også en viktig rolle i forhold til å uttale seg om hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Det er også andre som vet noe om skolen, statistikkere vet mye om hva som kjennetegner hele gruppen, ikke bare enkeltlærere, økonomer vet mye om hva som er viktig for at ungene skal få en best mulig skole i forhold til pengene som puttes inn osv. Alle disse gruppene har argumenter i forhold til hvordan skolen, og dermed lærerenes arbeidstid bør styres. Vi kan ikke ha et system der bare de sitter i en bestemt stilling skal kunne uttale seg om hvordan det arbeidet bør styres. Gjør vi det vil vi få veldig liten utvikling og ting vil i stor grad bare bli gjort slik det altid har blitt gjort. Når det foreslås større endringer for ens eget arbeid er det helt naturlig å sette seg på bakbena å stritte imot til å begynne med. Husker du motstanden mot å innføre V-stil i hopp og skøyting i langrenn for eksempel. Det var ikke måte på hvor ødleggende det ville være for idretten i følge mange trenere og utøvere. I ettertid har det likevell vist seg å være gode avgjørelser og man har funnet måter å tilpasse seg dagens regelverk på slik at de innvenningene som kom til å begynne med ikke har blitt noen reelle problemer. Slik tror jeg det ville bli med mange av de innvenningene lærerene kommer med her også også. Det vil være en del ting som måtte organiseres annerledes med en slik ordning, men annerledes er ikke nødvendig vis dårligere. Jeg forstår at du er veldig sint på meg for å ha meninger om mine barns skolegang siden jeg ikke jobber som lærer selv. Det er greit, men det hadde vært mer interessant å diskutere saken enn hvorvidt jeg er berettiget til å ha en mening. Hvis jeg eller andre kommer med forslag til hvordan et problem kan løsese, ut fra vår bakgrunn og vår kjenskap til norsk skole, så fortell heller hvorfor det ikke kan gjøres på den måten enn å bruke tid på å å være sinna fordi vi bryr oss. Anonymous poster hash: 45d32...a6b
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #74 Skrevet 22. januar 2014 Hvor mange timer undervisning har en 100% ansatt lærer på ungdomsskolen i løpet av en uke....? Anonymous poster hash: 4e383...1e5 Det kommer an på hvilke fag man har. Anonymous poster hash: 40b68...591 Men hvis man har 100% stilling vil jeg tra at man har et bestemt antall undervisningstimer som inngår for og fylle den? Eller er det slik at et fag krever FÆRRE timer undervisning enn et annet? At noen fag er "mindre verdt" fordi de krever mindre forberedelse o getterarbeid, slik at man kan bruke mer av tiden på undervisning? Er jo et enkelt spørsmål, vil jeg tro? La oss si en lærer som underviser i Naturfag, Norsk og matte...Hvor mange undervisningstimer har denne om denne har 100% stilling? Anonymous poster hash: 4e383...1e5 100% stilling har ikke like mange undervisningstimer med ulike fag. Har du norsk krever det for eksempel mer retting og etterarbeid enn om du har kroppsøving eller musikk. Som norsklærer vil du derfor ha færre undervisningstimer. Denne skjevfordelingen er sansynlig vis ikke skjev nok. Norsklærere må ofte bruke mye tid på retting og jobber oftere mer enn sine 43,5 t i uka, mens en kroppsøvingslærer sjelden har behov for det og sastatistisk sett oftest klarer seg med langt under dette timetallet i uka. Anonymous poster hash: 45d32...a6b
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #75 Skrevet 22. januar 2014 Ingen betviler vel at planlegging retting, tilpasninger ol tar tid, og dette er da heller ikke noe forslag om å redusere på denne tiden. Forslage er å flytte noen av timene slik at lærerene får en arbeidsuke og et arbeidsår som likner mer på det andre folk har. Det blir ikke mindre tid til disse tingene selv om tidspunktet forskyves. Håpet er vel bare at det vil gjøre det enklere å bruke tiden effektivt. En gjennomsnitts vanlig arbeidsuke for en lærer skal i dag være på 43,5t. Det er det veldig mange som ikke får til og som i praksis jobber mye mindre, mens noen jobber vesentlig mer. Mange lærere sliter også med at det blir lite tid til effektive møter ol siden det stadig er en eller annen som enten skal ha undervisning, skal hente egne barn eller andre ting. Forslaget er ikke laget for å straffe læreren men for å forsøke å gjøre arbeidsåret deres lettere. Anonymous poster hash: 45d32...a6b JO, det er jo nettopp reduksjon av denne tiden det er snakk om!!!! Hvis jeg skal gjøre den samme jobben på 37,5 timer som jeg gjør på 43,5 timer -hva skjer med de 6 timene per uke som jeg mister? Tror dere jeg jobber med ting i 6 timer per uke som ikke er elevrelatert?? 6 timer med møter som IKKE har noe med elevene å gjøre, eller kurs?? Disse 6 ukene som flyttes til tider da elevene ikke er på skolen (i tillegg til den ene uken vi nå har) skal fylles med planlegging og ikke-elevrelaterte oppgaver. Jeg har ikke bedrevet 6 ukers ikke-elevrelatert arbeid på noen av skolene jeg har jobbet på. For meg blir det 6 uker mindre rettetid i mitt arbeidsår. Jeg skal altså gjøre det samme i skoleåret ved å bruke mindre timer. Så enkelt. Jeg syns lærere bør slutte å bruke "kontortiden" som argument -det skjønner ingen utenforstående at er noe problem. Problemet er at vi skal gjøre samme jobb på mindre tid, og i tillegg gjøre andre ting når elevene ikke er på skolen. Jeg bruker allerede "tvangsavspaseringstiden" til retting, unntatt sommeren (da har vi ingen elever). De fleste kollegaene mine er allerede på skolen ca 8 til 15:30 + kvelder og helger. Mange er også glade når de en sjelden gang får til å få en "rettedag" hjemme, for da blir de ikke forstyrret av andre kollegaer som skal samarbeide om andre fag, eller andre læreres elever som spør etter læreren sin som ikke er på kontoret akkurat da (fordi de har undervisning eller møter), og kan derfor rette mer effektivt. Retting av lange elevbesvarelser krever stor konsentrasjon, og det at man får sittet uforstyrret over lengre tid gjør at man slipper å sette seg inn i oppgaven igjen etter hver avbrytelse. Hvis jeg skal få 45 minutter hist og pist i løpet av dagen, er det mer krevende og tar til sammen mer tid enn å ta det en lørdags formiddag mens mannen er på tur med ungene. En slik endring av arbeidstiden vil føre til flere avkryssingsprøver som er raske og rette (som i USA), men viser svært lite av elevenes produksjon i f.eks. språk. Da får de mindre trening i eksamensrelevante oppgaver. Min mann har en jobb hvor han kan jobbe ekstra når han vil: lang dag / kveld / helg (ingen legger seg opp i det), og deretter avspasere NÅR HAN VIL (ikke kun uke 40, uke 8 osv). Ingen klager på det! Ingen politikere lister opp hva som utgjør en Drømmeprogrammerer i dagens Norge! Ingen betviler at han gjør jobben sin bare fordi han ikke sitter på kontoret! mellom 8 og 16! Anonymous poster hash: 6b0a8...ce3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå