Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #26 Skrevet 21. januar 2014 En ting jeg har tenkt litt på i denne saken er tilpasset opplæring. Den norske skolen har et prinsipp om tilpasset opplæring, dette er nedfelt i opplæringsloven. Men hvis man ikke har tid til å rette prøver, innleveringer og lignende relativt raskt etter at de er utført så kan det bli vanskelig å se hvem som strever, og hva de strever med. Hvordan skal opplæringen da tilpasses når det ikke blir gjort så fort som mulig? Tilpasset opplæring er til for at alle skal få et likeverdig opplæringstilbud. Ulike forutsetninger, like muligheter. Tilpasset opplæring fremmer mestring. Og mestring er kanskje noe av det viktigste i skolen, enten det er faglig eller sosialt. Uten denne mestringsfølelse risikerer man flere elever som forstyrrer i timen. Mer mobbing. Begge disse tingene kan i verste fall føre til psykiske problemer, både i mindre og alvorlig grad. Det kan da ikke være hensiktsmessig for noen? Og lærerne og skolen er blitt lovbrytere, de bryter opplæringsloven. Anonymous poster hash: fc75f...7f2 Hvis dagens skole hadde taklet disse oppgavene på en god måte kunne jeg vært enig i at det var en seriøs innvending, men slik er det jo ikke. Hos oss er for eksempel elevene delt inn i grupper etter ferdighetsnivå i lesing, men gruppene er temlig statiske. Det er svært sjelden noen blir flyttet fra en gruppe til en annen og den tilpassede opplæringen utenom forskjellen mellom gruppene går stort sett ut på at de aller svakeste elevene blir tatt ut av klassen for undervisning alene eller i mindre grupper, etter at foreldrene har kjempet for tilpasset undervisning i minimum et halvt års tid. Det er ikke noe som endres fra dag til dag. Anonymous poster hash: 45d32...a6b
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #27 Skrevet 21. januar 2014 Det er godt du har full oversikt over hvordan det er på absolutt alle skoler, da.. Hos meg har F.eks alle elevene forskjellige leselekser, men samles i nivådelte grupper når den skal leses høyt. Disse gruppene er på ingen måte statiske, men endrer seg omtrent fra uke til uke. Da har du ihvertfall fått innblikk i én skole til. Enda en nå, så kan du vel bli utdanningsminister, så peiling som du har...! Anonymous poster hash: 915e2...b0d
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #28 Skrevet 21. januar 2014 Det er godt du har full oversikt over hvordan det er på absolutt alle skoler, da.. Hos meg har F.eks alle elevene forskjellige leselekser, men samles i nivådelte grupper når den skal leses høyt. Disse gruppene er på ingen måte statiske, men endrer seg omtrent fra uke til uke. Da har du ihvertfall fått innblikk i én skole til. Enda en nå, så kan du vel bli utdanningsminister, så peiling som du har...! Anonymous poster hash: 915e2...b0d jeg har ikke påstått at jeg har oversikt over hvordan det er alle steder. Noen skoler fungerer sikkert mye bedre enn den skolen vi har her. Det håper jeg da, selv om resultatene fra nasjonale prøver er gode. Jeg synes imidlertid det må være fornuftig å se på systemet når norsk skole generelt er såpass dårlig som den er på å gi elevene faglig kunnskap. I den sammenhengen bør selvfølgelig lærerene høres, men deres meninger er ikke de eneste som bør tillegges vekt. Forslaget går vel så vidt jeg vet heller ikke ut på å flytte all for og etterarbeidstid til elevenes ferier. Det vil fortsatt være tid til en del i den vanlige arbeidstiden. Lærerene underviser jo ikke fra 08.00 til 15.30. Anonymous poster hash: 45d32...a6b
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #29 Skrevet 21. januar 2014 Blir vel som å banne i kirka dette, men jeg er lei lærere som klager, lærere som gir unger skylda for dårlig oppførsel og foreldrene skylda for dårlig oppførsel. Det skal ikke bare foreldrene til for å oppdra en unge, det trengs det en hel by til for! Liker dere ikke jobben deres så slutt! Verden stopper ikke forde, ingen er uunnværlig og vi sitter igjen med de som oppriktig liker å være lærer.... Anonymous poster hash: d6c8a...bcb
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #30 Skrevet 21. januar 2014 Dette forslaget synes jeg ikke noe om. Norske lærere idag er dårlig nok, ser jo bare på hvor dårlig vi er i forhold til mange andre land. De burde først gjort noe med lærerstudiet, burde vært strengere krav for å komme inn og lengre studie. Anonymous poster hash: 041c1...6d7 Vi gjør det egentlig ikke så dårligere enn andre land. Om du ser på skolestrukturen så måles alle elevene, også de elevene som i andre land går på spesialskoler og dermed ikke er med i målingene. Den "normale" eleven i Norge er ikke noe dårligere enn elever i andre land, men snittet trekkes ned. Anonymous poster hash: f7fc9...377
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #31 Skrevet 21. januar 2014 Skulle gjerne likt å se de som klager på lærere i denne tråden, gå ett skoleår i mine, eller en annen lærers sko... Da tipper jeg mange hadde bedt pent om å få jobben sin tilbake... Misforstå meg rett, jeg er ufattelig gla i jobben min. Jobber ræva av meg for at elevene mine skal få en så bra skoledag som mulig. Jeg er oppriktig gla i og bryr meg om hver og en av de flotte barna som jeg ser i klasserommet hver dag. De såkalte feriene har jeg jobbet inn og vel så det. Selv om det er mange som ikke forstår og aldri kommer til å forstå en lærers hverdag og hva den innebærer, så møter jeg heldigvis mange som har stor respekt for jobben vi gjør. Jeg ble ikke lærer for å tjene masse penger. Jeg ble lærer fordi jeg hadde lyst og mente det var en meningsfull og viktig jobb. Det minste jeg krever er tid til å gjøre jobben min godt nok. Det kommer aldri til å bli mulig hvis den nye arbeidstidsavtalen blir vedtatt. Resultatet for min del blir at jeg jobber en haug av timer gratis fordi min samvittighet tilsier at det fortjener elevene mine. De fortjener bedre enn feks å få svar på matteprøven i januar, når de hadde den i november... Samtidig kommer jeg til å se meg etter en annen jobb. Etterhvert slutter jeg i jobben jeg egentlig er så gla i. Det vet jeg mange med meg kommer til å gjøre. Anonymous poster hash: aa49d...c83
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #32 Skrevet 21. januar 2014 Det er godt du har full oversikt over hvordan det er på absolutt alle skoler, da.. Hos meg har F.eks alle elevene forskjellige leselekser, men samles i nivådelte grupper når den skal leses høyt. Disse gruppene er på ingen måte statiske, men endrer seg omtrent fra uke til uke. Da har du ihvertfall fått innblikk i én skole til. Enda en nå, så kan du vel bli utdanningsminister, så peiling som du har...! Anonymous poster hash: 915e2...b0d jeg har ikke påstått at jeg har oversikt over hvordan det er alle steder. Noen skoler fungerer sikkert mye bedre enn den skolen vi har her. Det håper jeg da, selv om resultatene fra nasjonale prøver er gode. Jeg synes imidlertid det må være fornuftig å se på systemet når norsk skole generelt er såpass dårlig som den er på å gi elevene faglig kunnskap. I den sammenhengen bør selvfølgelig lærerene høres, men deres meninger er ikke de eneste som bør tillegges vekt. Forslaget går vel så vidt jeg vet heller ikke ut på å flytte all for og etterarbeidstid til elevenes ferier. Det vil fortsatt være tid til en del i den vanlige arbeidstiden. Lærerene underviser jo ikke fra 08.00 til 15.30. Anonymous poster hash: 45d32...a6b Nei, selvfølgelig kan man bruke tid når man har en time pause. Da skal man også ta den samtalen med ressursgrupper rundt enkeltelever, føre inn fravær, diskutere faglige utfordringer med kolleger, skrive diverse brev, snakke med barnevernet, notere innsats i timen på elevene, veilede studenter, ha en samtale med enkeltelever om orden, fravær, faglig progresjon osv, legge tilrette for neste undervisningsøkt, finne nye og kreative måter å få formidlet det de skal lære. I tillegge er det gjerne en aldri så liten maratonøkt å skulle være formidler, trøster, konfliktløser og hjelper i alle tenkelige situasjoner. Så om man underviser i 4 timer om dagen, fra 0830-1300, så er det faktisk ganske slitsomt. Jeg tok på meg en stegteller på jobb, for å si det sånn, mine 10 000 steg er tatt før lunsj, i tillegg er det mentalt slitsomt å være en formidler Jeg retter prøver i høstferien og i vinterferien. Jeg har med PCen til syden for å laste inn oppgaver fra Its, En kollega jobber 80% for å makte over alle rettinger og vurderinger. I tillegg er det alltid en bunke eller tre når ferien kommer. Jeg har sett lærere være nært stupet i juni, men sommeren legger opp til mye fri, den fritiden de fleste andre får i helger eller i fritiden. To dager i uka er tiden etter undervisningen lagt opp med kurs, samarbeidsmøter, personalmøter, trinnmøter osv. De resterende tre vil jeg få 6-7 timer ekstra å jobbe på, Jeg vet ikke jeg... Selv om man kanskje tror et menneske skal greie det man mener i KS, så er 1+1 fortsatt 2, det er ikke mulig å presse mer ut av meg mens jeg er på jobb. Så får det heller være at jeg enkelte ganger kan snike meg hjem klokka 15. Men jeg kan ikke ta fri på fredag og stikke på langweekend, slik mange kan i sine jobber. Men for all del, forsøk! Jeg anskaffer meg mobil som kan ligge på jobb, etter 16.00 er jeg ikke å treffe, da ligger telefonen på jobb sammen med laptop, prøver og bøker. Så får heller kvaliteten på undervisningen gå føyka;) Den kommer nemlig til å gjøre det! Anonymous poster hash: df4eb...99d
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #33 Skrevet 22. januar 2014 Jobber selv innen media/kommunikasjon. Har en master bak meg. Det er kamp om jobbene og man kan ikke velge og vrake. Jeg har 430.000 i året, overtid er innbakt i lønna. Jobber i snitt 12-13 timer overtid hver uke, noen perioder veldig mye mer. Men jeg har ingen avspassering jeg kan se frem til som kompensasjon. Ofte må jeg jobbe litt i feriere mine også. Og slik vet jeg mange har det. Så nei, jeg klarer ikke helt å vise sympati. Synes det er på tide at arbeidstiden til lærere blir satt litt mer i system. Slik det er nå avspasserer alle like mye uansett hvor mye/lite man har jobbet, noe jeg synes virker helt "bak mål". Anonymous poster hash: 06e3a...526
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #34 Skrevet 22. januar 2014 Hva er det som får lærere til å tro at de er de eneste som jobber mye kveld og har mye etterarbeid? Jeg jobber i en sektor der det er vanskelig å få jobb. Jeg jobber mye!!! overtid (og har ikke den luksusen at jeg kan gjøre det på kvelden etter at ungene er lagt), jeg vil tippe 8-12 timer i uken. Å ta ut avspassering for de timene kan jeg bare glemme. Jeg får det heller ikke utbetalt i overtidspenger. Så var det ferie. Jeg kan be om ferie på et tidspunkt, men å få 3 uker sammenhengende i juli, jo det kan jeg jo drømme om. Fri på røde dager? helt bingo. Kompenseres man da for å jobbe røde dager.... ikke i det hele tatt. Jeg kan love dere at det ville blitt trøbbel om min gruppe hadde lagt ned gratisarbeidet eller gitt opp yrket vårt. Anonymous poster hash: 058d6...23a
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #35 Skrevet 22. januar 2014 Blir vel som å banne i kirka dette, men jeg er lei lærere som klager, lærere som gir unger skylda for dårlig oppførsel og foreldrene skylda for dårlig oppførsel. Det skal ikke bare foreldrene til for å oppdra en unge, det trengs det en hel by til for! Liker dere ikke jobben deres så slutt! Verden stopper ikke forde, ingen er uunnværlig og vi sitter igjen med de som oppriktig liker å være lærer.... Anonymous poster hash: d6c8a...bcb Sånn som lærerne blir behandlet, så blir vel det omtrent halvparten av hva vi trenger etter hvert. Men det er jo ikke så farlig... Anonymous poster hash: 09d1c...8e7
MammantilNurket Skrevet 22. januar 2014 #36 Skrevet 22. januar 2014 (endret) Jeg tviler sterkt på at dette kommer til å gå igjennom. Dette virker svært lite gjennomtenkt fra KS sin side. Forslaget vil eksempelvis gjøre tilpasset opplæring (TPO) nærmest umulig. KS kan da ikke mene at skolen skal bryte opplæringsloven? Dersom det mot formodning skulle skje spår jeg at mange lærere/pedagoger vil flykte fra sine stillinger og finne andre jobber ... Endret 22. januar 2014 av MammantilNurket
MammantilNurket Skrevet 22. januar 2014 #37 Skrevet 22. januar 2014 Hva er det som får lærere til å tro at de er de eneste som jobber mye kveld og har mye etterarbeid? Jeg jobber i en sektor der det er vanskelig å få jobb. Jeg jobber mye!!! overtid (og har ikke den luksusen at jeg kan gjøre det på kvelden etter at ungene er lagt), jeg vil tippe 8-12 timer i uken. Å ta ut avspassering for de timene kan jeg bare glemme. Jeg får det heller ikke utbetalt i overtidspenger. Så var det ferie. Jeg kan be om ferie på et tidspunkt, men å få 3 uker sammenhengende i juli, jo det kan jeg jo drømme om. Fri på røde dager? helt bingo. Kompenseres man da for å jobbe røde dager.... ikke i det hele tatt. Jeg kan love dere at det ville blitt trøbbel om min gruppe hadde lagt ned gratisarbeidet eller gitt opp yrket vårt. Anonymous poster hash: 058d6...23a Med tanke på det du skriver om overtid og atbeidstid ... dette er da brudd på arbeidsmiljøloven?
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #38 Skrevet 22. januar 2014 Mammantilnurket:du kom meg i forkjøpet. Lurer litt på hva slags jobb den anonyme du siterer har, for som du sier, dette er jo ikke lov?? Kjenner mange i vidt forskjellige yrker, som jobber mye, men de har da krav på overtidsbetaling. Det er jo et system for dette. Som lærer tror jeg overhodet ikke at jeg er den eneste som jobber MYE, men trodde andre yrkesgrupper hadde krav på overtidsbetaling hvis overtid er nødvendig for å få jobben gjort... Anonymous poster hash: aa49d...c83
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #39 Skrevet 22. januar 2014 Alle har ikke krav på overtidsbetaling. De kommer helt ann på kontrakten. Jeg har en fastlønn på 430.000 og en arbeidsbeskrivelse med noen bestemte kunder, og for den lønnen må jeg gjøre jobben min, uansett hvor lang tid den tar. Anonymous poster hash: 06e3a...526
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #40 Skrevet 22. januar 2014 Jeg har kjenner et par lærere, og har tre barn i barneskolen og skjønner ikke helt hva lærerne klager over. Foreldresamtaler er alltid på dagtid, ingen overtid på lærerne der, det er vi foreldre som må ta oss fri fra jobb. Barna har to skrivebøker i de fleste fag, som brukes annenhver uke. Det er fordi læreren da har en uke på å rette leksene som ble gjort forrige uke og kan da ta det i kontortiden spredd utover uken. På hvert klassetrinn er det 2-3 pedagoger som sammen lager undervisningsopplegget, det gjør de i kontortiden etter at barna har gått hjem (i 1.klasse er det 52 elever fordelt på to klasser og de er to pedagoger i 100% stilling og en i 80% stilling pluss to assistenter som samarbeider om planlegging og laging av opplegg. I 7.klasse er de rett over 40 elever og tre pedagoger som samarbeider om å lage undervisningsopplegget. De jobber ikke mye overtid for å få til dette). MEN, jeg unner lærerne sin "gullkantede" avtale med avspasering, om det er det som skal til for å beholde de gode lærerne i skolen så skal de få det. De fleste av dem gjør en fantastisk jobb og fortjener lønn for strevet, om det er avspasering de ønsker seg som lønn så er det greit for meg altså, ærlig talt. Det må da være en ganske rimelig måte for Norge AS å beholde de dyktige lærerne på. Det er dem vel fortjent og jeg unner dem det absolutt. Likevel ser jeg behovet for et bedre system, for sånn som det er i dag flyter de dårlige lærerne på denne avtalen uten å fortjene den i det hele tatt. For de lærerne finnes også, de som har et gammelt undervisningsopplegg laget for et tiår eller to siden som de fremdeles følger nærmest slavisk, som ikke legger ned noe jobb i tilpassing til hver enkelt elev, som går hjem fra skolen så fort de kan og som legger ned minst mulig arbeid hele veien. De lærerne som jobber mye med undervisningsopplegget sitt fortjener avspaseringen sin, men det er en haug med lærere som ikke gjør det og derfor bør det bli et bedre system på dette. Anonymous poster hash: dff63...c9e
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #41 Skrevet 22. januar 2014 Jeg har 23 klokketimer med undervisning per uke. Å lage en arbeidsplan for meg selv, med tilhørende ukeplan for elevene for disse timene, tar ca 6 timer. Dette inkluderer hva vi skal gjøre, hvordan vi skal gjennomføre det på best mulig måte, kopiering, skrive ned planer, finne noe på nettet, lese gjennom oppgaver, lage prøver, tilpasse for hver enkelt elev, ekstra ukeplan for noen elever, ol. Vi har 2 timer hver uke til felles arbeid/kurs/oppdateringer på ulike prosjekter ol. Vi har 1 time til felles arbeid på hvert team, hvor vi planlegger skidag, avslutninger, bokprosjek o. Jeg bruker i gjennomsnitt en halv time hver dag til å snakke med foreldre, møter med PPT, BV, Bup, helsesøster. Det er 3,5 timer i uka. Jeg har 27 elever og bruker ca 5 timer i uka på å rette bøker, mattebøker, engelske gloser og norsk skrivebok. Og om jeg skal sette alt rettearbeidet i skjema for å kunne gi tilbakemelding her på foreldresamtaler, bruker jeg tid på det også. Det sier seg selv at med en ny avtale, vil jeg ikke kunne gjøre den jobben jeg gjør i dag. Gi meg gjerne gode forsalsg på hva jeg kan kutte ut. Hvordan skal jeg planlegge og gjennomføre utviklingsamtalen? 27 elever = 27 timer. En halvtime til å skrive rapport og en halvtime til gjennomføring. Dette er bare to ganger i året men det tilsvarer en full arbeidsuke. Jeg blir ikke lenge i læreryrket om jeg ikke kan gjøre en tilfredsstillende jobb. Anonymous poster hash: 15a69...e40
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #42 Skrevet 22. januar 2014 Det er godt du har full oversikt over hvordan det er på absolutt alle skoler, da..Hos meg har F.eks alle elevene forskjellige leselekser, men samles i nivådelte grupper når den skal leses høyt. Disse gruppene er på ingen måte statiske, men endrer seg omtrent fra uke til uke.Da har du ihvertfall fått innblikk i én skole til. Enda en nå, så kan du vel bli utdanningsminister, så peiling som du har...! Anonymous poster hash: 915e2...b0d jeg har ikke påstått at jeg har oversikt over hvordan det er alle steder. Noen skoler fungerer sikkert mye bedre enn den skolen vi har her. Det håper jeg da, selv om resultatene fra nasjonale prøver er gode.Jeg synes imidlertid det må være fornuftig å se på systemet når norsk skole generelt er såpass dårlig som den er på å gi elevene faglig kunnskap. I den sammenhengen bør selvfølgelig lærerene høres, men deres meninger er ikke de eneste som bør tillegges vekt.Forslaget går vel så vidt jeg vet heller ikke ut på å flytte all for og etterarbeidstid til elevenes ferier. Det vil fortsatt være tid til en del i den vanlige arbeidstiden. Lærerene underviser jo ikke fra 08.00 til 15.30.Anonymous poster hash: 45d32...a6b Nei, selvfølgelig kan man bruke tid når man har en time pause. Da skal man også ta den samtalen med ressursgrupper rundt enkeltelever, føre inn fravær, diskutere faglige utfordringer med kolleger, skrive diverse brev, snakke med barnevernet, notere innsats i timen på elevene, veilede studenter, ha en samtale med enkeltelever om orden, fravær, faglig progresjon osv, legge tilrette for neste undervisningsøkt, finne nye og kreative måter å få formidlet det de skal lære. I tillegge er det gjerne en aldri så liten maratonøkt å skulle være formidler, trøster, konfliktløser og hjelper i alle tenkelige situasjoner. Så om man underviser i 4 timer om dagen, fra 0830-1300, så er det faktisk ganske slitsomt. Jeg tok på meg en stegteller på jobb, for å si det sånn, mine 10 000 steg er tatt før lunsj, i tillegg er det mentalt slitsomt å være en formidler Jeg retter prøver i høstferien og i vinterferien. Jeg har med PCen til syden for å laste inn oppgaver fra Its, En kollega jobber 80% for å makte over alle rettinger og vurderinger. I tillegg er det alltid en bunke eller tre når ferien kommer. Jeg har sett lærere være nært stupet i juni, men sommeren legger opp til mye fri, den fritiden de fleste andre får i helger eller i fritiden. To dager i uka er tiden etter undervisningen lagt opp med kurs, samarbeidsmøter, personalmøter, trinnmøter osv. De resterende tre vil jeg få 6-7 timer ekstra å jobbe på, Jeg vet ikke jeg... Selv om man kanskje tror et menneske skal greie det man mener i KS, så er 1+1 fortsatt 2, det er ikke mulig å presse mer ut av meg mens jeg er på jobb. Så får det heller være at jeg enkelte ganger kan snike meg hjem klokka 15. Men jeg kan ikke ta fri på fredag og stikke på langweekend, slik mange kan i sine jobber. Men for all del, forsøk! Jeg anskaffer meg mobil som kan ligge på jobb, etter 16.00 er jeg ikke å treffe, da ligger telefonen på jobb sammen med laptop, prøver og bøker. Så får heller kvaliteten på undervisningen gå føyka;) Den kommer nemlig til å gjøre det! Anonymous poster hash: df4eb...99d Mine barns lærere er ikke å treffe på telefon utenom 45 minutter i uka en dag midt på dagen. De har sikkert mobil men de oppgir ikke det til foreldre eller elever. De har også Mail som vi kan kontakte dem på via its learning, men den sjekkes ikke daglig. Ting som haster tas via skolens kontordame som kan formidle beskjed.akurat det fungerer på et vis, selv om det kan være irriterende til tider. Om arbeidstiden ble endret slik det foreslås ville det selvfølgelig gjort at det var fornuftig med en del andre endringer også. Større prøver og innleveringer burde selvfølgelig legges rett før ferier slik at elevene kunne få svar relativt raskt for eksempel. Hovedtyngden av møter og fellesplanlegging kunne også legges til disse dagene. Da ville det frigjøres mer tid til de tingene som måtte gjøres fra dag til dag på de vanlige undervisningsdagene. Jeg tror faktisk dette kunne være en god løsning for mange lærere, spesielt for dem som jobber mye og samvittighetsfult. Anonymous poster hash: 45d32...a6b
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #43 Skrevet 22. januar 2014 Dette er et forslag jeg ikke støtter! Synes det er komisk hvor mange som ikke kjenner til læreryrket som mener at det ikke er noe problem. Det er jo "bare"...! Hva vil KS oppnå med dette? Flere lærere som slutter? Flere barn som sliter og faller av lasset? Javel, men da er det bare å kjøre på! Anonymous poster hash: 8da61...f55
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #44 Skrevet 22. januar 2014 Jeg har 23 klokketimer med undervisning per uke. Å lage en arbeidsplan for meg selv, med tilhørende ukeplan for elevene for disse timene, tar ca 6 timer. Dette inkluderer hva vi skal gjøre, hvordan vi skal gjennomføre det på best mulig måte, kopiering, skrive ned planer, finne noe på nettet, lese gjennom oppgaver, lage prøver, tilpasse for hver enkelt elev, ekstra ukeplan for noen elever, ol. Vi har 2 timer hver uke til felles arbeid/kurs/oppdateringer på ulike prosjekter ol. Vi har 1 time til felles arbeid på hvert team, hvor vi planlegger skidag, avslutninger, bokprosjek o. Jeg bruker i gjennomsnitt en halv time hver dag til å snakke med foreldre, møter med PPT, BV, Bup, helsesøster. Det er 3,5 timer i uka. Jeg har 27 elever og bruker ca 5 timer i uka på å rette bøker, mattebøker, engelske gloser og norsk skrivebok. Og om jeg skal sette alt rettearbeidet i skjema for å kunne gi tilbakemelding her på foreldresamtaler, bruker jeg tid på det også. Det sier seg selv at med en ny avtale, vil jeg ikke kunne gjøre den jobben jeg gjør i dag. Gi meg gjerne gode forsalsg på hva jeg kan kutte ut. Hvordan skal jeg planlegge og gjennomføre utviklingsamtalen? 27 elever = 27 timer. En halvtime til å skrive rapport og en halvtime til gjennomføring. Dette er bare to ganger i året men det tilsvarer en full arbeidsuke. Jeg blir ikke lenge i læreryrket om jeg ikke kan gjøre en tilfredsstillende jobb.Anonymous poster hash: 15a69...e40 ting som kan flyttes til ferieuker kan være rettearbeid, hoveddelen av planleggingen, alle utviklings og oppdateringsmøter og kurs, forarbeid og etterarbeid til utvikingssamtaler, møter med andre instanser og sikkert en del til som ville gjøre at du fikk mer tid til de tingene som må tas hver dag i hverdagen. Anonymous poster hash: 45d32...a6b
MammantilNurket Skrevet 22. januar 2014 #45 Skrevet 22. januar 2014 Det er godt du har full oversikt over hvordan det er på absolutt alle skoler, da..Hos meg har F.eks alle elevene forskjellige leselekser, men samles i nivådelte grupper når den skal leses høyt. Disse gruppene er på ingen måte statiske, men endrer seg omtrent fra uke til uke.Da har du ihvertfall fått innblikk i én skole til. Enda en nå, så kan du vel bli utdanningsminister, så peiling som du har...! Anonymous poster hash: 915e2...b0d jeg har ikke påstått at jeg har oversikt over hvordan det er alle steder. Noen skoler fungerer sikkert mye bedre enn den skolen vi har her. Det håper jeg da, selv om resultatene fra nasjonale prøver er gode.Jeg synes imidlertid det må være fornuftig å se på systemet når norsk skole generelt er såpass dårlig som den er på å gi elevene faglig kunnskap. I den sammenhengen bør selvfølgelig lærerene høres, men deres meninger er ikke de eneste som bør tillegges vekt.Forslaget går vel så vidt jeg vet heller ikke ut på å flytte all for og etterarbeidstid til elevenes ferier. Det vil fortsatt være tid til en del i den vanlige arbeidstiden. Lærerene underviser jo ikke fra 08.00 til 15.30.Anonymous poster hash: 45d32...a6b Nei, selvfølgelig kan man bruke tid når man har en time pause. Da skal man også ta den samtalen med ressursgrupper rundt enkeltelever, føre inn fravær, diskutere faglige utfordringer med kolleger, skrive diverse brev, snakke med barnevernet, notere innsats i timen på elevene, veilede studenter, ha en samtale med enkeltelever om orden, fravær, faglig progresjon osv, legge tilrette for neste undervisningsøkt, finne nye og kreative måter å få formidlet det de skal lære. I tillegge er det gjerne en aldri så liten maratonøkt å skulle være formidler, trøster, konfliktløser og hjelper i alle tenkelige situasjoner. Så om man underviser i 4 timer om dagen, fra 0830-1300, så er det faktisk ganske slitsomt. Jeg tok på meg en stegteller på jobb, for å si det sånn, mine 10 000 steg er tatt før lunsj, i tillegg er det mentalt slitsomt å være en formidler Jeg retter prøver i høstferien og i vinterferien. Jeg har med PCen til syden for å laste inn oppgaver fra Its, En kollega jobber 80% for å makte over alle rettinger og vurderinger. I tillegg er det alltid en bunke eller tre når ferien kommer. Jeg har sett lærere være nært stupet i juni, men sommeren legger opp til mye fri, den fritiden de fleste andre får i helger eller i fritiden. To dager i uka er tiden etter undervisningen lagt opp med kurs, samarbeidsmøter, personalmøter, trinnmøter osv. De resterende tre vil jeg få 6-7 timer ekstra å jobbe på, Jeg vet ikke jeg... Selv om man kanskje tror et menneske skal greie det man mener i KS, så er 1+1 fortsatt 2, det er ikke mulig å presse mer ut av meg mens jeg er på jobb. Så får det heller være at jeg enkelte ganger kan snike meg hjem klokka 15. Men jeg kan ikke ta fri på fredag og stikke på langweekend, slik mange kan i sine jobber. Men for all del, forsøk! Jeg anskaffer meg mobil som kan ligge på jobb, etter 16.00 er jeg ikke å treffe, da ligger telefonen på jobb sammen med laptop, prøver og bøker. Så får heller kvaliteten på undervisningen gå føyka;) Den kommer nemlig til å gjøre det! Anonymous poster hash: df4eb...99d Mine barns lærere er ikke å treffe på telefon utenom 45 minutter i uka en dag midt på dagen. De har sikkert mobil men de oppgir ikke det til foreldre eller elever. De har også Mail som vi kan kontakte dem på via its learning, men den sjekkes ikke daglig. Ting som haster tas via skolens kontordame som kan formidle beskjed.akurat det fungerer på et vis, selv om det kan være irriterende til tider. Om arbeidstiden ble endret slik det foreslås ville det selvfølgelig gjort at det var fornuftig med en del andre endringer også. Større prøver og innleveringer burde selvfølgelig legges rett før ferier slik at elevene kunne få svar relativt raskt for eksempel. Hovedtyngden av møter og fellesplanlegging kunne også legges til disse dagene. Da ville det frigjøres mer tid til de tingene som måtte gjøres fra dag til dag på de vanlige undervisningsdagene. Jeg tror faktisk dette kunne være en god løsning for mange lærere, spesielt for dem som jobber mye og samvittighetsfult. Anonymous poster hash: 45d32...a6b Endringer? Sa du ENDRINGER??? Det er jo ikke annet enn endringer i skolen? Hvert og annenhvert år er det nye planer, reformer og gudene vet hva som skal implementeres!! Dette er svært ressurskrevende. Lærere er en ekstremt tilpasningsdyktig yrkesgruppe - kanskje er vi til og med litt for tilpasningsdyktige? Jeg legger meg ikke opp i hvordan sykepleiere, jurister og politifolk skal gjennomføre sine jobber - hva er det som gjør at lærere er fritt vilt og at vi til en hver tid må stå til regnskap for hvordan vi disponerer tiden vår? Jobben gjør seg ikke selv - det kommer ingen god fe med en magisk rødpenn og retter norskstiler, individuelle planer dukker ikke opp fra det store intet og vi bruker ufattelig mye tid på kommunikasjon med foresatt (både per e-post og telefon).
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #46 Skrevet 22. januar 2014 Er mange meninger om dette, og det må jo alle få lov til å ha. Jeg synes overhodet ikke lærerne trenger all den ferien. Dere syter over forberedelser! Alt er jo tilrettelagt i lærerplaner, og det er da virkelig ikke slik at dere må finne opp kruttet før hver time? Take it or leave it! Kanskje vi endelig kan få en bedre skole! I dag er den virkelig ikke noe å skryte av. Er lærerne redde for at det skal stille høyere krav til dem? På høy tid!!! Anonymous poster hash: 54592...05c
Gjest Hercule Poirot Skrevet 22. januar 2014 #47 Skrevet 22. januar 2014 Jeg har bestemt meg for at alle heldagsprøver på våren skal rettes etter at elevenes skoleår er slutt. Det er eneste mulighet jeg har, hvis KSs forslag til ny arbeidstidsavtale går igjennom. Så får jeg heller bare bruke karakterene elevene fikk i 1. termin, og kanskje la alle gå opp en halv karakter til våren. Eller kanskje elevene og foreldrene deres syns det er greit å få karakterene for 2. termin midt i juli. Før elevene kommer i august skal jeg legge planene for all undervisning i hele skoleåret. Da kan jeg få tid til å finne fram til nettsider, ressurser og tenke ut gode arbeidsmåter for hver undervisningsøkt. Jeg må utover høsten følge planen slavisk, for tid til å endre den, det har jeg ikke. Så underviser jeg, og tar kontorarbeidet og pålagte løpende møter innenfor det KS sier er normalarbeidstid. Mailen lukkes, pc og mobil legges igjen på jobben når jeg går kl 16. Beklager, Ola, jeg rakk ikke å svare på mailen din i dag, det betyr at jeg får ikke gitt deg det gode hintet om hvordan du skal gjøre presentasjonen du skal holde i morgen, best mulig. Sorry, men der røyk den 6-eren. Tilbakemelding, sa du? Ja, det tror jeg kanskje jeg rekker i elevenes høstferie. Da skal jeg ta fram notatene fra alle muntlige aktiviteter i 6 klasser og skrive fyldige og fine tilbakemeldinger til dere alle, bare så synd at jeg har glemt hvordan dere gjorde presentasjonen. Eller kanskje jeg må rette de skriftlige innleveringene først? 90 elever har skrevet gode tekster, det tar, for å ikke overdrive, ca 30 minutter i snitt pr. innlevering. Det tar altså 45 timer... Vel, da rakk jeg ikke alle bunkene i løpet av høstferien. Da må 1 klasse ligge over til juleferien... Nei, beklager, jeg rakk ikke å skrive tilbakemeldinger på muntlig presentasjonen du hadde i september, det kan hende jeg rekker det før skoleåret slutter, hvis ikke, så får du tilbakemeldingen i overgangen juni/juli. Vil elevene og foreldrene deres ha det slik? Nei, tenkte meg det. La lærerne beholde arbeidstida si!
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #48 Skrevet 22. januar 2014 Det er godt du har full oversikt over hvordan det er på absolutt alle skoler, da..Hos meg har F.eks alle elevene forskjellige leselekser, men samles i nivådelte grupper når den skal leses høyt. Disse gruppene er på ingen måte statiske, men endrer seg omtrent fra uke til uke.Da har du ihvertfall fått innblikk i én skole til. Enda en nå, så kan du vel bli utdanningsminister, så peiling som du har...! Anonymous poster hash: 915e2...b0d jeg har ikke påstått at jeg har oversikt over hvordan det er alle steder. Noen skoler fungerer sikkert mye bedre enn den skolen vi har her. Det håper jeg da, selv om resultatene fra nasjonale prøver er gode.Jeg synes imidlertid det må være fornuftig å se på systemet når norsk skole generelt er såpass dårlig som den er på å gi elevene faglig kunnskap. I den sammenhengen bør selvfølgelig lærerene høres, men deres meninger er ikke de eneste som bør tillegges vekt.Forslaget går vel så vidt jeg vet heller ikke ut på å flytte all for og etterarbeidstid til elevenes ferier. Det vil fortsatt være tid til en del i den vanlige arbeidstiden. Lærerene underviser jo ikke fra 08.00 til 15.30.Anonymous poster hash: 45d32...a6b Nei, selvfølgelig kan man bruke tid når man har en time pause. Da skal man også ta den samtalen med ressursgrupper rundt enkeltelever, føre inn fravær, diskutere faglige utfordringer med kolleger, skrive diverse brev, snakke med barnevernet, notere innsats i timen på elevene, veilede studenter, ha en samtale med enkeltelever om orden, fravær, faglig progresjon osv, legge tilrette for neste undervisningsøkt, finne nye og kreative måter å få formidlet det de skal lære. I tillegge er det gjerne en aldri så liten maratonøkt å skulle være formidler, trøster, konfliktløser og hjelper i alle tenkelige situasjoner. Så om man underviser i 4 timer om dagen, fra 0830-1300, så er det faktisk ganske slitsomt. Jeg tok på meg en stegteller på jobb, for å si det sånn, mine 10 000 steg er tatt før lunsj, i tillegg er det mentalt slitsomt å være en formidler Jeg retter prøver i høstferien og i vinterferien. Jeg har med PCen til syden for å laste inn oppgaver fra Its, En kollega jobber 80% for å makte over alle rettinger og vurderinger. I tillegg er det alltid en bunke eller tre når ferien kommer. Jeg har sett lærere være nært stupet i juni, men sommeren legger opp til mye fri, den fritiden de fleste andre får i helger eller i fritiden. To dager i uka er tiden etter undervisningen lagt opp med kurs, samarbeidsmøter, personalmøter, trinnmøter osv. De resterende tre vil jeg få 6-7 timer ekstra å jobbe på, Jeg vet ikke jeg... Selv om man kanskje tror et menneske skal greie det man mener i KS, så er 1+1 fortsatt 2, det er ikke mulig å presse mer ut av meg mens jeg er på jobb. Så får det heller være at jeg enkelte ganger kan snike meg hjem klokka 15. Men jeg kan ikke ta fri på fredag og stikke på langweekend, slik mange kan i sine jobber. Men for all del, forsøk! Jeg anskaffer meg mobil som kan ligge på jobb, etter 16.00 er jeg ikke å treffe, da ligger telefonen på jobb sammen med laptop, prøver og bøker. Så får heller kvaliteten på undervisningen gå føyka;) Den kommer nemlig til å gjøre det! Anonymous poster hash: df4eb...99d Mine barns lærere er ikke å treffe på telefon utenom 45 minutter i uka en dag midt på dagen. De har sikkert mobil men de oppgir ikke det til foreldre eller elever. De har også Mail som vi kan kontakte dem på via its learning, men den sjekkes ikke daglig. Ting som haster tas via skolens kontordame som kan formidle beskjed.akurat det fungerer på et vis, selv om det kan være irriterende til tider.Om arbeidstiden ble endret slik det foreslås ville det selvfølgelig gjort at det var fornuftig med en del andre endringer også. Større prøver og innleveringer burde selvfølgelig legges rett før ferier slik at elevene kunne få svar relativt raskt for eksempel. Hovedtyngden av møter og fellesplanlegging kunne også legges til disse dagene. Da ville det frigjøres mer tid til de tingene som måtte gjøres fra dag til dag på de vanlige undervisningsdagene. Jeg tror faktisk dette kunne være en god løsning for mange lærere, spesielt for dem som jobber mye og samvittighetsfult. Anonymous poster hash: 45d32...a6b Endringer? Sa du ENDRINGER??? Det er jo ikke annet enn endringer i skolen? Hvert og annenhvert år er det nye planer, reformer og gudene vet hva som skal implementeres!! Dette er svært ressurskrevende. Lærere er en ekstremt tilpasningsdyktig yrkesgruppe - kanskje er vi til og med litt for tilpasningsdyktige? Jeg legger meg ikke opp i hvordan sykepleiere, jurister og politifolk skal gjennomføre sine jobber - hva er det som gjør at lærere er fritt vilt og at vi til en hver tid må stå til regnskap for hvordan vi disponerer tiden vår? Jobben gjør seg ikke selv - det kommer ingen god fe med en magisk rødpenn og retter norskstiler, individuelle planer dukker ikke opp fra det store intet og vi bruker ufattelig mye tid på kommunikasjon med foresatt (både per e-post og telefon). Ingen betviler vel at planlegging retting, tilpasninger ol tar tid, og dette er da heller ikke noe forslag om å redusere på denne tiden. Forslage er å flytte noen av timene slik at lærerene får en arbeidsuke og et arbeidsår som likner mer på det andre folk har. Det blir ikke mindre tid til disse tingene selv om tidspunktet forskyves. Håpet er vel bare at det vil gjøre det enklere å bruke tiden effektivt. En gjennomsnitts vanlig arbeidsuke for en lærer skal i dag være på 43,5t. Det er det veldig mange som ikke får til og som i praksis jobber mye mindre, mens noen jobber vesentlig mer. Mange lærere sliter også med at det blir lite tid til effektive møter ol siden det stadig er en eller annen som enten skal ha undervisning, skal hente egne barn eller andre ting. Forslaget er ikke laget for å straffe læreren men for å forsøke å gjøre arbeidsåret deres lettere. Anonymous poster hash: 45d32...a6b
Gjest Hercule Poirot Skrevet 22. januar 2014 #49 Skrevet 22. januar 2014 Er mange meninger om dette, og det må jo alle få lov til å ha. Jeg synes overhodet ikke lærerne trenger all den ferien. Dere syter over forberedelser! Alt er jo tilrettelagt i lærerplaner, og det er da virkelig ikke slik at dere må finne opp kruttet før hver time? Take it or leave it! Kanskje vi endelig kan få en bedre skole! I dag er den virkelig ikke noe å skryte av. Er lærerne redde for at det skal stille høyere krav til dem? På høy tid!!! Anonymous poster hash: 54592...05c Alt er tilrettelagt i læreplaner? Æh... Javel? Lest mange læreplaner i det siste? Anbefaler deg å lese deg opp litt. Vær så god - her er planverket vi ikke trenger å gjøre noen forberedelser for å undervise i!
MammantilNurket Skrevet 22. januar 2014 #50 Skrevet 22. januar 2014 Det er godt du har full oversikt over hvordan det er på absolutt alle skoler, da..Hos meg har F.eks alle elevene forskjellige leselekser, men samles i nivådelte grupper når den skal leses høyt. Disse gruppene er på ingen måte statiske, men endrer seg omtrent fra uke til uke.Da har du ihvertfall fått innblikk i én skole til. Enda en nå, så kan du vel bli utdanningsminister, så peiling som du har...! Anonymous poster hash: 915e2...b0d jeg har ikke påstått at jeg har oversikt over hvordan det er alle steder. Noen skoler fungerer sikkert mye bedre enn den skolen vi har her. Det håper jeg da, selv om resultatene fra nasjonale prøver er gode.Jeg synes imidlertid det må være fornuftig å se på systemet når norsk skole generelt er såpass dårlig som den er på å gi elevene faglig kunnskap. I den sammenhengen bør selvfølgelig lærerene høres, men deres meninger er ikke de eneste som bør tillegges vekt.Forslaget går vel så vidt jeg vet heller ikke ut på å flytte all for og etterarbeidstid til elevenes ferier. Det vil fortsatt være tid til en del i den vanlige arbeidstiden. Lærerene underviser jo ikke fra 08.00 til 15.30.Anonymous poster hash: 45d32...a6b Nei, selvfølgelig kan man bruke tid når man har en time pause. Da skal man også ta den samtalen med ressursgrupper rundt enkeltelever, føre inn fravær, diskutere faglige utfordringer med kolleger, skrive diverse brev, snakke med barnevernet, notere innsats i timen på elevene, veilede studenter, ha en samtale med enkeltelever om orden, fravær, faglig progresjon osv, legge tilrette for neste undervisningsøkt, finne nye og kreative måter å få formidlet det de skal lære. I tillegge er det gjerne en aldri så liten maratonøkt å skulle være formidler, trøster, konfliktløser og hjelper i alle tenkelige situasjoner. Så om man underviser i 4 timer om dagen, fra 0830-1300, så er det faktisk ganske slitsomt. Jeg tok på meg en stegteller på jobb, for å si det sånn, mine 10 000 steg er tatt før lunsj, i tillegg er det mentalt slitsomt å være en formidler Jeg retter prøver i høstferien og i vinterferien. Jeg har med PCen til syden for å laste inn oppgaver fra Its, En kollega jobber 80% for å makte over alle rettinger og vurderinger. I tillegg er det alltid en bunke eller tre når ferien kommer. Jeg har sett lærere være nært stupet i juni, men sommeren legger opp til mye fri, den fritiden de fleste andre får i helger eller i fritiden. To dager i uka er tiden etter undervisningen lagt opp med kurs, samarbeidsmøter, personalmøter, trinnmøter osv. De resterende tre vil jeg få 6-7 timer ekstra å jobbe på, Jeg vet ikke jeg... Selv om man kanskje tror et menneske skal greie det man mener i KS, så er 1+1 fortsatt 2, det er ikke mulig å presse mer ut av meg mens jeg er på jobb. Så får det heller være at jeg enkelte ganger kan snike meg hjem klokka 15. Men jeg kan ikke ta fri på fredag og stikke på langweekend, slik mange kan i sine jobber. Men for all del, forsøk! Jeg anskaffer meg mobil som kan ligge på jobb, etter 16.00 er jeg ikke å treffe, da ligger telefonen på jobb sammen med laptop, prøver og bøker. Så får heller kvaliteten på undervisningen gå føyka;) Den kommer nemlig til å gjøre det! Anonymous poster hash: df4eb...99d Mine barns lærere er ikke å treffe på telefon utenom 45 minutter i uka en dag midt på dagen. De har sikkert mobil men de oppgir ikke det til foreldre eller elever. De har også Mail som vi kan kontakte dem på via its learning, men den sjekkes ikke daglig. Ting som haster tas via skolens kontordame som kan formidle beskjed.akurat det fungerer på et vis, selv om det kan være irriterende til tider.Om arbeidstiden ble endret slik det foreslås ville det selvfølgelig gjort at det var fornuftig med en del andre endringer også. Større prøver og innleveringer burde selvfølgelig legges rett før ferier slik at elevene kunne få svar relativt raskt for eksempel. Hovedtyngden av møter og fellesplanlegging kunne også legges til disse dagene. Da ville det frigjøres mer tid til de tingene som måtte gjøres fra dag til dag på de vanlige undervisningsdagene. Jeg tror faktisk dette kunne være en god løsning for mange lærere, spesielt for dem som jobber mye og samvittighetsfult. Anonymous poster hash: 45d32...a6b Endringer? Sa du ENDRINGER??? Det er jo ikke annet enn endringer i skolen? Hvert og annenhvert år er det nye planer, reformer og gudene vet hva som skal implementeres!! Dette er svært ressurskrevende. Lærere er en ekstremt tilpasningsdyktig yrkesgruppe - kanskje er vi til og med litt for tilpasningsdyktige? Jeg legger meg ikke opp i hvordan sykepleiere, jurister og politifolk skal gjennomføre sine jobber - hva er det som gjør at lærere er fritt vilt og at vi til en hver tid må stå til regnskap for hvordan vi disponerer tiden vår? Jobben gjør seg ikke selv - det kommer ingen god fe med en magisk rødpenn og retter norskstiler, individuelle planer dukker ikke opp fra det store intet og vi bruker ufattelig mye tid på kommunikasjon med foresatt (både per e-post og telefon). Ingen betviler vel at planlegging retting, tilpasninger ol tar tid, og dette er da heller ikke noe forslag om å redusere på denne tiden. Forslage er å flytte noen av timene slik at lærerene får en arbeidsuke og et arbeidsår som likner mer på det andre folk har. Det blir ikke mindre tid til disse tingene selv om tidspunktet forskyves. Håpet er vel bare at det vil gjøre det enklere å bruke tiden effektivt. En gjennomsnitts vanlig arbeidsuke for en lærer skal i dag være på 43,5t. Det er det veldig mange som ikke får til og som i praksis jobber mye mindre, mens noen jobber vesentlig mer. Mange lærere sliter også med at det blir lite tid til effektive møter ol siden det stadig er en eller annen som enten skal ha undervisning, skal hente egne barn eller andre ting. Forslaget er ikke laget for å straffe læreren men for å forsøke å gjøre arbeidsåret deres lettere. Anonymous poster hash: 45d32...a6b Poenget er at mange av disse oppgavene ikke kan tas over langen eller utsettes. Se innlegget til Poirot.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå