Gå til innhold

Til alle med barn i grunnskolen

Anbefalte innlegg

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Jeg har barn opp til 3. klasse, og har ikke helt forstått hva lærerne klager over. Ungene har kun leselekser, som de gjennomgår hver dag i skoletiden. De har hatt 1 prøve hver ( matte og engelsk, to ark med tegninger der en skal finne glosene, og to ark med enkle regnestykker). Alle foreldresamtaler skjer i skoletiden. Foreldremøter er på kveldstid, tilsammen 3 timer per år. Barnas skoledag varer fra kl 08.30 til 13.15. Om lærerne på småskolenivå må bruke kveldene til jobb er det for meg et mysterium, jeg nekter å tro det. Ungdomsskolelærere derimot kan jeg forstå har mer arbeid.

Anonymous poster hash: 20af0...e8f

Det kan du "nekte å tro" så mye du vil. At du tror at verden er så svart hvit får stå for din egen regning.

Anonymous poster hash: 915e2...b0d

Opplys meg da. Hva gjør lærerne på småskolenivå utenom undervisningen? Hva er de usynlige faktorene som gir så vanvittig mye pålagt arbeid utenfor normal arbeidstid?

- Planlegging av timer og aktiviteter

- Laging av undervisningsmateriell (brukte selv rundt 3 timer i går på laging av bildekort til leseopplæring til et opplegg jeg skulle ha i dag)

- Møter, de fleste skoler har fast både morgenmøter, teammøter, fellesmøter, trinnmøter

- Møter med andre aktører, som barnevernet

- Utvikling av IOP-er (individuell opplæringsplan), disse skal også vurderes og endres underveis

- Laging av ukeplan, timeplan, månedsplan, individuelle timeplaner/ukeplaner til enkeltelever

- Svare på mailer og telefoner fra foreldre + følge opp avtaler man gjør med foreldrene

- Løse situasjoner som oppstår

- Føre testresultater inn i skjemaer eller programmer

- Oppdatere seg: lære seg ny programvare, sette seg inn i nye stortingsmeldinger osv.

- Møter med foreldre (utenom konferansetimer)

- Kurs for foreldre

Jeg er bare lærerstudent, så mulig jeg har glemt noe. Er dette jeg har vært borte i til nå som jeg kommer på.

Planlegging av timer kan ta UTROLIG mye tid om man vil gjøre det ordentlig. Og det er jo det som blir de beste timene

Anonymous poster hash: c6fbd...efc

Dette er likevel ikke mer enn hva lærere burde mestre innenfor normal arbeidstid. Bortsett fra møter utenom arbeidstiden, selvsagt. Dersom lærere i småskolen ser seg nødt til å gjøre alt dette utenom arbeidstiden, kan jo ikke ungdomsskolelærere eller lærere på vgs ha tid til verken familieliv eller søvn innimellom all oppgaverettingen og alle gjøremålene du ramset opp.

Nå er det jo da altså sånn at vi som underviser i ungdoms- og videregående skole har noe lavere leseplikt (altså antall undervisningstimer pr. uke) enn lærere i barneskolen, nettopp fordi for- og etterarbeid, og kanskje særlig etterarbeid (særlig i form av retting) tar mer tid i ungdoms- og videregående skole enn det gjør i barneskolen. Og nei, det du kaller "normal arbeidstid" strekker overhodet ikke til. Bare sånn at du vet det: Å rette 60 innleveringer i norsk på studiespesialiserende (tidl. allmennfag) tar lang tid, minimum 30 minutter i snitt pr. besvarelse.
Jeg snakket om småskoletrinnene, ikke om studiespesialiserende. Men du mener altså at opptjent avspasering for en 1. klasselærer utgjør samme timeantall som for en lærer på vgs?

Utvilsomt: JA!

Og ja, jeg har barn i småskolen, så jeg har en del peiling på hva småskolelærerne gjør. Og bare til info; de har svært sjelden dratt hjem når jeg henter mine barn på SFO kl 1625.

Ja fra meg også. Retting tar lang tid på ungdoms- og vgstrinnet, og dette er en veldig konkret type arbeidsoppgave som dere utenforstående kan forstå. Men jeg mener barneskolelærere har absolutt like mye å gjøre, men på en annen måte. Det blir feil å sammenligne disse, det er en grunn til at det er tre ulike lærerudanninger.

Anonymous poster hash: c6fbd...efc

Kanskje lærerne burde hanke nesen opp fra sin egen navle, kikke seg rundt og se at å være i arbeid, uansett jobb, er ganske hektisk. Siden å samle opp et høyt antall avspaseringstimer ikke er noe problem, burde lærerne ha stemplingsur, slik de fleste andre offentlige arbeidsplasser har. I tillegg burde de dokumentere arbeidet de gjør hjemme. Det er jo helt vanlig prosedyre i alle andre jobber.

At det var? Tror du virkelig ikke at vi ikke dokumenterer hva vi gjør??? Er det ikke dokumentasjon god nok for deg på at jeg jobbet en drøss med timer i jula når jeg kommer tilbake på jobb 2. januar med ferdigretta bunker med heldagsprøver? To bunker á 30 besvarelser som jeg har brukt i snitt minimum 30 minutter på, på hver besvarelse. Regne kan du gjøre selv, 60 stk x 30 min. Det blir noen timer.

Tro meg, vi dokumenterer så absolutt hva vi gjør. Og bare så det er sagt; jeg elsker jobben min, jeg elsker å stå i klasserommet og det er helt greit at jeg har så mye retting også, men jeg vil beholde den arbeidstidsordningen vi har, ellers orker jeg ikke denne jobben. Det er såpass stritt at vi trenger de pausene vi har.

Reelt sett har jeg også fri "bare" i juli, for de siste dagene i juni er jeg helt tom og trenger mange dager før jeg er "menneske" igjen etter en hektisk innspurt med eksamen og karakterer, og når vi går inn i august, så begynner jeg og lese meg opp på nytt stoff, finne nytt og oppdatert stoff, tall o.l.

Og ikke gidder jeg å gjemme meg bak en anonymknapp, heller, men nå må jeg sove, for jeg har sprengfull dag i morgen, med undervisning på to forskjellige skolesteder med ulik timeplan, tungt fagstoff og et langt møte på slutten av dagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tviler ikke på at lærere jobber mye, på kveldstid og i helg. 

Men vet du, jeg jobber også mye. Jeg er tilgjengelig nesten 24 timer i døgnet 7 dager i uka også når jeg ikke jobber, og det er også de aller fleste andre i min yrkesgruppe som jeg jobber mot/med. 

Ikke tjener jeg så veldig mye mer enn en lærer (om vi sier adjunkt med opprykk/lektor), men jaggu har jeg mye mindre fri. Og jeg er ofte tilgjengelig også om jeg har ferie. (Men da kan jeg i større grad velge å ikke ta telefonen) 

Jeg jobber i det private næringslivet, og jeg skriver ikke en time overtid. 

Man velger selv om man vil bli lærer, som alle andre yrkesgrupper. Trives du ikke er du sikkert ikke en god lærer uansett - så da bør du finne deg noe nytt å gjøre.

Lærere tjener slettes ikke dårlig, de jobber mye, men de har også mye ferie. Det er sannheten. 

Anonymous poster hash: c7590...c1b
Skrevet

Her var det mange "synsere" med svært lite kunnskap om en lærers arbeidshverdag! All ære til mine lærerkollegaer som prøver å forklare! Jeg blir bare helt oppgitt av hva noen her klarer å lire av seg!!

Anonymous poster hash: 98a28...3a7

Jeg skulle så gjerne sett flere av disse "sjefs-synserne" i en undervisningssituasjon! De hadde ikke holde ut en halv dag :D

Jeg hadde gjerne sett dere lærere i en annen jobb. Jeg vet flere som tatt PPU og jobber idag som lærere og synes det er langt mindre stress enn i tidligere jobber.

Anonymous poster hash: eab64...25c

Skrevet

Jeg er skikkeig lei alle dårlige argumenter en del lærere har. Sett igang og dokumenter all den overtiden dere har. Makan til klaging...jeg skjønner at skolen sliter med så mange klagete personer. Stram dere opp, og jobb på lik linje som alle andre i samfunnet.

Anonymous poster hash: eab64...25c
Skrevet

Hercule: jeg hoppet over quotingen, det ble så avsindig langt. I siste innlegget ditt bruker du all rettingen som argument, og JA, selvsagt skal dere lærere ha kompensasjon for den dokumenterte overtiden deres, det skulle ellers bare mangle! Utgangspunktet mitt var lærere i småskolen. Der fins ingen tentamener å rette, det fins ingen hektisk innspurt på slutten av skoleåret.

På mine barns skole har det aldri vært tilbud om foreldresamtaler etter kl 14.30, og skal skolen kontaktes ettermiddag/kveld er det rektor som skal ringes. Mail til lærerne svares på innenfor normal arbeidstid.

Mange yrkesgrupper har sesongavslutning pålagt overtid. Mens jeg studerte, jobbet jeg også på en arbeidsplass med hardt fysisk arbeid innenfor kjøttindustrien. For at alle husstandene i vårt langstrakte land skulle ha ribbe og pinnekjøtt på bordet julaften, lammelår til påske, grillpølser til St.Hans og fårikål på høsten, betød det en arbeidstid fra 07.00 til tidligst 22.30 på kveldene, vi som hadde papirarbeid i tillegg til lageret kunne ikke forlate før siste trailer hadde forlatt. Selvsagt fikk kompensasjon for overtiden, men når julaften endelig kom var hele gjengen utslitt, det tok mange dager før kroppen var uthvilt igjen. Og man kan ikke si nei til å jobbe ekstra i disse periodene, da hadde det blitt grandis til julemiddag hos de fleste husstander.

Poenget er at alle jobber er periodevis slitsomme, lærerne er ikke i en unik posisjon. Dere ser tydeligvis ikke at dere sitter på en gullkantet avtale som ikke helt henger på greip med resten av samfunnet.

Når KS får igjennom sitt forslag og hele lærerstanden får kollektivt sammenbrudd en vakker lørdags ettermiddag, skulle vi som har forpliktet oss til å ivareta dere 24/7 si "neitakk, kom tilbake mandag kl 8"? Vi gjør jo ikke det, vi slipper det vi har i hendene og rykker ut når meldingen om krisen kommer. Selv om vi egentlig skulle til naboen på kaffebesøk. Så skriver vi timer for arbeidet og tar det ut i avspasering, slik som de fleste andre offentlig ansatte gjør. Dokumentasjon for antall timer opptjent til avspasering er det minste en hvilken som helst arbeidstaker bør kunne framlegge, også lærere. Enkelte ville antakelig fått mer avspasering enn de har per d.d, andre ville ikke fått så mye som en time.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...