overlord Skrevet 21. januar 2014 #1 Skrevet 21. januar 2014 Reidun B. Hestnes sitt innlegg på facebookgruppen "Arbeidstidsforhandlingene" Limer det inn her da jeg syns det fortjener all oppmerksomhet det kan få."Jeg skjønner at du bryr deg lite om min arbeidstidsavtale, men vær klar over at den betyr forskjellen på god og dårlig skole for ditt barn!KS vil at jeg skal være på jobb fra 8.00 til 15.30. Det er 7,5 timer (Jeg har betalt lunsj, da jeg vitterlig også arbeider i lunsjen) Klokken 15.30 skal jeg gå hjem, og ikke tenke mer på jobb før neste dag. I helgene skal jeg også ha fri. I bytte mot denne nyvunnede fritid skal jeg miste min høst-, vinter-, deler av påske-, jule- og sommerferie. Disse feriene har fram til nå vært avspaseringstid for at jeg sitter på kveldstid og i helger for å rette elevarbeider og planlegge undervisning som kommer. Begrunnelsen er visstnok at mitt arbeidsår er for komprimert for meg, jeg blir for sliten. Merkelig da at alle lærere kjemper for å beholde arbeidstidsavtalen. KS ønsker også å fjerne fastsettelsen av hvor mye forberedelsestid jeg skal ha til hvert enkelt fag, begrunnelsen er visstnok at da vil det bli mer fleksibelt og enkelt å legge timeplaner for inspektøren. Presset kommuneøkonomi vil gjøre at hver enkelt lærer må undervise i flere timer i uken. For hver time som legges til av undervisning spises det av forberedelsestiden. Er skolen til for å gi elevene godt forberedt undervisning og læring, eller for å gjøre inspektørens arbeid enkelt? Læreren i meg sier at dette blir helt feil. Jeg vil ikke ha tid til å gi elevene raske tilbakemeldinger på arbeidet sitt. Jeg må vente til nærmeste «elevferie» for å kunne rette besvarelser. All forskning og erfaring viser at tilbakemeldingen bør komme så raskt som mulig. Uten å ha sett over elevbesvarelser klarer jeg heller ikke å drive tilpasset undervisning. Dersom du er misfornøyd med den tilpasningen ditt barn får i dag har du ikke mye å se fram til. Dårlig forberedt undervisning gir uro og dårlig læringsmiljø, da vil det dukke opp enda flere mobbesaker. Jeg må fortløpende vurdere om jeg skal vektlegge å løse elevkonfliktene eller forberede undervisning. Jeg rekker ikke begge deler.Som privatperson høres det imidlertid også litt forlokkende ut. Etter 15.30 er jeg ferdig. Fri til neste dag. Det jeg ikke rakk av forberedelser får bare være ugjort. Jeg skal gjemme bort lærertankegangen som ligger i beinmargen. Gå over fra å gjøre ferdig oppgaver til å bruke opp tiden. Bli en byråkrat. Fylle ut skjema. Møte opp til rett tid. Når foreldre (med rette) klager på mangelfull opplæring vil jeg legge ansvaret på byråkratiet. Slik er systemet. Jeg har brukt opp min tilmålte tid. Jeg vil bli en lærer uten gnist, uten interesse for elevene, men vil fullføre jobben slik jeg nå skal tolke den. Dette er mine elever, ikke mine barn.Så slår det meg; Jeg har en sønn som skal begynne i 1. klasse til høsten. Hans lærer vil ha det på samme måte. Dette er ikke en skolehverdag jeg ønsker for han. Foreldre; Våkn opp! Jeg skjønner at du ikke bryr deg nevneverdig om lærernes arbeidstidsavtale, men du må være klar over at vår arbeidstidsavtale er uløselig knyttet til kvaliteten på ditt barns opplæring!"
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #2 Skrevet 21. januar 2014 Går forslaget gjennom, vil skolen kunne sammenlignes med NAV... Anonymous poster hash: 7aea3...d62
overlord Skrevet 21. januar 2014 Forfatter #3 Skrevet 21. januar 2014 Vi vil iallefall få læremangel her til lands! Og et langt dårligere tilbud til ungene våre!
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #4 Skrevet 21. januar 2014 Synes det høres fornuftig ut jeg. Det burde gi mulighet til å bruke planleggingstiden og etterarbeidstiden mye mer effektivt. I dag bruker mange lærere masse tid på å få gjort veldig lite. De sitter ofte med arbeidet, men skal samtidig se etter barn, sette på en klesvask og se et tv-program i øyekroken. Foreløpig har jeg bare barn i småskoler og de har ingen større prøver eller oppgaver som skal rettes. Så lenge det fortsatt er igjen litt tid til andre ting enn undervisning i hverdagen tror jeg det vil være positivt. Tenk hvor gode og gjennomførte planer læreren kan legge om han eller hun kan sitte en uke i sammenheng, uten forstyrrelser av egne barn, venner som vil ha dem med på noe ol i motsetning til nå når de bare har tid til å planlegge en time fremover og bestandig er på etterskudd. Statistikken viser jo også at gjennomsnittslæreren ikke bruker på langt nær så mye tid på arbeidet som han eller hun får betalt for. Til gjengjeld sliter mange med følelsen av å ikke ha gjort det de skal. Et slikt system burde kunne hjelpe på begge deler. Anonymous poster hash: 45d32...a6b
overlord Skrevet 21. januar 2014 Forfatter #5 Skrevet 21. januar 2014 Synes det høres fornuftig ut jeg. Det burde gi mulighet til å bruke planleggingstiden og etterarbeidstiden mye mer effektivt. I dag bruker mange lærere masse tid på å få gjort veldig lite. De sitter ofte med arbeidet, men skal samtidig se etter barn, sette på en klesvask og se et tv-program i øyekroken. Foreløpig har jeg bare barn i småskoler og de har ingen større prøver eller oppgaver som skal rettes. Så lenge det fortsatt er igjen litt tid til andre ting enn undervisning i hverdagen tror jeg det vil være positivt. Tenk hvor gode og gjennomførte planer læreren kan legge om han eller hun kan sitte en uke i sammenheng, uten forstyrrelser av egne barn, venner som vil ha dem med på noe ol i motsetning til nå når de bare har tid til å planlegge en time fremover og bestandig er på etterskudd. Statistikken viser jo også at gjennomsnittslæreren ikke bruker på langt nær så mye tid på arbeidet som han eller hun får betalt for. Til gjengjeld sliter mange med følelsen av å ikke ha gjort det de skal. Et slikt system burde kunne hjelpe på begge deler. Anonymous poster hash: 45d32...a6b Vis meg den statistikken. Det jeg har sett av statistikk viser nemlig det motsatte. Lærere i dag er jo i tillegg til lærere psykologer, miljøarbeidere og helsesøstre. I tillegg mener mange foreldre at det er lærerne sin oppgave å oppdra barna deres. Uansett hva man måtte mene så sier veldig mange lærere at de vi slutte i jobben sin dersom dette blir en realitet, og det tror jeg er et helt reelt scenario.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #6 Skrevet 21. januar 2014 Synes det høres fornuftig ut jeg. Det burde gi mulighet til å bruke planleggingstiden og etterarbeidstiden mye mer effektivt. I dag bruker mange lærere masse tid på å få gjort veldig lite. De sitter ofte med arbeidet, men skal samtidig se etter barn, sette på en klesvask og se et tv-program i øyekroken. Foreløpig har jeg bare barn i småskoler og de har ingen større prøver eller oppgaver som skal rettes. Så lenge det fortsatt er igjen litt tid til andre ting enn undervisning i hverdagen tror jeg det vil være positivt. Tenk hvor gode og gjennomførte planer læreren kan legge om han eller hun kan sitte en uke i sammenheng, uten forstyrrelser av egne barn, venner som vil ha dem med på noe ol i motsetning til nå når de bare har tid til å planlegge en time fremover og bestandig er på etterskudd. Statistikken viser jo også at gjennomsnittslæreren ikke bruker på langt nær så mye tid på arbeidet som han eller hun får betalt for. Til gjengjeld sliter mange med følelsen av å ikke ha gjort det de skal. Et slikt system burde kunne hjelpe på begge deler. Anonymous poster hash: 45d32...a6b Å, jeg blir så eitrende forb.. på sånne som deg. Hva i svarte VET du om hvordan jeg jobber? Hvilken rett har DU til å mene noe som helst om hvordan hele min yrkesgruppe skal jobbe? Jeg jobber mer enn jeg skal, det gjør også resten av kollegiet mitt. Hvordan vet jeg det? Vel, vi sitter gjerne langt ut på kveldstid, flere dager i uka. Jeg jobber i barneskolen. Rettebunkene er faktisk ganske høye, både fordi foreldrene selvfølgelig til enhver tid vil vite akkurat hvordan poden har gjort leksene den uka. I tillegg har vi prøver titt og ofte, elevene skal jo måles, må vite. Tror du forresten disse prøvene lager seg selv? Tror du knallgode undervisningsopplegg lager seg selv, eller tror du kanskje det tar fem minutter å lage dem? Det er forresten rimelig idioti å anta at vi kommer til å lage bedre undervisningsopplegg hvis vi får "sitte en uke alene og jobbe". Undervisning er dynamisk, jeg driver tilpasset opplæring, og må derfor tilpasse mine opplegg fra dag til dag, etter hvor mange som nådde målene i går.. Noen ferdig oppskrift funker ikke her i gården. Mener jeg noe om hvordan din arbeidstid er? Nix! Har jeg rett til det? Nope. Jeg aner like lite om din arbeidssituasjon, mengde og byrde som du vet om min. Anonymous poster hash: 915e2...b0d
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #7 Skrevet 21. januar 2014 Synes det høres fornuftig ut jeg. Det burde gi mulighet til å bruke planleggingstiden og etterarbeidstiden mye mer effektivt. I dag bruker mange lærere masse tid på å få gjort veldig lite. De sitter ofte med arbeidet, men skal samtidig se etter barn, sette på en klesvask og se et tv-program i øyekroken. Foreløpig har jeg bare barn i småskoler og de har ingen større prøver eller oppgaver som skal rettes. Så lenge det fortsatt er igjen litt tid til andre ting enn undervisning i hverdagen tror jeg det vil være positivt. Tenk hvor gode og gjennomførte planer læreren kan legge om han eller hun kan sitte en uke i sammenheng, uten forstyrrelser av egne barn, venner som vil ha dem med på noe ol i motsetning til nå når de bare har tid til å planlegge en time fremover og bestandig er på etterskudd. Statistikken viser jo også at gjennomsnittslæreren ikke bruker på langt nær så mye tid på arbeidet som han eller hun får betalt for. Til gjengjeld sliter mange med følelsen av å ikke ha gjort det de skal. Et slikt system burde kunne hjelpe på begge deler.Anonymous poster hash: 45d32...a6b Det var en undersøkelse blant ungdomskolelærer for noen år siden. Det er det eneste seriøse jeg har sett. Mulig det finnes statistikk som sier at lærere jobber mer, men jeg har ikke sett den. Orker ikke finne den frem men søk litt på det så finner du det nok. Vis meg den statistikken. Det jeg har sett av statistikk viser nemlig det motsatte. Lærere i dag er jo i tillegg til lærere psykologer, miljøarbeidere og helsesøstre. I tillegg mener mange foreldre at det er lærerne sin oppgave å oppdra barna deres. Uansett hva man måtte mene så sier veldig mange lærere at de vi slutte i jobben sin dersom dette blir en realitet, og det tror jeg er et helt reelt scenario. Anonymous poster hash: 45d32...a6b
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #8 Skrevet 21. januar 2014 Veldig enig med deg over her! Jeg bruker masse tid på jobben min og elsker den! Men går dette forslaget igjennom tror jeg gleden vil gå over i frustrasjon og dårlig arbeid fordi jeg ikke får planlagt som jeg burde. Jeg gjør jobben min 100% og det klarer jeg ikke med et system som dette forslaget. Da skifter jeg yrke! Anonymous poster hash: b361d...71f
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #9 Skrevet 21. januar 2014 Tenker at alle de foreldrene som nærmest krever foreldresamtaler på ettermiddagstid, som sende sms til læreren osv. vil bli rimeig oppgitt når de enten får svar nei eller ikke noe svar. Når utflukter og leirskole blir avlyst fordi læreren ikke kan jobbe overtid, når undervisningen blir dårligere fordi læreren måtte vikariere for en annen lærer og ikke rakk å planlegge neste time osv. Lista er LANG! Å være lærer er en sinnsykt viktig oppgave. Jeg som mamma ønsker bedre lønn og langt bedre betingelser til lærerne. Jeg ønsker at de beste lærerne skal jobbe i skolen og forbli i skolen slik at mitt barn kan nyte godt av det. Ønsker ikke vi alle gode lærere og en god skole? Jeg ønsker det og jeg ønsker rikelig med belønning til den lærer som er god og som blir i yrket sitt!! Anonymous poster hash: f7fc9...377
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #10 Skrevet 21. januar 2014 Synes det høres fornuftig ut jeg. Det burde gi mulighet til å bruke planleggingstiden og etterarbeidstiden mye mer effektivt. I dag bruker mange lærere masse tid på å få gjort veldig lite. De sitter ofte med arbeidet, men skal samtidig se etter barn, sette på en klesvask og se et tv-program i øyekroken. Foreløpig har jeg bare barn i småskoler og de har ingen større prøver eller oppgaver som skal rettes. Så lenge det fortsatt er igjen litt tid til andre ting enn undervisning i hverdagen tror jeg det vil være positivt. Tenk hvor gode og gjennomførte planer læreren kan legge om han eller hun kan sitte en uke i sammenheng, uten forstyrrelser av egne barn, venner som vil ha dem med på noe ol i motsetning til nå når de bare har tid til å planlegge en time fremover og bestandig er på etterskudd. Statistikken viser jo også at gjennomsnittslæreren ikke bruker på langt nær så mye tid på arbeidet som han eller hun får betalt for. Til gjengjeld sliter mange med følelsen av å ikke ha gjort det de skal. Et slikt system burde kunne hjelpe på begge deler.Anonymous poster hash: 45d32...a6b Å, jeg blir så eitrende forb.. på sånne som deg. Hva i svarte VET du om hvordan jeg jobber? Hvilken rett har DU til å mene noe som helst om hvordan hele min yrkesgruppe skal jobbe? Jeg jobber mer enn jeg skal, det gjør også resten av kollegiet mitt. Hvordan vet jeg det? Vel, vi sitter gjerne langt ut på kveldstid, flere dager i uka. Jeg jobber i barneskolen. Rettebunkene er faktisk ganske høye, både fordi foreldrene selvfølgelig til enhver tid vil vite akkurat hvordan poden har gjort leksene den uka. I tillegg har vi prøver titt og ofte, elevene skal jo måles, må vite. Tror du forresten disse prøvene lager seg selv? Tror du knallgode undervisningsopplegg lager seg selv, eller tror du kanskje det tar fem minutter å lage dem? Det er forresten rimelig idioti å anta at vi kommer til å lage bedre undervisningsopplegg hvis vi får "sitte en uke alene og jobbe". Undervisning er dynamisk, jeg driver tilpasset opplæring, og må derfor tilpasse mine opplegg fra dag til dag, etter hvor mange som nådde målene i går.. Noen ferdig oppskrift funker ikke her i gården. Mener jeg noe om hvordan din arbeidstid er? Nix! Har jeg rett til det? Nope. Jeg aner like lite om din arbeidssituasjon, mengde og byrde som du vet om min. Anonymous poster hash: 915e2...b0d Du får angripe HI for å lage en sak om lærerens arbeidstid. Det finnes ikke synd på dere som gruppe uansett hvor sinna du blir på dem som er positivt innstilt til at det gjøres endringer som kan gjøre at lærere kan jobbe mer effektivt. Anonymous poster hash: 45d32...a6b
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #11 Skrevet 21. januar 2014 Er jeg den eneste læreren som absolutt ser verdien av uforstyrret arbeid? Hadde vært supert å få en uke eller to til kun forberedelser, prøvelaging, planlegging og andre kontorting. Anonymous poster hash: b259a...058
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #12 Skrevet 21. januar 2014 Synes det høres fornuftig ut jeg. Det burde gi mulighet til å bruke planleggingstiden og etterarbeidstiden mye mer effektivt. I dag bruker mange lærere masse tid på å få gjort veldig lite. De sitter ofte med arbeidet, men skal samtidig se etter barn, sette på en klesvask og se et tv-program i øyekroken. Foreløpig har jeg bare barn i småskoler og de har ingen større prøver eller oppgaver som skal rettes. Så lenge det fortsatt er igjen litt tid til andre ting enn undervisning i hverdagen tror jeg det vil være positivt. Tenk hvor gode og gjennomførte planer læreren kan legge om han eller hun kan sitte en uke i sammenheng, uten forstyrrelser av egne barn, venner som vil ha dem med på noe ol i motsetning til nå når de bare har tid til å planlegge en time fremover og bestandig er på etterskudd. Statistikken viser jo også at gjennomsnittslæreren ikke bruker på langt nær så mye tid på arbeidet som han eller hun får betalt for. Til gjengjeld sliter mange med følelsen av å ikke ha gjort det de skal. Et slikt system burde kunne hjelpe på begge deler. Anonymous poster hash: 45d32...a6b Her fikk du virkelig satt ord på det. Jeg ser heller ingen grunn til at barna i løpet av de 13 årene de går på skole skal ha behov for å få vite resultat på prøver og lekser annet en etter høstferien, juleferien, vinterferien og påskeferien. Verken jeg som lærer, barnet mitt som elev eller jeg som mor treng å vite om undervisningen er riktig tilpasset, leksene riktig gjort eller at progresjonen er riktig meir en disse fire gangene i skoleåret. Det eneste som er litt dumt er at viser det seg nå at en av elevene mot formodning ikke er heilt A4 og treng tilrettelegging. Dette vil ikke vise seg like godt før en av retteperiodene. Det må da kalles inn til samtale med foreldrene og vurdere tiltak. Utarbeiding av tilpasset opplegg for denne eleven er ikke det tid til før ved neste skoleferie. Men, men... La for Guds skyld ikke lærerene styre dette på best mulig vis som de alt gjør. Da kan de faktisk få fri i høstferien.... Anonymous poster hash: 1ebbf...fd3
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #13 Skrevet 21. januar 2014 Synes det høres fornuftig ut jeg. Det burde gi mulighet til å bruke planleggingstiden og etterarbeidstiden mye mer effektivt. I dag bruker mange lærere masse tid på å få gjort veldig lite. De sitter ofte med arbeidet, men skal samtidig se etter barn, sette på en klesvask og se et tv-program i øyekroken. Foreløpig har jeg bare barn i småskoler og de har ingen større prøver eller oppgaver som skal rettes. Så lenge det fortsatt er igjen litt tid til andre ting enn undervisning i hverdagen tror jeg det vil være positivt. Tenk hvor gode og gjennomførte planer læreren kan legge om han eller hun kan sitte en uke i sammenheng, uten forstyrrelser av egne barn, venner som vil ha dem med på noe ol i motsetning til nå når de bare har tid til å planlegge en time fremover og bestandig er på etterskudd. Statistikken viser jo også at gjennomsnittslæreren ikke bruker på langt nær så mye tid på arbeidet som han eller hun får betalt for. Til gjengjeld sliter mange med følelsen av å ikke ha gjort det de skal. Et slikt system burde kunne hjelpe på begge deler.Anonymous poster hash: 45d32...a6b Å, jeg blir så eitrende forb.. på sånne som deg. Hva i svarte VET du om hvordan jeg jobber? Hvilken rett har DU til å mene noe som helst om hvordan hele min yrkesgruppe skal jobbe? Jeg jobber mer enn jeg skal, det gjør også resten av kollegiet mitt. Hvordan vet jeg det? Vel, vi sitter gjerne langt ut på kveldstid, flere dager i uka. Jeg jobber i barneskolen. Rettebunkene er faktisk ganske høye, både fordi foreldrene selvfølgelig til enhver tid vil vite akkurat hvordan poden har gjort leksene den uka. I tillegg har vi prøver titt og ofte, elevene skal jo måles, må vite. Tror du forresten disse prøvene lager seg selv? Tror du knallgode undervisningsopplegg lager seg selv, eller tror du kanskje det tar fem minutter å lage dem? Det er forresten rimelig idioti å anta at vi kommer til å lage bedre undervisningsopplegg hvis vi får "sitte en uke alene og jobbe". Undervisning er dynamisk, jeg driver tilpasset opplæring, og må derfor tilpasse mine opplegg fra dag til dag, etter hvor mange som nådde målene i går.. Noen ferdig oppskrift funker ikke her i gården. Mener jeg noe om hvordan din arbeidstid er? Nix! Har jeg rett til det? Nope. Jeg aner like lite om din arbeidssituasjon, mengde og byrde som du vet om min. Anonymous poster hash: 915e2...b0d Du får angripe HI for å lage en sak om lærerens arbeidstid. Det finnes ikke synd på dere som gruppe uansett hvor sinna du blir på dem som er positivt innstilt til at det gjøres endringer som kan gjøre at lærere kan jobbe mer effektivt. Anonymous poster hash: 45d32...a6b Hvorfor i all verden skal jeg angripe hi, det er du som synser og diller med ting du ikke vet noe om. Hva i all verden vet du om at dette kommer til å være en endring som gjør at jeg jobber mer effektivt. Jeg ER effektiv. Jeg jobber steinhardt! Denne endring kommer på ingen måte til å medføre mer effektive lærere, den kommer til å medføre mer frustrerte lærere, som aldri får nok tid til det de vil og bør ha tid til, nemlig å gi god undervisning til DINE barn. Jeg vet at jeg er en drivende god lærer, men med dette forslaget kommer skoleverket til å miste meg. Jeg begynner gjerne i en 8-16 jobb med 5 uker ferie, men ikke i en hvor jeg vet at jeg er dømt til å jobbe 3 timer ekstra hver eneste dag fullstendig gratis. Anonymous poster hash: 915e2...b0d
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #14 Skrevet 21. januar 2014 Er jeg den eneste læreren som absolutt ser verdien av uforstyrret arbeid? Hadde vært supert å få en uke eller to til kun forberedelser, prøvelaging, planlegging og andre kontorting.Anonymous poster hash: b259a...058 Men det har du da mulighet til.. Du kan jo selv jobbe slik at du også sitter i de fergene elevene ikke er på skolen. Ingen som nekter deg det. Jeg jobber stortsett i alle ferier utenom sommerferien. Jeg jobber også kveld og helg ellers i skoleåret. Men du står da fritt til å gå hjem halv4 og jobbe høst, jul, vinter, påske, sommerferie og andre fridager skoleåret har.. Be my guest, men du er nok i det lille mindretall.. Anonymous poster hash: 49c39...bc9
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #15 Skrevet 21. januar 2014 Det som kommer til å skje hvis dette går gjennom, er at de lærerne som ikke bryr seg, kommer til å få mye bedre hverdager fordi de går hjem kl 1530 og har fri til dagen etter. De som jobber mye i dag og virkelig har gjort seg fortjent til avspasseringen i høst- vinterferie osv, de kommer til å jobbe like mye hver dag som de gjør i dag og i tillegg alle avspasseringsukene de har i dag, for da er de tvunget til å komme på jobb. Jeg skjønner ikke hvorfor politikere eller andre skal bry seg med når lærerne planlegger og retter. Alle som ønsker det, har jo mulighet til å jobbe alle feriene i dag (bortsett fra fem uker om sommeren), men det er ingen som gjør det, fordi det ikke er fornuftig. Anonymous poster hash: 12cab...6e5
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #16 Skrevet 21. januar 2014 Tenker at alle de foreldrene som nærmest krever foreldresamtaler på ettermiddagstid, som sende sms til læreren osv. vil bli rimeig oppgitt når de enten får svar nei eller ikke noe svar. Når utflukter og leirskole blir avlyst fordi læreren ikke kan jobbe overtid, når undervisningen blir dårligere fordi læreren måtte vikariere for en annen lærer og ikke rakk å planlegge neste time osv. Lista er LANG! Å være lærer er en sinnsykt viktig oppgave. Jeg som mamma ønsker bedre lønn og langt bedre betingelser til lærerne. Jeg ønsker at de beste lærerne skal jobbe i skolen og forbli i skolen slik at mitt barn kan nyte godt av det. Ønsker ikke vi alle gode lærere og en god skole? Jeg ønsker det og jeg ønsker rikelig med belønning til den lærer som er god og som blir i yrket sitt!! Anonymous poster hash: f7fc9...377 Som om lærere i dag ordner foreldresamtaler etter vanlig arbeidstid eller svarer på sms!Vi har i dag 45 minutter i uka som er avsatt for lærerene for kontakt med lærerene. Kontakt ellers må skje via meldingsboka og vi kan ikke forvente svar samme dag. Skriver vi i boka til vår 3. klassing på torsdag er for eksempel første gang vi kan få tilbakemelding på mandag. Jeg påstår på ingen måte at å endre arbeidstiden slik som i dette tilfellet vil løse alle problemer med ineffektiv bruk av tiden for lærere. Det er helt sikkert mye annet som kunne vært gjort også, men jeg tror dette kunne løse en del utfordringer. Selvfølgelig ønsker jeg best mulig undervisning for mine barn, men for det første jeg mener jeg lærere har en bra lønn og jeg tror ikke de ville gjort en bedre jobb om de fikk bedre betalt. For det andre tror jeg det er fornuftig å se på helheten i planleggingen av undervisningen. Slik det fungerer i dag virker lite hensiktsmessig. Da er det bra å se på muligheter for å utnytte tiden mer effektivt. Når mange lærere også klager på lange dager og at de ikke får tid til egen familie på kvelder og i helger burde dette være et forslag det er fornuftig å se nærmere på. Alle større endringer er skumle og utfordrende. Det betyr ikke at de er gale. Anonymous poster hash: 45d32...a6b
Iiiiik Skrevet 21. januar 2014 #17 Skrevet 21. januar 2014 Jeg skjønner ikke hvorfor politikere eller andre skal bry seg med når lærerne planlegger og retter. Alle som ønsker det, har jo mulighet til å jobbe alle feriene i dag (bortsett fra fem uker om sommeren), men det er ingen som gjør det, fordi det ikke er fornuftig. Anonymous poster hash: 12cab...6e5 Jeg skjønner hvorfor de bryr seg. Dere lærere vil jo også at de skal bry seg om en av de viktigste oppgavene i samfunnet - nemlig å gi barna en så god utdanningsplattform som mulig. At de da samtidig blir opptatt av hvordan de kan få så mye utdanning som mulig pr krone er naturlig. Jeg tror ikke nødvendigvis de har kommet til rett konklusjon gjennom dette forslaget, men det er klart de skal bry seg.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #18 Skrevet 21. januar 2014 Jeg synes tittelen på denne tråden er misvisende. Dette er også relevant for oss som har barn som skal begynne på grunnskolen de neste årene. Anonymous poster hash: 09d1c...8e7
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #19 Skrevet 21. januar 2014 Synes det høres fornuftig ut jeg. Det burde gi mulighet til å bruke planleggingstiden og etterarbeidstiden mye mer effektivt. I dag bruker mange lærere masse tid på å få gjort veldig lite. De sitter ofte med arbeidet, men skal samtidig se etter barn, sette på en klesvask og se et tv-program i øyekroken. Foreløpig har jeg bare barn i småskoler og de har ingen større prøver eller oppgaver som skal rettes. Så lenge det fortsatt er igjen litt tid til andre ting enn undervisning i hverdagen tror jeg det vil være positivt. Tenk hvor gode og gjennomførte planer læreren kan legge om han eller hun kan sitte en uke i sammenheng, uten forstyrrelser av egne barn, venner som vil ha dem med på noe ol i motsetning til nå når de bare har tid til å planlegge en time fremover og bestandig er på etterskudd. Statistikken viser jo også at gjennomsnittslæreren ikke bruker på langt nær så mye tid på arbeidet som han eller hun får betalt for. Til gjengjeld sliter mange med følelsen av å ikke ha gjort det de skal. Et slikt system burde kunne hjelpe på begge deler.Anonymous poster hash: 45d32...a6b Å, jeg blir så eitrende forb.. på sånne som deg. Hva i svarte VET du om hvordan jeg jobber? Hvilken rett har DU til å mene noe som helst om hvordan hele min yrkesgruppe skal jobbe? Jeg jobber mer enn jeg skal, det gjør også resten av kollegiet mitt. Hvordan vet jeg det? Vel, vi sitter gjerne langt ut på kveldstid, flere dager i uka. Jeg jobber i barneskolen. Rettebunkene er faktisk ganske høye, både fordi foreldrene selvfølgelig til enhver tid vil vite akkurat hvordan poden har gjort leksene den uka. I tillegg har vi prøver titt og ofte, elevene skal jo måles, må vite. Tror du forresten disse prøvene lager seg selv? Tror du knallgode undervisningsopplegg lager seg selv, eller tror du kanskje det tar fem minutter å lage dem? Det er forresten rimelig idioti å anta at vi kommer til å lage bedre undervisningsopplegg hvis vi får "sitte en uke alene og jobbe". Undervisning er dynamisk, jeg driver tilpasset opplæring, og må derfor tilpasse mine opplegg fra dag til dag, etter hvor mange som nådde målene i går.. Noen ferdig oppskrift funker ikke her i gården. Mener jeg noe om hvordan din arbeidstid er? Nix! Har jeg rett til det? Nope. Jeg aner like lite om din arbeidssituasjon, mengde og byrde som du vet om min. Anonymous poster hash: 915e2...b0d Du får angripe HI for å lage en sak om lærerens arbeidstid. Det finnes ikke synd på dere som gruppe uansett hvor sinna du blir på dem som er positivt innstilt til at det gjøres endringer som kan gjøre at lærere kan jobbe mer effektivt.Anonymous poster hash: 45d32...a6b Hvorfor i all verden skal jeg angripe hi, det er du som synser og diller med ting du ikke vet noe om. Hva i all verden vet du om at dette kommer til å være en endring som gjør at jeg jobber mer effektivt. Jeg ER effektiv. Jeg jobber steinhardt! Denne endring kommer på ingen måte til å medføre mer effektive lærere, den kommer til å medføre mer frustrerte lærere, som aldri får nok tid til det de vil og bør ha tid til, nemlig å gi god undervisning til DINE barn. Jeg vet at jeg er en drivende god lærer, men med dette forslaget kommer skoleverket til å miste meg. Jeg begynner gjerne i en 8-16 jobb med 5 uker ferie, men ikke i en hvor jeg vet at jeg er dømt til å jobbe 3 timer ekstra hver eneste dag fullstendig gratis. Anonymous poster hash: 915e2...b0d du bør angripe HI fordi hun legger opp til en debatt om lærerens arbeidstid. Det er da akkurat like uinteressant å lese hva foreldre som mener ingenting bør forandres og at alle lærere i dag får utnyttet tiden Aina maksimalt mener som hva jeg mener. Så lenge ingen av oss er lærere har det vel uansett ingenting å si hva vi mener. Anonymous poster hash: 45d32...a6b
Mor Stratos Skrevet 21. januar 2014 #20 Skrevet 21. januar 2014 Som lærer tenker jeg at det skal bli deilig med valgfri ferie hvis KS' forslag til abeidstidsavtale går igjennom. Og så mye tid jeg vil få til foreldresamtaler gitt! Planlegger allerede å ta mine andre uka i juli 2015.....
overlord Skrevet 21. januar 2014 Forfatter #21 Skrevet 21. januar 2014 Synes det høres fornuftig ut jeg. Det burde gi mulighet til å bruke planleggingstiden og etterarbeidstiden mye mer effektivt. I dag bruker mange lærere masse tid på å få gjort veldig lite. De sitter ofte med arbeidet, men skal samtidig se etter barn, sette på en klesvask og se et tv-program i øyekroken. Foreløpig har jeg bare barn i småskoler og de har ingen større prøver eller oppgaver som skal rettes. Så lenge det fortsatt er igjen litt tid til andre ting enn undervisning i hverdagen tror jeg det vil være positivt. Tenk hvor gode og gjennomførte planer læreren kan legge om han eller hun kan sitte en uke i sammenheng, uten forstyrrelser av egne barn, venner som vil ha dem med på noe ol i motsetning til nå når de bare har tid til å planlegge en time fremover og bestandig er på etterskudd. Statistikken viser jo også at gjennomsnittslæreren ikke bruker på langt nær så mye tid på arbeidet som han eller hun får betalt for. Til gjengjeld sliter mange med følelsen av å ikke ha gjort det de skal. Et slikt system burde kunne hjelpe på begge deler.Anonymous poster hash: 45d32...a6b Å, jeg blir så eitrende forb.. på sånne som deg. Hva i svarte VET du om hvordan jeg jobber? Hvilken rett har DU til å mene noe som helst om hvordan hele min yrkesgruppe skal jobbe? Jeg jobber mer enn jeg skal, det gjør også resten av kollegiet mitt. Hvordan vet jeg det? Vel, vi sitter gjerne langt ut på kveldstid, flere dager i uka.Jeg jobber i barneskolen. Rettebunkene er faktisk ganske høye, både fordi foreldrene selvfølgelig til enhver tid vil vite akkurat hvordan poden har gjort leksene den uka. I tillegg har vi prøver titt og ofte, elevene skal jo måles, må vite. Tror du forresten disse prøvene lager seg selv? Tror du knallgode undervisningsopplegg lager seg selv, eller tror du kanskje det tar fem minutter å lage dem? Det er forresten rimelig idioti å anta at vi kommer til å lage bedre undervisningsopplegg hvis vi får "sitte en uke alene og jobbe". Undervisning er dynamisk, jeg driver tilpasset opplæring, og må derfor tilpasse mine opplegg fra dag til dag, etter hvor mange som nådde målene i går.. Noen ferdig oppskrift funker ikke her i gården. Mener jeg noe om hvordan din arbeidstid er? Nix! Har jeg rett til det? Nope. Jeg aner like lite om din arbeidssituasjon, mengde og byrde som du vet om min. Anonymous poster hash: 915e2...b0d Du får angripe HI for å lage en sak om lærerens arbeidstid. Det finnes ikke synd på dere som gruppe uansett hvor sinna du blir på dem som er positivt innstilt til at det gjøres endringer som kan gjøre at lærere kan jobbe mer effektivt.Anonymous poster hash: 45d32...a6b Hvorfor i all verden skal jeg angripe hi, det er du som synser og diller med ting du ikke vet noe om. Hva i all verden vet du om at dette kommer til å være en endring som gjør at jeg jobber mer effektivt. Jeg ER effektiv. Jeg jobber steinhardt! Denne endring kommer på ingen måte til å medføre mer effektive lærere, den kommer til å medføre mer frustrerte lærere, som aldri får nok tid til det de vil og bør ha tid til, nemlig å gi god undervisning til DINE barn. Jeg vet at jeg er en drivende god lærer, men med dette forslaget kommer skoleverket til å miste meg. Jeg begynner gjerne i en 8-16 jobb med 5 uker ferie, men ikke i en hvor jeg vet at jeg er dømt til å jobbe 3 timer ekstra hver eneste dag fullstendig gratis. Anonymous poster hash: 915e2...b0d du bør angripe HI fordi hun legger opp til en debatt om lærerens arbeidstid. Det er da akkurat like uinteressant å lese hva foreldre som mener ingenting bør forandres og at alle lærere i dag får utnyttet tiden Aina maksimalt mener som hva jeg mener. Så lenge ingen av oss er lærere har det vel uansett ingenting å si hva vi mener. Anonymous poster hash: 45d32...a6b Du vet det at voksne mennesker har ikke et behov for å angripe noen.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #22 Skrevet 21. januar 2014 Som lærer tenker jeg at det skal bli deilig med valgfri ferie hvis KS' forslag til abeidstidsavtale går igjennom. Og så mye tid jeg vil få til foreldresamtaler gitt! Planlegger allerede å ta mine andre uka i juli 2015.....det er svært få arbeidsgruppen som har valgfri ei forhold til når de kan ta ferie. Mange kan påvirke litt, men de fleste er prisgitt arbeidsgiver. For min del måtte du forøvrig gjerne legge samtaler til juli. Jeg har ikke hatt mulighet til å ta ut ferie på den tiden på 20 år så for meg ville det passe fint. Anonymous poster hash: 45d32...a6b
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #23 Skrevet 21. januar 2014 Synes det høres fornuftig ut jeg. Det burde gi mulighet til å bruke planleggingstiden og etterarbeidstiden mye mer effektivt. I dag bruker mange lærere masse tid på å få gjort veldig lite. De sitter ofte med arbeidet, men skal samtidig se etter barn, sette på en klesvask og se et tv-program i øyekroken. Foreløpig har jeg bare barn i småskoler og de har ingen større prøver eller oppgaver som skal rettes. Så lenge det fortsatt er igjen litt tid til andre ting enn undervisning i hverdagen tror jeg det vil være positivt. Tenk hvor gode og gjennomførte planer læreren kan legge om han eller hun kan sitte en uke i sammenheng, uten forstyrrelser av egne barn, venner som vil ha dem med på noe ol i motsetning til nå når de bare har tid til å planlegge en time fremover og bestandig er på etterskudd. Statistikken viser jo også at gjennomsnittslæreren ikke bruker på langt nær så mye tid på arbeidet som han eller hun får betalt for. Til gjengjeld sliter mange med følelsen av å ikke ha gjort det de skal. Et slikt system burde kunne hjelpe på begge deler.Anonymous poster hash: 45d32...a6b Å, jeg blir så eitrende forb.. på sånne som deg. Hva i svarte VET du om hvordan jeg jobber? Hvilken rett har DU til å mene noe som helst om hvordan hele min yrkesgruppe skal jobbe? Jeg jobber mer enn jeg skal, det gjør også resten av kollegiet mitt. Hvordan vet jeg det? Vel, vi sitter gjerne langt ut på kveldstid, flere dager i uka.Jeg jobber i barneskolen. Rettebunkene er faktisk ganske høye, både fordi foreldrene selvfølgelig til enhver tid vil vite akkurat hvordan poden har gjort leksene den uka. I tillegg har vi prøver titt og ofte, elevene skal jo måles, må vite. Tror du forresten disse prøvene lager seg selv? Tror du knallgode undervisningsopplegg lager seg selv, eller tror du kanskje det tar fem minutter å lage dem? Det er forresten rimelig idioti å anta at vi kommer til å lage bedre undervisningsopplegg hvis vi får "sitte en uke alene og jobbe". Undervisning er dynamisk, jeg driver tilpasset opplæring, og må derfor tilpasse mine opplegg fra dag til dag, etter hvor mange som nådde målene i går.. Noen ferdig oppskrift funker ikke her i gården. Mener jeg noe om hvordan din arbeidstid er? Nix! Har jeg rett til det? Nope. Jeg aner like lite om din arbeidssituasjon, mengde og byrde som du vet om min. Anonymous poster hash: 915e2...b0d Du får angripe HI for å lage en sak om lærerens arbeidstid. Det finnes ikke synd på dere som gruppe uansett hvor sinna du blir på dem som er positivt innstilt til at det gjøres endringer som kan gjøre at lærere kan jobbe mer effektivt.Anonymous poster hash: 45d32...a6b Hvorfor i all verden skal jeg angripe hi, det er du som synser og diller med ting du ikke vet noe om. Hva i all verden vet du om at dette kommer til å være en endring som gjør at jeg jobber mer effektivt. Jeg ER effektiv. Jeg jobber steinhardt! Denne endring kommer på ingen måte til å medføre mer effektive lærere, den kommer til å medføre mer frustrerte lærere, som aldri får nok tid til det de vil og bør ha tid til, nemlig å gi god undervisning til DINE barn. Jeg vet at jeg er en drivende god lærer, men med dette forslaget kommer skoleverket til å miste meg. Jeg begynner gjerne i en 8-16 jobb med 5 uker ferie, men ikke i en hvor jeg vet at jeg er dømt til å jobbe 3 timer ekstra hver eneste dag fullstendig gratis. Anonymous poster hash: 915e2...b0d du bør angripe HI fordi hun legger opp til en debatt om lærerens arbeidstid. Det er da akkurat like uinteressant å lese hva foreldre som mener ingenting bør forandres og at alle lærere i dag får utnyttet tiden Aina maksimalt mener som hva jeg mener. Så lenge ingen av oss er lærere har det vel uansett ingenting å si hva vi mener.Anonymous poster hash: 45d32...a6b Du vet det at voksne mennesker har ikke et behov for å angripe noen. Som regel ikke, nei, men denne damen har det tydeligvis når hun blir så sint på meg. Anonymous poster hash: 45d32...a6b
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #24 Skrevet 21. januar 2014 En ting jeg har tenkt litt på i denne saken er tilpasset opplæring. Den norske skolen har et prinsipp om tilpasset opplæring, dette er nedfelt i opplæringsloven. Men hvis man ikke har tid til å rette prøver, innleveringer og lignende relativt raskt etter at de er utført så kan det bli vanskelig å se hvem som strever, og hva de strever med. Hvordan skal opplæringen da tilpasses når det ikke blir gjort så fort som mulig? Tilpasset opplæring er til for at alle skal få et likeverdig opplæringstilbud. Ulike forutsetninger, like muligheter. Tilpasset opplæring fremmer mestring. Og mestring er kanskje noe av det viktigste i skolen, enten det er faglig eller sosialt. Uten denne mestringsfølelse risikerer man flere elever som forstyrrer i timen. Mer mobbing. Begge disse tingene kan i verste fall føre til psykiske problemer, både i mindre og alvorlig grad. Det kan da ikke være hensiktsmessig for noen? Og lærerne og skolen er blitt lovbrytere, de bryter opplæringsloven. Anonymous poster hash: fc75f...7f2
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #25 Skrevet 21. januar 2014 Dette forslaget synes jeg ikke noe om. Norske lærere idag er dårlig nok, ser jo bare på hvor dårlig vi er i forhold til mange andre land. De burde først gjort noe med lærerstudiet, burde vært strengere krav for å komme inn og lengre studie. Anonymous poster hash: 041c1...6d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå