Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #26 Del Skrevet 23. januar 2014 Legge før. 20 er alt for sent!Anonymous poster hash: de2fa...f02 Hva begrunner du dette med? Han sover til 8.30 om morgenen. Noe som er veldig greit, for da rekker jeg å sende datteren min ut døra før han våkner. Sånne små ting gjør faktisk livet litt lettere, og i og med at jeg har lite tid med henne i løpet av dagen, så er den morgenstunden god å ha. Anonymous poster hash: 65b64...f77 Det var du som klaget på at han våkna på natta da. Og da hjelper det å legge før. Spiller ingen rolle for meg når ungen din sover og ikke sover. Men du ba om tips. Bare fordi du synes det er praktisk sånn betyr jo ikke det at det er beste måten. Du ser jo selv at det blir tull med søvnen.Jeg klarer ikke å se at det er klaging. Jeg klager ikke, men synes det er dumt fordi han blir veldig sliten, og ikke minst vekker søsteren sin og fostersønnen min. Og hvis du hadde lest litt lenger opp, så hadde du sett at om jeg legger han tidligere, så våkner han på natta! Han våkner sjelden på natta når han legges litt senere. Det er derfor jeg legger han i denne tiden. Men jeg skal prøve å forskyve rytmen, så takk for tips dere som er konstruktive og svarer på en ålreit måte Anonymous poster hash: 65b64...f77 Ok. Så det er ikke et problem likevel? Hvor skriver du noe om å legge før? Du skriver jo bare at han våkner utpå kvelden og holder det gående. Typisk tegn på at ungen er lagt for sent. Det nytter ikke å prøve å tilpasse barnets døgnrytme til noe som passer deg. Slik er det å ha barn. En må sette deres behov først. Anonymous poster hash: de2fa...f02 Jeg beklager så mye. Jeg skriver om det på anonymforum, da jeg har lagt ut dette der også. Hvis jeg legger han tidligere, så slår det nesten aldri feil at han våkner på kvelden og vil opp igjen/har våkentid på minst en time. Legger jeg han mellom 19.30 og 20, så er det sjelden han gjør det. Så akkurat der er han faktisk stikk i strid med det du skriver, for dette har vi prøvd. Jeg er VELDIG innstilt på å ta meg av barna mine, tro meg!! Men det hadde vært litt greit å fått litt tid med datteren min som føler at mamma bryr seg veldig mye mer om lillebror i løpet av dagen enn om henne. Jeg tilpasser meg barna mine! Men jeg vil gjerne at begge skal være glade og fornøyde. Og ettersom jeg er alene om absolutt alt, så var dette bare et spørsmål om tips ettersom jeg føler at datteren min synes det er vondt til tider at lillebror krever mamma så mye som han gjør. Hadde vi fått dette med soving på stell, så hadde det gitt henne en god del mer tid med mammaen sin. Så jeg gjør dette mye for henne, og litt for meg selv fordi jeg skulle gjerne fått gjort skolearbeidet mitt når begge sover. Beklager at jeg gjerne skulle hatt et liv noen få timer i løpet av døgnet. Jeg har ikke en pappa til stede som kan hjelpe til. Jeg må gjøre alt selv både med barna og huset, og det er faktisk tidkrevende. Den timen han tuller i senga på kvelden, skulle jeg gjerne hatt med datteren min. Enkelt og greit. Anonymous poster hash: 65b64...f77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #27 Del Skrevet 23. januar 2014 Ikke bry deg om slike usaklige kommentarer - alle skjønner at en vil ha tid til både seg selv og eventuelle andre barn Du gjør ingenting feil og har nok prøvd de fleste triksene. Vi har i perioder hatt det slik her også, men så gikk det over og han sover bedre legges mellom halv syv og syv lykke til! Anonymous poster hash: 87644...4c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #28 Del Skrevet 23. januar 2014 Hei Har du faste kveldsrutiner? Vi bader jenta vår hver kveld, da inbiller jeg meg hvertfall at hun skjønner at nå er det natt og at hun skal sove lenge, at det gjør det litt lettere å skille nattessøvn fra dagkvil. Hun legges 18.30, sover til 07.00. Rommet hennes er mørkt når hun legges, unngår snakking der inne, da dette ser ut til å fyre henne opp litt Synger en nattasang og går ut. Da er det stilt på få minutter. Jeg må også opp et par ganger å putte inn smokken, det tror jeg gjerne de fleste må som har barn som bruker smokk, men ikke i den grad som du gjør nå. Unngår da også all snakking, da legger hun seg til igjen med en gang og sover videre. Min jente har da ingen nattmåltider. Du har kanskje tenkt på alt dette, men tenkte eg bare skulle dele det som fungerer veldig godt for oss Anonymous poster hash: 1ddd3...951 Jeg har hatt samme rutine siden han ble født Bare at det er litt forskyvet fordi han har regulert dagsovingen selv. Han får grøt mellom 18 og 18.30, så er det pysj rett etterpå, Ole Brum eventyr rett før kl 19, og kos frem til leggetid. I dag ble han lagt 19.20 fordi dagsovingen ble litt dum, og han sovnet innen 19.30 Jeg bader han noen ganger i uka, men han har atopisk eksem, så jeg har blitt anbefalt å ikke bade for ofte :/ Takk for gode råd Anonymous poster hash: 65b64...f77 Se der, legge før gjør underverker... Anonymous poster hash: de2fa...f02 Ja, det er sikkert underverker, for nå ligger han å skravler og tuller fordi han mener han skal opp igjen etter å ha sovet i 1,5 time. I går la han seg rett før 20, og sov til 2.15 før han ville ha mat. Jeg beklager, men jeg kjenner babyen min best selv, og dette slår ikke feil. Anonymous poster hash: 65b64...f77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #29 Del Skrevet 23. januar 2014 Ikke bry deg om slike usaklige kommentarer - alle skjønner at en vil ha tid til både seg selv og eventuelle andre barn Du gjør ingenting feil og har nok prøvd de fleste triksene. Vi har i perioder hatt det slik her også, men så gikk det over og han sover bedre legges mellom halv syv og syv lykke til! Anonymous poster hash: 87644...4c9 Bryr meg ikke så hardt Bare merkelig at noen tror dem kjenner babyen min bedre enn jeg selv gjør. Han har nettopp fått en tann ( nesten helt fremme) og i tillegg kan det kanskje være utviklingssprang, så jeg håper at det er noe av forklaringen Skal prøve å legge han tidligere i morgen bare for å se om det kan ha forandret seg. Er en stund siden jeg har prøvd det nå. Men kjenner jeg er litt skeptisk da han holder det gående veldig lenge til tider når han først våkner igjen. Takk for svar Anonymous poster hash: 65b64...f77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #30 Del Skrevet 23. januar 2014 Ikke bry deg om slike usaklige kommentarer - alle skjønner at en vil ha tid til både seg selv og eventuelle andre barn Du gjør ingenting feil og har nok prøvd de fleste triksene. Vi har i perioder hatt det slik her også, men så gikk det over og han sover bedre legges mellom halv syv og syv lykke til!Anonymous poster hash: 87644...4c9 Bryr meg ikke så hardt Bare merkelig at noen tror dem kjenner babyen min bedre enn jeg selv gjør. Han har nettopp fått en tann ( nesten helt fremme) og i tillegg kan det kanskje være utviklingssprang, så jeg håper at det er noe av forklaringen Skal prøve å legge han tidligere i morgen bare for å se om det kan ha forandret seg. Er en stund siden jeg har prøvd det nå. Men kjenner jeg er litt skeptisk da han holder det gående veldig lenge til tider når han først våkner igjen. Takk for svar Anonymous poster hash: 65b64...f77 Vi kjenner ikke babyen din, men du ba om tips, og vi gir deg tips som har hjulpet mange andre. Barn på den alderen bør være i seng senest 19... Anonymous poster hash: de2fa...f02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
☆☆☆ Skrevet 23. januar 2014 #31 Del Skrevet 23. januar 2014 Ikke bry deg om slike usaklige kommentarer - alle skjønner at en vil ha tid til både seg selv og eventuelle andre barn Du gjør ingenting feil og har nok prøvd de fleste triksene. Vi har i perioder hatt det slik her også, men så gikk det over og han sover bedre legges mellom halv syv og syv lykke til!Anonymous poster hash: 87644...4c9 Bryr meg ikke så hardt Bare merkelig at noen tror dem kjenner babyen min bedre enn jeg selv gjør. Han har nettopp fått en tann ( nesten helt fremme) og i tillegg kan det kanskje være utviklingssprang, så jeg håper at det er noe av forklaringen Skal prøve å legge han tidligere i morgen bare for å se om det kan ha forandret seg. Er en stund siden jeg har prøvd det nå. Men kjenner jeg er litt skeptisk da han holder det gående veldig lenge til tider når han først våkner igjen. Takk for svar Anonymous poster hash: 65b64...f77 Vi kjenner ikke babyen din, men du ba om tips, og vi gir deg tips som har hjulpet mange andre. Barn på den alderen bør være i seng senest 19... Anonymous poster hash: de2fa...f02 Eldste la seg ikkje kl 19 før ho var ca året, fra 3 mnd begynte vi kveldsstellet kl 20 og la ho 20.30. Det funka som gull, ho vart fiska opp att kl 9 på morgonen utan mat, smokkeservice eller anna tull i mellomtida. Barn er forskjellige, når ho opplyser at tidlig legging er prøvd utan hell går det an å forhalde seg til det. Om ein ikkje skal stole på det HI seier blir det heilt meiningslaust å kome med innspel, all den tid det er hennar opplevde problem som er temaet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #32 Del Skrevet 23. januar 2014 Ikke bry deg om slike usaklige kommentarer - alle skjønner at en vil ha tid til både seg selv og eventuelle andre barn Du gjør ingenting feil og har nok prøvd de fleste triksene. Vi har i perioder hatt det slik her også, men så gikk det over og han sover bedre legges mellom halv syv og syv lykke til!Anonymous poster hash: 87644...4c9 Bryr meg ikke så hardt Bare merkelig at noen tror dem kjenner babyen min bedre enn jeg selv gjør. Han har nettopp fått en tann ( nesten helt fremme) og i tillegg kan det kanskje være utviklingssprang, så jeg håper at det er noe av forklaringen Skal prøve å legge han tidligere i morgen bare for å se om det kan ha forandret seg. Er en stund siden jeg har prøvd det nå. Men kjenner jeg er litt skeptisk da han holder det gående veldig lenge til tider når han først våkner igjen. Takk for svar Anonymous poster hash: 65b64...f77 Vi kjenner ikke babyen din, men du ba om tips, og vi gir deg tips som har hjulpet mange andre. Barn på den alderen bør være i seng senest 19... Anonymous poster hash: de2fa...f02 Eldste la seg ikkje kl 19 før ho var ca året, fra 3 mnd begynte vi kveldsstellet kl 20 og la ho 20.30. Det funka som gull, ho vart fiska opp att kl 9 på morgonen utan mat, smokkeservice eller anna tull i mellomtida. Barn er forskjellige, når ho opplyser at tidlig legging er prøvd utan hell går det an å forhalde seg til det. Om ein ikkje skal stole på det HI seier blir det heilt meiningslaust å kome med innspel, all den tid det er hennar opplevde problem som er temaet. Har du glemt at dette er dib? Anonymous poster hash: 70c57...a9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
☆☆☆ Skrevet 23. januar 2014 #33 Del Skrevet 23. januar 2014 Ikke bry deg om slike usaklige kommentarer - alle skjønner at en vil ha tid til både seg selv og eventuelle andre barn Du gjør ingenting feil og har nok prøvd de fleste triksene. Vi har i perioder hatt det slik her også, men så gikk det over og han sover bedre legges mellom halv syv og syv lykke til!Anonymous poster hash: 87644...4c9 Bryr meg ikke så hardt Bare merkelig at noen tror dem kjenner babyen min bedre enn jeg selv gjør. Han har nettopp fått en tann ( nesten helt fremme) og i tillegg kan det kanskje være utviklingssprang, så jeg håper at det er noe av forklaringen Skal prøve å legge han tidligere i morgen bare for å se om det kan ha forandret seg. Er en stund siden jeg har prøvd det nå. Men kjenner jeg er litt skeptisk da han holder det gående veldig lenge til tider når han først våkner igjen. Takk for svar Anonymous poster hash: 65b64...f77 Vi kjenner ikke babyen din, men du ba om tips, og vi gir deg tips som har hjulpet mange andre. Barn på den alderen bør være i seng senest 19... Anonymous poster hash: de2fa...f02 Eldste la seg ikkje kl 19 før ho var ca året, fra 3 mnd begynte vi kveldsstellet kl 20 og la ho 20.30. Det funka som gull, ho vart fiska opp att kl 9 på morgonen utan mat, smokkeservice eller anna tull i mellomtida. Barn er forskjellige, når ho opplyser at tidlig legging er prøvd utan hell går det an å forhalde seg til det. Om ein ikkje skal stole på det HI seier blir det heilt meiningslaust å kome med innspel, all den tid det er hennar opplevde problem som er temaet. Har du glemt at dette er dib? Anonymous poster hash: 70c57...a9f Etter litt lesing inne på krangle er det lett å gløyme DIB-lov nr 1.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 23. januar 2014 #34 Del Skrevet 23. januar 2014 Nå ble jeg nysgjerrig... hva er diblov nr 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madolyn Skrevet 24. januar 2014 #35 Del Skrevet 24. januar 2014 Det er så vanskelig å si. Mine barn har respondert godt på å kutte dagsøvn og å ha senere leggetid. Men jeg leser stadig om babyer som har vært motsatt, og sovet mye bedre om de legges for natta sent på ettermiddagen (typ 17:30-18). Her våkna eldstemann annenhver time natta gjennom og forlangte morgen kl 03-04 om vi la ham før kl 19. Så vi la ham kl 21 når han var 4 mnd, og justerte gradvis frem til leggetid kl 19 når han var 6-7 mnd. Det viktigste er nok at du er konsekvent når du gjennomfører endringer. Du vil ikke få se sikre resultater før det har gått et par uker. Det å prøve tidlig legging èn enkelt kveld vil neppe gi samme resultat som når du prøver denne endringen hver kveld i to uker. Håper det går seg til snart. Ingen av mine har sovet så mye på dagtid som det gutten din gjør da, og vi kuperte kveldstrøtthet med lange karbad. Nå bader jeg med både storebror på 2,5 år og lillebror på 9 mnd hver kveld. Litt slitsomt men det er jo for en kort periode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høna08 Skrevet 28. januar 2014 #36 Del Skrevet 28. januar 2014 Venn av smokken. Fungert på tre barn her for dypere og roligere søvn. Hvordan venner du av smokken når de er så små? Jeg vil gjerne ha tips for smokken har blitt mer til bry enn glede her i gården.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salvador Skrevet 8. februar 2014 #37 Del Skrevet 8. februar 2014 Jeg tester ut en metode som hittil har fungert veldig bra. Det krever litt jobb en periode, men det skal visstnok bli bedre etterhvert. Hittil har innsovningstiden gått fra over et time ned til 30min, og det er blitt mindre tull i sengen, og ikke like mye gråt. Uro og ynking er det fortsatt mye av, men han sovner lettere nå. Jeg er inne på rommet helt til han sovner. Når han begynner å tulle, evt snur seg i sengen, eller om han spenner seg, gråter eller sparker med beina og hyler i glede, tar jeg han opp samtidig som jeg sier "nå er det natta, du skal sove nå" med mild stemme og så legger jeg han ned igjen på rygg. De første 4-5 gangene sier jeg det samme, etter det sier jeg bare "god natt, sov godt" når jeg tar han opp, og gir han kyss i pannen når jeg legger han ned igjen. Slik fortsetter jeg noen ganger. Hvis han fortsatt ikke klarer å roe seg, fortsetter jeg med å ta han opp og legge han ned igjen uten å si noe. Hver gang jeg tar han opp passer jeg på å gjøre rolige bevegelser, tar han inntil meg til han blir rolig og så legge han sakte ned igjen. Passer på at han har smokken i munnen når jeg har lagt han ned. Etter en stund skjønner han at det ikke skjer noe mer morsomt, han blir bare tatt opp og lagt ned og ikke noe mer. Så til slutt sovner han og sover tungt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puma - sprekker snart! Skrevet 13. februar 2014 #38 Del Skrevet 13. februar 2014 Venn av smokken. Fungert på tre barn her for dypere og roligere søvn. Hvordan venner du av smokken når de er så små? Jeg vil gjerne ha tips for smokken har blitt mer til bry enn glede her i gården.... http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/livsstil/skal-barnet-ha-smokk-14359.html?page=2 Vi leste boka "no-cry solution", og ble inspirert til å prøve. Selv tror jeg at barn gjerne kan gråte litt om du er der og viser trygghet og trøst slik at gråt kan være noe forløsende og ikke stressende. Vi ga ungene smokk til å begynne med, ventet til de nesten sov, tok ut smokken, ga den tilbake om det ble brøl, og gjentok til barnet sovnet uten. Dette virket noe, men det som virket best og som jeg selv tror på er følgende: Kjenn barnet ditt godt, slik at du hører forskjell på gråt, om barnet blir stresset, redd etc. Vent til 6 mnd alder for at rutiner og trygghet skal sitte. Kutt ned på smokkbruk til rene sovestunder. Når du er trygg og klar så kaster du smokken i søpla og legger deg sammen m barnet ditt. Smilende, trygg og sikker på at du ønsker å gi barnet gleden og evnen til å sovne på egen hånd. Når barnet gråter, så trøster du, gjerne v å ligge inntil. Ikke forlatt barnet på kvelden før du er sikker på at det ikke finnes redsel, forvirring el utrygghet i gråten. Dette kan ta uker. Eller to kvelder. Her var vi nærmest sikre på at det kom til å bli krise, men stress og trøsting var gjort på noen få kvelder. Vi kunne en periode oppleve litt grining v sengetid, men da sutregråt fordi de er trøtte - ingen utrygghet. Nå har vi pludrende småjenter i soveromsmørket, og etter at de ble trygge på å sovne uten smokk el, så begynte de også å sove hele natta. Før dette våknet de hver 1-2. Time. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høna08 Skrevet 14. februar 2014 #39 Del Skrevet 14. februar 2014 Venn av smokken. Fungert på tre barn her for dypere og roligere søvn. Hvordan venner du av smokken når de er så små? Jeg vil gjerne ha tips for smokken har blitt mer til bry enn glede her i gården.... http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/livsstil/skal-barnet-ha-smokk-14359.html?page=2 Vi leste boka "no-cry solution", og ble inspirert til å prøve. Selv tror jeg at barn gjerne kan gråte litt om du er der og viser trygghet og trøst slik at gråt kan være noe forløsende og ikke stressende. Vi ga ungene smokk til å begynne med, ventet til de nesten sov, tok ut smokken, ga den tilbake om det ble brøl, og gjentok til barnet sovnet uten. Dette virket noe, men det som virket best og som jeg selv tror på er følgende: Kjenn barnet ditt godt, slik at du hører forskjell på gråt, om barnet blir stresset, redd etc. Vent til 6 mnd alder for at rutiner og trygghet skal sitte. Kutt ned på smokkbruk til rene sovestunder. Når du er trygg og klar så kaster du smokken i søpla og legger deg sammen m barnet ditt. Smilende, trygg og sikker på at du ønsker å gi barnet gleden og evnen til å sovne på egen hånd. Når barnet gråter, så trøster du, gjerne v å ligge inntil. Ikke forlatt barnet på kvelden før du er sikker på at det ikke finnes redsel, forvirring el utrygghet i gråten. Dette kan ta uker. Eller to kvelder. Her var vi nærmest sikre på at det kom til å bli krise, men stress og trøsting var gjort på noen få kvelder. Vi kunne en periode oppleve litt grining v sengetid, men da sutregråt fordi de er trøtte - ingen utrygghet. Nå har vi pludrende småjenter i soveromsmørket, og etter at de ble trygge på å sovne uten smokk el, så begynte de også å sove hele natta. Før dette våknet de hver 1-2. Time. Vi har kuttet smokken vi og Om dog litt mer brutalt enn deg Mine to første var ikke smokkebrukere og når de endelig begynte å få lengre sovestrekk tok det ikke lang tid før de sov natten igjennom. Men minstemann som jeg var så glad for at tok smokk (for jeg har savnet det til tider med de to eldste) våknet jo hver time hele natta for smokk ikke mat (fikk mat et par ganger). Så når han nå rundet seks mnd tok vi smokken vekk fra kveldsleggingen. Ble en del protestering hvor vi gikk hyppig inn på rommet og trøstet (han ble enda sintere hvis vi ble der inne så vi valgte å gå inn og ut, mens vi samtidig lagde lyd når vi var utenfor så han skulle høre oss), men allerede kveld tre gikk det helt ok! Nå roper/sutrer han ca fem-ti minutter hver kveld før han sovner, men til gjengjeld våkner han kun en gang om natta for mat Lykke. Vi valgte å beholde smokk til dagsoving og bilkjøring foreløpig og det har gått fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå