Gå til innhold

Deres BESTE tips til å få en baby på 7 mnd til å

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sove UTEN å ligge å tulle og fjåse i opp til en time? Dette er kun på kvelden. Han ler, gledeshyl, litt klaging, men sjelden gråt. Men det ender jo opp med at jeg går trappa sikkert 10 ganger pga den dumme smokken :P I tilegg går det utover legging av datteren min når han holder på så lenge at det er tid for henne å legge seg.

Når han endelig sovner, så sover han godt. Men det hender han våkner i 22-23 tiden, og da holder han det gående i opp til 2 timer :( Jeg er alene med en sønn på 17 ,ei datter på 8 og babyen på 7 mnd, så jeg kjenner jeg er veldig sliten :( Innimellom har han også våkentid om natta, utenom 1-2 ganger som har får mat.

Alle tips mottas med STOR takk :) :)

Anonymous poster hash: 65b64...f77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det med den timen på kvelden kjenner eg att. Eldste var såre fornøyd med å ligge ein time, hørte berre småprat frå henne. Ho er slik enda ved 22 mnd, treng denne tida å roe ned på. Men når ho søv hører vi ikkje meir frå henne før det er morgon. Ho skal vere kjempetrøtt før ho sovnar innan 30 min.

Yngste på 2 mnd er det verre med, det er inn og gi smokk og vogge kvart 5-10 min og endar ofte med at ho ikkje vil vere i vogga aleine. Så ho legg seg saman med meg 23-23.30 :(

Har ingen tips diverre, trur dei berre er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvor lenge hun sover når hun legger seg så sent? Altså om morgenen? Hadde det sånn du beskriver her med datteren min når hun var litea, og det endte med at hun snudde døgnet. Men jeg tenker at alt er nesten bedre enn den våkentiden om natta, for jeg er så sliten at jeg snart ikke vet hva jeg heter :( Tar utdanning om dagen, og jeg kjenner at jeg ikke er 20 år lenger, men faktisk dobbelt så gammel snart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho søv til 6-7, får pupp og søv vidare til 9-10. Ikkje ideelt, haddde håpt wg kunne overta levering i bhg etterkvart. Har lagt ho kl 20.30 i kveld og ho har sovna (jippi :) ). Så gjenstår det å sjå kor lenge gleda varer. Har gledd meg for tidlig mange gongar, einaste gongane ho har tatt natta så tidleg har ho lagt i grinda på stova og sjølvsagt våkna ved overføring til vogga :( Det er også ei ny erfaring for meg, eldste la vi i vogna når vi var på besøk, flytta til bilstolen og kjørte heim, og flytta til vogga. Ho lea ikkje eit augelokk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig kjent ut dette ;) Datteren min snudde også døgnet, og sov til kl 11-12 dagen etter på det verste. Hun sov også som en stein uansett. Minstemann våkner av den minste lyd når vi er hjemme, men sover over alt mulig når vi er ute, inkl nyttårsaften som var sinnsykt bråkete. Merkelige vesener disse nydelige små :) Jeg håper det retter seg snart, for det er veldig slitsomt. Akkurat nå har det kommet opp en liten bit av ei tann, så det har vel sin forklaring disse dagene, men han han har jo ikke fått tenner i månedsvis ;) Takk for svar :) Håper datteren din sover lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har våkna ein gong, men fant seg i å sove att når ho fekk smokken :)

Håper ikkje dette betyr helvetesnatt med fleire ammingar osv (ho våknar kvar gong ho blir flytta vekk frå puppen også)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan sover gutten på dagtid da?

Tipper han sover for sent på ettermiddagen. Da pleier det bli sånn rot som du beskriver.

Anonymous poster hash: 7d758...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan sover gutten på dagtid da?

Tipper han sover for sent på ettermiddagen. Da pleier det bli sånn rot som du beskriver.

Anonymous poster hash: 7d758...ee4

Han sover til 17. Legger seg kl 20. 3 timer er mer enn nok på dagsovingen. Er han oppe lenger enn det, så blir det hylskrik og overtrøtt. Så det har ingenting med det å gjøre vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sover fra 11 til maks 12.30. Og fra 15.30 til 17. Noen ganger bare en time på den siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første; 

det er anbefalt å bruke smokk frem til 1 år fordi det ser ut til å beskytte mot krybbedød. Behold derfor smokken en stund til. Den kan være kjekk å ha av andre grunner også. 

For det andre: selv om noen har erfaring med at smokkeslutt funker er det flere av oss der det ikke er noe problem. Min gutt sov natten gjennom fra 6 mnd og å sovne om kvelden har aldri vært et problem. Det var ytterst sjelden vi ga smokk etter han sov natten gjennom. Sovnet alltid på under 5-10 min. Hadde vi prøvd uten smokk ville det blitt baluba uten like. Det er ikke smokken som gjør at barnet ikke sovner raskt.

Det som man imidlertid ikke bør venne barnet til er smokk andre steder enn sengen. Forbinder man smokk med søvn funker den for det. Nemlig søvn. Bruker ungen smokk "hele dagen" i våken tilstand er det ikke noe den forbinder med søvn og da er det ikke alltid det letter innsovning med smokk.

Anonymous poster hash: 70c57...a9f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legge før. 20 er alt for sent!

Anonymous poster hash: de2fa...f02

Hva begrunner du dette med? Han sover til 8.30 om morgenen. Noe som er veldig greit, for da rekker jeg å sende datteren min ut døra før han våkner. Sånne små ting gjør faktisk livet litt lettere, og i og med at jeg har lite tid med henne i løpet av dagen, så er den morgenstunden god å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første;  det er anbefalt å bruke smokk frem til 1 år fordi det ser ut til å beskytte mot krybbedød. Behold derfor smokken en stund til. Den kan være kjekk å ha av andre grunner også.  For det andre: selv om noen har erfaring med at smokkeslutt funker er det flere av oss der det ikke er noe problem. Min gutt sov natten gjennom fra 6 mnd og å sovne om kvelden har aldri vært et problem. Det var ytterst sjelden vi ga smokk etter han sov natten gjennom. Sovnet alltid på under 5-10 min. Hadde vi prøvd uten smokk ville det blitt baluba uten like. Det er ikke smokken som gjør at barnet ikke sovner raskt. Det som man imidlertid ikke bør venne barnet til er smokk andre steder enn sengen. Forbinder man smokk med søvn funker den for det. Nemlig søvn. Bruker ungen smokk "hele dagen" i våken tilstand er det ikke noe den forbinder med søvn og da er det ikke alltid det letter innsovning med smokk. Anonymous poster hash: 70c57...a9f

Det er vel ingen som anbefaler smokk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legge før. 20 er alt for sent!Anonymous poster hash: de2fa...f02

Hva begrunner du dette med? Han sover til 8.30 om morgenen. Noe som er veldig greit, for da rekker jeg å sende datteren min ut døra før han våkner. Sånne små ting gjør faktisk livet litt lettere, og i og med at jeg har lite tid med henne i løpet av dagen, så er den morgenstunden god å ha. Anonymous poster hash: 65b64...f77
Min og sover til 8.15 ca hver dag. Han legger seg 18.15.. Ikke mye våken på natta her. To måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første;  det er anbefalt å bruke smokk frem til 1 år fordi det ser ut til å beskytte mot krybbedød. Behold derfor smokken en stund til. Den kan være kjekk å ha av andre grunner også.  For det andre: selv om noen har erfaring med at smokkeslutt funker er det flere av oss der det ikke er noe problem. Min gutt sov natten gjennom fra 6 mnd og å sovne om kvelden har aldri vært et problem. Det var ytterst sjelden vi ga smokk etter han sov natten gjennom. Sovnet alltid på under 5-10 min. Hadde vi prøvd uten smokk ville det blitt baluba uten like. Det er ikke smokken som gjør at barnet ikke sovner raskt. Det som man imidlertid ikke bør venne barnet til er smokk andre steder enn sengen. Forbinder man smokk med søvn funker den for det. Nemlig søvn. Bruker ungen smokk "hele dagen" i våken tilstand er det ikke noe den forbinder med søvn og da er det ikke alltid det letter innsovning med smokk. Anonymous poster hash: 70c57...a9f

Det er vel ingen som anbefaler smokk??

Jo, det anbefales. 

Et eksempel: http://tidsskriftet.no/article/1321650

Helsesøstre som er oppdatert på forskningen skal anbefale dette ved første kontakt etter fødsel. Vi fikk det anbefalt på hjemmebesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ungen sover nærmer 12 timer på natt og 3 timer på dagen er det ganske mye i den alderen. Jeg ville ikke tenkt at det var et problem at han sover for lite. Ville prøvs å skyve litt på søvnen. Legge noe tidligere og dermed stå opp tidligere og da blir også dagsovingen forskjøvet. Han vil da være mer trøtt på kvelden. Siste dupp bør aldri være på 1,5 time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva begrunner du dette med? Han sover til 8.30 om morgenen. Noe som er veldig greit, for da rekker jeg å sende datteren min ut døra før han våkner. Sånne små ting gjør faktisk livet litt lettere, og i og med at jeg har lite tid med henne i løpet av dagen, så er den morgenstunden god å ha. Anonymous poster hash: 65b64...f77

Det var du som klaget på at han våkna på natta da. Og da hjelper det å legge før. Spiller ingen rolle for meg når ungen din sover og ikke sover. Men du ba om tips. Bare fordi du synes det er praktisk sånn betyr jo ikke det at det er beste måten. Du ser jo selv at det blir tull med søvnen.

Jeg klarer ikke å se at det er klaging. Jeg klager ikke, men synes det er dumt fordi han blir veldig sliten, og ikke minst vekker søsteren sin og fostersønnen min. Og hvis du hadde lest litt lenger opp, så hadde du sett at om jeg legger han tidligere, så våkner han på natta! Han våkner sjelden på natta når han legges litt senere. Det er derfor jeg legger han i denne tiden. Men jeg skal prøve å forskyve rytmen, så takk for tips dere som er konstruktive og svarer på en ålreit måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var du som klaget på at han våkna på natta da. Og da hjelper det å legge før. Spiller ingen rolle for meg når ungen din sover og ikke sover. Men du ba om tips. Bare fordi du synes det er praktisk sånn betyr jo ikke det at det er beste måten. Du ser jo selv at det blir tull med søvnen.

Jeg klarer ikke å se at det er klaging. Jeg klager ikke, men synes det er dumt fordi han blir veldig sliten, og ikke minst vekker søsteren sin og fostersønnen min. Og hvis du hadde lest litt lenger opp, så hadde du sett at om jeg legger han tidligere, så våkner han på natta! Han våkner sjelden på natta når han legges litt senere. Det er derfor jeg legger han i denne tiden. Men jeg skal prøve å forskyve rytmen, så takk for tips dere som er konstruktive og svarer på en ålreit måte :)Anonymous poster hash: 65b64...f77
Ok. Så det er ikke et problem likevel? Hvor skriver du noe om å legge før? Du skriver jo bare at han våkner utpå kvelden og holder det gående. Typisk tegn på at ungen er lagt for sent. Det nytter ikke å prøve å tilpasse barnets døgnrytme til noe som passer deg. Slik er det å ha barn. En må sette deres behov først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Har du faste kveldsrutiner? Vi bader jenta vår hver kveld, da inbiller jeg meg hvertfall at hun skjønner at nå er det natt og at hun skal sove lenge, at det gjør det litt lettere å skille nattessøvn fra dagkvil. Hun legges 18.30, sover til 07.00. Rommet hennes er mørkt når hun legges, unngår snakking der inne, da dette ser ut til å fyre henne opp litt :) Synger en nattasang og går ut. Da er det stilt på få minutter. Jeg må også opp et par ganger å putte inn smokken, det tror jeg gjerne de fleste må som har barn som bruker smokk, men ikke i den grad som du gjør nå. Unngår da også all snakking, da legger hun seg til igjen med en gang og sover videre. Min jente har da ingen nattmåltider. Du har kanskje tenkt på alt dette, men tenkte eg bare skulle dele det som fungerer veldig godt for oss :)

Anonymous poster hash: 1ddd3...951
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Har du faste kveldsrutiner? Vi bader jenta vår hver kveld, da inbiller jeg meg hvertfall at hun skjønner at nå er det natt og at hun skal sove lenge, at det gjør det litt lettere å skille nattessøvn fra dagkvil. Hun legges 18.30, sover til 07.00. Rommet hennes er mørkt når hun legges, unngår snakking der inne, da dette ser ut til å fyre henne opp litt :) Synger en nattasang og går ut. Da er det stilt på få minutter. Jeg må også opp et par ganger å putte inn smokken, det tror jeg gjerne de fleste må som har barn som bruker smokk, men ikke i den grad som du gjør nå. Unngår da også all snakking, da legger hun seg til igjen med en gang og sover videre. Min jente har da ingen nattmåltider. Du har kanskje tenkt på alt dette, men tenkte eg bare skulle dele det som fungerer veldig godt for oss :)

Anonymous poster hash: 1ddd3...951

Jeg har hatt samme rutine siden han ble født :) Bare at det er litt forskyvet fordi han har regulert dagsovingen selv. Han får grøt mellom 18 og 18.30, så er det pysj rett etterpå, Ole Brum eventyr rett før kl 19, og kos frem til leggetid. I dag ble han lagt 19.20 fordi dagsovingen ble litt dum, og han sovnet innen 19.30 :) Jeg bader han noen ganger i uka, men han har atopisk eksem, så jeg har blitt anbefalt å ikke bade for ofte :/ Takk for gode råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Har du faste kveldsrutiner? Vi bader jenta vår hver kveld, da inbiller jeg meg hvertfall at hun skjønner at nå er det natt og at hun skal sove lenge, at det gjør det litt lettere å skille nattessøvn fra dagkvil. Hun legges 18.30, sover til 07.00. Rommet hennes er mørkt når hun legges, unngår snakking der inne, da dette ser ut til å fyre henne opp litt :) Synger en nattasang og går ut. Da er det stilt på få minutter. Jeg må også opp et par ganger å putte inn smokken, det tror jeg gjerne de fleste må som har barn som bruker smokk, men ikke i den grad som du gjør nå. Unngår da også all snakking, da legger hun seg til igjen med en gang og sover videre. Min jente har da ingen nattmåltider. Du har kanskje tenkt på alt dette, men tenkte eg bare skulle dele det som fungerer veldig godt for oss :)Anonymous poster hash: 1ddd3...951

Jeg har hatt samme rutine siden han ble født :) Bare at det er litt forskyvet fordi han har regulert dagsovingen selv. Han får grøt mellom 18 og 18.30, så er det pysj rett etterpå, Ole Brum eventyr rett før kl 19, og kos frem til leggetid. I dag ble han lagt 19.20 fordi dagsovingen ble litt dum, og han sovnet innen 19.30 :) Jeg bader han noen ganger i uka, men han har atopisk eksem, så jeg har blitt anbefalt å ikke bade for ofte :/ Takk for gode råd :)Anonymous poster hash: 65b64...f77
Se der, legge før gjør underverker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...