Gå til innhold

Hva er høyt utdannet?..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det noen ganger er snakk om det her inne, men hva anser dere som høyere utdannelse? Master og den slags? :)

Selv er jeg snart ferdig med sykepleien som er en bachelor, og jeg er foreløpig fornøyd og stolt av det :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

All utdanning på høgskole/universitetsnivå er høyere utdanning - men bachelor er en lavere grad, master og doktorgrad er høyere grader.

Det er slik jeg tenker på det, andre har helt sikkert andre meninger. :)

Skrevet

Master. Null stress å ta en treårig bachelor.. 

Anonymous poster hash: 2eb81...1f3
Skrevet

da tenker jeg mastergrad

Anonymous poster hash: ed9d7...096
Skrevet

Master. Null stress å ta en treårig bachelor..

Anonymous poster hash: 2eb81...1f3

Så om en utdanning er høyere eller ikke skal defineres etter hvor "stress" det er? Interessant tolkning.

Skrevet

Jeg syns det var stress å ta sykepleien. Var så lite frihet, mye obligatorisk og grupperarbeid = stress = høyere utdannelse

Skrevet

Spør man regjeringen feks er definisjonen på høyere utdanning "utdanning som bygger på videregående skole eller tilsvarende kvalifikasjon". Med andre ord alt som foregår på høyskole eller universitet. Det er egentlig fint lite å synse så mye om, selv om enkelte masterstudenter mener en bachelor ikke er en skikkelig utdannelse og doktorgradstipendiater kan mene en master ikke kan betegnes som noe mer enn en tur i parken.  

Feks er paramedicutdannelsen en høyere utdannelse, selv om den hverken resulterer i bachelor eller master. Men undervisningen (2 år deltid, faktisk) foregår på høyskolen. 

Anonymous poster hash: 83bd8...d45
Skrevet

Jeg skiller mellom høyere og høy utdanning. En mes høyere utdanning er en med høyskole/bachelor, mens en med høy utdanning for meg er leger, jurister, siv.ingeniører, tannleger, dyreleger og Siv.økonom fra f.eks NHH. Professorer og lektorer er også eksempler på høy utdanning. Sykepleieutdanningen er for meg ingen høy utdanning, men en grei og sikker lavere grad.

Anonymous poster hash: 9a9c4...3bd

Skrevet

Jeg skiller mellom høyere og høy utdanning. En mes høyere utdanning er en med høyskole/bachelor, mens en med høy utdanning for meg er leger, jurister, siv.ingeniører, tannleger, dyreleger og Siv.økonom fra f.eks NHH. Professorer og lektorer er også eksempler på høy utdanning. Sykepleieutdanningen er for meg ingen høy utdanning, men en grei og sikker lavere grad.

Enig.

Det går et skille mellom høyere utdanning (som i "høyere enn videregående") og høy utdanning. Jeg tar bachelor og det er høyere utdanning, lavere grad. En bachelor er ikke høy utdannelse.

Anonymous poster hash: 04d1b...835

Skrevet

Høyere utdanning er høyskole og oppover.

Anonymous poster hash: 5e25b...1d8
Skrevet

Jeg mener at høyere utdanning er bachelor. Høy utdanning er master eller mer.

Anonymous poster hash: 025a6...34a

Skrevet

Utdanning fra høgskole eller universitet. Men jeg sikter egentlig til de med bachelor og oppover, selv om man etter definisjonen involverer alle de som har tatt minimum én eksamen på høgskolenivå (eks årsstudium, ikke fullført bachelorgrad mm).

Anonymous poster hash: 9ceef...286

Skrevet

Jeg tenker det som er gjort på høgskole/universitet er høyere utdanning.

Man kan jo også ta utdanning som hører videregående til, som barne og ungdomsarbeider, helsefagarbeider, snekker, rørlegger, tannhelsesekretær osv.

Hilsen tidl. tannhelsesekretær med vidreutdanning på høgskole :-)

Anonymous poster hash: d78b9...f26

Skrevet

Jeg skiller mellom høyere og høy utdanning. En mes høyere utdanning er en med høyskole/bachelor, mens en med høy utdanning for meg er leger, jurister, siv.ingeniører, tannleger, dyreleger og Siv.økonom fra f.eks NHH. Professorer og lektorer er også eksempler på høy utdanning. Sykepleieutdanningen er for meg ingen høy utdanning, men en grei og sikker lavere grad. Anonymous poster hash: 9a9c4...3bd

Hei! Hva med psykologer da? Kan'ke glemme oss. Ellers er jeg enig.

Anonymous poster hash: 3a7f2...52e

Skrevet

Jeg skiller mellom høyere og høy utdanning. En mes høyere utdanning er en med høyskole/bachelor, mens en med høy utdanning for meg er leger, jurister, siv.ingeniører, tannleger, dyreleger og Siv.økonom fra f.eks NHH. Professorer og lektorer er også eksempler på høy utdanning. Sykepleieutdanningen er for meg ingen høy utdanning, men en grei og sikker lavere grad. Anonymous poster hash: 9a9c4...3bd

Hei! Hva med psykologer da? Kan'ke glemme oss. Ellers er jeg enig.

Anonymous poster hash: 3a7f2...52e

Høy utdanning. Det er jo en master.

Anonymous poster hash: be3fc...d6c

Skrevet

Psykologi er et profesjonsstudium, ikke master (hvis du ikke tenker på den treårige bachelor som ikke gir deg utdanningen psykolog).

Anonymous poster hash: 2298e...9fb

Skrevet

Hei! Hva med psykologer da? Kan'ke glemme oss. Ellers er jeg enig. Anonymous poster hash: 3a7f2...52e

Hehe, hadde tenkt å skrive profesjonsstudium og det inkluderer jo psykologer også. Dere er ikke glemt!

Skrevet

All utdanning på høgskole/universitetsnivå er høyere utdanning - men bachelor er en lavere grad, master og doktorgrad er høyere grader.

Det er dette som er den rette definisjonen.

Anonymous poster hash: 111b0...f69

Skrevet

Det er dette som er den rette definisjonen.Anonymous poster hash: 111b0...f69

Tja, hva skal en si til flisespikkeriet ditt? Dette er jo så og si det vi fleste har sagt her inne.

Skrevet

Høyere utdannelse er utdannelse utover videregående skoles nivå. Dvs. at fagbrev ikke er det. Det er på videregående skoles nivå.

Snakker man om høyere utdanning i sin alminnelighet vil de aller fleste i dag tenke at det er snakk om minimum 3 år, men det er en del utdanninger som var 2-årig utover videregående skoles nivå tidligere ihvertfall.

Så er det høyere eller lavere grad av høyere utdanning i tillegg til eventuell doktorgrad utover det.

Anonymous poster hash: c8646...966
Skrevet

Overrasket over at enkelte folk ikke vet dette. Høy utdanning er høgskole og universitet. Men jeg tenker du bør ha en grad. Holder ikke med ex. phil eller medisin grunnfag.

Anonymous poster hash: cc104...a07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...