Kathrine. Skrevet 21. januar 2014 #26 Skrevet 21. januar 2014 Eg forstod hovedinnlegget slik at HI har sett unge mødre på tv og bemerker at det er vanligere blant dei enn i virkeligheten å ikkje amme og snu ungene tidlig. Kun eg som tolka HI slik?
studVest Skrevet 21. januar 2014 #27 Skrevet 21. januar 2014 Snakker du om programmet på tv eller unge mødre generelt?
studVest Skrevet 21. januar 2014 #28 Skrevet 21. januar 2014 Tenker i mitt stille sinn at de som ønsker å eksponere seg på tv er litt spesielle i utgangspunktet
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #29 Skrevet 21. januar 2014 Sitter med omtrent samme oppfatning. Hvertfall ang bilsikring. Og det jeg ser i f eks bhg: Barn av unge foreldre sitter forovervendt i eldre og dårlige seter, og gjerne i en eldre bil. MEN ser også for mange barn av "eldre" foreldre, med bedre økonomi og store, dyre biler(type BMW/Volvo/Audi osv Suv) sitte forovervendt, og gjerne i seter som ikke akkurat står i stil med bilen. Så det er nok både og.... Anonymous poster hash: 1c898...266 Går du rundt å studerer hvilke bilseter folk har i bilene, vet hvilke type det er og hvilke årsmodell? Tror ikke jeg vet hvilke bilsete noen har i min bbarnhae har for jeg er nemlig ikke så nysgjerrig av meg. Ja, det gjør jeg. Ikke fordi jeg er nysgjerrig, men jeg er veldig opptatt av sikring av barn i bil og syns alt for mange foreldre nedprioriterer å sikre barna sine skikkelig. Og blir provosert når jeg ser foreldre i flotte dyre biler setter ungene sine framovervendt i eldre bilstoler.(ja for såpass vet jeg om bilstoler at jeg ser omtrent hvor gamle de er.) Anonymous poster hash: 1c898...266
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #30 Skrevet 21. januar 2014 Jeg er ung mor Ammet begge barna mine og de sitter bakovervendt selv om vi til stadighet må tørke oppkast fra det eldste barnet på 3,5. Har vært med i su i barnehagen og sitter i styret i sameiet der vi bor. Ja, for vi eier vår egen bolig. Uten hjelp fra foreldre. Og en universitetsutdannelse kan jeg slenge på til sist her. Anonymous poster hash: b0e8d...0f2
Øyne som ser!! Skrevet 21. januar 2014 #31 Skrevet 21. januar 2014 Sitter med omtrent samme oppfatning. Hvertfall ang bilsikring. Og det jeg ser i f eks bhg: Barn av unge foreldre sitter forovervendt i eldre og dårlige seter, og gjerne i en eldre bil. MEN ser også for mange barn av "eldre" foreldre, med bedre økonomi og store, dyre biler(type BMW/Volvo/Audi osv Suv) sitte forovervendt, og gjerne i seter som ikke akkurat står i stil med bilen. Så det er nok både og.... Anonymous poster hash: 1c898...266 Går du rundt å studerer hvilke bilseter folk har i bilene, vet hvilke type det er og hvilke årsmodell? Tror ikke jeg vet hvilke bilsete noen har i min bbarnhae har for jeg er nemlig ikke så nysgjerrig av meg. Ja, det gjør jeg. Ikke fordi jeg er nysgjerrig, men jeg er veldig opptatt av sikring av barn i bil og syns alt for mange foreldre nedprioriterer å sikre barna sine skikkelig.Og blir provosert når jeg ser foreldre i flotte dyre biler setter ungene sine framovervendt i eldre bilstoler.(ja for såpass vet jeg om bilstoler at jeg ser omtrent hvor gamle de er.) Anonymous poster hash: 1c898...266 Står du og kjefter på de som ikke har rett bilstol da?
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #32 Skrevet 21. januar 2014 Sitter med omtrent samme oppfatning. Hvertfall ang bilsikring. Og det jeg ser i f eks bhg: Barn av unge foreldre sitter forovervendt i eldre og dårlige seter, og gjerne i en eldre bil. MEN ser også for mange barn av "eldre" foreldre, med bedre økonomi og store, dyre biler(type BMW/Volvo/Audi osv Suv) sitte forovervendt, og gjerne i seter som ikke akkurat står i stil med bilen. Så det er nok både og.... Anonymous poster hash: 1c898...266 Går du rundt å studerer hvilke bilseter folk har i bilene, vet hvilke type det er og hvilke årsmodell? Tror ikke jeg vet hvilke bilsete noen har i min bbarnhae har for jeg er nemlig ikke så nysgjerrig av meg.Ja, det gjør jeg. Ikke fordi jeg er nysgjerrig, men jeg er veldig opptatt av sikring av barn i bil og syns alt for mange foreldre nedprioriterer å sikre barna sine skikkelig.Og blir provosert når jeg ser foreldre i flotte dyre biler setter ungene sine framovervendt i eldre bilstoler.(ja for såpass vet jeg om bilstoler at jeg ser omtrent hvor gamle de er.) Anonymous poster hash: 1c898...266 Står du og kjefter på de som ikke har rett bilstol da? Nei, det er jeg dessverre ikke tøff nok til. Anonymous poster hash: 1c898...266
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #33 Skrevet 21. januar 2014 Det gjaldt tv-programmet, ja. Beklager at jeg ikke spesifiserte det. Hi Anonymous poster hash: 8be9a...828
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #34 Skrevet 21. januar 2014 Ung mor her og ammer nå barn nummer 2. Ammer med glede! Riktignok sitter gutten på 6 år framover i bilen, men minsten sitter bakovervendt:) Anonymous poster hash: 4594b...76b
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #35 Skrevet 21. januar 2014 I min barselsgruppe var 7 jenter å alle var under 23 år å alle ammet barnet. Så er ikke sånn at alle unge driter i å amme nei. Anonymous poster hash: 2e093...da8
studVest Skrevet 22. januar 2014 #36 Skrevet 22. januar 2014 Det gjaldt tv-programmet, ja. Beklager at jeg ikke spesifiserte det. Hi Anonymous poster hash: 8be9a...828 Har knapt sett en halv episode sammenhengende, så jeg er ikke kvalifisert til å uttale meg om de som figurerer i serien. Men kan tenke meg at programskaperen ønsker å fremstille disse menneskene på en spesiell måte for å lage god tv
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #37 Skrevet 22. januar 2014 Er det ingen som stusser over at det stortsett bare er i Norge man pusher så sinnsykt på å amme til barnet er 1år og at barnet skal sitte bakovervendt til de er 4år (eller hva det er..)?? Jeg har en stor omgangskrets fra litt over hele verden og det er inne mange som kan sammenligne seg med Norges hysteriske "gjør ditt og datt" politikk. Da særlig når det gjelder unge mødre og småbarnsfamilier. Lever da barn i beste velgående i andre land også? Anonymous poster hash: 83019...95b
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #38 Skrevet 23. januar 2014 Når det gjelder å sitte bakovervendt så er det enda strengere i sverige, her det det nok mye mer vanlig. Minst 4 år og helst enda lenger. Og det er slettes ikke hysterisk, er vel rundt 80 prosent større sjanse for å overleve i en frontkollisjon om de sitter bakovervendt, det handler helt enkelt om at de ikke har sterk nok nakke og et hode for stort i forhold til kroppen. Hvem vil at sine barn skal dø i en ulykke??? Anonymous poster hash: 86a42...c50
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #39 Skrevet 23. januar 2014 Hva er unge mødre? Selv er jeg 23 år og har 3 barn. Eldste er 4 år og sitter fremdeles bakovervendt, og jeg ammet henne til hun var 15 mnd. Tvillingene på 1,5 sitter også bakovervendt (selvfølgelig?), og de har jeg nylig sluttet å amme. Kjempet virkelig hardt for å amme begge, og jeg klarte å fullamme til de var 5 og 6 mnd gamle! Snakk om å gre alle under samme kam! Anonymous poster hash: 837b5...1eb Er du på tv kanskje? Anonymous poster hash: 85d32...fa9 Nei det er jeg ikke Ikke blogger jeg, ikke kler jeg meg som en hore, ikke kler jeg barna opp i merkeklær eller later som jeg har ett liv i sus og dus. Jeg er vel en mamma som alle andre og vil kun barna det beste. Har til og med fått meg en utdannelse og jobber 100%! Anonymous poster hash: 837b5...1eb Er du ikke på tv, så er det ikke deg tråden handler om 👼 Anonymous poster hash: 85d32...fa9
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #40 Skrevet 23. januar 2014 Jeg tror en del unge mødre ikke har egen bil og hvis de kjører lite og bruker mest buss og evt sitter på med andre og skal ha setet ut og inn av andres biler er det ikke enkelt med et bakovervendt sete med forankringsbelter. Når det gjelder amming kjenner jeg mange godt voksne mødre som ikke ammer også, jeg vet ikke hvordan statistikken er på dette. Men det er vel sånn at vi blir mer reflekterte og bevisste etterhvert, så de mer voksne mødrene har noen kvaliteter de yngre ikke har, mens de yngre har noen fordeler de eldre ikke har. Anonymous poster hash: 57c2d...164
Trultemor85 Skrevet 23. januar 2014 #41 Skrevet 23. januar 2014 Ble mor når jeg var 20. Ammet fullt til 4 mnd og deretter delammet. Hadde bakovervendt i 4 år og samme med nr 2. Har forøvrig sett FLERE "eldre" mødre med forovervendte småbarn og mange som aldri har ammet!!
Elsker livet Skrevet 23. januar 2014 #42 Skrevet 23. januar 2014 Her i bygda er det stort de eldre mødrene som er sløve på bilsikring. Barna sitter gjerne løst i forsetet eller i bagasjerommet om det ikke er plass i baksetet. Tror det har mye med hvilke holdninger de har vokst opp med. "Skal ikke så langt" "Kjører forsiktig", " Har kjørt i 20 år uten å krasje"
*Miss Marple* Skrevet 23. januar 2014 #43 Skrevet 23. januar 2014 Her i bygda er det stort de eldre mødrene som er sløve på bilsikring. Barna sitter gjerne løst i forsetet eller i bagasjerommet om det ikke er plass i baksetet. Tror det har mye med hvilke holdninger de har vokst opp med. "Skal ikke så langt" "Kjører forsiktig", " Har kjørt i 20 år uten å krasje" Svigermoren min er en "sånn". Hun kjørte med barnebarnet (ikke vårt barn) på 4 år på pute i fremsetet - fordi hun følte hun hadde så liten kontroll på han når han satt i setet bak i tillegg skulle hun jo ikke så langt, og hun kjører jo sååå forsiktig. Jeg viste henne en video om hva som skjer med så små barn når airbagen utløses, og det håper jeg gjorde inntrykk, for jeg har ikke sett henne med barnet i forsetet etter det. Jeg syns de yngste mødrene er ekstra opptatt av sikkerhet og sit barns beste, ofte kanskje for å motbevise sånne påstander som hi fremsetter her.
Turtelduen Skrevet 23. januar 2014 #44 Skrevet 23. januar 2014 Nå er kanskje ikke jeg å betrakte som ung mor lengre, men jeg var. Jeg ammer ikke lengre nå enn da. Har aldri hatt melk nok. De første satt fremover fra de var ett år. Skrekk og gru tenker jeg nå. Men for 10 år siden var ikke fokuset så på det feltet. Og det husker jeg kjempe godt! Det var nesten ikke bakovervendt sete å oppdrive her i norge da for klasse 2. For 7 år siden var min første erfaring med bakovervendt, og det var i sverige. Og da kjøpte jeg et sete her i norge, Brio Zento, som vistnok ikke er bra i disse dager. Nå sitter 4 åringen i fremover. 1.5 åringen skal sitte bakover til den er godt og vel 3 år. Men kan være enig av erfaring at det er ikke alt jeg tenkte over da jeg var 19-20 og nybakt mamma. Men til gjenngjeld er jeg overnervøs nå som jeg er blitt "voksen" mamma Hvor bra det er i alle situasjoner er jeg ikke sikker på. Men å ta alle under en kam regner jeg med er en måte å provosere på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå