Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #1 Skrevet 21. januar 2014 Og dersom de først blir uføretrygdet så har de som har høyere utdanning altzheimers, kreft eller annen alvorlig sykdom, mens de med bare grunnskole eller vgs. mye oftere har fibromyalgi og andre mer "diffuse" sykdommer. Regner med jeg tråkker noen på tærne med dette innlegget, men dette er noe jeg oppriktig undrer meg over. Og ingen kan si det ikke er tilfelle, for all forskning viser at mennesker med høy utdanning i langt mindre grad blir uføre. Anonymous poster hash: 46db2...364
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #2 Skrevet 21. januar 2014 Fordi de tjener mye bedre såklart. Terskelen for å slutte i jobb blir høyere. Ingen med 500 000 i året ønsker å leve på trygd Anonymous poster hash: d898f...49b
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #4 Skrevet 21. januar 2014 Kanskje de med høyere utdannelse elsker jobben sin mer siden det er interessefeltet sitt og derfor strekker seg lenger. Jeg har bechterew og går på sprøyter men jobber fult for jeg elsker jobben min. Legen min mener jeg bør trappe ned men jeg gikk lenge på universitetet for å være der jeg er i dag. Anonymous poster hash: eab96...261
Ileus Skrevet 21. januar 2014 #5 Skrevet 21. januar 2014 Mange av dem uten lang utdanning har ofte jobbet i tunge yrker som pleie, barnehage, renhold mm i årevis, mens de med lang utdanning har hvilt kroppen sin på skolen.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #6 Skrevet 21. januar 2014 Mange av dem uten lang utdanning har ofte jobbet i tunge yrker som pleie, barnehage, renhold mm i årevis, mens de med lang utdanning har hvilt kroppen sin på skolen. Om du ikke tror det er tungt å være lege eller offshorearbeider så har du gått glipp av noe. Anonymous poster hash: cddd9...87a
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #7 Skrevet 21. januar 2014 Fordi at de med lavere utdanning har mindre kunnskap om helse og livsstil, og derfor i høyere grad blir syke. Hvilket igjen fører til hyppigere uførhet. Dette er det forsket på. Anonymous poster hash: cddd9...87a
Ileus Skrevet 21. januar 2014 #8 Skrevet 21. januar 2014 Mange av dem uten lang utdanning har ofte jobbet i tunge yrker som pleie, barnehage, renhold mm i årevis, mens de med lang utdanning har hvilt kroppen sin på skolen. Om du ikke tror det er tungt å være lege eller offshorearbeider så har du gått glipp av noe. Anonymous poster hash: cddd9...87a Det tror jeg ikke, men de uten utdannelse har ofte begynt å jobbe som 18 åringer. Mens de som har laaaang utdannelse kanskje ikke begynte å jobbe før de var 30+ år.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #9 Skrevet 21. januar 2014 Kan bare vare for meg selv. Har vgs og jobbet siden ejg var 14 år og har jobbet mye, dvs i en perode så tok jeg etterutdanning og jobbet dobbelskift. Slikt holder ikke lengden vettu. Blei ufør i fjor pga en kronisk sykdom, men er hverken fet, usunn, lat og giddaløs. ! Anonymous poster hash: cf67d...001
PrinsesseHengepupp Skrevet 21. januar 2014 #10 Skrevet 21. januar 2014 Det er sammensatt og komplekst, anbefaler å lese en del studier gjort på sosioøkonomiske årsaker til sosiale, økonomiske og kulturelle forskjeller i et samfunn. Et felt det er forsket mye på. Men en åpenbar sammenheng er jo at de som blir ufør/ung ufør mange ganger har en kronisk, medfødt sykdom/skade/lidelse som kanskje har vært førende for hvilket yrkesvalg man har tatt. For andre igjen kan det være slik at selv det å studere er for krevende, så man ender opp med en yrkesutdannelse for i det heletatt å "klare seg".
Himmel og hav Skrevet 21. januar 2014 #11 Skrevet 21. januar 2014 En god slump av de som har uførepensjon har aldri vært i arbeidslivet og har ergo heller ingen utdanning, i og med at de f.eks er psykisk utviklingshemmede.
Gjest 5 andre Skrevet 21. januar 2014 #12 Skrevet 21. januar 2014 Det er et nok så komplekst emne, men i korte trekk: De med lavere utdanning har langt oftere fysisk mer krevende jobber. Dessuten er oftere de med lavere utdanning fra familier med lav utdanning/dårligere ressurser. Statistikk viser at uførhet har en arvelighet i seg. har man uføre foreldre, har man større sannsynlighet for å bli det selv. Dessuten vil jeg nok tro at det økonomiske aspektet, interessen for faget og livsstilen generelt spiller en rolle.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #13 Skrevet 21. januar 2014 Kan snakke for meg selv, fikk sosial angst når jeg var i tenåra pga mobbing på skole og fra daværende kjæreste. Prøvde meg på vgs uten nytte og endte opp på nav. Anonymous poster hash: 2d241...1af
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #14 Skrevet 21. januar 2014 Og her er vi pån igjen...! Jeg hadde bare 430 000 i årslønn for 2 år siden med en kontorjobb i staten. Derfor fikk jeg en diffus diagnose. Jeg hadde råd til det!! Anonymous poster hash: 0cc79...b95
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #15 Skrevet 21. januar 2014 Mange av dem uten lang utdanning har ofte jobbet i tunge yrker som pleie, barnehage, renhold mm i årevis, mens de med lang utdanning har hvilt kroppen sin på skolen. Om du ikke tror det er tungt å være lege eller offshorearbeider så har du gått glipp av noe. Anonymous poster hash: cddd9...87a Det tror jeg ikke, men de uten utdannelse har ofte begynt å jobbe som 18 åringer. Mens de som har laaaang utdannelse kanskje ikke begynte å jobbe før de var 30+ år. Jaha, det er nok ikke sannheten. Hva med dem som studerer OG jobber ved siden av? Som sitter 13 timer på lesesalen daglig og jobber som pleiemedhjelper i hver ferie og helger? Jeg har jobbet siden jeg var 16 år, studert i 10 år og jobber nå vakter med stress, ingen matpauser og statisk arbeid (jobber som kirurg og kan operere i timesvis uten pause). Det er betraktelig tyngre enn å aldri stresse på jobb, jobbe begrenset fra 07-15 og fri i helgene. Argumentet ditt om hardere fysisk arbeid faller i fisk. Anonymous poster hash: cddd9...87a
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #16 Skrevet 21. januar 2014 Kan snakke for meg selv, fikk sosial angst når jeg var i tenåra pga mobbing på skole og fra daværende kjæreste. Prøvde meg på vgs uten nytte og endte opp på nav. Anonymous poster hash: 2d241...1af Lat og vondt i viljen Anonymous poster hash: fbf92...2c3
overlord Skrevet 21. januar 2014 #17 Skrevet 21. januar 2014 Fordi det er mer motiverende å forsøke å holde seg i arbeid dersom man opplever arbeidet sitt som meningsfullt?
MrsMilla Skrevet 21. januar 2014 #18 Skrevet 21. januar 2014 Mange av dem uten lang utdanning har ofte jobbet i tunge yrker som pleie, barnehage, renhold mm i årevis, mens de med lang utdanning har hvilt kroppen sin på skolen.Om du ikke tror det er tungt å være lege eller offshorearbeider så har du gått glipp av noe. Anonymous poster hash: cddd9...87a Det tror jeg ikke, men de uten utdannelse har ofte begynt å jobbe som 18 åringer. Mens de som har laaaang utdannelse kanskje ikke begynte å jobbe før de var 30+ år. Bare tull. Jeg løp tolvtimersvakter som servitør hver helg da jeg studerte, i tillegg til utdanning og familie. Var så sliten at det rant fra øynene mine da siste vakta for helgen var ferdig og jeg skulle opp om få timer med datteren. Kanskje man får en annen arbeidsmoral av å kjempe seg opp? I tillegg har man kanskje gjerne en annen livsstil med trening og kosthold for å sikre seg at man gir kroppen så optimale forhold som mulig til å gi mest mulig om man ønsker å få til mye i hverdagen? Litt god/ ond sirkel, for med god inntekt har man også råd til bra kosthold etc.
☆☆☆ Skrevet 21. januar 2014 #19 Skrevet 21. januar 2014 (endret) Kan kome på fleire grunnar; 1. Sjølv om ein kan ha hardt fysisk arbeid som er kompetansekrevjande er desse jobbane ofte varierte så ein slepp ensidig belasting. 2. Kompetansekrevjande jobbar kan ofte i større grad tilpassast ei sviktande helse. 3. Har ein utdanning er det lettare å omskulere seg. 4. Det er sannsynlig at kompetansekrevjande jobbar i større grad blir opplevd meiningsfylt. 5. Folk med skrantande helse har større sansynlighet for å falle ut av skulesystemet og ende opp utan utdanning. 6. Dess høgare lønn ein har dess større er skilnaden på lønnsutbetaling og trygd. Endret 21. januar 2014 av ★
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #20 Skrevet 21. januar 2014 Fordi mennesker uten utdanning er generelt latere enn oss med utdanning? 👼 Anonymous poster hash: 0dbc0...125
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #21 Skrevet 21. januar 2014 Kan kome på fleire grunnar; 1. Sjølv om ein kan ha hardt fysisk arbeid som er kompetansekrevjande er desse jobbane ofte varierte så ein slepp ensidig belasting. 2. Kompetansekrevjande jobbar kan ofte i større grad tilpassast ei sviktande helse. 3. Har ein utdanning er det lettare å omskulere seg. 4. Det er sannsynlig at kompetansekrevjande jobbar i større grad blir opplevd meiningsfylt. 5. Folk med skrantande helse har større sansynlighet for å falle ut av skulesystemet og ende opp utan utdanning. 6. Dess høgare lønn ein har dess større er skilnaden på lønnsutbetaling og trygd. 7. Høyere utdanning = bedre økonomi = 7.1. Mindre bekymringer og stress som gir bedre mental helse. 7.2. Man kan kjøpe seg bedre helsetjenester, avlastning, sunn mat (!!!), treningstilbud o.s.v. Anonymous poster hash: 8f1ef...9a9
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #22 Skrevet 21. januar 2014 (endret) Nazismen lever videre i nytt saueskinn ser jeg. Anonymous poster hash: 1560a...ee1 Endret 21. januar 2014 av Kira bjeffer Brudd på opphavsrett
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #23 Skrevet 21. januar 2014 Nazismen lever videre i nytt saueskinn ser jeg. Anonymous poster hash: 1560a...ee1 Totalt usmakelig og historieløst! Anonymous poster hash: 659c2...a6c
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #24 Skrevet 21. januar 2014 (endret) Nazismen lever videre i nytt saueskinn ser jeg. Anonymous poster hash: 1560a...ee1 Hahaha, vet du hva "arbeit macht frei", gikk ut på eller!? 👼 Anonymous poster hash: 0dbc0...125 Endret 21. januar 2014 av Kira bjeffer Bilde fjernet grunnet brudd på opphavsrett
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #25 Skrevet 21. januar 2014 Nazismen lever videre i nytt saueskinn ser jeg. Anonymous poster hash: 1560a...ee1 Totalt usmakelig og historieløst! Anonymous poster hash: 659c2...a6c Akkurat som denne tråden. Anonymous poster hash: 1560a...ee1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå