Gå til innhold

Jeg innbiller meg at det er mye enklere å ha et sunt kosthold når man feks bare har ett barn, enn når man har flere og da på toppen litt

Anbefalte innlegg

Skrevet

eldre barn.

Ser for meg at det er enkelt å ha lavkarbomiddager med ett barn som er under skolealder. Da kan en ha biff, linsepure, og masse grønnsaker. Fiskefileter med grønnsaker og pureer osv. Dette blir dyrt og tungt å gjennomføre med flere og eldre barn.

Hva tror dere? (Svar med å oppgi antall barn og deres alder)

Anonymous poster hash: 235ab...46e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg stemmer i veldig mange tilfeller. Storfamiliene jeg kjenner spiser mye billig farsemat

Anonymous poster hash: cd76c...e73
Skrevet

Her har det vært litt motsatt faktisk. Jeg syntes det var et pes å lage til skikkelige, sunne middager når det var bare meg og guttungen, ble noen enkle løsninger og mange ekstra kilo. Nå har jeg mann og to (snart) tenåringer, av og til flere, som trenger sunn og næringsrik mat, og tidsklemma gjør at vi må samarbeide, planlegge og være mer bevisste på hva vi putter i oss, og når på døgnet det skjer. Men det er klart at det nok koster litt mer. Men samtidig har vi voksne også mer erfaring og flere innarbeidede rutiner som gjør at det er mye lettere nå å få til en planlagt ukesmeny som funker, eller slenge sammen en spontan festmiddag med gode råvarer. 

Skrevet

Hos oss er det nok omvendt, med ansvar for mange barn (3stk) er vi veldig opptatt av et sunt og godt kosthold. Med større barn har man faktisk mye mer tid tiår planlegge og lage det også.

Skrevet

Mener det er like lett med en som med tre. Vi har bare fortsatt med samme kosthold! Ser ikke helt hva som kan være problemet.

Skrevet

Problemet for oss med tre Barn, hvor to skal hit og dit, er faktisk tiden. Mannen jobber ofte sent, og alt faller på meg. Når vi er hjemme 16 og må være ute av døra 16.30 så er det ikke alltid enkelt å gjøre det sunt og fra bunn av....

Anonymous poster hash: 8add3...9f3

Skrevet

Nei, bare tull. Men mye dyrere ja. Tre barn her 10, 4 og 1

Skrevet

Helt omvendt her faktisk, å bruke masse tid og energi på å lage middag til bare 2-3 personer gidder jeg liksom ikke, da blir det fort enkle løsninger...

Vi har fire barn og er vant til å lage skikkelig middag til 6 personer, om vi da plutselig er bare 3 stykker rundt bordet en dag føles det nesten bortkastet å lage middag siden man skal lage så lite ;)

Men jeg er av den oppfatningen at barn ikke skal leve lavkarbo jeg da, aktive barn i voksealder trenger karbohydrater som energi til både kropp og hjerne... Sunn mat spiser vi hver dag da, alltid grønnsaker og salat, alltid fullkornspasta o.l.

Anonymous poster hash: 72fdc...003
Gjest Julia1984
Skrevet

Problemet for oss med tre Barn, hvor to skal hit og dit, er faktisk tiden. Mannen jobber ofte sent, og alt faller på meg. Når vi er hjemme 16 og må være ute av døra 16.30 så er det ikke alltid enkelt å gjøre det sunt og fra bunn av....

Lag mye mat til middag dagen før, så får de rester dagen etter når dere har liten tid. Bedre med sunn restemiddag enn pølser etc

Skrevet

Når man lever i tidsklemma er det ofte mye lurt i å planlegge litt, og kanskje gjøre noen forberedelser kvelden før. Og når man først tar seg i nakken og lager noe fra bunnen; tenk stort og frys ned. Så har dere hjemmelagde hurtigmiddager til neste gang. 

Ang lavkarbo og barn, vi kjører redusert rafinert sukker hos alle, men i perioder lever jeg mer lavkarbo enn de andre. Jeg lager da stort sett uansett samme mat til oss, men de får da fullkornspasta, villris, potetmos osv som tilbehør. Og de spiser uansett grovt brød. Tror vel kanskje det er slik de fleste lavkarbiser  med barn gjør det? 

Skrevet

Problemet for oss med tre Barn, hvor to skal hit og dit, er faktisk tiden. Mannen jobber ofte sent, og alt faller på meg. Når vi er hjemme 16 og må være ute av døra 16.30 så er det ikke alltid enkelt å gjøre det sunt og fra bunn av....Anonymous poster hash: 8add3...9f3

Når man lever i tidsklemma er det ofte mye lurt i å planlegge litt, og kanskje gjøre noen forberedelser kvelden før. Og når man først tar seg i nakken og lager noe fra bunnen; tenk stort og frys ned. Så har dere hjemmelagde hurtigmiddager til neste gang. 

Ang lavkarbo og barn, vi kjører redusert rafinert sukker hos alle, men i perioder lever jeg mer lavkarbo enn de andre. Jeg lager da stort sett uansett samme mat til oss, men de får da fullkornspasta, villris, potetmos osv som tilbehør. Og de spiser uansett grovt brød. Tror vel kanskje det er slik de fleste lavkarbiser  med barn gjør det?

Joda, men vi har ikke så mye fryseplass desverre. Og den jobbingen til mannen er ikke alltid enkel å planlegge. Når vi feks er hjemom i 20 minutter før vi drar er det enklere å hive i seg noe for så å spise skikkelig til kvelds, enn å begynne å styre med masse mat på de 20 minuttene.... Men ja, det er alltid forberednigspotrnsiale,

Skrevet

Problemet for oss med tre Barn, hvor to skal hit og dit, er faktisk tiden. Mannen jobber ofte sent, og alt faller på meg. Når vi er hjemme 16 og må være ute av døra 16.30 så er det ikke alltid enkelt å gjøre det sunt og fra bunn av....Anonymous poster hash: 8add3...9f3

Joda, men vi har ikke så mye fryseplass desverre. Og den jobbingen til mannen er ikke alltid enkel å planlegge. Når vi feks er hjemom i 20 minutter før vi drar er det enklere å hive i seg noe for så å spise skikkelig til kvelds, enn å begynne å styre med masse mat på de 20 minuttene.... Men ja, det er alltid forberednigspotrnsiale,

Det gjør jo vi og en gang i blant, dropper middag-på-bordet-klokka-fire og tar ettpar knekkebrød, og lager heller middag når ting har roet seg etter alle aktiviteter. Men for de andre dagene, når det bare er litt stress lønner det seg ofte å ha planlagt litt og ha forberedt litt. 

Skrevet

rutiner, rutiner, rutiner. når du har innført rutiner på middager, lager du sunn mat uansett hvor mange barn.

Skrevet

Det går greit så lenge jeg har fokus på det, men jeg bruker mye tid på det. Hadde jeg vært i jobb hadde tiden jeg bruker på matlaging gått ut over noe annet. Vi har 4 barn fra 8 år og nedover. Går en del penger i forhold til om vi hadde hatt et mer tradisjonelt kosthold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...