Gå til innhold

Hund og vaksinasjon. Fikk greie på at hunden skal være i karantene i 2 uker etter vaksinasjon..

Anbefalte innlegg

Skrevet

... pga den kan smitte andre uvaksinerte hunder med vaksinen.

Vi har ikke vaksinert hunden pga vi mener at vaksiner ikke er bra, men at vaksine er smittsomt var nytt for meg. Gjelder da det samme med menneskevaksiner?

Anonymous poster hash: da70a...ef2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, det er ikke hovedargumentasjonen for karantene etter vaksinasjon, men ok. Karantene anbefales i hovedsak fordi hundens immunforsvar blir litt svekket etter vaksinasjon, og hunden selv er dermed lettere utsatt for smitte. Samtidig vil hunder (som barn) kunne få en liten reaksjon på vaksinen, i form av dårlig form, feber, kvalme osv, og bør holdes i ro de første dagene for å unngå stress, noe som i sin tur kan øke faren for smitte/infeksjon ytterligere. 

Også er det en liten mulighet for at vaksinen (som er en renset variant av smittestoffet det vaksineres mot) i tidlig fase kan gi smitte til andre hunder som ikke er vaksinert. Men det er altså egentlig ikke hovedargumentasjonen for karantene, selv om det bla praktiseres karantene på stevner, utstillinger og prøver. 

Skrevet

Vel, det er ikke hovedargumentasjonen for karantene etter vaksinasjon, men ok. Karantene anbefales i hovedsak fordi hundens immunforsvar blir litt svekket etter vaksinasjon, og hunden selv er dermed lettere utsatt for smitte. Samtidig vil hunder (som barn) kunne få en liten reaksjon på vaksinen, i form av dårlig form, feber, kvalme osv, og bør holdes i ro de første dagene for å unngå stress, noe som i sin tur kan øke faren for smitte/infeksjon ytterligere. 

Også er det en liten mulighet for at vaksinen (som er en renset variant av smittestoffet det vaksineres mot) i tidlig fase kan gi smitte til andre hunder som ikke er vaksinert. Men det er altså egentlig ikke hovedargumentasjonen for karantene, selv om det bla praktiseres karantene på stevner, utstillinger og prøver. 

Takk for svar! :)

Var en veterinær som sa det. Vi har noen som bruker å passe hunden og omvendt. Nå har de fått seg valp som de har fått vaksinert i dag. Fikk nå beskjed om at de ikke kunne passe hunden vår pga valpen deres kunne smitte vår hund som ikke er vaksinert. Ettersom de utsondrer smittestoffene som de har fått via vaksinen.

Er du utdannet innen feltet? :)

HI

Skrevet

Hihi, nei, men har drevet med hund halve livet. Og er kanskje litt over gjennomsnittet interessert i slikt ;) 

Det er jo sant det dyrlegen deres har sagt altså, men den største "faren" i deres situasjon vil faktisk være at din, uvaksinerte hund kan gi smitte til valpen mens den er ekstra sårbar like etter vaksine. Men det går altså begge veier. Valpen har jo fått i seg et smittestoff som i teorien kan smitte deres hund. 

Skrevet

Hihi, nei, men har drevet med hund halve livet. Og er kanskje litt over gjennomsnittet interessert i slikt ;)

Det er jo sant det dyrlegen deres har sagt altså, men den største "faren" i deres situasjon vil faktisk være at din, uvaksinerte hund kan gi smitte til valpen mens den er ekstra sårbar like etter vaksine. Men det går altså begge veier. Valpen har jo fått i seg et smittestoff som i teorien kan smitte deres hund. 

Nå blir jeg aldeles ikke klok :P 

Ringte en del veterinærer som sa at de aldri hadde hørt om vaksinerte valper som smittet uvaksinerte hunder. De stusset faktisk veldig på dette. Så jeg vet ikke hvem det er som har rett her :)

HI

Skrevet

Som sagt, sen største faren er motsatt vei, det den første veterinæren har informert om er nok kun en teroretisk problemstilling. I praksis så er det valpen som må beskyttes. I teorien kan deres hund smittes av valpens vaksine. 

Men litt rart at første veterinær har formulert seg slik, evt ikke vet bedre :-p

Skrevet

Jeg har aldri fått beskjed om noe karantene med noen av mine hunder

Skrevet

Som sagt, sen største faren er motsatt vei, det den første veterinæren har informert om er nok kun en teroretisk problemstilling. I praksis så er det valpen som må beskyttes. I teorien kan deres hund smittes av valpens vaksine. 

Men litt rart at første veterinær har formulert seg slik, evt ikke vet bedre :-p

Vet ikke jeg heller, eller kanskje han trengte flere kunder :P

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...