Gå til innhold

Hundemat fra Rimi/rema 1000 etc.? Eller MÅ man ha fôr fra veterinær, dyrebutikk etc.

Anbefalte innlegg

Hittil har vi prøvd fôr fra dyrebutikken, fra veterinæren og fra Plantasjen. Det er bare det fra Plantasjen hun egentlig liker. Begynner å gå tom, og kommer meg ikke dit på en stund, så nå kjøpte jeg det fort de har på Rimi (pedigree pal eller noe sånt). Det likte hun også veldig godt.

Så spørsmålet er: kan jeg ikke bare fortsette med den hundematen? Er den så fryktelig mye dårligere enn det flotte, dyret foret man får hos dyrlege eller spesialbutikk?

Både pelsen og bæsjen hennes er helt fine og har vært det hele tiden.

Hun er nå 7 mnd, hvis det har noe  si.

Anonymous poster hash: 33725...806

Fortsetter under...

Hvilket fòr kjøpte du på plantasjen da? Er det ikke kun Hill's og Royal Canin de selger? Disse typene fåes jo kjøpt hos veterinær/Dyrebutikker også.

Jeg ville aldri gitt en valp mat fra dagligvarebutikk, det måtte i så fall bare vært en nødløsning. Du ser ikke forskjell på pelsen bare etter et par dager.

Det er stor forskjell på hundematen. Blant annet mer salt og fett. Hunden har lettere for å bli tjukkere og saltet vil over tid kunne svekke hundens indre organer, blant annet nyrene.
Butikkfôr virker billigere fordi det koster mindre per kilo, men du må til gjengjeld gi dyret ditt mer mat per kilo kroppsvekt per dag for at den skal få i seg tilstrekkelig næring.

Det er rett og slett dårlig sammensatt, ikke tilpasset spesifikke hunderaser/alder/størrelse/aktivitetsnivå og inneholder alt for mye fyllstoff i form av vann, salt og karbohydrater. For lite protein, essensielle aminosyrer og kjøtt/bein til at hunden vil fungere optimalt over tid. 

Som nødløsning en kort periode går det selvsagt greit, eller som godbit en gang i blant. Men ikke som hovednæring over tid. 

Det blir litt som å fore ungen sin på loff og ingenting annet. Ungen blir mett, men får ikke brukt tenner eller tarmsystemet og ender opp med for lite næring og for mye luft ;)

Hos Plantasjen kjøper jeg Royal Canin, ja. Har prøvd Hill's, men det ville hun helst ikke ha.

Vi fikk også med oss et fôr fre hundeskolen, det skulle være så fantastisk bra og økologisk og alt mulig, men det ville hun ihvertfall ikke ha.

Jeg googlet litt og fant denne artikkelen:

http://www.aftenposten.no/dyr/article703673.ece#.Ut4-lxDsRpg

Så jeg blir veldig i tvil her - hvem har rett?

Den artikkelen er 10 år gammel. Enda nyere forskning viser feks bla at smakelighet kan være bedre på billigforet, nettopp fordi det er mer fett og salt og mindre kjøtt og bein i billigfor. En hund vil altså ofte foretrekke billigforet om den får valget. Akkurat som et barn vil foretrekke loff ;-) Og selvsagt finnes det hederlige unntak fra regelen, det går sikkert mang en hund på både 12 og 15 år der ute som aldri har spist annet og som er både friske og sunne. Men det kan bli dyrt i lengden (mengde/økte utgifter til kosttilskudd/dyrlege). 

Royal Canin er et meget godt valg, der man kan velge for utfra størrelse, aktivitetsnivå, alder og spesielle behov på hunden. Noe som faktisk er ganske viktig, man ender "fort" opp med en overvektig/undervektig/skallet/tannløs hund om man forer på allroundf for og mengde. Selv bruker vi Pro Plan som har samme oppbygging, man kjøper et for basert på hundens aktivitetsnivå, alder, størrelse og øvrige behov. Som våre feks, vi har en svært slapp, men tynn gigant og en kjempehyper  og kjempefeit dverg, det sier seg selv at det hadde gått dårlig om de skulle spise den samme maten. 

Annonse

Den artikkelen er 10 år gammel. Enda nyere forskning viser feks bla at smakelighet kan være bedre på billigforet, nettopp fordi det er mer fett og salt og mindre kjøtt og bein i billigfor. En hund vil altså ofte foretrekke billigforet om den får valget. Akkurat som et barn vil foretrekke loff ;-) Og selvsagt finnes det hederlige unntak fra regelen, det går sikkert mang en hund på både 12 og 15 år der ute som aldri har spist annet og som er både friske og sunne. Men det kan bli dyrt i lengden (mengde/økte utgifter til kosttilskudd/dyrlege). 

Royal Canin er et meget godt valg, der man kan velge for utfra størrelse, aktivitetsnivå, alder og spesielle behov på hunden. Noe som faktisk er ganske viktig, man ender "fort" opp med en overvektig/undervektig/skallet/tannløs hund om man forer på allroundf for og mengde. Selv bruker vi Pro Plan som har samme oppbygging, man kjøper et for basert på hundens aktivitetsnivå, alder, størrelse og øvrige behov. Som våre feks, vi har en svært slapp, men tynn gigant og en kjempehyper  og kjempefeit dverg, det sier seg selv at det hadde gått dårlig om de skulle spise den samme maten. 

OK, satser på at du har rett og at vi får komme oss til Plantasjen igjen for å kjøpe med Royal Canine.

Men den artikkelen er oppdatert i 2011, så den er ikke SÅ gammel, selv om den først bre skrevet i 2004.

Mine hunder spiser Royal Canin, men de hadde sikkert foretrukket Pedigree.

Søster'n min har en hund på 10 år som aldri har spist annet enn matbutikkfòr. Riktignok røyter den helt sinnssykt når den først feller pelsen da, og holder på myyye lenger enn mine.

Da jeg fòret på Hill's fantes et fòr som heter Natures Best. Jeg vet ikke om det eksisterer fortsatt. Jeg vet mange svært kresne hunder elsker dette fòret. Ta å sjekk opp :)

Hvilken type hund har du da? Mine skal f.eks spise "valpefòr" til de er 18- 24 mnd, mens andre raser kun skal spise det til de er 12 mnd. Så det er det beste om du finner et fòr som er tilpasset din hund aldersmessig og størrelsesmessig.

Mine hunder spiser Royal Canin, men de hadde sikkert foretrukket Pedigree.

Søster'n min har en hund på 10 år som aldri har spist annet enn matbutikkfòr. Riktignok røyter den helt sinnssykt når den først feller pelsen da, og holder på myyye lenger enn mine.

Da jeg fòret på Hill's fantes et fòr som heter Natures Best. Jeg vet ikke om det eksisterer fortsatt. Jeg vet mange svært kresne hunder elsker dette fòret. Ta å sjekk opp :)

Hvilken type hund har du da? Mine skal f.eks spise "valpefòr" til de er 18- 24 mnd, mens andre raser kun skal spise det til de er 12 mnd. Så det er det beste om du finner et fòr som er tilpasset din hund aldersmessig og størrelsesmessig.

Det er en "havashu" (Shih-tzu/bichon havanais). Er fortsatt en valp (7 mnd), så foreløpig bruker vi juniorvarianter.

Butikkfor er som mcdonaldsmat for oss.. Du ville jo ikke gitt barna dine mcdonaldsmat hver dag, du hadde heller ikke sett noe forskjell på de, om de spiste det en eller 2 ganger....

De har royal canin på plantasjen, og div dyrebutikker. Noen har til og med sånn at du får rabatt på hver 10sekk. :)

Anonymous poster hash: ca410...ab9

Som de andre sier her. Man, merker ikke forskjellen på noen dager. Og en valp på 7mnd burde hvertfall ha ordentlig kvalitetsfor med tanke på vekst, benbygning og innvoller! 

Jeg har aldri kjøpt og kommer aldri til å kjøpe den type mat til min hund.. 

Vi har vært igjennom MAAAAANGE forskjellige for typer på min hund, da han har problemer med å legge på seg, sensetiv mage, kresen og lakseoljer gjør han rosa (han er samojed). Men, vi har funnet et for som endelig passer han supert købers heter det. For han fungerer dette foret supert! det har ingen tilsettningsstoffer og er helt naturlig og fint! :) 

Det er et for som skal bløtes, og jeg som de fleste andre har lært at dette ikke er bra, for da får de tannsten og tannproblemer. Men, dette er feil.. Det er syre fra magesekken som ofte skaper tannsten hos hunder. Og dette får de når de må fordøye tørrforet i magen. 

Jeg har hvertfall blitt købers frelst, og ville informere deg om det foret! :) (Det er ikke mye fett i det, så vi tilsetter ekstra olje i foret hans.) 

Annonse

Vurdert Vom og Hundemat? "ALLE" hunder liker det (rått kjøtt). Billig er det også. Kjøper man 20 kg blokk kan man få det fra priser mellom 150-400, kommer litt an på hvor man kjøper det. Mye selges gjennom kenneler, men du kan også få kjøpt det på dyrebutikker i forskjellige pølser. 

Jeg er superfornøyd og merket stor forskjell fra alle disse høykvalitets fortypene. Fin og lite avføring, ingen "hundeånde", pen pels og mer tilfreds, 

Link til utsalgssteder
http://www.vomoghundemat.no/utsalgssteder

Endret av BikkjeBisk

Som de andre sier her. Man, merker ikke forskjellen på noen dager. Og en valp på 7mnd burde hvertfall ha ordentlig kvalitetsfor med tanke på vekst, benbygning og innvoller! 

Vi har vært igjennom MAAAAANGE forskjellige for typer på min hund, da han har problemer med å legge på seg, sensetiv mage, kresen og lakseoljer gjør han rosa (han er samojed). Men, vi har funnet et for som endelig passer han supert købers heter det. For han fungerer dette foret supert! det har ingen tilsettningsstoffer og er helt naturlig og fint! :)

Det er et for som skal bløtes, og jeg som de fleste andre har lært at dette ikke er bra, for da får de tannsten og tannproblemer. Men, dette er feil.. Det er syre fra magesekken som ofte skaper tannsten hos hunder. Og dette får de når de må fordøye tørrforet i magen. 

Jeg har hvertfall blitt købers frelst, og ville informere deg om det foret! :) (Det er ikke mye fett i det, så vi tilsetter ekstra olje i foret hans.) 

Haha, får kjøpe en samojed og stappe i ham lakseolje som får hunden til å bli rosa. Det hadde virkelig min rosa-rosa jente elsket. En egen rosa hund :P 

Og i tilfelle ingen skjønte det, så var dette bare tull :P

Anonymous poster hash: e7f89...319

Hunden min ble 12år gammel, aldri noe plager,men har aldri fått mat fra plantasjen eller Dyrebutikk, kun Rema,Coop Extra og Kiwi :). Så bare tull at MAN MÅ kjøpe det dyreste og samme med katten,den ble nesten 19 år, og fikk mat fra butikkene

Anonymous poster hash: 3efdc...59f

Haha, får kjøpe en samojed og stappe i ham lakseolje som får hunden til å bli rosa. Det hadde virkelig min rosa-rosa jente elsket. En egen rosa hund :P 

Og i tilfelle ingen skjønte det, så var dette bare tull :P

Anonymous poster hash: e7f89...319

Hehe.. Men, man kan også vaske de i rødbetvann, da har man en super rosafluffy kosemums ;) 

Fakta direkte fra veterinær:

Så lenge man har en hund som er frisk og ingenting i veien med, altså at den skulle trenge noe spesialtilpasset mat (gammel hund, eksem, allergi etc) så er det samme hvilke mat man kjøper. Det er strenge eu-krav på hva hundefor skal inneholde så det på butikken kan man like godt kjøpe, da det inneholder alt en hund trenger. Der dyre foret er ofte i flere kategorier og forskjellen er hva det er satt sammen av. De som f.eks har hunder som går fort ned i vekt eller er meget arbeidende hunde ( husky, border collie o.l) trenger kanskje noe som har større fettinnhold og er mer "kompakt" enn andre typer mat. Så kos dere med butikkforet så lenge hunden liker det:)

Fakta direkte fra veterinær:

Så lenge man har en hund som er frisk og ingenting i veien med, altså at den skulle trenge noe spesialtilpasset mat (gammel hund, eksem, allergi etc) så er det samme hvilke mat man kjøper. Det er strenge eu-krav på hva hundefor skal inneholde så det på butikken kan man like godt kjøpe, da det inneholder alt en hund trenger. Der dyre foret er ofte i flere kategorier og forskjellen er hva det er satt sammen av. De som f.eks har hunder som går fort ned i vekt eller er meget arbeidende hunde ( husky, border collie o.l) trenger kanskje noe som har større fettinnhold og er mer "kompakt" enn andre typer mat. Så kos dere med butikkforet så lenge hunden liker det:)

Da hadde jeg byttet veterinær.

Katt og hundemat fra matbutikk er dårlig sammensatt og full av salt.

Anonymous poster hash: da953...c40

Jeg ville adri gitt hunden min pedigree. Slik som noen skrev over - dette er McDonalds omtrent. Hvis man ikke tar seg råd til det skikkelige foret skal man ikke ha hund. Men...jeg har lest at i sverige får du kjøpt et økologisk for i matbutikken som visstnok skal være veldig bra. Ikke prøvd det selv da vi kun bruker Royal Canin selv

Den største forskjellen er hvor mye næring det er i butikkfôr kontra dyrebutikk/ veterinærfôr (plantasjen er i innenfor).

Man ser det på avføringen - med butikkfôr vil hunden bæsje mye. Det er lite næri g i fôret, så kroppen kvitter seg med alt som er unyttig.

Med dyrere fôr vil det være mindre avføring fordi det er mer næring som kroppen klarer å ta opp.

Ikke bare en veterinær som sier dette. Men folk har vel undersøkt selv og funnet fasit. Som jeg skrev, det er strenge eu-krav til hva hundemat skal inneholde så det inneholder alt det skal. Ikke for mye salt da hunder skal ha lite av dette. Ingen kan se på en hund hvilken mat den spiser før man sier det, så helsemessig har det ingenting å si:)

Vel, Royal Canin er ikke noe godt eller utmerket fôr til hunder. Det inneholder masse vomfyll hunden ikke trenger, og de rasefôrene er bare tull.

Gi bikkja ord eltig mat, fôr på kjøtt og proteiner. F.eks vom og hundemat eller Orijen. Det er fullverdige fôr som gir hunden dt den trenger.

Anonymous poster hash: fac2e...d96

Ikke bare en veterinær som sier dette. Men folk har vel undersøkt selv og funnet fasit. Som jeg skrev, det er strenge eu-krav til hva hundemat skal inneholde så det inneholder alt det skal. Ikke for mye salt da hunder skal ha lite av dette. Ingen kan se på en hund hvilken mat den spiser før man sier det, så helsemessig har det ingenting å si:)

Ja... Hva kan jeg si?

Du mener du har fasiten, jeg mener du tar feil. Det er bevist at det er for mye salt i butikkfor, noe som kan være fatalt, spesielt for katter.

Anonymous poster hash: da953...c40

Ja... Hva kan jeg si?Du mener du har fasiten, jeg mener du tar feil. Det er bevist at det er for mye salt i butikkfor, noe som kan være fatalt, spesielt for katter. Anonymous poster hash: da953...c40
Enig.

Anonymous poster hash: fac2e...d96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...